7 клас
Тема. Узагальнення та ситематизія знань з теми “Іменник”.
Мета: узагальнення й систематизація знань вивченого про іменник як частину мови, його граматичні та морфологічні ознаки, розвивати увагу, пам'ять, мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати естетичні смаки, любов і повагу до рідної мови, художнього слова.
Тип уроку: урок узагальнення практичних умінь і навичок.
Презентація: https://naurok.com.ua/urok-uzagalnennya-z-temi-imennik-272890.html
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Метод передбачення
- Уважно прослухайте загадку і спробуйте передбачити тему уроку.
Всі́ на сві́ті до́бре зна́ють,
Що́ предме́т я означа́ю.
Хто́ чи що́?- ви запита́йте
І про ме́не все́ дізна́йтесь.
Я істо́та й неісто́та:
Па́рта, за́йчик, до́шка, ко́тик.
Ма́ю рі́д, число́, відмі́нок
І чоти́ри аж відмі́ни.
Хто́ я? Зна́йте достеме́нно:
Назива́юсь я…( іме́нник)
( МЕТОД “КОЛО ІДЕЙ”)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань.
Складіть асоціативне гроно до слова ІМЕННИК.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Словниковий диктант
Журнал “Соняшник”, Івано-Франківськ, майдан Незалежності, Республіка Дагестан, Кабінет Міністрів України, острів Капрі, Президент України, Біблія, готель “Турист”, Святий Дух, Рим, День знань, День Перемоги, озеро Синевир, Новий рік, з Восьмим березня, з Різдвом Христовим, Велика Вітчизняна війна.
2. Мовна гра «Третє – зайве»
Знайти у кожному рядку зайве слово, обґрунтувати вибір
1. Щастя, щасливчик, пощастило.
2.Добро, добродій, добрий.
3. Льодовий, лід, льодниковий.
3. Робота в групах (один виписує неістот, інший - істот).
Україна, хліб, спів, пташеня, байкар, хлібороб, будівельник, співачка, аптекар, аптека, бацила, пішак, ромашка, валет, Всесвіт, тигр, клен, ківі (пташка й фрукт).
4. Власні й загальні назви
Прочитайте вірш.
Рідна мова
У ній усе: діброви й верболози,
Дніпра і Ворскли витканий атлас,
козацька доблесть і кріпацькі сльози.
ще й дума та, що вистраждав Тарас.
Розмай Карпат, де юниться на скелі
смерічка недоторкано-струнка,
незгасне сяйво вбогої оселі,
Що нам дала у спадщину Франка.
(Д. Луценко)
Перепишіть вірш, підкресліть іменники, що означають загальні назви, визначте їх рід, число й відмінок.
Якщо іменник жіночого роду, то ви підіймаєте руки вгору, чоловічого – руки перед собою, середнього – опускаєте руки. Тож будьте уважні, починаємо.
Маестро, диригент, таксі, метро, колібрі, Капрі, Україна, шосе, пюре, путь, розкіш, поні, Десна, Дніпро, Світязь, Євразія, шимпанзе, мадмуазель, леді, Токіо.
6. Творча лабораторія
Самостійно запишіть по 3 іменники, що мають форму тільки однини й тільки множини (Одн. молоко, золото, борошно, сміливість, життя, людство, листя; множ. Суми, Альпи, Карпати, ножиці, окуляри, штани, ворота).
7. Вибірковий диктант. Випишіть збірні іменники.
Земля, літо, волосся, щастя, людство, студентство, біль, вороння, козацтво.
8. Мовознавча гра
Визначити іменники з конкретним (повертаємо голову вліво) і абстрактним (вправо) значенням.
Ручка, кіно, сміливість, відвага, дружба, ім'я, трибуна, гірлянда, сходи, серце, майбутнє, щастя, мрія, визволення, солодощі, печиво, людство, горе, лихо, світло, роса, мудрість.
Мені на долоню злетіли з хмаринки дві білі сніжинки.
Наведіть приклади іменників спільного роду (роботяга, забіяка, білоручка, сирота, листоноша, плакса, базіка).
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
Вправа «Мікрофон»
Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти сенкан до слова ІМЕННИК, підготуватися до кр.
6 клас
Тема: “Контрольна тестова робота №3. Іменник”
Мета: перевірити знання учнів про іменник; розвиват вміння виконувати тестові завдання, працюати самостійно, логічне мислення; виховувати любов до мови.
Тип: урок перевірки знань та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Виконання тестових завдань.
Додаток А.
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Які завдання були складними, чому?
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити правила.