Урок української мови в 2 класі
Урок-казка
Тема. Слово. Значення слова. Ліс-це диво, ліс - це казка. Робота з тлумачним словником. М. Стельмах «Дятел»
Мета:
формування предметних компетентностей:
розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії; складати і записувати речення; виховувати любов до рідного слова, багатства української мови; вчитися виразно читати вірш; співпрацювати в групах.
закріплювати вміння учнів правильно виконувати звуко-буквений аналіз слів, будувати звукові моделі слів, розширювати словниковий запас школярів; розвивати фонематичний слух, уважність;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися; розвивати вміння дотримувати правильної постави, здатність співпрацювати з іншими учасниками навчального процесу, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати навички усного мовлення, уміння складати алгоритми дій;
інформаційної: удосконалювати навички самостійної роботи з підручником, тлумачним словником
Обладнання: підручник, демонстраційний матеріал, презентація, картки, тлумачні словники, цеглинки LEGO.
Хід уроку
І. Оргмомент
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Сьогодні у нас незвичайний урок
У казку ми зробимо ще один крок
Із казкою ми зустрічались не раз
І знову вона завітає до нас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Діти зачитують записки, які вони склали вдома, 3 учнів виконують завдання на картках.)
Підсумок.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
-А ось ще одна гостя. Як її звати? (Вірочка Вивірчук)
- Діти, навчіть мене правильно писати букву с, склади і слова з нею.
Сс сл св ос ся
Слово до слова - зложиться мова.
Підсумок.
- Молодці, діти! І самі повторили написання букви «с» і Вірочці допомогли. Не забувайте, як правильно пишеться буква с склади та слова з нею!
2. Вступна бесіда.
— Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.
Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. А для того, щоб дізнатись як він називається нам потрібно розгадати кросворд .
1.Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(лисиця)
2.Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
Хто ж це буде, діти?(Білка)
3.Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк)
4.Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.(Ведмідь).
5.Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.(Бджола)
л |
и |
с |
и |
Ц |
я |
|||||||||
б |
і |
л |
к |
А |
||||||||||
в |
о |
в |
К |
|||||||||||
в |
е |
Д |
м |
і |
д |
ь |
||||||||
б |
д |
ж |
о |
л |
А |
|||||||||
- Молодці , діти, ви відгадали всі загадки . Навчили Вірочку розгадувати кросворди.
Яке ж слово у нас утворилося?(Слово)
- Так, правильно .
-Отже, діти, на уроці ми поговоримо про слово і його значення.
3. Пояснення нового матеріалу .
- З чого складається мова?(Мова складається зі слів .) Без слів немає мови . Слово – це найменша та основна одиниця мови .
- У нашій українській мові налічується кількасот тисяч слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її словниковий склад
Вірш «Рідна мова».
Завдання 1. Скласти і записати речення за числовими підказками.
Українське слово звучить по всьому світові.
Гра з цеглинками LEGO « Твердий чи м’який приголосний?»
4.Обговорення.
- Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання про слово?(Щоб наша мова була правильною, красивою, милозвучною)
Фізкультхвилинка «У оленя є свій дім»
-А хто це завітав до нас? (Учитель фізкультури Макак Макакович)Як ви гадаєте для чого?(Провести фізкультхвилинку)
5.Робота над коміксом.
- А ось Колько Колючка вирішив запросити вас до лісу.
- Дорогі діти, я запрошую вас до лісу разом із дівчатками-сестричками.
Дихальні вправи.
- Розгляньте комікс. Кого побачили дівчатка?
Створення «Асоціативного куща»
- Зараз ми створимо асоціативний кущ до слова «дятел». (запишіть слова, що асоціюються у вас зі словом дятел, яке ви перше згадали почувши це слово. Запишіть на аркушах, прочитайте та прикріпіть до дошки)
---------Дятел --------
6.Розповідь вчителя про тлумачний словник.
- Що порадила старша сестричка молодшій?
- Який це тлумачний словник? Як ним користуватися?
А)Буває, що слово
Відоме давно,
А знає не кожен,
Що значить воно-
І тут у пригоді
Стає визначник
Скарбів наших мовних
Тлумачний словник(Д. Білоус)
Б)Французький письменник Анатоль Франс писав: «Словник-це всесвіт в алфавітному порядку!Якщо добре подумати, словник-це книга книг!»
Словник-інструмент пізнання світу
В)Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля… (М. Рильський)
6.Робота з тлумачним словником.
- Пригадайте правила користування словником.
- Знайдіть у тлумачному словнику пояснення слова дятел. Де ще можна довідатися про дятла?(В інтернеті)
- Колько Колючка пропонує вам переглянути відеоролик «Як працює дятел»
Перегляд відеоролика.
- Як працює дятел?
7. Мовленнєва розминка.
-А хто це завітав до нас? (Вася Кицин) Яка ж допомога потрібна Васі?
(Просить повправлятися з ним у чисто мовленні та навчитися виразно читати вірш)
1). Чистомовка.
Бі-бі-бі - добрий дятел жив на дубі.
Ав-ав-ав - дзьобом дерево довбав.
Да-да-да - де жука, де короїда.
Ду-дуду - роздобуде до обіду.
2). Скоромовка.
Дятел дуб довбав, та не додовбав.
8.Словникова робота
Натягнув-надів
Трудитись - працювати
Зашивсь під кору-сховався під кору.
9.Щоденні 5 «Слухаю. Розумію»
- Про кого вірш?
10. Щоденні 5. Читання для себе.
- Прочитайте вірш про себе упівголоса. З якою інтонацією слід читати вірш?
11. Щоденні 5. Висловлювання за змістом прочитаного.
- Як трудився дятел?
Підсумок. Вася Кицин дуже вдячний вам за допомогу!
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота в групах.
- Вчитель ведмежої мови хоче впевнитись, що ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку і пропонує вам завдання:
- Знайти у тлумачному словнику значення слів . Записати пояснення в зошит.
1 група-рецепт, 2 група-базар, 3 група-окуляри. Яке саме слово попалось вашій групі , ви дізнаєтесь, як складете це слово з букв.
- Спікери груп зачитайте пояснення своїх слів.
2. Робота з цеглинками LEGO в групах «Склади звукову схему слова»
- В слові дятел визначити приголосні і голосні звуки. Викласти з цеглинок LEGO звукову схему слова дятел.
Синя-приголосний твердий, зелена - приголосний м’який, червона-голосний.
Підсумок. Бурмило Михайлович – вчитель ведмежої мови, вдячний вам за роботу, він впевнився, що діти в нашому класі засвоїли новий матеріал.
ІІІ. Домашнє завдання.
Знайти у тлумачному словнику і записати значення слів:
І група-слово школа.
ІІ група-слово урок.
ІІІ група-слово клас.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
А з яким настроєм ви закінчуєте урок? Про що дізналися на уроці? Чи справдилися ваші очікування? Оцініть свою роботу .