Відкритий урок "Речення,його граматична основа"

Про матеріал
Відкритий урок "Речення, його граматична основа" для 5 класу- урок вивчення нового матеріалу. Містить різні нестандартні форми роботи. включає інтерактивні методи, цікавий за змістом та доступний учням
Перегляд файлу

Відкритий урок

5 клас

Речення, його граматична основа

 

Мета: повторити і поглибити відомості про речення, його граматичну основу; пояснити основні ознаки речення, дати поняття про граматичну основу речення;  вчити розрізняти словосполучення і речення, правильно визначати підмет і присудок; формувати вміння і навички знаходити в реченні головні члени, визначати спосіб їхнього вираження, складати речення; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І .Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Час почати наш урок.

У світ знань почнемо мандрувати,

Члени речення ми будемо вивчати.

Добрий день, діти!

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок.

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову!

II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми з вами знову подорожуватимемо країною Синтаксису.

 Вивчимо граматичну основу речення

 - Давайте відкриємо зошити і запишемо тему уроку.

Щоб цікавішою була мандрівка, я пропоную провести її у формі гри. Для цього сформуємо дві команди методом жеребкування. Хто витягне з піратського капелюха чорну мітку, його команда буде називатися ПІДМЕТ, кому дістанеться золота монета, його команда – ПРИСУДОК. За кожне правильно виконане завдання ви будете отримувати діаманти з літерами, які необхідно зібрати, щоб розшифрувати широковідоме словосполучення в переносному значенні,  яке є ключем від скарбу.  Діаманти ми підрахуємо в кінці уроку під час оцінювання, щоб розібратися, чия команда працювала краще.

Як ви вже зрозуміли, мова сьогодні піде про речення.

Запишіть у зошитах дату й тему уроку.

Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати речення?

Отже, під час уроку ви повинні:

 дізнатися, що таке граматична основа речення;  визначати способи вираження підмета і присудка; удосконалювати творчі вміння;

 уміти знаходити головні члени речення; розрізняти двоскладні та односкладні речення;

 навчитися визначати межі речень, ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками.

 (Звучить шум моря.)

Діти, сьогодні зранку на мою сторінку Інстаграм надійшло повідомлення від капітана Біллі Бонса про термінову допомогу. Він передав нам листа і пляшку з частиною мапи від скарбів пірата Генрі Моргана. (Прославився Морган уперше організацією нападів на столицю мексиканської провінції Табаско та центр родовищ срібла у Нікарагуа. Цей рейд відразу ж перетворив Генрі Моргана на «героя» у колах піратів.)

Давайте прочитаємо лист?

Доброго дня, шановні учні 5 класу!

Підступні пірати викрали у моїх помічників дорогоцінні літери та не хочуть віддавати, поки мореплавці не виконають усі їхні завдання. Діти, допоможіть, будь ласка, адже пірати не навчались у школі.

Вдячний вам капітан Біллі Бонс.

(На дошці висить мапа, до якої прикріплюються діаманти з літерами, із яких складається словосполучення – ключ «ЗОЛОТІ ЗНАННЯ»).

- Допоможемо Біллі Бонсу. Бажаю всім вам гарного настрою та легкого засвоєння теми. Переходимо до першого завдання?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Гра «Пароль»

Пригадаймо деякі терміни з української мови, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці.

1.Синтаксис – це… (розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення).

2.Пунктуація – це… (розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки).

3.Словосполучення – це… (щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше - залежним).

4.Головним є те слово, … (від якого ставиться питання).

5.Залежним називається… (слово, до якого ставиться питання).

6.Не бувають словосполученням…(речення, прийменник із іншими частинами мови, однорідні члени речення, фразеологізми)

2.Гра«Вірю – не вірю»(Діти демонструють замість сигнальних карток золоті монети та чорну мітку.)

