8 клас Українська мова
Тема. Речення зі звертаннями
Мета: сформувати поняття про звертання в мові, його функції та способи вираження; звернути увагу на особливості вживання форм іменників у ролі звертання; формувати вміння та навички конструювати й видозмінювати речення; виховувати повагу до співрозмовника, любов до рідного слова.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
Обладнання: ілюстративний матеріал, картки, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.З’ясування емоційної готовності учнів до уроку
Погляньте за вікно. Яка сьогодні погода? Яким словом можна висловити настрій? А тепер посміхніться одне одному, учителю. Стало світліше… Побажайте товаришу успіхів. Стало сонячно. Помічаймо добре й красиве довкола нас.
ІІ. Актуалізація опорних знань
До роботи! Успіхів вам і мені! Уявіть себе вчителем. Перевірте й оцініть знання своїх друзів. Які запитання ви поставите стосовно виконаного домашнього завдання? Поставте усно питання про речення одне одному.
Спишіть речення з дошки, поставте розділові знаки, прокоментуйте їх. Завдання виконуємо за варіантами.
Після виконання домашнього завдання ви стали більше знати про речення? Що саме ви дізналися?
ІІІ. Цілевизначення й планування
- що навчимося;
- що зрозуміємо;
- навіщо це нам.
3. Колективне планування роботи
ІV.Опрацювання навчального матеріалу
Ця тема вам, діти, вже відома.Ви самі змогли б її пояснити. Не вірите? Переконайтесь!
Усно складаємо мінідіалоги.
1)зверніться до сусіда по парті, зробіть зауваження стосовного поведінки, зовнішнього вигляду;
2) зверніться до сусіда по парті, похваліть за добрий вчинок чи порадійте його успіхам;
3) зверніться до сусіда по парті, підтримайте після невдачі на уроці чи втрати цінної речі.
Пам’ятайте: ніщо так не тішить вухо людини, як добре слово, її власне ім’я.
Перевіримо, як засвоїли теоретичний матеріал. Будьмо дослідниками.
Прочитайте уривок із вірша Ганни Чубач, знайдіть та випишіть звертання.
Дозвольте Вас, бабусю,
Колись намалювати.
У Вас красиві очі
І руки вузлуваті.
Авжеж, - бабуся мовить, -
Малюй, моя дитино!
Дивилась в небо довго –
Та й маю очі сині…
Виписані вами звертання є поширеними чи непоширеними? У якому відмінкові стоять слова-звертання? Хто всім пояснить?
В українській мові форму кличного відмінка мають
А зараз поставте у кличному відмінку своє ім’я, ім’я свого товариша, мами, батька, сестри, брата. Запишіть, покажіть сусідові по парті, перевірте одне одного.
Перед вами світлини двох людей. Умовно назвемо їх Марія Яківна та Микола Іванович. Працюємо парами в рядах. Дайте відповідь на поставлені запитання:
Добре, коли все так, як ми хочемо: сонечко сміється, усі здорові, друзі щирі, у щоденнику – найвищі бали. Але якщо щось не так, то ми подумки звертаємося до Всевишнього, Матері Божої, Ангела-охоронця. Яку молитву знаємо всі? «Отче наш». У цьому святому слові є звертання. Назвіть його. Подумки попросіть Господа про те, що для кожного є найважливішим зараз. Пам’ятайте, що вам є до кого звернутися і в щасті, і в радості, і в горі.
Проаналізуємо звертання в реченнях. Працюємо в парах. Роздаю картки із звертаннями в реченнях. Двоє кращих учнів складуть питальник із теми уроку на дошці, цим допоможуть учителеві провести підсумок.
V.Рефлексивно-оцінювальний етап
1. Підсумкове опитування за складеним питальником учнями.
Чи задоволені ви результатом своєї роботи? Підніміть «квіточку» ті, хто вміє знаходити звертання, вводити їх у речення.
Підніміть «пуп’янок» ті, кому потрібна допомога. Будьте чесні та правдиві.
2.Оцінювання учнів
Дякую за працю. Всі ви були старанними, багато навчилися. На листочку самооцінювання поставте свій бал. Це допоможе мені об’єктивно оцінити ваші відповіді.
VІ. Домашнє завдання
Ви не сумуйте! Стрінемося знову.
Хай листопад холодить день при дні.
Вчимося разом – отже, не одні.
Зустрінемось, поклонемося Слову…