Урок української мови "Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами"

Про матеріал

Конспект відкритого уроку української мови у 8 класі на тему "Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами" для участі у конкурсі "Учительська десятка"рооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооп

Перегляд файлу

Тема. Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами.

Мета. ознайомити учнів з основними видами підрядних частин та навчити знаходити їх у тексті, визначати межі головної й підрядної частин;

розвивати вміння і навички визначення основних видів підрядних частин;

виховувати людську гідність, повагу та пам'ять до жертв злочинів геноциду.

Тип. Урок засвоєння нових знань.

Ресурси: таблиця "Види складнопідрядних речень", презентація до уроку, відеоролик до фільму "Гіркі жнива", текст, дидактика.

Очікувані результати: учні знають основні види СПР , визначають головну і підрядну частини,  їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.

                  Епіграф

Я вас прошу, щоб у серці запалили

Скорботи полум’я священне.

Та крізь століття пронесли Ви

Сльозу безвинно убієнних!

               Наталка Тривайло

 

                                             Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово учителя. Добрий день, молоді люди. Зверніть увагу, у кожного на парті є картки, що несуть у собі певний настрій на урок. Хто налаштований на командну роботу, підніміть картку синього кольору, на позитивне саморозкриття - зеленого, на успішний результат - червоного. Дякую. Я ж очікую отримати найбільшу віддачу, тому прикріплюю ось такий смайлик, який, вірю, нам у цьому допоможе.

Похожее изображение      Картинки по запросу смайли успіху        Похожее изображение

Оцінювати результат роботи на уроці будемо разом. На вашому робочому місці є картки самооцінювання. Максимальну кількість балів по кожному виду діяльності я буду оголошувати протягом спільної роботи. У ваших інтересах занотовувати отримані бали.

Картка самооцінювання.

п/п

       Вид роботи

Макс.к-сть балів

           Помітки

Результат

1.

Впр.  "Багаж знань"

3 (0,25)

 + + + +

       2

2.

Дослідження-аналіз тексту

    2

     1

       1

3.

Вправа 162

    2

      2

        2

4.

Впр. "Редагуй"

    1

       1

        1

5.

Ситуативна вправа "Фантастичний елемент"/ Лінгвістична трансформація

     2

       1

         1

Бонус

       2

   2 =  9 б.

Тож уперед!!!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя. Успіх... Слово чи результат щоденної праці?

Сьогодні спробуємо досягти успіху, ступаючи крок за кроком. Та, щоб почати рух, потрібно мати багаж знань. Тож пригадаймо дещо.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа "Багаж знань".

1. Що таке речення?

2. На які види поділяють речення за метою висловлювання?

3. Які види речень за будовою ви знаєте?

4. Що називають складним реченням?

5. Як поєднуються частини складного речення?

6. Назвіть види складних сполучникових речень.

7. Яке речення називається складносурядним?

8. Яке речення називається складнопідрядним?

9. Як ми визначаємо змістові відношення між головною та підрядною частиною?

10. Які розділові знаки ставимо між частинами складнопідрядного речення?

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Слово учителя. Молодці! Хочу внести ремарку - 9 грудня весь світ відзначає День пам'яті жертв злочинів геноциду та вшанування їхньої людської гідності.

 Робота з епіграфом. За епіграф до уроку правитимуть рядки Наталки Тривайло... До чого закликає нас автор? Вкажіть у даній строфі складне речення. До якого виду складних речень належить? Прочитайте головну і підрядну частину.

Сьогодні продовжимо працювати над складнопідрядним реченням. Тема уроку" Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами ".  Мета уроку.... 

V. Сприйняття навчального матеріалу

1 крок - "Опрацюйте"!

1. Пояснення теоретичного матеріалу вчителем, опираючись на таблицю "Основні види складнопідрядних речень".

2. Робота з підручником - ст. 100 -101

2 крок - "Розробіть"!

1. Схематичне відтворення теоретичного матеріалу ("Фішбоун")

VI. Усвідомлення навчального матеріалу

3 крок - "Дослідіть"!

1. Дослідження-аналіз на основі тексту. Прочитайте текст вголос. Доберіть заголовок.

Є трагедії, перед безмірністю яких будь-яке слово безсиле і про які більше скаже мовчання — велике мовчання тисяч людей.

