1. Діти читають сучасні художні твори. 2. Діти читають сучасні художні твори? 3. Діти, читайте сучасні художні твори. А. Прочитайте речення вголос з відповідною інтонацією. Від чого вона залежить? Б. У якому реченні розповідають про читання, у якому – закликають читати, а в якому – запитують про читання?В. Зробіть висновок про те, чим розповідні речення відрізняються від питальних.
Розповідне речення. Питальне речення. Спонукальні речення. Розповідним називають речення, яке містить повідомлення про якісь факти, явища, події. НАПРИКЛАД: Над доріжкою з асфальту дві берізки обнялись (В. Сосюра). У кінці розповідного речення ставимо крапку або три крапки. Питальним називають речення, яке містить питання, що спонукає співрозмовника до відповіді або до роздумів. НАПРИКЛАД: Ти любиш дивитись на небо? (В. Симоненко). У кінці питального речення ставимо знак питання. Питальні речення можемо починати словами як, де, звідки, навіщо, відколи, хто, що, котрий, хіба, невже, чи та ін. НАПРИКЛАД: 1. Чим допомогти? 2. Що трапилося?Спонукальним називають речення, яке містить спонукання до дії (наказ, прохання, пораду, заборону, вимогу, побажання тощо). НАПРИКЛАД: Розкажи мені казку теплим голосом ночі… У кінці спонукального речення ставимо крапку або три крапки.
1. Яким ви уявляєте автомобіль майбутнього? 2. У найближчому майбутньому люди пересуватимуться в метро-капсулі зі швидкістю звуку, а літаки та автобуси будуть безпілотними. 3. Утілюйте ідеї з фантастичних фільмів у сучасних наукових лабораторіях та на випробувальних полігонах. 4. З кожним роком люди проєктують більш швидкі, безпечні й екологічні види транспорту. 5. Чи зможуть електромобілі розв’язати проблему забруднення повітря? 404. Прочитайте речення. Визначте вид кожного з них за метою висловлювання. Обґрунтуйте свою думку. розповіднепитальне спонукальне
1. Яким ви уявляєте автомобіль майбутнього? (питальне)2. У найближчому майбутньому люди пересуватимуться в метро-капсулі зі швидкістю звуку, а літаки та автобуси будуть безпілотними. (розповідне)3. Утілюйте ідеї з фантастичних фільмів у сучасних наукових лабораторіях та на випробувальних полігонах. (спонукальне)4. З кожним роком люди проєктують більш швидкі, безпечні й екологічні види транспорту. (розповідне)5. Чи зможуть електромобілі розв'язати проблему забруднення повітря? (питальне)ПЕРЕВІР СЕБЕ
1. Доцвіли й осипалися квіти в кришталевій вазі на столі. 2. Не стелись, тумане, не шуміть, тополі.3. Слова – не просто вітру хвилі. 4. Чому не спить верба в прозору осінь?.. 5. Витри піт солоний і трудись. 6. Чуєш, як шумить, як шелестить, кипить травнева злива? 405. Прочитати речення. Виписати спочатку розповідні речення, а потім спонукальні. Які речення залишилися невиписаними? Чому?
Окличні речення Розповідні, питальні й спонукальні речення можуть бути як окличними, так і неокличними. Окличні речення виражають сильні емоції – радість, здивування, захоплення, біль, сум, відчай, страх, обурення тощо. НАПРИКЛАД: 1. Яка розкішна цьогоріч зима! Стільки снігу намело!.. (Дара Корній). 2. Вода?! Вода! – закричав Остап. – Дарино, вода! (Т. Поставна). В усному мовленні окличні речення вимовляємо з окличною інтонацією, тон підвищуємо на початку й у кінці речення. На письмі в кінці окличного речення ставимо знак оклику. Відсутність знака оклику та окличної інтонації свідчить про те, що речення неокличне.
406. І. Прочитайте текст, дотримуючись відповідної інтонації. Чому, на вашу думку, у кінці заголовка є знак оклику й знак питання?НЕВЖЕ ЦЕ МОЖЛИВО?! Якби ми були світлом, то за секунду облетіли б навколо земної кулі сім з половиною разів! А якби ми стали звуком? То змогли б облетіти навколо Землі за 4 години! На Юпітері наша доба становила б усього 9 годин. Добре, що на Землі доба триває 24 години, адже нам потрібно стільки всього встигнути протягом дня! (З довідника).ІІ. З яким почуттям ви вимовлятимете кожне окличне речення тексту (радості, захоплення, здивування, замилування, співчуття, страху)?ІІІ. Чи знаєте ви цікавий науковий факт? Як що так, розкажіть.
Подані розповідні речення реконструюйте на питальні і спонукальні, за потребою доповнюючи їх другорядними членами речення. 1. Учні подякували за увагу. 2. Восьмикласники готуються до тематичного оцінювання. 3. Усі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною. 4. Хлопці принесли найбільше макулатури. 5. Дівчата змагаються в навчанні. 6. Протягом уроків історії ми спостерігали за розвитком української держави. 7. Ви записалися для придбання путівки в табір.
ПЕРЕВІР СЕБЕ1. Учні, подякуйте за увагу вчителям.2. Восьмикласники, готуйтеся до тематичного оцінювання з української мови.3. Чи всі були задоволені Євробаченням і пишалися своєю країною?4. Хто приніс найбільше макулатури?5. Минулого року дівчата змагалися в навчанні? 6. Протягом уроків історії спостерігайте за розвитком української держави. 7. Ви записалися для придбання путівки в табір цього ранку?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацювати §40 (ст.163-167) Уявіть, що ви зустрілися на відпочинку з групою дітей з різних країн і маєте розказати про себе, як представника України. Підготуйте й запишіть розповідь(5-7 речень) на тему «Я – українець (українка)». Використайте різні за метою висловлення речення, а також окличні речення.