Урок - гра. Застосування інтерактивних технологій. Формування предметних та ключових компетентностей.
Учні знають:
-основні ознаки знака м'якшення (ь) та правило переносу слів з (ь) та буквосполученням ьо.
Учні вміють:
-розрізняти на слух тверді і м'які приголосні;;
-правильно вимовляти та записувати слова з цими звуками;
-правильно переносити слова із знаком м'якшення та буквосполученням ьо;
-виконувати розумові операції та практичні дії;
-порівнювати та аналізувати;
-висловлювати власну думку.
Тема: Закріплення вмінь правильно позначати на письмі м’якість приголосних звуків знаком м’якшення (ь). Перенос слів із буквосполученням ьо.
Мета:
формування предметних компетентностей: закріплювати вміння учнів правильно артикулювати слова з м’якими звуками перед ь, розрізняти на слух тверді-м’які приголосні, вправляти у правильній вимові та правильному написанні слів із цими звуками, правильно переносити слова із знаком м’якшення, буквосполученням ьо; розширювати словниковий запас школярів; розвивати фонематичний слух, уважність; виховувати бажання пізнавати світ, любов до природи рідного краю;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння дотримуватися правильної постави, здатність співпрацювати з іншими учасниками навчального процесу, виконувати розумові операції і практичні дії;
комунікативної: розвивати навички усного мовлення, уміння говорити чітко, виразно, дотримуватись пауз;
інформаційної: удосконалювати навички самостійної роботи з підручником.
Очікувані результати:
Учні знають:
Учні вміють:
Обладнання: презентація до уроку, картки для роботи в групах та для
фронтальної роботи.
Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і вмінь.
Форма проведення уроку: урок-гра
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, мовні ігри, робота в парах, прийом «Мозковий штурм», «Згоден-Не згоден- Обгрунтуй», актуалізація, виконання творчого завдання, самоаналіз.
Оформлення дошки:
По центру: запис теми уроку, та девіз уроку.
Зліва: план роботи.
Справа: Девіз уроку: Розум - твій найкращий скарб,
коли з ним ти маєш лад!
ПЛАН УРОКУ
І. Етап організації
1. Забезпечення емоційної готовності.
Вправа «Настрій»
Чи почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Ви його усі чекали,
все давно приготували.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
- Розум - твій найкращий скарб,
коли з ним ти маєш лад!
- А як стати розумним? (Треба вчитись.)
Так , треба здобувати знання. Як говорить народна мудрість «Розумним ніхто не вродився, а навчився.»
Бажаю, щоб радісний, веселий настрій супроводжував вас цілий урок, щоб ви старанно працювали і досягли гарних результатів.
ІІ. Мотиваційний етап
- Діти, а ви хочете дізнатись, хто завітав до нас на урок?
Тоді відгадайте загадку.
Хто вона, ота красуня,
В золотім намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя.
На деревах листя те
Так блищить, мов золоте. (Осінь.)
- Так, це справді осінь. Ось вона.
- А прийшла вона до нас неспроста – принесла чарівну скриньку зі скарбом.
Щоб дізнатись, який скарб в ній знаходиться, нам потрібно її відкрити. А для цього нам треба знайти ключ, виконуючи різні завдання.
Будемо шукати ключ?
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Діти, одягнемо дівчину Осінь в чарівне вбрання. Кожна правильна відповідь – це золотий листочок.
ІV. Етап цілевизначення і планування уроку.
1.Оголошення теми і мети уроку.
2.Визначення особистісно-значущих цілей
3.Ознайомлення з планом уроку
V. Етап виконання плану навчальної діяльності.
1.Каліграфічна хвилинка.
- Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки
Запишемо ОО оо ос ін нь осінь
2. Звуко-буквений аналіз слова. (Учень виконує на дошці.)
Осінь – (0=0=) – 4 зв., 5 б., 2 скл.
-Чому звуків менше, ніж букв? (Бо знак м’якшення не позначає звука.)
- Чи можна слово «осінь» перенести з рядка в рядок? Чому?
(Не можна. Бо в першому складі одна буква. А одну букву залишати не можна.)
3. Коментоване письмо.
- Насунули хмари, подув сильний вітер і збив всі слова докупи. Осіньзолотаватихоходитьгаєм.
- Вам потрібно їх роз’єднати і записати речення.
Осінь золотава тихо ходить гаєм.
(Учень диктує і коментує з місця.)
- Про кого розповідається в реченні? (Про осінь.)
- Підкресліть однією лінією.
- Що робить осінь? (Ходить.)
- Підкресліть двома лініями.
- Ми знайшли ключ. Який це ключ? (Це журавлиний ключ.)
- А ми зможемо ним відкрити скриньку?(Ні, не зможемо.)
- Тоді працюємо далі.
4. Малюнковий диктант
Прийом «Згоден – не згоден – обґрунтуй»
- А зараз малюнковий диктант. Записуємо слова і підкреслюємо знак м’якшення. (Учень пише на дошці.)
Альбом, олівець, льон, півень, лось, лебідь.
- Чому пишемо знак м’якшення? (Тому, що приголосні звуки вимовляються м’яко.)
- Назвіть слова, які не можна поділити для переносу. (Льон, лось.)
- Чому? (Бо ці слова односкладові.)
2. Вправа «Загубилась буква» (Вчитель читає загадку.)
- Поховались за пеньки довгоногі хлопчаки,
у картузиках руденьких, називаються (Опеньки.)
- Чому опеньки так називаються?
(Бо ростуть біля пеньків.)
- Як називаються такі слова? (Слова – родичі.)
- Назвіть ще їхніх родичів. (Пень, пеньок.)
- Вам потрібно записати загадку, вставляючи пропущені букви, а підкреслені слова поділіть для переносу.
- Яку букву будемо писати замість пропусків?
(Будемо писати знак м’якшення.)
- Яку букву вставили? Чому?
(Бо приголосні звуки вимовляються м’яко. А ь позначає м’якість попереднього приголосного звуку.) Перевірте.
Робота з підручником. Вправа 3, ст. 44
Що? Який?
Праця-
Колір-
Поле-
- Прочитайте слова лівої колонки.
- Вам потрібно утворити від слів лівої колонки слова, які відповідають на питання який?. (Учні по черзі виходять до дошки, записують і пояснюють написання).
- До слова «працьовитий» доберіть слово, протилежне за значенням.
(Працьовитий – лінивий або ледачий.)
- Запишіть.
- До слова «кольоровий» доберіть слово, близьке за значенням.(Кольоровий, барвистий.)
- Запишіть.
- Учні I варіанту ділять на склади для переносу слово «працьовитий»,
а учні II варіанту – слово «кольоровий».
- Яке правило нам треба згадати?
(При переносі буквосполучення ьо не можна розривати.) (Учні пишуть.)
- Як ви поділили слово «працьовитий»?
- Як ви поділили слово «кольоровий»?
Перевірте.
- Хто не допустив помилки?
Фізкультхвилинка.
(Композиція П. І.Чайковського «Золота осінь»)
VІ. Застосування знань та вмінь у стандартних умовах з метою формування навичок.
1. Звуко-буквений аналіз слів.
Відгадайте загадки.
1. На дубі сидів – картузик надів,
З дуба впав – і картузик спав. (Жолудь.)
2. Хто поруч іде, а сліду не лишає?(Тінь.)
3. Дивний гість у темний час
Загляда в вікно до нас.
Золоті у нього роги,
Голубі його дороги. (Місяць.)
- Якому слову відповідає перша звукова схема? (Тінь.)
- Якому слову відповідає друга звукова схема? (Жолудь.)
- До якого слова немає схеми? (До слова «місяць».)
- Зробіть самостійно в зошитах звуко – буквений аналіз слова «місяць».
(Учень виконує на дошці)
(Місяць – (=0 =0=) – 5зв., 6б., 2скл.)
- Чому звуків менше, ніж букв? (Бо знак м’якшення не позначає звука.)
- Ми ще один ключ знайшли. Для чого він призначений?
(Ним відкручують гайки і гвинти.)
Ми можемо ним відкрити скриньку? (Ні, не можемо.)
Тоді працюємо далі.
2. Робота на картках.
Прийом «Два – чотири - разом»
- А зараз ви попрацюєте на картках. Вам потрібно вставити пропущену букву чи буквосполучення.
Лял…ка, молодец…, мален…кий, кол…ри, жовтен…, читают…, ред…ка, бад…рий.
Дяд…ко, стілец…, молоден…кий, с…мий, вересен…, ходять…, скріз…, мал… ваний.
VІІ. Узагальнення й систематизація знань
1. Вправа «Додай знак м’якшення»
(Рис – рись.)
- Запишіть. Чи змінилось значення слова? (Так, змінилось.)
- Знайдіть і підкресліть м’який приголосний звук.
- Який це звук? (Це звук [с`])
- Чому цей звук м’який?
(Бо після нього стоїть знак м’якшення.)
(Лан – лань.)
Запишіть. Чи змінилось значення слова? (Так, змінилось.)
Знайдіть і підкресліть м’який приголосний звук.
- Який це звук? (Це звук [н`])
- Чому цей звук м’який?
(Бо після нього стоїть знак м’якшення.)
(Син – синь.)
- Запишіть. Чи змінилось значення слова? (Так, змінилось.)
- Знайдіть і підкресліть м’який приголосний звук.
- Який це звук? (Це звук [н`])
- Чому цей звук м’який?
(Бо після нього стоїть знак м’якшення.)
2. Підсумок
- Яку роль виконує знак м’якшення в українській мові?
(Пом’якшує попередній приголосний звук.)
- Яка буква позначає м’якість попереднього приголосного перед о? (Знак м’якшення.)
- Подивіться, ми знайшли, ще один ключ.
- Як ви думаєте, чи відкриє він скриньку?
- Який же скарб принесла нам Осінь?(Знання.)
Я думаю, що кожен з вас на сьогоднішньому уроці одержав знання. Бо ви багато працювали. Як відомо, знання за гроші не купиш. Вони дістаються в повсякденній клопіткій праці.
- Ми сьогодні знаходили багато ключів. Давайте згадаємо, які.
- То скільки значень має слово «ключ», одне чи кілька?
Це багатозначне слово.
ІХ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Гра «Продовж думку».
Мені сподобалася ваша робота на уроці. Хоч завдань було багато, ми все встигли виконати. Ви молодці! Сьогодні ви працювали як одна дружна команда. Спасибі за роботу!
1