Урок української мови "Речення зі звертаннями"

Про матеріал
У розробці уроку української мови "Речення зі звертаннями" представлено урок формування вмінь та навичок восьмикласників.
Перегляд файлу

8 клас Українська мова

Тема. Речення зі звертаннями

Мета: сформувати поняття про звертання в мові, його функції та способи вираження; звернути увагу на особливості вживання форм іменників у ролі звертання; формувати вміння та навички конструювати й видозмінювати речення; виховувати повагу до співрозмовника, любов до рідного слова.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться одне одному, учителю. Стало світліше… Побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Помічаймо добре й красиве довкола нас.

ІІ. Актуалізація опорних знань

До роботи! Успіхів вам і мені! Уявіть себе вчителем. Перевірте й оцініть знання своїх друзів. Які запитання ви поставите стосовно виконаного домашнього завдання? Поставте усно питання про речення одне одному.

  1. Фронтальна перевірка знань

Спишіть речення з дошки, поставте розділові знаки, прокоментуйте їх. Завдання виконуємо за варіантами.

  1.     А наше все круг нас і води й дерева і переплески хвиль і вогкість лісова.
  2.     Деркачів перепілок куликів курочок усякого птаства було повно на берегах Десни.
  1. Проблемне питання

Після виконання домашнього завдання ви стали більше знати про речення? Що саме ви дізналися?

 

ІІІ. Цілевизначення й планування

  1. Оголошення теми уроку
  2. Вибір цілей уроку:

- що навчимося;

- що зрозуміємо;

- навіщо це нам.

3. Колективне планування роботи

 

ІV.Опрацювання навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Ця тема вам, діти, вже відома.Ви самі змогли б її пояснити. Не вірите? Переконайтесь!

  1. Робота в парах

Усно складаємо мінідіалоги.

1)зверніться до сусіда по парті, зробіть зауваження стосовного поведінки, зовнішнього вигляду;

2) зверніться до сусіда по парті, похваліть за добрий вчинок чи порадійте його успіхам;

3) зверніться до сусіда по парті, підтримайте після невдачі на уроці чи втрати цінної речі.

Пам’ятайте: ніщо так не тішить вухо людини, як добре слово, її власне ім’я.

  1. Слово вчителя про підсумки роботи учнів над звертанням.
  2. Робота з підручником
  3. Розгорніть підручник на стор.66, опрацюємо рубрику «Запам’ятаймо!» Прочитайте. Що нового дізналися про звертання?
  4. Виконання вправи 136 на закріплення почутого з теми.
  5. Виконання різнорівневих завдань

Перевіримо, як засвоїли теоретичний матеріал. Будьмо дослідниками.

Прочитайте уривок із вірша Ганни Чубач, знайдіть та випишіть звертання.

Дозвольте Вас, бабусю,

Колись намалювати.

У Вас красиві очі

І руки вузлуваті.

Авжеж, - бабуся мовить, -

Малюй, моя дитино!

Дивилась в небо довго –

Та й маю очі сині…

 

Виписані вами звертання є поширеними чи непоширеними? У якому відмінкові стоять слова-звертання? Хто всім пояснить?

  1. Підсумок-доповнення вчителя

В українській мові форму кличного відмінка мають

  •          імена (Олексо, Маріє, Дмитрику);
  •          назви людей (батьку, брате, сусіде, козаче);
  •          назви тварин ( вовчику, коню, лисичко).

А зараз поставте у кличному відмінку своє ім’я, ім’я свого товариша, мами, батька, сестри, брата. Запишіть, покажіть сусідові по парті, перевірте одне одного.

  1. Гра «Ми творці»

Перед вами світлини двох людей. Умовно назвемо їх Марія Яківна та Микола Іванович. Працюємо парами в рядах. Дайте відповідь на поставлені запитання:

  •          Як їх називають діти?
  •          Як їх називають сусіди?
  •          Як вони називають одне одного в ролі дружини та чоловіка?
  •          Як їх називають друзі?
  •          Як до них звернеться незнайома людина, щоб уточнити, котра година?
  1. Введіть подані імена в речення так, щоб це було звертання.
  2. «Хвилинка духовності»

Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, усі здорові, друзі щирі, у щоденнику – найвищі бали. Але якщо щось не так, то ми подумки звертаємося до Всевишнього, Матері Божої, Ангела-охоронця. Яку молитву знаємо всі? «Отче наш». У цьому святому слові є звертання. Назвіть його. Подумки попросіть Господа про те, що для кожного є найважливішим зараз. Пам’ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості, і в горі.

  1. «Розумне перо»

Проаналізуємо звертання в реченнях. Працюємо в парах. Роздаю картки із звертаннями в реченнях. Двоє кращих учнів складуть питальник із теми уроку на дошці, цим допоможуть учителеві провести підсумок.

 

V.Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Підсумкове опитування за складеним питальником учнями.

Чи задоволені ви результатом своєї роботи? Підніміть «квіточку» ті, хто вміє знаходити звертання, вводити їх у речення.

Підніміть «пуп’янок» ті, кому потрібна допомога. Будьте чесні та правдиві.

2.Оцінювання учнів

Дякую за працю. Всі ви були старанними, багато навчилися. На листочку самооцінювання поставте свій бал. Це допоможе мені об’єктивно оцінити ваші відповіді.

VІ. Домашнє завдання

  1. Вправа 138, параграф 21.
  2. Творче завдання6 скласти 3-5 речень на тему «Я мрію», вживаючи звертання.
  3. Для тих, хто підняв «пуп’янок», вправа 137.

Ви не сумуйте! Стрінемося знову.

Хай листопад холодить день при дні.

Вчимося разом – отже, не одні.

Зустрінемось, поклонемося Слову…

 

 

docx
Додано
29 червня
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку