Урок української мови "Слово. Значення слова. Ліс-це диво, ліс - це казка. Робота з тлумачним словником. М. Стельмах «Дятел»

Про матеріал
Урок-казка з української мови, який буде цікавим для учнів 2 класу. Під час уроку діти будуть допомагати виконувати різні цікаві завдання учням казкової Лісової школи.
Перегляд файлу

Урок української мови в 2 класі

Урок-казка 

Тема. Слово. Значення слова. Ліс-це диво, ліс - це казка. Робота з тлумачним словником. М. Стельмах «Дятел»

Мета:

формування предметних компетентностей:

розширити уявлення учнів про те, що слово служить для називання предмета, якості, дії;  складати і записувати речення; виховувати любов до рідного слова, багатства української мови; вчитися виразно читати вірш; співпрацювати в групах.

закріплювати вміння учнів пра­вильно виконувати звуко-буквений аналіз слів, будувати звукові моделі слів, розширювати словниковий запас школярів; розвивати фонематичний слух, уваж­ність;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися; розвивати вміння дотримувати правильної постави, здатність співпрацювати з іншими учасниками навчального процесу, виконувати розумові операції й практичні дії;

комунікативної: розвивати навички усного мовлення, уміння складати алгорит­ми дій;

інформаційної: удосконалювати навички самостійної роботи з підручником, тлумачним словником

Обладнання: підручник,  демонстраційний матеріал,  презентація, картки, тлумачні словники, цеглинки LEGO.

Хід уроку

І. Оргмомент

І знову дзвоник кличе в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

      Сьогодні у нас незвичайний урок

      У казку  ми зробимо ще один крок

      Із казкою ми зустрічались не раз

      І знову вона завітає до нас.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  • Сьогодні на уроці ми побуваємо в незвичайній Лісовій школі. Зустрінемось з учнями Лісової школи, допомагаючи яким ви повторите матеріал минулих уроків та дізнаєтесь багато нового.
  1. Очікування від уроку.
  • Що ви очікуєте від цього уроку? Яким на вашу думку він буде? Якими ви повинні бути на цьому уроці? Сподіваюсь, ми проведемо цікавий і творчий урок.
  • Як називається казка про пригоди в Лісовій школі? Хто автор цієї казки? Назвіть головних героїв казки.
  1. Деякі з них і прийшли до нас на урок, просити про допомогу у навчанні. Першим за допомогою звернувся Рудик Лисовенко. Який характер у Лисовенка?
  • Добрий день, діти. Я не вмію складати записки,  а мені задали скласти записку для бабусі, що я затримаюсь у комп’ютерному класі.  Ще й  завдання на картках.

(Діти зачитують записки, які вони склали вдома, 3 учнів виконують завдання на картках.)

 Підсумок.

  • Добре попрацювали та допомогли Рудику Лисовенку, тепер він знатиме, як складати записки.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Каліграфічна хвилинка.

-А ось ще одна гостя. Як її звати? (Вірочка Вивірчук)

- Діти, навчіть мене правильно писати букву с, склади і слова з нею.

Сс сл св ос ся

Слово до слова - зложиться мова.

  • Як ви розумієте це прислів’я?
  • Каліграфічно правильно спишіть прислів’я. Поставте наголос у словах. Знайдіть і підкресліть слово, в якому всі приголосні букви позначають дзвінкі приголосні звуки.(Мова).

Підсумок.

- Молодці, діти! І самі повторили написання букви «с» і Вірочці допомогли. Не забувайте, як правильно пишеться буква с склади та слова  з нею!

2. Вступна бесіда.

  Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови.
Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу. А для того, щоб дізнатись як він називається нам потрібно розгадати кросворд .

 1.Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(лисиця)

2.Ой, яка ж вона гарненька,
Пишнохвоста і руденька.
Не звірятко — просто диво,
Невгамовне, пустотливе.
Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
Хто ж це буде, діти?(Білка)

3.Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк)

4.Влітку медом ласував, досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни, а проспав аж до весни.(Ведмідь).

5.Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.(Бджола)

л

и

с

и

Ц

я

б

і

л

к

А

в

о

в

К

в

е

Д

м

і

д

ь

б

д

ж

о

л

А


- Молодці , діти, ви відгадали всі загадки . Навчили Вірочку розгадувати кросворди.

Яке ж слово у нас утворилося?(Слово)
- Так, правильно  .
-Отже, діти, на уроці ми поговоримо про слово і його значення.
3. Пояснення нового матеріалу .
- З чого складається мова?(Мова складається зі слів .) Без слів немає мови . Слово – це найменша та основна одиниця мови .
-  У нашій українській мові налічується кількасот тисяч слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її словниковий склад

  • Діти, яке свято ми святкували 9 листопада?(Свято української писемності та мови) Якою мовою розмовляють в нашій державі?

Вірш «Рідна мова».

Завдання 1.  Скласти і записати речення за числовими підказками.

  • За допомогою до нас звернувся ще один учень Лісової школи. Хто він?(Кося Вухань)
  • Допоможіть мені, будь ласка, скласти речення.

Українське слово звучить по всьому світові.

  • Як ви розумієте ці слова?  Запишіть речення в зошитах, щоб зайчик краще їх запам’ятав.

Гра  з цеглинками LEGO « Твердий чи м’який приголосний?»

  • Назвіть тверді та м’які приголосні в словах цього речення.
  • Зелена цеглинка - м’який приголосний, синя цеглинка - твердий приголосний.

4.Обговорення.

- Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання про слово?(Щоб наша мова була правильною, красивою, милозвучною)

Фізкультхвилинка «У  оленя є свій дім»

-А хто це завітав до нас? (Учитель фізкультури Макак Макакович)Як ви гадаєте для чого?(Провести фізкультхвилинку)

5.Робота над коміксом.

- А ось Колько Колючка вирішив запросити вас до лісу.

- Дорогі діти, я запрошую вас до лісу разом із дівчатками-сестричками.

Дихальні вправи.

  • Ви зайшли до лісу. Вдихніть носиком свіже осіннє повітря!
  • Вправа «Свічка» (повільний вдих носом, швидкий сильний видих ротом).
  •  Вправа «Їжачок» ( як сопе: швидкий короткий вдих носом, швидкий короткий видих ротом).
  •  Вправа «Вітер» («легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають, «ураган» - дихають ще сильніше).

- Розгляньте комікс. Кого побачили дівчатка?

Створення «Асоціативного куща» 

- Зараз ми створимо асоціативний кущ до слова «дятел». (запишіть слова, що асоціюються у вас зі словом дятел, яке ви перше згадали почувши це слово. Запишіть на аркушах, прочитайте та прикріпіть до дошки)

---------Дятел --------

6.Розповідь вчителя про тлумачний словник.

- Що порадила старша сестричка молодшій?

- Який це тлумачний словник? Як ним користуватися?

А)Буває, що слово

Відоме давно,

А знає не кожен,

Що значить воно-

І тут у пригоді

Стає визначник

Скарбів наших мовних

Тлумачний словник(Д. Білоус)

Б)Французький письменник Анатоль Франс писав: «Словник-це всесвіт в алфавітному порядку!Якщо добре подумати, словник-це книга книг!»

Словник-інструмент пізнання світу

В)Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля… (М. Рильський)

6.Робота з тлумачним словником.

- Пригадайте правила користування словником.

- Знайдіть у тлумачному словнику пояснення слова дятел. Де ще можна довідатися про дятла?(В інтернеті)

- Колько Колючка пропонує вам переглянути відеоролик «Як працює дятел»

Перегляд відеоролика.

- Як працює дятел?

7. Мовленнєва розминка.

-А хто це завітав до нас? (Вася Кицин) Яка ж допомога потрібна Васі?

(Просить повправлятися з ним у чисто мовленні та навчитися виразно читати вірш)

1). Чистомовка.

Бі-бі-бі - добрий дятел жив на дубі.

Ав-ав-ав - дзьобом дерево довбав.

Да-да-да - де жука, де короїда.

Ду-дуду - роздобуде до обіду.

2). Скоромовка.

Дятел дуб довбав, та не додовбав.

8.Словникова робота

Натягнув-надів

Трудитись - працювати

Зашивсь під кору-сховався під кору.

9.Щоденні 5 «Слухаю. Розумію»

- Про кого вірш?

10. Щоденні 5. Читання для себе.

- Прочитайте вірш про себе упівголоса. З якою інтонацією слід  читати вірш?

11. Щоденні 5. Висловлювання за змістом прочитаного.

- Як трудився дятел?

Підсумок. Вася Кицин дуже вдячний вам за допомогу!

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота в групах.

- Вчитель ведмежої мови хоче впевнитись, що ви засвоїли матеріал сьогоднішнього уроку і пропонує вам завдання:

- Знайти у тлумачному словнику значення слів . Записати пояснення в зошит.

1 група-рецепт, 2 група-базар, 3 група-окуляри. Яке саме слово попалось вашій групі , ви дізнаєтесь, як складете це слово з букв.

- Спікери груп зачитайте пояснення своїх слів.

2. Робота з цеглинками LEGO в групах «Склади звукову схему слова»

- В слові дятел визначити приголосні і голосні звуки. Викласти з цеглинок LEGO  звукову схему слова дятел.

Синя-приголосний твердий, зелена - приголосний м’який, червона-голосний.

Підсумок. Бурмило Михайлович – вчитель ведмежої мови, вдячний вам за роботу, він впевнився, що діти в нашому класі засвоїли новий матеріал.

ІІІ. Домашнє завдання.

Знайти у тлумачному словнику і записати значення слів:

І група-слово школа.

ІІ група-слово урок.

ІІІ група-слово  клас.

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Учні Лісової школи дякують вам за допомогу!

А з яким настроєм ви закінчуєте урок?  Про що дізналися на уроці?  Чи справдилися ваші очікування?  Оцініть свою роботу .

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Zaichenko Olga Leonidivna
Додано
14 грудня 2019
Переглядів
1524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку