Мета уроку:Навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови;
Визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови;
Розвивати пам'ять, мислення, увагу.
Тема уроку: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови.
Мета уроку:Навчити розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними обставинними причини, мети, умови;
Визначати смислові зв`язки між частинами складнопідрядного речення з підрядними обставинними мети, причини, умови;
Розвивати пам’ять, мислення, увагу.
Хід уроку
І. Створення ситуації успіху. Обмін побажаннями.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1) За поданими схемами складітьречення.
[ ], (тому що...).
(оскільки...), [ ].
2) Доповнітьподаніреченняпідрядними мети. Поставтерозділові знаки.
Професорговоривдужеголосно для того... Знання нам потрібні для того... Самостійна робота.
Спишітьречення, розставляючипропущенірозділові знаки. Визначте тип підряднихречень.
Буду йти від зорі до зорі працюватиму пізньо і рано щоб світили мені угорі вік нев’янучі стяги. (Є. Летюк) Скляр нарізаврізцемсвітлих шибок скляних так щобсонцеяснеуміщалося в них. (О. Гойда) І наша радість буде хай такою щобїй ніхто не заздрити не міг. (В. Симоненко) Поставив баштувін на млиновійпокрівліщобувінчать себе у гордійтійбудові. (М. Рильський) Того можливо не знайду я слова щоб наш прекраснийоспіватисвіт. (М. Рильський) Для того щобознайомитися з будь-якиммістом треба обійтинайбільшхарактернійоговулиці й завулки. (П. Панч)
У якому рядку є складнопідряднеречення з підряднимумови?
Вони не можутьзаспокоїтись, боїм на роду написано тривожитигромадську думку (М.Хвильовий);
Віритьлелека, що не буде йомукривдивід людей (Є. Гуцало);
Якбийого воля, кожному залізби в душу, пробудив совість (Є. Гуцало).
У якомурадку є складнопідряднеречення з підрядним причини?
Слова самі на голос навертались, як сльозинавертаються на очі (Л. Костенко);
Коли б вона читала Кобзаря, вона б знала Катерину (М. Хвильовий);
Твоєжиття і щастяміж людьми, бо правда і любов на їхнімбоці (В. Симоненко);
У якому рядку є складнопідряднеречення з підрядним мети?
За ту мить треба відступитивбік, щобкамінь не накотився на нього
(Нар.творчість);
Був не в силі я висловить муки, що туманила думимої (В. Сосюра);
Поважайтейого, діти, бо то батькосивий (Т. Шевченко)
ІV. Підбиття підсумків уроку.
Цифровий диктант.
Вашійувазіпропонуютьсятвердження, які можуть бути правильнимиабопомилковими. Якщовизгодні з твердженням на екрані, то ставте цифру «1» в зошити. Якщоні – «0».
1. Сполучникищоб, абиприєднуютьпідрядніречення мети.
2. Підрядніречення мети відповідають на питання для чого? з якою метою?
3. Речення «Кава в зернах - найбільш цінний вид, тому що здатна зберегти натуральний смак і аромат» є складнопідрядним реченням причини.
4. [ ], ( бо…). – схема складнопідрядногоречення мети.
5. У реченні «Щоб додати неповторної нотки, готуючи каву в турці, часто додають спеції: імбир, лимон, перець, сіль» підрядне речення стоїть після головного.
6.Підряднісполучники тому що, завдяки тому що, через те що неможутьрозриватися.
7. Підрядні речення причини відповідають на питання чому? з якої причини?
8. Речення «Часто доводиться змішувати кілька сортів, для того щоб отримати насичений смак» є складнопідрядними реченням мети?
9. Підрядне речення причини вказує на причину того, про що йдеться в головній частині.
10. Речення «Розчинна кава займає значне місце серед натуральних аналогів, оскільки легка в приготуванні» є складнопідрядним реченням мети
V. Домашнє завдання: вправа 3 на ст.. 89