1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)

2) Сполучення слів «берег і море» є словосполученням? (Ні)

3) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)

4) Сполучення слів «тепла вода» є непоширеним словосполученням? (Так)

5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)

6) Сполучення слів «люблю плавати» є словосполученням? (Ні)

3. «Фонетична розминка»  (Ланцюжок біля дошки)

ПІДМЕТ - Виправити помилки в транскрипції: [пречал], [карабиль].

ПРИСУДОК – Затранскрибувати слова: якір, трюм.

Я́кір — пристосування для утримання судна.

Трюм  — спеціальний простір всередині корпусу судна, що використовується для розміщення вантажів.

IV.Опрацювання нового матеріалу

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

( На дошці в хаотичному порядку прикріплені речення(Настала осінь

золота. Вулицею біг веселий хлопчик.), словосполучення( Золота осінь.

Веселий хлопчик.),слова (Осінь. Хлопчик.)).

Діти, давайте з вами подивимось на дошку. На ній були прикріплені зразки слів, словосполучень, речень, але якийсь жартівник все переплутав, давайте виправимо помилки.

-  Скажіть,  чим речення відрізняється від словосполучення?

( Відповіді)

Чи правильна ваша думка перевіримо. А допоможе нам у цьому наш - порадник - книга.

Речення — це слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ.

Наприклад:

Під ноги впав каштанчик кароокий. (Л. Гнатюк). Чому це так жваво струмочок співає? (Г. Бойко). Будь природі другом. Будь природі сином.

(А. Камінчук).

 

Речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєднуються між собою за змістом та граматично (за допомогою закінчень і службових слів).

V.Закріплення нового матеріалу

1. « Лінгвістичний феєрверк».

У вас на партах лежить текст. Використовуючи уже набуті знання, поділіть його на речення. Доберіть заголовок , спишіть, правильно ставлячи розділові знаки.

 Мамин кавун лежав на лаві Костик намагався не дивитися на нього, але час від часу немов хтось голову повертав до кавуна а як половинку з'їсти - подумав та від цієї думки Костикові стало соромно йому пригадалось невесела дідова усмішка невесела вона була того, що він не почастував дідуся - не дав йому жодної скибочки від сорому Костикові захотілося піти з хати він вийшов у садок і сів під шовковицею

( В. Сухомлинський).

2. Вправа-гра  « Плутанка».

Поставте подані слова у такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворені речення запишіть.

1. Річка, над, журитись, верби, тихо.

 2. Летіти, вирій, у, гуси, далекий.

3. Журавлі, прохолодний, ранок, поля, над, пролітали.

4. Чистий, бачити, серед, джерело, немало, скелі, я.

 

3.Народознавча хвилинка

Сьогодні мова піде про калину.

Майже в усіх народів є улюблені рослини - символи. У канадців - клен, у росіян - берізка, а в нас - верба й калина.

У калині, кажуть, живе материнська любов і мудрість.

Ось послухай легенду про калину.

Давно це було. Напали на одне село турки й татари. А в селі якраз було весілля. Щоб не потрапити в полон, кинулися дівчата тікати від ординців. На шляху було болото - всі там і залишилися. А незабаром на тому місці, де потонули українські дівчата, виріс калиновий гай. Тому-то калина символ дівочої вроди.

А ще нашу образну, милозвучну українську мову називають калиновою, солов’їною.

- Давайте пригадаємо прислів'я і приказки про калину /відповіді дітей/

Я думаю, що ви трішки відпочили , а тому час знову попрацювати.

 

4. Гра «Знайди слово».

   Перепишіть прислів'я, вставте вибраний із довідки підмет або присудок.

1. Хату ... держать. 2. Праця чоловіка ... . 3. З однієї печі неоднакові.... 4. У вмілого руки .... 5. У доброго хазяїна й ... не пропаде. 6. Кожна ... своє болото хвалить.

Довідка: Годує. Калачі. Руки. Не болять. Жаба. Соломинка.

5. Кодовий диктант 

Позначте цифрою 1 двоскладні речення, а 2 – односкладні.

Теплий, погожий ранок. Розвидняється. Сонечко сміливіше розправило промінчики-руки. Не спить вже моє місто. Прокинувся і я. Радію новому дню.

Код: 221112.

- А зараз перевіримо вас на кмітливість, подивимося, як швидко ви відгадуєте загадки. Не забувайте, що ми не викрикуємо, а піднімаємо ручки.

6.Станція «Творча»

Завдання для команд.

ПІДМЕТ - Скласти діалог про головні члени речення.

Присудок.  – Зачекай, Підмете, не поспішай! Я тебе не можу наздогнати!

Підмет.       – Отож не можеш, адже я, Присудку, головний у реченні!

Присудок.  – А я по-твоєму, не головний?! Мене в реченні підкреслюють аж двома рисками!

Підмет.       – А до мене можна поставити два запитання: хто? або що?

Присудок.  – До мене: що робить? що зробить? що робив? що буде робити? І це ще не всі!

Підмет.       – Ти тільки вихваляєшся! А я краще буду виконувати головну роль.

Якщо хочеш стояти біля мене, то давай руку і тримаймося разом!

Присудок.  – Я зрозумів, у єдності наша сила! Якщо ми будемо разом, то речення називатиметься двоскладним.

Підмет.       – Так, перемогла дружба.

 

ПРИСУДОК - Скласти діаманту  про підмет і  присудок.

Підмет

Простий, складений

означає, відповідає, виражається

На письмі позначається однією лінією

Головні члени речення

На письмі позначається двома лініями

Характеризує, відповідає, виражається

Простий, складений

Присудок

7.Термінологічний диктант (взаємоперевірка)

 Запишіть терміни, які відповідають поданим визначенням.

1.Найменша одиниця людського спілкування - це ... речення.

2.Граматична основа речення - це ... підмет і присудок.

3. На питання хто? що? відповідає ... підмет.

4.Член речення, що означає предмет, про який ідеться в реченні, - це...підмет.

5.Двома лініями підкреслюють ... присудок.

6. Найчастіше присудок виражається ... дієсловом.

7. Речення, граматична основа якого складається лише з підмета або лише з присудка, називається ... односкладним.

8. Розділ мовознавчої науки, який вивчає будову словосполучень та речень – це …синтаксис.

9.Двоскладним називається речення, у якому наявні.....підмет і присудок.

10.За кількістю граматичних основ розрізняють......прості і складні речення.

11.Граматичну основу речення становлять.....підмет і присудок.

12. До другорядних членів належить:....додаток, означення й обставина

 

VІ. Підсумок уроку.

Чи засвоїли ви матеріал, перевіримо за допомогою сигнальних карточок. Слухайте уважно запитання.

1.Речення є засобом:

А. Вираження почуттів;

Б. Називання предмета, його ознак;

В. Вираження думки.

2. Граматична основа речення - це:

А. Головне слово;

Б. Підмет і присудок;

В. Присудок

З .Підмет називає :

А. Предмет чи особу;

Б. Ознаку предмета;

В. Дію, що виконує особа.

4. Підмет найчастіше виражається:

А. Іменником;

Б. Прикметником;

В. Дієсловом.

5. Присудок відповідає на питання:

А. Який? Звідки?;

Б.Чому?

В. Що робив? Що робить ?.

І на закінчення уроку мені б хотілося почути ваше враження від сьогоднішнього заняття.

( Метод « Рефлексія », діти по черзі відповідають.

       На сьогоднішньому уроці я:

           -   дізнався…

-    зрозумів…

-    я не знав, а тепер знаю…

-    мені найбільше сподобалось…

-    я змінився (і т.д.))

 

VІІ.Оцінювання

( за результатами картки( див. додаток), коментування)

 

VІІІ.Домашнє завдання

Підготуватися до « Інтерв’ю» з теми « Речення, його граматична основа».

 

Вивчити правила п.48 на С.142, 143. Повторити правила п.47. Виконати вправи 379, *380.

 

 


doc
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку