Урок розвитку комунікативних умінь спрямований формувати в 11-ти класників компетентності:предметні: поглибити знання про публіцистичний стиль мовлення, ознайомитися з вимогами створення власних висловлювань у публіцистичному стилі; закріпити вміння визначати тему та ідею висловлювання, ділити текст на абзаци, складати план, створювати усні твори на морально-етичні теми; ключові: удосконалювати творчі уміння працювати з текстом, створювати власні висловлювання, розвивати культуру усного й писемного мовлення; загальнолюдські: виховувати кращі моральні якості старшокласників.
11 клас Тема уроку : Урок розвитку зв’язного мовлення . Усний твір на морально-етичну тему публіцистичного стилю.
Мета уроку(формувати компетентності):предметні: поглибити знання про публіцистичний стиль мовлення, ознайомитися з вимогами створення власних висловлювань у публіцистичному стилі; закріпити вміння визначати тему та ідею висловлювання, ділити текст на абзаци, складати план, створювати усні твори на морально-етичні теми; ключові: удосконалювати творчі уміння працювати з текстом, створювати власні висловлювання, розвивати культуру усного й писемного мовлення; загальнолюдські: виховувати кращі моральні якості старшокласників.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап
- з’ясувати емоційний стан учнів (Якого кольору настрій і чому ?)
ІІ Оголошення теми і мети уроку
ІІІ Актуалізація опорних знань
1.Словникова робота
-Що таке мораль? Етика?
(Мораль – система норм і принципів поведінки людей у ставленні одне до одного та до суспільства.
Етика – наука про мораль, її походження, розвиток і роль у суспільному та особистому житті людей. Норма поведінки, сукупність моральних правил. Етика як наука прагне дати відповідь на питання, що таке добро і зло, совість і честь, обов’язок , гідність, гуманність, відповідальність тощо.)
-записати в зошит
Правдивість - брехня
Співчуття - черствість
Милосердя - жорстокість
Вірність - зрада
Любов - ненависть
-На жаль, у нашому житті зустрічаються такі аморальні явища. Але я хочу, щоб Вас у житті вони оминали.
2. Робота в парах «Ти мені, я тобі»
-використовуючи інформацію, вміщену в підручнику (форзац), розкажіть один одному про публіцистичний стиль, його жанри, ознаки. Разом підготуйте запитання сусідній парті.
3.Скарбничка знань.
-назвіть типи мовлення (роздум, опис, розповідь)
- Що таке роздум?
(Роздум – це висловлювання про причини якостей, ознак, подій.)
- Із яких частин складається твір-роздум? (Теза – аргументи − висновки.)
- Які основні вимоги до твору-роздуму?
( чітке формулювання тези, добір чітких і вичерпних аргументів на її підтвердження або спростування, логічність і послідовність викладу думок, точність висновків.
-Для чого нам цей матеріал? Коли знадобиться ? (ЗНО)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми поговоримо не лише на лінгвістичні теми, а й згадаємо про світле й прекрасне почуття - любов.
Звернімося до теми вічної, актуальної як тисячу років тому, так і тепер. Торкнімося серцем і душею високого почуття, яке змінює цілий світ і нас у ньому, робить людей кращими, добрішими й благороднішими.
2. Діалог.
На тлі ліричної мелодії відбувається діалог між учнями та вчителем.
Учень. Скажіть, від чого сонце в небі сяє,
Чому так скрипка ніжно грає?
Скажіть, учителю, для людини
Що є незвідані глибини?
Вчитель. Звичайно, діти, є одна
Таємна, чиста глибина.
Це ніжність лугу, шум дібров.
Це дар небесний, це любов.
Учень. А що таїться в цьому слові?
Вчитель. Все починається з любові:
І зір бентежне мерехтіння,
Душі до ніжності стремління,
Людини кожної буття
І ваше, діточки, життя…
Учень. Всьому початок є любов…
А твердять:
« Спершу було слово…»
Вчитель. А я кажу вам знову й знову:
Всьому початок є любов!..
Всьому початок є любов:
і осяванню, і сумлінню,
очам жоржини і дитини –
Всьому початок є любов.
3.Робота з текстом підручника – вправа 306, ст. 191
4. Акровірш або сенкан
− Пригадайте, яка особливість акровіршів?
( Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного віршового рядка, прочитувані зверху вниз, розкодують слово чи фразу, присвячену певній особі або події.)
− Спробуємо разом створити акровірш, визначаючи ознаки ЛЮБОВі.
Ласкава… Всеосяжна… Гарна…
Юнацько-дивна… Чиста і безхмарна…
Близька… Безмежна… Вільна і відкрита…
Оспівана… Піднесена… Талановита…
Вражаюча… Стрімка… Крилата…
V. Підготовка до складання усного твору.
1.Обговоріть у групах теми творів вправи 309, с. 193, свій вибір обґрунтуйте. Почніть так: «Я хочу обрати цю тему, тому що…»
2. Пам’ятка «Як складати твір», ст.193
3. Складання робочого матеріалу – вступ (Що є любов?), теза (Я думаю, що це- ), аргументи (Чому я так думаю? ), приклади, (Підтвердженням моєї думки є..) висновок (Отже, …)
VI.Читання учнями уривків із власних творів. Обговорення прослуханих творів.
VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Технологія «Незакінчене речення»
− Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення:
− Я знаю … .
− Я зрозумів, що …
− Найбільші труднощі я відчув …
− Мені б хотілося ще …
Домашнє завдання . Написати твір