Урок української мови на тему "Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення".

Про матеріал
Розробка уроку української мови для 6 класу на тему "Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення".
Перегляд файлу

Тема: Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення

Мета:

навчальна: опанувати  теоретичний матеріал про ступені порівняння прикметників та їх творення, навчити правильно утворювати форми вищого і найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;

розвивальна: розвивати уміння правильно і доречно вживати якісні прикметники у мовленні, комунікативні здібності, орфографічну грамотність, творчу уяву, самостійне мислення ;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до природи, до народної творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця, проектор, екран.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

        1.Перевірка домашньої вправи.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. Фронтальне опитування.
  • На які групи за значенням поділяються прикметники?
  • За якими ознаками можна відрізнити якісні, присвійні і відносні прикметники?
  • Чим відрізняються якісні прикметники від присвійних і відносних?
  1. Дослідження мовного матеріалу.

  Прочитати утворені форми прикметників (виведені на екран через проектор). Зробити висновок, чи змінюється значення прикметників при утворенні нових форм.

Широкий – ширший – найширший; більш (менш) широкий, найбільш (найменш) широкий; стрункий – стрункіший – найстрункіший; більш   ( менш) стрункий, найбільш (найменш) стрункий.

ІІІ . Повідомлення теми і мети уроку
VІ . Пояснення вчителем нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя з використанням таблиці про  ступені порівняння якісних  прикметник ів.
  2.  Колективне  опрацювання теоретичного матеріалу на сторінці підручника (ст.154, ст.155).

 V. Вправи на закріплення одержаних знань

       1. Робота з підручником (усне виконання вправи 343).

   Прочитати прислів’я. Визначити прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння (просту і складену форми).

Людина міцніша( вищій ступінь проста форма) за кремінь і слабша(вищій ступінь проста форма )за мушку. Найкраще(найвищій ступінь проста форма) зерно ховається на дно. Каша смачніша(вищій ступінь проста форма)  від балачок. Свій хліб більш ситний (вищій ступінь складена форма). Як коротші (вищій ступі , проста форма) кроки, то довше(вищій ступінь проста форма)  життя. З усієї рідні мати найбільш рідна(найвищій ступінь складена форма). З усіх скарбів найбільш цінним (найвищій ступінь  складена форма)є молодість. Солодше (вищій ступінь проста форма) за все плід праці.

Фізкультхвилинка для очей (за посиланням ) https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340

2.Дослідження-конструювання.

  Переписати прислів’я (вправа 344, ст.155), від поданих у дужках прикметників утворити вищій ступінь порівняння. Виділити суфікси. Дослідити, чи можна утворити ступені порівняння від прикметників ранковий, вечірній, небесний, сонячний? Чому?

Ранок старіший за вечір, вечір молодший від дня. Ранок вечора мудріший, а трава за солому смачніша. Близька соломка рідніша від далекого сінця. Що ніч темніша, то день видніший.

         3.Творча робота (у парах).

     Уявити ситуацію: учнів запросили на шкільний виступ за темою «Захистимо наше довкілля!». Скласти усний виступ, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.

4.Розподільна робота.

   Від поданих слів, що виведені на екран через проектор, утворити найвищій ступінь порівняння та запипсати їх у дві колонки, в одну із суфіксом –іш, а в другу із суфіксом –ш.

Далекий, худий, широкий, дешевий, новий, старий, хороший, гладкий, чистий, мудрий, нікчемний, огидний, солодкий, глибокий.

  Дальший                          худіший

Ширший                          новіший

Дешевший                       старіший

Кращий                            гладкіший

Солодший                       чистіший

Глибший                         мудріший

                                         нікчемніший

                                         огидніший

VІ. Підсумки уроку

  • Що нового  вивчили  на уроці?
  • Які ступені порівняння мають якісні прикметники?
  • Яку роль відіграють у мовлення прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння?

VІІ. Домашнє завдання.

Знати теоретичний матеріал на ст..154, 155.  Переписати речення (вправа 346, ст..155), після кожного виділеного прикметника позначити в дужках його ступінь порівняння. Підкреслити усі члени речення.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\images.pngНаприклад:  Підкажи  найлагідніше ( найвищій ступінь проста форма)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\images.pngC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\images.pngC:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\images.pngслово, я його слухняно повторю.

 

Література:

Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків/Л.М.Гордеєва. – Харків:

Ранок, 2000.- 160 с.

Українська мова. 6 клас. ІІ семестр/ С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич, М.В.Чаловська. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 132 с.

Нетрадиційні уроки. Українська мова. 5-12 класи/ укладач Л.І.Нечволод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 256 с.

Збірник диктантів з української мови. 5-11 класи/ О.Д.Марченко, Л.В.Нартова.  – Харків: Ранок, 2000. – 256 с.

Українська мова:підручник для 6 кл.загальноосвіт.навч.закл./О.П.Глазова.-К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.-240 с.:іл..

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
4309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку