Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення
Мета:
навчальна: опанувати теоретичний матеріал про ступені порівняння прикметників та їх творення, навчити правильно утворювати форми вищого і найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;
розвивальна: розвивати уміння правильно і доречно вживати якісні прикметники у мовленні, комунікативні здібності, орфографічну грамотність, творчу уяву, самостійне мислення ;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до природи, до народної творчості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, таблиця, проектор, екран.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Перевірка домашньої вправи.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Прочитати утворені форми прикметників (виведені на екран через проектор). Зробити висновок, чи змінюється значення прикметників при утворенні нових форм.
Широкий – ширший – найширший; більш (менш) широкий, найбільш (найменш) широкий; стрункий – стрункіший – найстрункіший; більш ( менш) стрункий, найбільш (найменш) стрункий.
ІІІ . Повідомлення теми і мети уроку
VІ . Пояснення вчителем нового матеріалу
V. Вправи на закріплення одержаних знань
1. Робота з підручником (усне виконання вправи 343).
Прочитати прислів’я. Визначити прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння (просту і складену форми).
Людина міцніша( вищій ступінь проста форма) за кремінь і слабша(вищій ступінь проста форма )за мушку. Найкраще(найвищій ступінь проста форма) зерно ховається на дно. Каша смачніша(вищій ступінь проста форма) від балачок. Свій хліб більш ситний (вищій ступінь складена форма). Як коротші (вищій ступі , проста форма) кроки, то довше(вищій ступінь проста форма) життя. З усієї рідні мати найбільш рідна(найвищій ступінь складена форма). З усіх скарбів найбільш цінним (найвищій ступінь складена форма)є молодість. Солодше (вищій ступінь проста форма) за все плід праці.
Фізкультхвилинка для очей (за посиланням ) https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
2.Дослідження-конструювання.
Переписати прислів’я (вправа 344, ст.155), від поданих у дужках прикметників утворити вищій ступінь порівняння. Виділити суфікси. Дослідити, чи можна утворити ступені порівняння від прикметників ранковий, вечірній, небесний, сонячний? Чому?
Ранок старіший за вечір, вечір молодший від дня. Ранок вечора мудріший, а трава за солому смачніша. Близька соломка рідніша від далекого сінця. Що ніч темніша, то день видніший.
3.Творча робота (у парах).
Уявити ситуацію: учнів запросили на шкільний виступ за темою «Захистимо наше довкілля!». Скласти усний виступ, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.
4.Розподільна робота.
Від поданих слів, що виведені на екран через проектор, утворити найвищій ступінь порівняння та запипсати їх у дві колонки, в одну із суфіксом –іш, а в другу із суфіксом –ш.
Далекий, худий, широкий, дешевий, новий, старий, хороший, гладкий, чистий, мудрий, нікчемний, огидний, солодкий, глибокий.
Дальший худіший
Ширший новіший
Дешевший старіший
Кращий гладкіший
Солодший чистіший
Глибший мудріший
нікчемніший
огидніший
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання.
Знати теоретичний матеріал на ст..154, 155. Переписати речення (вправа 346, ст..155), після кожного виділеного прикметника позначити в дужках його ступінь порівняння. Підкреслити усі члени речення.
Наприклад: Підкажи найлагідніше ( найвищій ступінь проста форма)
слово, я його слухняно повторю.
Література:
Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:
Ранок, 2000.- 160 с.
Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.
Нетрадиційні уроки. Українська мова. 5-12 класи/ укладач Л.І.Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 256 с.
Збірник диктантів з української мови. 5-11 класи/ О.Д.Марченко, Л.В.Нартова. – Харків: Ранок, 2000. – 256 с.
Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..