Тема: Типи текстів: розповідь, опис, міркування
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: девіз уроку, рефлексія, ІКТ презентація «Зима», ІКТ «Хвилинка відпочинку для очей», запис для каліграфічної хвилинки, презентації власних сенканів, картка-зразок складання сенкану, картки з питаннями та відповідями різних кольорів, загадка, картки для роботи в групах, предметні малюнки білочки, зайця та снігура, завдання для інтерактивних вправ, роздавальний матеріал для учнів.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Продзвенів для нас дзвінок,
Починаємо урок.
ІІ. Очікування
Перший етап уроку – «Очікування». На уроці ви дізнаєтесь нове, почуєте цікаву інформацію та спробуєте запам’ятати вивчений матеріал.
«?» — дізнатися нове
«!» — почути цікаве
«+» — запам’ятати новий матеріал
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІІ. Формування позитивної мотивації засвоєння навчального матеріалу
На подвір’ї – біло-біло,
Ні стежиночки нема.
Все укрила покривалом,
Знов прийшла до нас… (Зима)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
На уроці ми познайомимось з різними типами текстів, навчимось їх складати та розрізняти. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.
Ми помандруємо на гостину до матінки-зими і доторкнемося до сріблястої зимової казки. Тварини та птахи не бояться снігу і морозу. Багато історій вони написали на снігу своїми лапками і хвостиками (сліди звірів). У кожного свій почерк. А ми свою історію почнемо з хвилинки каліграфії у зошитах (запис числа та класної роботи)
Каліграфічна хвилинка (на дошці)
Зи им зм ма зима
- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?
V. Перевірка домашнього завдання
- Вдома ви виконували вправу 219 с.85, завданням якої було записати кінцівку тексту, за бажанням підготували сенкани про білочку. Прочитайте кінцівку тексту. Згадайте, що таке сенкан і як він складається? Слово "сенкан" походить від фр. слова "п’ять" і означає неримований вірш у п’ять рядків на запропоновану тему.
Зміст сенкану:
1. Назва (хто? що?) 1. Білочка
2. Ознака (який? яка? яке? які?) 2. Руда, полохлива, швидка
3. Дія (що робить?) 3. Стрибає, збирає
4. Речення 4. Білочка готується до зими
5. Асоціація, порівняння 5. Вогник
VІ. Підготовка до сприйняття матеріалу
Вправа «Клаптикова ковдра»
Що таке текст? |
Зв’язані за змістом речення утворюють текст. |
Як розміщені речення в тексті? |
У тексті речення розміщені в певній послідовності. |
Що можно дібрати до тексту? |
До тексту можно дібрати заголовок. |
Яка будова тексту? |
Зачин, основна частина, кінцівка. |
З чого починається кожна нова частина тексту? |
Нова частина тексту починається з абзацу. |
VІІ. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння)
В одній казковій країні Мовознавців мешканцями були слова. Вони полюбляли спілкуватись один з одним і часто створювали сім’ї, що виражали закінчену думку. Такі сім’ї називались реченнями.
Сім’ї-речення об’єднувалися в групи за інтересами. Дуже любили Речення водити хороводи. При цьому міцно бралися за руки, але за умови, коли в цих реченнях була одна думка. Коли речення не мали нічого спільного, вони сумували, бо танець не виходив. Тому вирішили речення, об’єднані спільною думкою, триматись разом і заселитися в один будинок-текст. Часто будинки мали назву. Іноді назви навіть повторювались, хоча зовні всі будинки були різні. Але кожен з них був побудований за законом: 1 поверх – зачин, 2 – основна частина, 3 – кінцівка.
Усі будиночки-тексти, в яких жили сім’ї-речення, розміщувалися на вулицях під назвами: Описів, Розповідей, Міркувань.
На вулиці Описів жили речення, у яких про щось описувалося, Розповідей – розповідалося, а по вулиці Міркувань – роздуми над чимось.
Вчитель на хвилину відкриває запис:
Білочка, заїць, снігур.
Ми капусточку наріжем, ми морквинку теж потрем,
Ми капусточку посолим і у діжку покладем.
Віднесем її у льох, знов втомилися ми, ох!
VІІІ. Осмислення нових знань, умінь
2 ряд Вправа «Криголам» (елементи ейдетики)
З стрибнула . Вона почала розгрібати під і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з приховала. Раптом впала . Зраділа руденька, сіла на і почала її гризти.
З гілки стрибнула білочка. Вона почала розгрібати сніг під ялиною і шукати свої запаси. Дбайлива господиня їх ще з осені приховала. Раптом впала шишка. Зраділа руденька, сіла на пеньок і почала її гризти.
3 ряд Вправа «Снігова куля»
Складіть текст за планом та опорними словами. Відповідь починайте словами з питання (Наприклад, Де живе білочка? Білочка живе…)
Опорні слова: лісова, кругла, наче горіх, ніби ґудзички, чорні китички.
Білочка живе у лісі. Тваринка маленького розміру. У білки руда шубка, а взимку сіренька. На круглій, наче горіх, голівці гостренькі вушка з китичками. Звірятко має чорненькі, ніби ґудзички, оченята. У білочки великий пухнастий хвіст. Він допомагає швидко бігати по деревах. Зимує білочка у дуплі.
Учні презентують свої роботи.
У природі білка харчується різними рослинними кормами: насінням смереки, сосни, ягодами і фруктами, горіхами, грибами, пагонами. Іноді вона поїдає комах та дрібних гризунів. У неволі білці дають горіхи та арахіс. Корисним є періодичне підгодовування рибними кістками. Води дають досхочу, іноді - молоко. Годують 2 рази на день - вранці і ввечері. Білки закопують їжу в землю, наколюють на гілки дерев або ховають у дуплах та інших схованках. Часто звірятка забувають про свої запаси, забутий горішок або насіння, закопані в землю, проростають і дають початок новій рослині.
ІX. Контрольно-коригувальний етап
Послухайте уважно текст.
Снігур
До годівнички прилетів яскравий птах.
Це був червоногрудий снігур. На голівці в нього чорна шапочка. Спинку прикрашав сірий піджачок. На грудях червона сорочка. Коротеньким дзьобиком пташка вишукувала ягоди горобини.
Снігурі прилітають із першим снігом.
На аркушах напроти кожного речення поставте знак «+», якщо воно зустрічалось в тексті, знак «-», якщо ні.
Картка
+ До годівнички прилетів яскравий птах.
- Це був жовтогрудий снігур.
+ На голівці в нього чорна шапочка.
- Спинку прикрашав бурий піджачок.
+ На грудях червона сорочка.
- Довгим дзьобом пташка вишукувала ягоди горобини.
+ Снігурі прилітають із першим снігом.
червоний прапорець грудочка
осінній листочок вітерець
дбайлиий господар клубочок
X. Підсумок уроку
- На початку уроку ви очікували:
«?» — дізнатися нове
«!» — почути цікаве
«+» — запам’ятати новий матеріал
Рефлексія
Я дізнався… (тексти бувають: описи, розповіді, міркування)
Я почув цікавинки про…(білку, снігура)
Я запам’ятав, що…(тексти-описи відповідають на питання який?; тексти-розповіді – на питання що відбулося?; тексти-міркування – на питання чому?)
XІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
Ми недарма говорили про снігура. Домашнє завдання – вправа 221, с.86. Потрібно прочитати текст про снігура та спробувати скласти текст-міркування «Чому ця пташка так називається?». Записати складений текст у зошит.
Гра «Вірю – не вірю»
Щоб правильно скласти текст треба знати «секрети» правильного письма. Для цього пограємо в гру «Вірю – не вірю».
- Щоб гарно написати твір, дізнайся про предмет найбільше;
- Використовуй повтори слів;
- Вживай образні слова, слова – порівняння:
- Ніколи не перечитуй написане;
- Зв’язуй речення за змістом;
- Вживай слова ну - , е-, от, значить та інші «зайві слова»;
- Прочитай твір друзям або батькам, послухай їхню думку.
Додаткове завдання
- Придумайте загадку лише зі слів ознак про лісового мешканця.
Руда, пухнаста, швидка, красива...білка.
Хитра, руда, швидка, пухнаста, красива, улеслива...лисиця.
Хижий, злий, сірий, сердитий, голодний, дикий...вовк.