Урок української мови на тему:"Складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови.".

Про матеріал

Мета уроку:Навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови;

Визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови;

Розвивати пам'ять, мислення, увагу.

Перегляд файлу

Тема уроку: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови.

Мета уроку:Навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови;

Визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови;

Розвивати пам’ять, мислення, увагу.

                                              Хід уроку

І. Створення ситуації успіху. Обмін побажаннями.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра « Розпізнай речення».  Завдання : визначити  вид складнопідрядних речень
  1. Кава – стародавній напій, який має багату історію.
  2. Достеменно невідомо, як саме вона потрапила на наш стіл.
  3. Існує поширена легенда про те, що ефіопський пастух Калдім став першовідкривачем унікальних властивостей кавового дерева.
  4. Він помітив, що його кози після ласування листям кавових дерев ставали особливо активними і бадьорими.
  5. Як тільки Калдім жбурнув гілку з ягодами в вогонь, відчув приємний аромат тліючих ягод.
  6. Випивши зварений з червоних ягід  напій, пастух став настільки бадьорим, що втома абсолютно зникла.
  7. Учені вважають, що саме місцевість  Каффа дала назву найпопулярнішому напою.
  8. Тріумфальна хода кави по світу починається з того часу, як декілька зерен привіз до Венеції  лікар з Єгипту.
  9. Скрізь, куди завозилася кава, напій набував популярності.
  10. Арабіка та робуста - це основні види кави, які здатні відкрити всю свою смакову гаму справжнім поціновувачам цього напою.
  11.  Ніхто не береться напевне сказати, коли почали вживати каву на наших землях.
  12. Можна лише припускати, що знали її і пили у нас починаючи з XVI–XVII століття.

ІІІ.  Опрацювання нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми, мети уроку.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу

 

  1. Визначте тип підрядної частини, розставте розділові знаки.
    Щоб бути вічномолодими ми світбудуємоновий (В. Сосюра). Солдати не шкодувалиніч на битих шляхах абишвидшезустріти тепло рідноїхати (О. Дмитерко). Коли хто з вас цікавий сядь і слухай давню казку. В будинкукультури для того щоб обрати новеправліннязібралисяколгоспникиобохсіл (Із журналу). Пізньоїночізупиняємося в Копиченцях для того щоб «тридцятьчетвірки» заправитипальним.(Є. Доломан).Тобіюначе вручать атестатщоб в інститут труда і ти вступив (В. Юхимович).Обережнощоб не шерехнутививільняю руку і беру автомат(Є. Доломан). Докласти треба руки мозолястіщобкрасувавсявбогийперелігнечуванобагатимурожаєм. (М. Рильський). Якби мені сила та воля жив би без горя.
  2. Доберіть до поданихголовнихчастинпідрядні, вміщені в довідці
  • 1. Несли кобзаріславнінародніпісні по всійземлінашій... .
  •  2. Летілисніжинки з високого неба... . 3.  Я вигрію холод своєюдушею... . 4.  І лиштодіпрокинеться весна.... 5. Ходімо в райдугу, кохана... . 6. Ненькасерцемспиняєвітер... . 7. ...не жити тут бджолі.  8. ...прийдуть з Україниверби і тополі(В.Симоненко).  9. Навшпинькитиша ходить у саду... .
     
    ДОВІДКА: щобвпасти на вії, всміхнутись до тебе ; як упаде бурулькакришталева; щоб не рвався в дитячісни; і якщовпадешти на чужому полі; щобгілкуне труснути ненароком;щобчулиїхню кобзу, їхнідуми, їхній голос ; якщозуміємо пройти ; коли б не квітучідолинипід горами ; щобповнилась чашею наша весна
  1. Творче моделювання.

1) За поданими схемами складітьречення.

[ ], (тому що...).

(оскільки...), [ ].

2) Доповнітьподаніреченняпідрядними мети. Поставтерозділові знаки.

Професорговоривдужеголосно для того... Знання нам потрібні для того... Самостійна робота.

Спишітьречення, розставляючипропущенірозділові знаки. Визначте тип підряднихречень.

Буду йти від зорі до зорі працюватиму пізньо і рано щоб світили мені угорі вік нев’янучі стяги. (Є. Летюк) Скляр нарізаврізцемсвітлих шибок скляних так щобсонцеяснеуміщалося в них. (О. Гойда) І наша радість буде хай такою щобїй ніхто не заздрити не міг. (В. Симоненко) Поставив баштувін на млиновійпокрівліщобувінчать себе у гордійтійбудові. (М. Рильський) Того можливо не знайду я слова щоб наш прекраснийоспіватисвіт. (М. Рильський) Для того щобознайомитися з будь-якиммістом треба обійтинайбільшхарактернійоговулиці й завулки. (П. Панч)

  1.  Виконання тестових завдань.

У якому рядку є складнопідряднеречення з підряднимумови?
Вони не можутьзаспокоїтись, боїм на роду написано тривожитигромадську думку (М.Хвильовий);
Віритьлелека, що не буде йомукривдивід людей (Є. Гуцало);
Якбийого воля, кожному залізби в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).

У якомурадку є складнопідряднеречення з підрядним причини?
Слова самі на голос навертались, як сльозинавертаються на очі (Л. Костенко);
Коли б вона читала Кобзаря, вона б знала Катерину (М. Хвильовий);
Твоєжиття і щастяміж людьми, бо правда і любов на їхнімбоці (В. Симоненко);

У якому рядку є складнопідряднеречення з підрядним мети?
За ту мить треба відступитивбік, щобкамінь не накотився на нього

(Нар.творчість);
Був не в силі я висловить муки, що туманила думимої (В. Сосюра);
Поважайтейого, діти, бо то батькосивий (Т. Шевченко)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Цифровий диктант.

Вашійувазіпропонуютьсятвердження, які можуть бути правильнимиабопомилковими. Якщовизгодні з твердженням на екрані, то ставте цифру «1» в зошити. Якщоні – «0».

 1.  Сполучникищоб, абиприєднуютьпідрядніречення мети.

2.  Підрядніречення мети відповідають на питання для чого? з якою метою?

3.  Речення «Кава в зернах  - найбільш цінний вид, тому що здатна зберегти натуральний смак і аромат» є складнопідрядним реченням причини.

 4.   [  ], ( бо…). – схема  складнопідрядногоречення мети.

5.  У реченні «Щоб додати неповторної нотки, готуючи каву в турці, часто додають спеції: імбир, лимон, перець, сіль» підрядне речення стоїть після головного.

 6.Підряднісполучники тому що, завдяки тому що, через те що неможутьрозриватися.

7. Підрядні речення причини відповідають на питання чому? з якої причини?

8. Речення «Часто доводиться змішувати кілька сортів, для того щоб отримати насичений смак» є складнопідрядними реченням  мети?

9.  Підрядне речення причини вказує на причину того, про що йдеться в головній частині.

10. Речення «Розчинна кава займає значне місце серед натуральних аналогів, оскільки легка в приготуванні» є складнопідрядним реченням мети

V. Домашнє завдання:  вправа 3 на ст.. 89

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку