Урок української мови "Типи текстів: розповідь, опис, міркування"

Про матеріал
  • Урок покликаний формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети; вчити учнів складати тексти, використовуючи творче слово у власному мовленні, розрізняти типи текстів. Різновиди вправ можна використовувати і на уроках української мови у інших класах. Для вчителів початкових класів буде гарною знахідкою.
Перегляд файлу

Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування

Мета:

  • формувати в учнів уявлення про різні висловлювання залежно від поставленої мети;
  • вчити учнів складати тексти, використовуючи творче слово у власному  мовленні, розрізняти типи текстів;
  • на основі загального уявлення про структуру тексту, зміст, мовні особливості, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння;
  • розвивати вміння встановлювати логічні зв'язки, креативне мислення, память, уяву, спостережливість, увагу, естетичні смаки; 
  • сприяти розвитку у дітей вміння орієнтуватися  в інформаційних потоках оточуючого середовища, завдяки впроваджуванню в навчальний процес інформаційно-комунікативних технологій,  інтерактивних вправ;
    • відчувати гармонію людини з природою;
    • виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: девіз уроку, рефлексія, ІКТ презентація «Зима», ІКТ «Хвилинка відпочинку для очей», запис для каліграфічної хвилинки, презентації власних сенканів, картка-зразок складання сенкану, картки з питаннями та відповідями різних кольорів, загадка, картки для роботи в групах, предметні малюнки білочки, зайця та снігура, завдання для інтерактивних вправ, роздавальний матеріал для учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок.

ІІ. Очікування

Перший етап уроку – «Очікування». На уроці ви дізнаєтесь нове, почуєте цікаву інформацію та спробуєте запамятати вивчений матеріал.

«?» — дізнатися нове

«!» — почути цікаве

«+» — запам’ятати новий матеріал

Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитись, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати. 
Дружно й плідно працювати. 

ІІІ. Формування позитивної мотивації засвоєння навчального матеріалу

  1. Хвилинка поезії

На подвір’ї – біло-біло,
Ні стежиночки нема.
Все укрила покривалом,
Знов прийшла до нас… (Зима)

  1. Презентація «Зима» (кольоро та звукотерапія)
  • Яких звірів ви побачили? (заєць, білка)
  • А чи помітили ви пташку? Яку? (снігура)
  • Саме про них піде сьогодні мова на уроці.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

На уроці ми познайомимось з різними типами текстів, навчимось їх складати та розрізняти. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.

Ми помандруємо на гостину до матінки-зими і доторкнемося до сріблястої зимової казки. Тварини та птахи не бояться снігу і морозу. Багато історій вони написали на снігу своїми лапками і хвостиками (сліди звірів). У кожного  свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилинки каліграфії у зошитах (запис числа та класної роботи)

Каліграфічна хвилинка (на дошці)

Зи    им    зм  ма   зима

- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?

V. Перевірка домашнього завдання

- Вдома ви виконували вправу 219 с.85, завданням якої було записати кінцівку тексту, за бажанням підготували сенкани про білочку. Прочитайте кінцівку тексту. Згадайте, що таке сенкан і як він складається? Слово "сенкан" походить від фр. слова "п’ять" і означає неримований вірш у п’ять рядків на запропоновану тему.
Зміст сенкану:

1. Назва (хто? що?)   1. Білочка

2. Ознака (який? яка? яке? які?) 2. Руда, полохлива, швидка

3. Дія (що робить?)   3. Стрибає, збирає

4. Речення     4. Білочка готується до зими

5. Асоціація, порівняння  5. Вогник

VІ. Підготовка до сприйняття матеріалу

  • До цієї тваринки ми ще повернемось. Але спочатку треба згадати вивчене про текст.

Вправа «Клаптикова ковдра»

Що  таке текст?

Звязані за змістом речення утворюють текст.

Як розміщені речення в тексті?

У тексті речення розміщені в певній послідовності.

Що можно дібрати до тексту?

До тексту можно дібрати заголовок.

Яка будова тексту?

Зачин, основна частина, кінцівка.

З чого починається кожна нова частина тексту?

Нова частина тексту починається з абзацу.

VІІ. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)

  • Узагальнимо знання про текст.                                                                                                                                                                                                       
  1. Лінгвістична казка (вчитель читає зміст казки)

В одній казковій країні Мовознавців мешканцями були слова. Вони полюбляли спілкуватись один з одним і часто створювали сім’ї, що виражали закінчену думку. Такі сім’ї називались реченнями.

Сім’ї-речення  об’єднувалися в групи за інтересами.  Дуже любили Речення водити хороводи. При цьому міцно бралися за руки, але за умови, коли в цих реченнях була одна думка. Коли речення не мали нічого спільного, вони сумували, бо танець не виходив. Тому вирішили речення, об’єднані спільною думкою, триматись разом і заселитися в один будинок-текст. Часто будинки мали назву. Іноді назви навіть повторювались, хоча зовні  всі будинки були різні. Але кожен з них був побудований за законом: 1 поверх – зачин, 2 – основна частина,  3 – кінцівка.

Усі будиночки-тексти, в яких жили сім’ї-речення, розміщувалися на вулицях під назвами: Описів, Розповідей, Міркувань.               

 На вулиці Описів жили речення, у яких про щось описувалося, Розповідей – розповідалося, а по вулиці Міркувань – роздуми над чимось.

  • Що нового ви дізнались з казки? (речення обєднувались в будинки-тексти і розміщувались на вулицях: Описів, Розповідей, Міркувань.
  • Детальніше про такі тексти ви дізнаєтесь із вправи 220, с.85
  1. Вправа 220, с.85
  1. Прочитайте текст
  2. Що в них спільного? (всі тексти розповідають про зайця)
  3. Що відмінного? (в першому тексті розповідається про відпочинок зайця; в другому – описано звірка; в третьому – чому зайчик змінює шубку)
  4. Прочитайте  рубрику «Візьміть до уваги!» Вчитель показує презентацію «Типи текстів»
  5. Яким словом можно замінити слово він? Заєць
  6. Словникова робота «Тест-контроль»

Вчитель на хвилину відкриває запис:

Білочка, заїць, снігур.

  • В якому слові допущено помилку? (заєць)
  • Запамятайте! Заєць (запис у зошит)
  • Звуко-буквений аналіз слова (заєць – 5б., 5зв. – 0 = 0 =)
  • Запишіть, як автор називає зайця? (Він, тварина, звірок)
  1. Хвилинка відпочинку (пальчикова гімнастика)

Ми капусточку наріжем, ми морквинку теж потрем,

Ми капусточку посолим і у діжку покладем.

Віднесем її у льох, знов втомилися ми, ох!

VІІІ. Осмислення нових знань, умінь

  1. Інтерактивна технологія «Командна робота» (вправа на складання та визначення різних типів тексту)
  1. ряд Вправа «Антивірус»
  • На аркушах уражена вірусом інформація. Ваше завдання: відредагувати інформацію, поставити речення у певному порядку, щоб утворився текст.
  1. Сушить і складає їх у своєму дуплі.
  1. Вже осінь.
  2. Білочка готується до зими.
  1. Тому не страшна звірятку зима.
  1. Цілий день вона носить горіхи та жолуді.
    Який тип тексту одержали? Чому? (текст-міркування, бо в тексті висловлюється міркування про те, чому білці не страшна зима)

2 ряд Вправа «Криголам» (елементи ейдетики)

  • Спробуйте розтопити кригу та прочитати текст.

З http://www.kak-sdelat.su/uploads/posts/2011-12/1322812911_kak-sdelat-igrushku-na-elku2.png стрибнула http://3.bp.blogspot.com/-smZz_wmuVvY/UBkdXsdrYKI/AAAAAAAABes/8W-PG1Z_kr8/s1600/belka.jpg. Вона почала розгрібати http://images.myshared.ru/540710/slide_4.jpgпід http://3.bp.blogspot.com/-QDOcKZjlbTY/UFLmnbVc8iI/AAAAAAAADOE/_4xSB9xmwvU/s1600/reWalls.com-8689.jpg і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з http://art-etud.com.ua/useruploads/images/%D0%9C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%BE%D0%B2%20%D0%98.%20%D0%97%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%BD%D1%8C.%20%D1%85.%D0%BC.%2090,5%D1%8560,5.jpgприховала. Раптом впалаhttp://hochu.ua/pictures_ckfinder/images/1260224574_pinecone-main_full.jpg . Зраділа руденька, сіла на http://www.max-foto.info/sites/default/files/photos/squirrel_7584-1.jpg?1285013057 і почала її гризти.

 З гілки стрибнула білочка. Вона почала розгрібати сніг під ялиною і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з осені приховала. Раптом впала шишка. Зраділа руденька, сіла на пеньок і почала її гризти.

  • Який тип тексту прочитали? (текст-розповідь, бо розповідається про пошуки їжі білкою)

3 ряд Вправа «Снігова куля»

Складіть текст за планом та опорними словами. Відповідь починайте словами з питання (Наприклад,  Де живе білочка? Білочка живе…)

  1. Де живе білочка?
  2. Якого розміру тваринка?
  3. Яку шубку має білка?
  4. Які голівка та вушка, на що схожі?
  5. На що схожі оченята?
  6. Який у білочки хвіст, яка його роль?
  7. А   де   вона   зимує?

Опорні слова: лісова, кругла, наче горіх, ніби ґудзички, чорні китички.

Білочка живе у лісі. Тваринка маленького розміру. У білки руда шубка, а взимку сіренька. На круглій, наче горіх, голівці гостренькі вушка з китичками. Звірятко має чорненькі, ніби ґудзички, оченята. У білочки великий пухнастий хвіст. Він допомагає швидко бігати по деревах. Зимує білочка у дуплі.

  • Який текст утворили? (текст-опис, бо описується зовнішній вигляд білки)
  1. Презентація «Я-тобі, ти-мені»

Учні презентують свої роботи.

  1. Коментоване письмо
  • Зачитайте частини тексту: зачин, основна частина, кінцівка. Запишемо основну частину текста-міркування коментовано.
  1. Інформаційне повідомлення (цікавинки про білку)

У природі білка харчується різними рослинними кормами: насінням смереки, сосни, ягодами і фруктами, горіхами, грибами, пагонами. Іноді вона поїдає комах та дрібних гризунів. У неволі білці дають горіхи та арахіс. Корисним є періодичне підгодовування  рибними кістками. Води дають досхочу, іноді - молоко. Годують 2 рази на день - вранці і ввечері. Білки закопують їжу в землю, наколюють на гілки дерев або ховають у дуплах та інших схованках. Часто звірятка забувають про свої запаси, забутий горішок або насіння, закопані в землю, проростають і дають початок новій рослині.

  1. Вправа-висновок «Незакінчене речення»:
  • Твір-опис відповідає на питання: який? яка? яке? які?
  • Твір-розповідь відповідає на питання: що відбулося?
  • Твір-міркування відповідає на питання: чому?
  1. Хвилинка відпочинку для очей

ІX. Контрольно-коригувальний етап

  1. Інтерактивна вправа «Лови помилку»

Послухайте уважно текст.

Снігур

 До годівнички прилетів яскравий птах.

Це був червоногрудий снігур. На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашав сірий піджачок. На грудях червона сорочка. Коротеньким дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.

Снігурі прилітають із першим снігом.

  • Який тип тексту? Чому? (текст-опис, бо описується снігур)

На аркушах напроти кожного речення поставте знак «+», якщо воно зустрічалось в тексті,  знак «-», якщо ні.

Картка

+ До годівнички прилетів яскравий птах.

 - Це був жовтогрудий снігур.

+ На голівці в нього чорна шапочка.

 - Спинку прикрашав бурий піджачок.

+ На грудях червона сорочка.

 - Довгим дзьобом пташка вишукувала ягоди горобини.

+ Снігурі прилітають із першим снігом.

  1. Асоціативний кущ

    червоний прапорець   грудочка

                          осінній листочок                         вітерець

                                  дбайлиий господар               клубочок

X. Підсумок уроку

- На початку уроку ви очікували:

«?» — дізнатися нове

«!» — почути цікаве

«+» — запам’ятати новий матеріал

  • Чи все очікуване справдилось? Побудуйте свою відповідь за такою схемою:

Рефлексія

Я дізнався… (тексти бувають: описи, розповіді, міркування)

Я почув цікавинки про…(білку, снігура)

Я запамятав, що…(тексти-описи відповідають на питання який?; тексти-розповіді – на питання що відбулося?; тексти-міркування – на питання чому?)

XІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

Ми недарма говорили про снігура. Домашнє завдання – вправа 221, с.86. Потрібно прочитати текст про снігура та спробувати скласти текст-міркування «Чому ця пташка так називається?». Записати складений текст у зошит.

Гра «Вірю – не вірю»

Щоб правильно скласти текст треба знати «секрети» правильного письма. Для цього пограємо в гру «Вірю – не вірю».

- Щоб гарно написати твір,  дізнайся про предмет найбільше;

- Використовуй повтори слів;

- Вживай образні слова, слова – порівняння:

- Ніколи не перечитуй написане;

- Зв’язуй речення за змістом;

- Вживай слова ну - , е-, от, значить та інші «зайві слова»;

- Прочитай твір друзям або батькам, послухай їхню думку.

Додаткове завдання

-   Придумайте загадку лише зі слів ознак про лісового мешканця.

Руда, пухнаста, швидка, красива...білка.

Хитра, руда, швидка, пухнаста, красива, улеслива...лисиця.

Хижий, злий, сірий, сердитий, голодний, дикий...вовк.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Пустовойт Ірина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Устимець Юлія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лобода Анастасія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
33332
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку