Урок української мови "Слова протилежні за значенням"(антоніми)

Про матеріал
Мета: розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми); формувати вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати працьовитість.
Перегляд файлу

Тема: Слова протилежні за значенням (антоніми)

Мета: розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми); формувати вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати працьовитість.

Хід уроку

І Організаційний момент

Учитель посміхається-

Урок наш починається!

Будемо нову тему ми вивчати

Слова протилежні добирати,

Пам'ять, мовлення розвивати,

Знання свої поповнювати.

Тож рівненько всі сідаймо,

Працювати починаймо!

ІІ  Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання(вправа 128., с 61)

-Прочитайте складену розповідь. Які синоніми ви використали?

2. Гра «Об’єднай у групи»(добір синонімів за зразком)

Дорогий-цінний,…   розумний-,..,….,  духмяний-…,    ласкавий-…,  охайний-…  .

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий,ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

3.Гра «Вдала заміна»

— Прочитайте. Виділені слова замініть синонімами.

В Андрійка був радісний настрій. Радісна усмішка сяяла у нього на устах. Від свого татуся він отримав радісну звістку.

4.Каліграфічна хвилинка

А а Аа Аж жа за аз ак ка

Апетит антена алфавіт

Аби день до вечора.

— Як ви розумієте це висловлювання?

5. Словникова робота

Загадки від Діда-Буквоїда

К_ _  в ,    с _ н _н _м _,  м_ в  _, _ л _в _ць (Київ, синоніми,мова, олівець)

III. Повідомлення теми й мети уроку

-Діти, ви вже знаєте, що слова близькі за значенням, називаються синонімами. Але в країні Лексика живуть ще й слова з протилежним значенням—антоніми. Наше завдання: запам’ятати, як називаються ці слова, вміти добирати слова протилежні за значенням, визначати антоніми в тексті.

Отже тема нашого  уроку: Слова, протилежні за значенням(антоніми)

ІY Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  • Повідомлення вчителя

Прямо — криво, вгору — вниз,

Влітку — взимку, стій — іди,

До пустелі — до води,

Ніч і день, лежу — стою,

То мовчу, то говорю…

Все говорять навпаки,

Не слова, а вороги.

— Слова, що «говорять навпаки», протилежні за значенням.

Це — антоніми.

Зробимо висновок: Антоніми-слова,що мають протилежні  значення

  • Розглянемо таблицю

Який?

білий

чорний

Що?

білизна

чорнота

Що робити?

білити

чорнити

Як?

біло

чорно

  • На які питання можуть відповідати антоніми?
  • На які (однакові чи неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?

Висновок. Слова, що входять до антонімічної пари, завжди відповідають на одне і теж  саме питання.

Де найчастіше вживаються антоніми ви дізнаєтеся, коли виконаєте наступне завдання

  • Творче списування

— Прочитайте та спишіть прислів’я. Підкресліть слова-антоніми.

1) Колос повний до землі гнеться, а пустий догори пнеться.

2) Утратити щастя легко, а зберегти важко.

  • Загадка

- Прочитайте та відгадайте загадку. Усно назвіть слова, протилежні за значенням.

Вдень спочиваю, а вночі літаю,

Маю круглі очі, бачу серед ночі.(Сова)

  • Гра «Початки і кінцівки» (добір слів антонімів до назв казок)

«Правда і ….» (кривда)

«Про бідного і …» (багатого)

-Так де ж зустрічаються  найчастіше антоніми?(В загадках, прислів’ях,приказках,казках)

  • Первинне закріплення (вправа 130, с. 61)

-Прочитайте. Випишіть протилежні за значенням слова. Яку роль вони виконують у тексті?

 Чи є серед антонімів такі, що мають протилежне значення тільки в даному тексті? Підкресліть їх.

  • Знайдіть у тексті слова, в яких звуків більше, ніж букв. (Яка, показує, її)

Фізкультхвилинка

Наші ручки: раз,два, три!

Наші ніжки:раз.два,три!

На носок, на каблучок.

Ручку вліво, ручку вправо,

Ми танцюєм козачок.

Раз присядем, два-присядем.

Гарний настрій-добре всім.

Покружляли, повертілись

Іза парту тихо сіли.

Y Узагальнення й систематизація знань

  • Гра «Добери пару»

— До поданих слів добери з дужок протилежні за значенням.

Запиши їх парами.

Здоров’я — … ;            радість — … ;               старий — …

(Горе, хвороба, новий)

  • Робота в групах

— Доберіть до поданих слів протилежні за значенням.

шум — … , ворог — … , дівчинка — … , скупий — … , зігрітися —… , підняти — … , ніч — … , сонце — … , весна — … , радість — … ,гарний — … , мужній — … , щедрий — … , битись — … , влітку — … ,вперед — … , здалека — … , вгорі — … , загадав — … , говорити — … ,відлетів — … , запитати — … , добро — … , гамір — … , смуток — … ,скупість — … , життя — … , старе — … , холод — ….

  • Робота в парах

— Складіть прислів’я. Назвіть слова, протилежні за значенням.

Нових друзів наживай, а лінь марнує.

З поганої трави не буде доброго сіна.

Чим нива чорніша, а старих не забувай.

Праця людину годує, тим хлібець біліший.

  • Гра «Протилежність»

Уявіть себе письменниками і спробуйте переробити текст, замінивши виділені слова антонімами.

Моя бабуся

Вранці я з Марусею вирішила провідати  свою бабусю. До неї йти  було дуже далеко. Дув холодний вітер і йти було важко. Прийшли ми до неї, а вона наче чекала на нас . На столі стояла миска з гарячими пиріжками та чай. Як добре,що ми не запізнилися.

  • Гра «Словесне малювання»

- Прочитайте.

Зима. Дуже холодно. День узимку короткий, а ніч довга. Мовчать птахи. Сумно в лісі, в полі.

— Як зробити, щоб картина змінилася на протилежну?

— Які антоніми для цього доцільно використати?

— Про яку пору року ви склали текст?

  • Гра «Добери антонім»

— Доберіть антоніми до виділених слів.

Легка сумка, легка задача, легка хода; міцний сон, міцне дерево,міцний мороз; старий дуб, стара сорочка, стара газета.

  • Гра «Пара слів»

Прочитай. У кожному реченні знайди слова, протилежні за значенням. Випиши їх парами.

1. Мир будує,а війна руйнує. 2. Вчений іде, а неук слідом спотикається. 3. Незнайко на печі сидить, а Знайко по дорозі біжить. 4. Більше думай, а менше говори. 5. Нових друзів май, а старих не забувай.

  • Робота над загадками

— Прочитайте і відгадайте загадки, випишіть антоніми.

У легкого держака.

Голова така важка. (Молоток)

У вогні я розмокаю,

У воді я висихаю. (Віск)

Дивиться на землю,

Як зерно клює,

Дивиться на небо,

Як водичку п’є. (Курка)

Г. Бойко

VІ. Підсумок уроку

Вправа «Інтерв'ю» (Діти зривають на квітці пелюстку і дають відповіді на запитання)

- Що вивчали на уроці?

- Що для вас було новим?

— Які значення можуть мати слова?

— Які слова називаються синонімами?

— Які слова називаються антонімами?

— Коли найчастіше вживаються антоніми в мовленні?

— У яких випадках потрібно добирати синоніми?

— Які частини мови можуть бути антонімами? Наведіть приклади.

YІ Домашнє завдання

Вправи 133, 134(усно), с.62

Із читанки випишіть 2 прислів'я з антонімами.

Дякую всім, хто працював,

В зошитах гарно писав,

На всі запитання відповідав,

Різні тести читав,

Та тим, хто в гості завітав.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку