Урок української мови в 5 класі
Правила вживання м’якого знака, або Як ми Масляну гуляли
Цілі:
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок
Форма: урок – свято
І. Організаційнй момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників, повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями
Учитель:
Просимо, гості милі, вітаємо!
Давно ми вас чекаємо,
свято без вас не починаємо.
Усім друзям та гостям
Щирі вітання!
Хай здійсняться незабаром
Ваші сподівання!
Хто радіє сонцю, квітам
Хай весну стрічає!
До нас Масляна – красуня
На двір поспішає.
Так. Цей вірш, діти, про Масляну. І це недаремно, сьогодні на уроці ми будемо святкувати Масляну, проведемо зиму та зустрінемо весну, а ще пригадаємо й закріпимо вивчене про правила вживання м’якого знака, виробимо навички правильно вимовляти і писати слова з орфограмою «М’який знак», пригадаємо, що ми родом з чудового краю – України, яка віддавна славиться традиціями і звичаями. (записуємо число, вид роботи, тему, епіграф)
Масляна, масляна,
Маслечком помазана,
Приходь раненько,
Зустрінемо тебе добренько
Нар.творчість
- А для чого нам знання з даної теми?
- Чи важливо для людини володіти знаннями з орфографії?
Наші пращури на межі лютого і березня прощались із зимою і зустрічали весну святкуванням Масляної. Простежимо і ми за ходом цього цікавого дійства А ще ви помітили, що у нас сьогодні незвичайний гість (увага на опудало, бесіда, чи впізнали його діти, що означає, що символізує)
До святкування Масляної виробляли опудало, працювали над його оздобленням, …
Тож відправимось у подорож по днях масляного тижня, адже кожен день масляної має свою назву
Вправа 1: переглянувши відео, діти на кольорові листівки записують назви кожного дня Масляного тижня.
Перший день - «Зустріч Масляної». Молоді хлопці та дівчата звечора поливали гірку водою, робили добрячу ковзанку. У понеділок усі виходили зустрічати Масляну, веселились, спускались із гірки, ліпили сніжну бабу і теж спускали її з гори на санях. У понеділок традиційно пекли пшеничні млинці.(протягом уроку найактивнішим учням – паперовий млинець)
Зустрілися і ми з вами з Масляною та її назвами (прикріпити на опудало назву першого дня, далі – за ходом уроку)
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей:
У вівторок будемо ми грати, червоне сонечко зустрічати – «Заігрини». У цей день із соломи, сіна та різного ганчір’я робили велике опудало, возили його кіньми вулицями, іноді навіть в сусідні села, з жартами і піснями. Давайте і ми з вами доробимо наше опудало і розберемо випадки вживання і невживання м’якого знака (діти по черзі витягають стрічки з порізаним правилом і кріплять по праву і ліву руки опудала, можна два сміливці до дошки):
після — м’яких [д], [т], [з], [с], [дз], [ц], [л], [н] у кінці слова та складу: мідь, швець, восьмий;
Після — м’яких приголосних у середині складу перед о: дзьоб, льон, трьох;
у — суфіксах -зьк-, -ськ-, -цьк-: близький, вузький, волинський. Але: ковзкий, баский;
у — зменшено-пестливих суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: батенько, гарненький, малесенький;
відповідно — до вимови після л перед приголосним: пральня, альбатрос. Але: рибалка — рибалці;
у — дієсловах на -ть, -ться: сміється;
у — родовому відмінку множини іменників жіночого роду м’якої групи І відміни й середнього роду на -нн(я), -ц(е) II відміни: друкарень, пісень, робітниць, знань;
на — позначення роздільної вимови після м’яких приголосних перед я, ю, є, ї в російських прізвищах: Третьяк, Ільїн.
після — губних б, п, в, м, ф: любов, торф;
після р — у кінці складу або слова: вірте, перевір, Харків. Але: Максим Горький;
після н — перед ж, ч, ш, щ та перед суфіксами -ств(о), -ськ(ий): інший, кінчик, менший, тонший, Уманщина, волинський, селянство. Але: бриньчати, доньчин, няньчин, няньчити тощо;
після — м’яких приголосних, крім л, якщо за ними йдуть інші м’які приголосні: користю, радість, свято, слід. Але: різьбяр, тьмяний та похідні від них;
між — подовженими м’якими приголосними: волосся, віддячити.
У вівторок пекли гречані млинці ( роздати найактивнішим)
ІУ.Виконання системи практичних завдань:
Перегляд фільму про традиції випікати млинці (0.20-1.58)
Третій день Масляної називався «Ласунка». Кожна господиня старалась до традиційних у цей день вівсяних млинців приготувати ще й птицю, різні м'ясні та рибні страви. Потім збиралися в когось у хаті, зносили страви, примовляючи: « Це скуштуйте, те скуштуйте в добрий час – все смачненьке ми розставили для вас». А ми з вами будемо начиняти наші млинці усім їстівним, але слова, написані у фонетичній транскрипції, слід записати буквами, підкреслити орфограму:
Словниковий диктант
М'ясце, сальце, вишенька, яблучко, льон, пісня, любов, свято, калинонька, зірочка, ……(роздати млинці активним)
Четвер «Розгуляй»
Розгуляй-четвер прийде, жарт і пісню принесе: ввечері парубки і дівчата збиралися на вечорниці, вигадували різні забави з жартами, піснями і танцями, наприклад, хто найшвидше з'їсть вареник, бо цього дня саме ліпили і варили вареники з пшеничного борошна:
Просимо музик заграти,
Танець – не робота.
Хто не хоче танцювати,
Тому срамота!
Фізкультхвилика (під музику діти показують, як ідуть на вечорниці, ліплять, варять вареники…)
П'ятниця – «Тещині вечірки»: зяті водили своїх тещ у шинок, щоб замовити музик і разом з тещею потанцювати, нагодувати її млинцями, а традиційні для п'ятниці – млинці з прісного тіста. Після цього зятю належало покатати свою тещу вулицями села або ж міста. При чому дорогу обирають залежно від характеру тещі - злу та сварливу везуть по нерівній дорозі,а якщо теща лагідна та добра, то дорога, немов струна. Вам зараз, залежно від того, як ви засвоїли тему, також може бути несолодко: треба повиправляти помилки в тексті:
Масьляна - це одне з найулюбленіших свят Київскої Русі. Його здавна відзначали наприкіньці лютого, коли « весна з зимою зустрічаются» Припадає воно на останьнійтижден перед початком Великого посту. Морози вже були не такими лютими, усе тепліше пригрівало сонечько. Люди чекали теплих весьняних днів і дякували за тепло сонечьку, славили його і пекли млиньці. (Перевіряємо разом з двома-трьома учнями, які перші впорались із завданням)
У. Самостійна робота творчого характеру:
У суботу відзначали «День гостей»:
Не минайте, гості, ганку,
Веселімось до світанку,
Будем разом ми співати,
Весну красну зустрічати!
А щоб весна швидше прийшла до нас, давайте допоможемо їй, зібравши прислів’я:
(взаємоперевірочна робота)
Весняний ден.. рік годує.
Уночі тріщит…, а вден.. плющит...
До першого грому земля не розмерзаєт..ся.
Весна ледачого не любит..
Як почав орат…, то в сопілку не грат...
Весна — наші батько і мати, а як не посієш — не будеш збирати.
В суботу готували млинці з кислого тіста
Прощена неділя- останній день Масляної. В цей день годилося йти до родичів , сусідів та просити прощення за всі провини та нанесені образи. В цей день всі - від мала до велика - просили один в одного пробачення. Молили забути образи, не робити зла:
- Простіть, якщо щось неладне між нами вийшло
- Бог простить,
- І вдруге простіть!
- Бог простить...
- І втретє простіть!
- Бог простить.
І серед наших дітей іноді непорозуміння трапляються. Якщо образив вас хтось – пробачте йому. То й вам пробачиться. Потім усі йшли на край села палити опудало зими і зустрічати весну.
УІ. Підбиття підсумків
Давайте разом спробуємо ще раз повторити правила м’якого знака (метод снігового кому)
Бесіда:
- Чи здійснилися ваші очікування на сьогоднішньому уроці?
- Що запам’яталося найбільше?
- Чи вдалося вам записати усі назви днів Масляної (звірити записане на листівках)
- Кому вдалося протягом уроку назбирати найбільшу кількість млинців?
Оцінювання
Домашнє завдання: міні-твір «Масляна в нашій родині», підкреслити слова з м’яким знаком, записати акровірші до слів: масляна, весна*
Ой, Масляна! Прощавай, прощавай!
Як будемо здорові, то побачимось знов.
Ти ще один рік почекаєш, прождеш.
Знаєм, знову ти до нас прийдеш!
Додаток: в Англії проводять змагання з бігу для жінок , у яких у руках пательня зі смаженим млинцем.
В Данії в школах у ці дні проводять концерти і змагання.
У Чехіі хлопці обмазують обличчя сажею і лякають дівчат.
У Словакії вас можуть посадити в свиняче корито і провезти через усе село.