Бабин Яр — це трагедія всього людства, яка сталася на українській землі. Жертвами злочину були євреї, котрих знищували за етнічною ознакою. Бабин Яр — це наша спільна трагедія, що виражає минуле єврейського і українського народів. Ми згадуємо батьків, які віддали своє життя в боротьбі проти фашизму.

До цих спогадів мусимо звертатися для того, щоб вигоїти рани.

Це наш обов’язок перед мільйонами жертв деспотизму. Перед кращими людьми українського та єврейського народів, які закликали до взаємопорозуміння й дружби.

Закон життя жорстокий тому, що все народжене коли-небудь зникає. Треба вірити, що життя прекрасне і постійно рухається вперед. Ми смертні, але безсмертний народ.

Так само ми повинні пам’ятати своє минуле, не повторювати помилок, опираючись на досвід поколінь. Завдяки пам’яті й донині живуть славні імена тих, хто творив нашу історію, державу.

                                                                         ( І. Дзюба )

 Проаналізуйте будову висловлення : які речення переважають - прості чи складні?

- Випишіть складнопідрядні речення в такій послідовності: 1)  з підрядними означальними; 2) з підрядними з"ясувальними; 3) з підрядними обставинними.

(Робота за варіантами.

4 крок - "Практикуйте"!

- Вправа 162 (робота біля дошки).

VІI. Узагальнення навчального матеріалу.

5 крок - "Редагуйте"!  Колективна робота.

  • Я рахую, що екзамен по українській мові здам прекрасно.
  •  У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь.
  • Згадуючи дитинство, перед моїми очима постає батьківська хата.

6 крок - "Творіть"! (Клас об'єднується у 2 групи). Перегляд трейлера до фільму "Гіркі жнива".

- Ситуативна вправа "Фантастичний елемент".

Уявіть, Ви влаштувались на роботу у кіноіндустрію. Перед вами завдання - запросити якомога більше людей на прем"єру українського кінофільму про геноцид-голодомор 32-33 рр. Складіть невелику рекламу фільму, використовуючи різні види складнопідрядних речень.

Підказка

Дізнайтеся страшну правду про злочин радянської імперії, яка нищила гордий народ.

Станьте свідками історичних подій народу, що "найбільше боровся за волю та найменше мав її..."

"Ми маємо продовжувати опір, бо помремо!"

"Якщо я врятую хоч одне життя, я жив недаремно"

2. Дослідження-трансформація.  (Колективна робота з класом)

-Працюючи в парах, змоделюйте й запишіть народні вислови, увідповіднивши частини речень із правого й лівого стовпців.

1. Забирають в одних...                                            що терпить голодний.

2. Щоб швидше врожай зібрати..                           що Бог дає.

3. Не хоче знати ситий..                                          щоб дарувати іншим

4. Хто ж у світі знає...                                             треба раніше насіння кидати.

5. Собака... часто сам покусаний буває                які багато говорять.

6. Часто мало роблять ті люди...                            який кусає…

-Визначте місце розташування підрядної частини.

- Назвіть номери складнопідрядних речень із 1)  з підрядними означальними; 2) з підрядними з"ясувальними; 3) з підрядними обставинними.

VІІI. Підсумок

Ну що ж, попрацювали ми на славу. Пройшли всі кроки до успішної здачі ЗНО. Дійшли до вершини! Але чи досягли успіху?

Вправа "Хмаринка тегів"

  • За значенням складнопідрядні речення поділяються…
  • Означальні пояснюють…
  • Зясувальні відповідають на питання…
  • Обставинні вказують…
  • Частини складнопідрядного речення зєднуються…
  • Підрядна частина в реченні може стояти…

- Моделювання. Складіть речення до поданих схем.

[- =], (коли - =).

(Якщо =), [=]

[- ... , (який =), ... =]

Слово вчителя. А тепер оцінимо роботу. Підрахуйте, будь ласка, свої бали.... А я залишила 2 бонусних бали за собою. І ті учні, які , на мою думку, працювали найкраще, зараз їх отримають.

ІX. Домашнє завдання.

Опрацювати п. 14 (теорет. мат.), вправа 161 (1,2); напишіть твір-мініатюру "Я - син (дочка) гордого народу"*

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Роганчук Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
19 листопада 2018
Переглядів
10353
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку