Урок української мови "Складне речення"

Про матеріал
Мета: - систематизувати й узагальнити знання про складне речення; вдосконалювати вміння визначати їх структуру, правильно використовувати в мовленні ; - виховувати готовність до життєвих труднощів, уміння вийти зі скрутного становища, усвідомлення істини, що всім людям властиво помилятися. Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань. Форма проведення уроку : урок - подорож
Перегляд файлу

Українська мова, 9 клас

Тема: Складне речення

Мета: - систематизувати й узагальнити знання про складне речення; вдосконалювати вміння визначати їх структуру, правильно використовувати в мовленні ;

- виховувати готовність до життєвих труднощів, уміння вийти зі скрутного становища, усвідомлення істини, що всім людям властиво помилятися.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Форма проведення уроку :  урок - подорож

Обладнання: таблиця, переносна дошка, ілюстрація.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Дорогі діти! Протягом багатьох уроків ми з вами вчили будову складних речень, смислові зв’язки та розділові знаки між ними. На сьогоднішньому уроці ми повинні систематизувати й узагальнити всі набуті знання про складні речення. Ще раз пригадати все вивчене. Ми повинні вдосконалити вміння визначати структуру складних речень, правильно використовувати їх в усному та писемному мовленні. А це дуже важливо. Бо хоч вивчення складних ми й закінчимо, та ви будете завжди використовувати в мовленні. Свої думки без складних речень ви не зможете викласти.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Слово вчителя

Тема уроку вимагатиме від вас бути уважними, наполегливими,сумлінними, якомога менше помилятися. Хоч від цього ніхто не застрахований. Адже народна мудрість твердить, що тільки той не помиляється, хто ні до чого не торкається. А ми з вами будемо працювати. І закономірно, можемо припускати помилок. Та це не страшно. Бо так уже влаштоване життя. І чудово це сказала Ліна Костенко:

Життя – така велика ковзаниця:

Кому вдалось, не падавши, пройти?

Ці слова будуть гаслом нашого уроку. Адже ми будемо говорити про мистецтво помилятися, якого треба вчитися всім. Ми забов’язані усвідомити істину, що помилятися властиво кожному. Подумайте, чи можливо якусь справу зробити, попередньо не помилившись чи не застрахувавшись від помилок? Звичайно, ні. Дуже важливо вміти самому виправляти свої помилки. І мені б хотілось, щоб цього ми вчились у ковзанярів. Пригадайте, як виправляє свої помилки ковзаняр під час танцю: упав і швидко встає, вступаючи знову в танок, і веде цього так, ніби падіння й не було. Це велике мистецтво. Падіння буває і в житті. Бо, як говорить Калина Ватаманюк, впасти може кожен, бо й святі падали. Немає людини, яка б пройшла через життя без труднощів. Бо життя, як колюча стерня, не пройдеш, не вколовши ноги. Труднощі й помилки – складова частина життя. Вони приходять до нас у ранньому дитинстві, і добре, що приходять: дають дечому навчитися, зміцнити впевненість у собі, готуватися до інших труднощів, що в житті попереду. Англійське прислів’я твердить: попереджений – значить озброєний. Отож, ідемо в життя озброєними, бо в житті падінь буває набагато більше, ніж на крижаному полі. І потрібно вміти виправити їх негайно і красиво.

Тому й кажу, що не страшно, якщо й ми в чомусь помилимося, важливо, щоб самі вміли виправити свої  помилки, або щоб не зробили наші друзі. Ну що ж, спробуємо.

ІІІ. Систематизації та узагальнення знань

 1.Тренувальні вправи

Записати тему уроку і слова Ліни Костенко.

Для того, щоб досягти нашої  мети на уроці, ми умовно перенесемось у країну Синтаксис, яка має декілька міст. Одне з них має назву Складне Речення.

А які ще міста має ця країна? (Словосполучення, Просте Речення).

У цьому місті господарює гасло:

Хто здається безпорадно, у людині не в пошані.

В реченні не так-то й складно розібратись при бажанні (Д.Білоус).

Ці слова будуть для нас робочим девізом.

     Умовне місто має вулиці, назви яких закодовано схемами. Отже, перше наше завдання  − розкодувати назви вулиць.

     (Учень біля дошки надписує назви.)

     Це і є планом, за яким ми будемо працювати. Назви нам відомі, ми пройдемося цими вулицями і пригадаємо все про них, звичайно, з допомогою речень.

Завдання.

     Передайте своє розуміння поетичних рядків Д.Білоуса 2-3 складнопідрядними реченнями:

1 варіант – з підрядними з’ясувальними.

( У людини не в пошані той, хто здається безпорадно.

Д.Білоус вважає, що в реченні при бажанні легко розібратись.)

2 варіант – з підрядними означальними.

( У народі не в пошані така людина, яка здається безпорадно.

У будь-якому реченні, яке б воно складне не було, при бажанні легко розібратись.)

3 варіант – з підрядними обставинними.

( Коли маєш бажання, то в будь-якому реченні легко розібратись.

Людину не поважають тоді, коли вона здається безпорадно.

Незважаючи на те, що речення бувають складні, при бажанні в них легко можна розібратись.)

   У цей час два учні працюють біля дошки.

Перший працює з епіграфом, словами Ліни Костенко, його завдання:

 пояснити пунктограми;

 розказати, якою ілюстрацією можна передати ці слова?

Другий учень виконує таке завдання:

 Переписати, побудувати схеми речень і визначити їх види.

  1. Найбільша помилка – вважати, що ти ніколи не помиляєшся.
  2. Від помилок ніхто не застрахований, але найбільша помилка – неправильно вибране головне завдання в житті (Д.Лихачов).

Перевірка виконаних завдань.

 Вчитель. Дуже важливо знайти своє призначення в житті. Як гірко, коли сядеш не у свій човен і пливеш не за призначенням. Але чи легко курс правильний саме для тебе?

 Робота з ілюстрацією.

Написати невеликий твір асоціативного характеру, використовуючи складносурядні речення або скласти складносурядні речення. (Асоціації: човен – людина, море – життя, буря життєва – морська…)

  1. Вирушай, юначе, впевнено в житейське море, і ти припливеш у свою гавань.
  2. Нелегко залишати рідні береги, а ще важче пристати до інших.
  3. Важко пливти по житейському морі, але, минаючи мету, легко переборювати життєві шторми.
  4. Май мету в житті, і щастя тобі усміхнеться.
  5. Виходь, людино, у життя, але і будь ти готова до труднощів.
  6. Вдарила життєва буря – і людина опинилась на березі.

 Характеристика речення за схемою (ІІІ).

 (Складне, складнопідрядне з кількома підрядними, про що свідчать квадратні дужки (головне речення) і круглі (залежне). Починається речення головною частиною, від якої залежать дві підрядні, зв’язані неоднорідною підрядністю. А від першого підрядного залежить наступне підрядне – послідовна підрядність. У цілому речення складається з 4 простих, складнопідрядне, з комбінованою підрядністю).

 Вчитель. Життя людське влаштоване напрочуд недоладно: якби свій шлях обирала людина, котра вже пожила, усвідомила, що до чого, то кожен зміг би будувати своє життя найоптимальніше. Але ж життєву траєкторію повинен прокладати в майбутнє той, хто ще майже нічого не знає. Як же бути?

 (Прислухатися до думок старших, звертати увагу на своє покликання, вчитися життя…)

Синтаксичний розбір речення (біля дошки)

Будьте завжди самоуками, ніколи не чекайте не те, щоб вас навчило життя.

 Вчитель. У народі кажуть: якби молодість знала… то багатьох помилок можна було б уникнути. Пригадайте Шевченкову Катерину… Якби вона знала життя, не було б трагічного кінця. Треба постійно вчитися життя у своїх рідних, знайомих, із розповідей, літератури, кінофільмів, телесеріалів. Хоч не завжди там усе добре.

А чи можна якось навчитися у негативних персонажів?

(Роздуми дітей.)

Коли спитати відомого філософа Сааді, від кого він навчився доброї поведінки, то він відповів: «Від тих, які вели себе погано: всього, що помічав у них неправильного, я уникав…»

ІV. Закріплення вивченого

А тепер поглянемо на наше умовне місто. Ми коротко зупинилися на кожній вулиці. Підсумуємо все вивчене за таблицею.

Робота з переносною дошкою.

(Потрібно поселити речення на свої вулиці. Біля кожного речення записати № вулиці, тобто визначити вид речення.)

  1. Як нема риби без кісток, так нема людей без недоліків. (ІІ)
  2. Вся річ у тому, щоб підвестись, ніби нічого не трапилось. (ІІІ)
  3. Життя на щастя багате, але кожного ждуть і печалі, і сум, і втрати. (І)
  4. Нема труднощів – настає деградація особистості. (ІV)
  5. Хто не йде вперед, той іде назад: стану нерухомості не існує. (V)

 Вчитель. Тема речень відповідає змісту нашого уроку. Життя – ковзанка. А може, краще обійти цю ковзанку, піти краєчком або взагалі не йти? Свої думки ви повинні були викласти в домашніх творчих роботах.

V.Перевірка домашніх завдань

Записати розуміння слів І.Франка.

Дурний, хто помилок лякаючись, не сміє братися за діло,

Як би я їв, лякаючись, щоб крихта в голо сницю не влетіла?

Отже, треба жити, працювати, помилятись. Хоча помилки теж бувають різні.

Пояснити: помилка у творі і помилка у житті. Яка різниця?

(Життя ми живемо одразу начисто, без чернеток; час рухається тільки вперед, людина не може повернутися назад до витоків і почати все спочатку.)

І все таки людина помилилась, завдала прикрощів іншим. Що робити?

Літературне редагування (творче)

  1. Вибачаюсь, я не хотів…
  2. У твоєму творі зустрічаються такі помилки:…, а в диктанті тільки…
  3. Я вже простила…

 Вчитель. А як повести себе, коли поруч тебе людина помилилась?

(Треба реагувати так, як реагують глядачі на змаганнях, іноді навіть нагороджуючи того, хто впав і легко виправив свою помилку, радісними оплесками при першій же нагоді.)

VІ. Домашнє завдання

Розкрити зміст чеського прислів’я:

Якщо ти в товаристві – не говори про помилки інших.

Записати приклади складних речень за схемою.

VII.  Підсумки уроку

Слово вчителя

Ви стоїте на порозі зрілості. Мине небагато часу, і ви самі будете розв’язувати багато складних проблем, серед яких здебільшого будуть саме моральні проблеми, проблеми взаємин з іншими людьми, товаришами, друзями, а то й недругами.

Поет Моляко закликає вас:

Твори себе. Щодня будуй себе,

І пам’ятай завжди, що ти людина..

Це непросте завдання, і на шляху до його здійснення треба подолати чимало труднощів. Але це прекрасна можливість виявити своє найкращі риси. Поза всяким сумнівом, у вас уже склалися позитивні риси. А може бути й так, що ви бачите в собі ще окремі вади. Та не втрачайте віри у свої можливості, віри в людей, у своє майбутнє.

А якщо ви вже не раз чули про себе погані відгуки, якщо вчинили щось погане, задумайтесь, залишившись наодинці із самим собою, відверто і чесно скажіть самому собі, що ви схибили, що у вас, можливо, виробились погані риси. Тоді виправляйте їх. Ви вже в такому віці, коли можете самі собі сказати, що суддя і підсудний у вас самих.

Запам’ятайте:

Помилялися не тільки люди,

Помилялися навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди

Мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, -

Друзів у тебе нема

(В.Симоненко).

Мені б хотілося побажати, щоб ваші помилки вказували тільки друзі. А ще краще, щоб життя ваше не рясніло помилками, зате душа хай рясніє милосердям і любов’ю.

 

docx
Додано
17 квітня 2021
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку