Урок української мови у 5-А класі
Тема: Правила вживання апострофа
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про правила вживання апострофа; навчати використовувати їх; розвивати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом; пояснювати свій вибір за допомогою правил; знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; формувати загальнокультурні компетентності; коригувати вимову учнів, розвивати зв'язне мовлення.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення мовної і мовленнєвої компетенції).
Форма уроку: урок-казка.
Обладнання: підручник, презентація, ілюстративні матеріали, роздатковий матеріал.
Очікувані результати: учні знають про складні випадки вживання апострофа; записують слова з вивченими орфограмами правильно; обґрунтовують написання слів відповідно до орфографічних правил; чутливі до рідного слова.
Хід уроку
І. Організаційний етап (соціальна компетентність)
- Добрий день! Подаруємо посмішку один одному. Сідайте! Діти, у нас сьогодні на уроці гості, і ми проявимо себе якнайкраще!
ІІ. Фонетична зарядка. Черговий звук. (на слайді)
- Який сьогодні черговий звук?
- Черговий звук [т] в позиції: найбільш уживаний збіг даних звуків з іншими приголосними.
Прочитай склади:
Сти-, ста-, -тве-, -акт-, -ітв-, -ість-.
Прочитай слова:
Простѝй, дітворá, твердѝй, читáти, факт, потрíбний, стáти.
Прочитай вірш:
А я такѝй же, як знак розділóвий,
Простѝй і відóмий шкільнíй дітворí.
Оцé лиш в словáх украΐнськоїмóви
Сумлíнно пишỳсь не внизỳ, а вгорí.
Твéрдість вимóви вчу позначáти,
Роздíльно навчáю тáкож читáти.
Ось спрóбуй писáти слóво «ім’я» -
Фáкт, що стáну потрíбним і я.
- Ви здогадалися, що це? Хто знає?
- Апостроф.
- А як називається цей вірш?
- Акровірш.
- Який поет писав акровірші? Ми з вами вчили це на уроках української літератури.
- Леонід Глібов.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Молодці, діти! Отож сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-казка. Ми помандруємо казковою країною Фонетикою, щоб зустрітися з дядечком-чарівником Апострофом.
Завдання уроку не просте:розгадати таємниці дядечка Апострофа.
Я переконана, що ми маємо достатньо знань, щоб подолати перешкоди, які зустрінуться на нашому шляху. Ми все знаємо, ми все зможемо! То ж запишемо дату і тему уроку.(Тема записана на дошці)
ІV. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
Ми вже готові до подорожі, але дядечко Апостроф дуже хвилюється, щоб його друзі здолали усі перешкоди, що прислав нам листа – підказку. Давайте прочитаємо, що там написано!
1. Після Б,П,В,Ф,М перед Я,Ю,Є,Ї |
М’ЯЧ,В’ЮН |
2. Після твердого [Р] перед Я,Ю,Є,Ї |
ПОДВІР’Я, БУР’ЯН |
3.Після префіксів на приголосний |
В’ЇЗД, НАД’ЯР’Я |
4.Всі похідні від імен МАР’ЯН, ДЕМ’ЯН,ЛУК’ЯН |
ЛУК’ЯНЧУК, МАР’ЯНІВКА |
- Діти, а що це таке?
- Так це ж правила!
- Ви їх знаєте? Вчили? (розвивають вміння самостійно робити висновки)
- Так, ми їх вже вчили!
V. Формування вмінь і навичок
Отож, не гаймо часу, вирушаймо в подорож, і потрапимо до країни Фонетики, але через спеціальні золоті ворота. Першими можуть зайти слова з апострофом, а другими – без апострофа. Допоможіть їм.(завдання в зошитах)
1 Завдання
Маряна, зоря, довіря, повітря, імя, тьмяний, морквяний, сузіря, свято, матірю, буря, рюкзак, зїсти.
Перевірка: зачитують учні по-черзі, а далі – перевірка на екрані.
Відповіді
З апострофом
- Мар’яна
- Довір’я
- Ім’я
- Сузір’я
- Матір’ю
- З’їсти
Без апострофа
- Зоря
- Повітря
- Тьмяний
- Морквяний
- Свято
- Рюкзак
- Буря
Ви гарно виконали це завдання! Крізь ворота видніється «Стежка загадок». Кожна дитина любить їх відгадувати, але ці загадки чарівні, тому що у відгадках зашифровані слова з апострофом. (Вчитель читає загадки, діти відповідають)
2 завдання
До країни знань ішов мандрівник
І зустрів цікаві складники:
Поєднались префікс і числівник.
І зробились назвою ріки. (Прип’ять.)
Тож бувають у мові дива!
Це слівце інтригує недарма:
На шість літер – апострофів два,
Означає місцину над яром. ( Над’яр’я.)
Хто захоче відгадати – хай не дуже поспіша.
У мові це єдине слово, де апостроф після ША.
Коли, друже, ти одразу розгадать не знаєш як ,
Зосередься – розгадаєш. Ця отрута зветься так. (Миш’як.)
А зараз в нас «Хвилинка-веселинка»
Фізкультхвилинка
Продовжуємо подорожувати далі. Весела Орфоепія підготувала скоромовки зі словами, які згубили свої апострофи. (Завдання на картках)
3. Завдання
1.Бачиш,Ромцю,люта рись
М…ясо з…їла,кісткугризь.
Ромцю,Ромцю,стережись,
Ти за грати не берись.
2.Рве Мар…янка у торбинку
Подорожник,материнку.
Петрик,Ігор і Дем…янко
Накопали валер….янки.
Але цариця Графіка заспокоїтися не може, знову влаштовує перепони. Знає, що діти люблять бути вчителями. Тому, шановні діти, вам випала честь перевірити написання слів і виправити помилки. (записано на дошці)
4 завдання
Гра “Вчитель” (елемент змагання)
Цв’ях, від’їжджати, компютер, Лукян, мясо, зїли, Св’ятослав, Вячеслав, оловяний, дзвякнути.
Перевіряємо на екрані
Ми з вами вже близько підійшли до хатинки дідуся Апострофа. Але подивіться, перед нами з'явилася стіна, що загородила дорогу. Нам потрібно назвати усі слова, які ви бачите перед собою.
Самостійно запишіть їх у зошит.
5 завдання
Стіна
Перевіряємо: В’юн, пір’я, комп’ютер, м’яч, черв’як, бур’ян.
6. Завдання
Наступне завдання заховане у вашому підручнику за номером 351 на ст. 142 (усно)
Ми завершили, а де ж це наш Чарівник Апостроф.
З’являється Апостроф, на слайді висвічується: «Дякую, діти! Я переконався, що тепер ми стали справжніми друзями!»
VІ.Домашнє завдання
Розгадати ребус, з відгаданим словом скласти речення.
VІІ.Підсумок уроку. Рефлексія
Психологічний тренінг. «Мікрофон»
Мені було дуже цікаво.
Я – творча особистість.
Я активно працював(ла) на уроці.
Я все вмію, я все знаю!
У мене хороший настрій.
- Дякую, вам діти, ви гарно попрацювали! І я дарую вам свою радість, яка зігріватиме вас весь час. (в подарунок смайлики)