Урок української мови "Тире між підметом і присудком. Внутрішні води України." (8 клас)

Про матеріал
Інтегрований урок (українська мова + географія) у 8 класі знайомить учнів з правилами вживання тире та основними річковими басейнами України. Вибіркові диктанти, трансформація речень, мовне кодування, творчі завдання та робота з географічними картками спрямовані на побудову речень із пропущеним дієсловом-зв'язкою, вдосконалення пунктуаційних навичок; поглиблення системи знань про водні ресурси України та виховання бережливого ставлення до них, висвітлення проблеми збереження внутрішніх вод.
Перегляд файлу

ШОЛУДЬКО ЛЕСЯ СТАНІСЛАВІВНА

Учитель-методист вищої категорії школи І-ІІІ ступенів №282 Деснянського району міста Києва

 

Інтегрований урок (українська  мова + географія) (8 клас)

ТЕМА: Тире між підметом і присудком. Внутрішні води України.

 

МЕТА: повторити типи присудків, удосконалювати вміння визначати граматичні основи; пояснити правила вживання тире між підметом і присудком, формувати вміння знаходити вивчену пунктограму, правильно вживати тире в реченнях з іменним складеним присудком, обгрунтовувати його вживання відповідним правилом, формувати навички правильного інтонування речень з тире; удосконалювати вміння будувати речення з пропущеним дієсловом-зв'язкою;

поглибити систему знань про водні ресурси України, висвітлити проблему збереження внутрішніх вод України, познайомити учнів з основними річковими басейнами України;

розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість, уміння аналізувати;

виховувати бережливе ставлення до  водних ресурсів.

 

 Обладнання: презентація, географічна карта, картки для мовного кодування.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів про типи присудків

Для успішної роботи сьогодні на уроці нам потрібно згадати:

1.- Які є види присудків?

- З чого вони складаються?

-Які є винятки?

 

2. Вибірковий диктант (граматичні основи виділено)

- Випишіть граматичні основи, визначте види присудків та способи їхнього вираження.

Без води людина не може жити! Багато років тому вода в наших річках і озерах була чистою. З кожним роком вона стає дедалі бруднішою. Колись наші дідусі та бабусі могли спокійно користуватися водою з річки, озера або джерела. А сьогодні не завжди в них можна навіть купатися. І якщо забруднення води не зупинити, її хімічний склад може зміни­тися так, що вона стане остаточно непридатною для людини і всіх живих істот.

 

Розповідь учителя.

  • Наш край багатий на водні ресурси. Всюди, куди не підеш, зустрінеш якщо не річечку, то озерце, болото чи став. Це і є багатство України. Це і є майно її народу.

     Найбільше значення у житті та господарстві людини мають річки. Їх використовують для виробничих та побутових потреб, судноплавства, рибальства, гідроенергетики, зрошення, для сплавлення лісу тощо.
    Україна має досить густу річкову мережу. Всі річки нашої держави належать до басейну Атлантичного океану. 96% з них несуть свої води у Чорне і Азовське моря і лише окремі (Західний Буг, Сан) – до Балтійського моря.

    Серед численних річок України переважають малі, з довжиною до 100 км. Середніх річок, довжиною від 100 до 500 км – близько 110, а найбільших  (понад 500 км) лише 8.
    

3. Рекордсмени України

Знайдіть відповідність між колонками і запишіть речення:

1. Дніпро - …найбільша ріка України (довжина 2201 км)

2. Світязь - … найглибше озеро (максимальна глибина 58,4 м)

3. Дністровський - … найбільший лиман на узбережжі Чорного моря (довжина 42,5 км, ширина 4-12 км, глибина 3-5 м)

4.Кременчуцьке - …найбільше за площею водосховище (довжина 149 км, ширина до 28 км)

5.Сиваш - … найсолоніше природне озеро (солоність 87%)

6. Ялпуг - … найбільше прісноводне озеро (площа 149 км2)

 

Мовне спостереження.

  • Що спільного у записаних реченнях? (Водні об’єкти-рекордсмени України, ступені порівняння, складені іменні присудки, пропущена зв’язка, пунктограма тире)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.

Запис теми. Які випадки вживання тире вже відомі?

(Перед узагальнювальним словом та перед словами автора)

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу таблиці (або правил з підручника):

Тире між підметом і присудком

  • Тире ставиться

1. Якщо підмет і присудок виражені іменниками у формі називного відмінка:

2. Якщо підмет і присудок виражені інфінітивами:

3. Якщо перед присудком, вираженим іменником у формі називного відмінка, стоять слова це, то, ось, значить:

  • Тире не ставиться

2. Якщо присудок має порівняльне значення і вживається зі сполучниками як, ніби, наче, немов, начебто

3. Як перед присудком, вираженим іменником, уживається заперечна частка не:

4. Якщо присудок виражений прикметником чи дієприкметником:

ІV. Сприймання, осмислення і засвоєння нового матеріалу

Коментований запис прислів’їв, пояснення пунктограм.  

Здавна українці вірили в надприродну, цілющу і захисну силу води. З нею пов’язували народження всього живого. Згадай, як у казках герой, умившись чарівною водою, стає сильнішим.

1. Хліб — батько, вода — мати

2. У криницю воду лить – тільки людей смішить.

3. Батько гір — пісок, мати річок — джерело.

4. Море — то рибальське поле.

5. Одна ріка — це просто вода, а багато рік — море.

6. Річка  не море, туга не горе.

 

А тепер для відпочинку проведем поетичну хвилинку (додати рими, епітети) Які художні засоби ми вживали?

  • Відома з віку рідина, усяк її вживає,

          Буває хмаркою вона, сніжинкою буває,

          Бува, як скло, крихка, тверда,

          Звичайна, підкажіть,... (Вода)

  • Розляглася земля неозора, а найкраща вода ... (прозора).
  • Тут діброва шумить невмируща, а найкраща вода ... (цілюща).
  • На гілках калинове намисто,  найдорожча вода...(чиста).

 

Розповідь учителя.

 

Забруднення води – це небажана зміна фізичних, хімічних, або біологічних характеристик водної маси, яка може зараз або в майбутньому негативно впливати на людей, тварин, рослин, на різного роду виробничі процеси, умови життя й культурні здобутки, виснажувати і псувати сировинні ресурси. Виділяють два основні типи забруднення:

1.    Речовини, які в природному середовищі зовсім не розкладаються або ж розкладаються дуже повільно. Сюди належать фенольні сполуки, пластмасова тара... Ці і подібні речовини можуть сполучатися з іншими речовинами і внаслідок утворювати інші шкідливі речовини.

2.    Речовини, які піддають розкладу. Середовище водойми здатне самоочиститися від таких забруднювачів, але лише у випадку їх нормованої кількості. При перевищенні водойма втрачає здатність до самоочищення.

Забруднення вод у нашій країні відбувається через викиди в неї:

·       нафтопродуктів;

·       різних отрутохімікатів;

·       радіоактивних речовин;

·       побутового сміття;

·       брудних стічних вод;

·       термальних вод.

  • Як же потраплять до наших водойм різні шкідливі речовини?

Учні відповідають на запитання:

    як позбутися проблеми сміттєзвалищ?

    як зберегти воду від отрутохімікатів?

    як зберегти воду від каналізаційних стоків?

    як зберегти воду від промислового забруднення?

    як зберегти воду від теплового забруднення?

 

V.Формування навичок і вмінь

1.Трансформація речень.

Перебудуйте речення так, щоб у них між підметом і присудком стояло тире. З'ясуйте відмінності в способах вираження присудка. Підкреслити граматичні основи.

 

Вода вважається найбільш простою і звичною речовиною на планеті. Вона є символом життя на Землі. У ХХІ  столітті здорова вода вважається знахідкою для людей. Берегти воду означає берегти здоров’я людей.

ПЕРЕВІРКА:

(Вода – це найбільш проста і звична речовина на планеті. Вона  символ життя на Землі. У ХХІ  столітті здорова вода - знахідка для людей. Берегти воду -  берегти здоров’я людей.)

 

2. Мовне кодування. Вказати номери речень з тире

1. Здавалося б, вода - чиста речовина, які можуть бути її види? 2.Але, виявляється, залежно від того, в якому місці беруть воду, вона може називатися по-різному. 3.Також вода може бути насичена різними мікроелементами, від чого її властивості можуть змінюватися. 4. Дощова вода - це одна з численних форм атмосферних опадів.5. Головне її джерело - це волога, що випаровується з поверхні  грунту і водойм. 6.Одна дощова хмара здатна містити в собі до декількох сотень тонн води. 7.Джерелом називають невеликий потік води, що б'є з землі. 8.Вода джерел - це підземні чи грунтові води, що знайшли вихід на поверхню землі в певному місці. 9.Артезіанська – це вода, яка залягає на глибині від 25 до 300 метрів. 10.Артезіанські води дуже добре захищені від різного виду зовнішніх забруднень.

ПЕРЕВІРКА:

+ тире ставиться,  - тире не ставиться

1+ 2 – 3 – 4+ 5+ 6+7 – 8+ 9 – 10 –

 

3. Робота з географічними картками.

Знайти правильні визначення та сформулювати правила. Записати 3 речення на вибір.

  Межень – це …                                                    
  Гирло  -                                                     
  Річкова система  -                                     
  Річковий басейн   -                                    
Річкова долина     -                                    
Вододіл  -                                                                 

Дельта    -                                                           

Падіння     -                                                                 

Ухил річища    -                                            

Живлення     -                                              
Витрати води  -                                           
Твердий стік   -                                             

КАРТКИ:
1.    Площа, з якої річка збирає воду
2.    Різниця висоти витоку та гирла
3.    Найнижчий рівень води в річці протягом року
4.    Маса гірських порід (т), що переносить річка за рік
5.    Річка зі всіма її притоками
6.    Поповнення річки водою
7.    Відношення падіння річки (см) до довжини (км)
8.    Піщані острови у гирлі річки
9.    Об'єм води, що протікає крізь поперечний переріз річки за одиницю часу
10.    Місце, де річка впадає в іншу водойму
11.    Межа між басейнами сусідніх річок
12.    Заглиблення у земній корі, де знаходиться річка
 

 

VI. Підсумки уроку

1.Продовжити вислів

Вода – це…

2. Пригадати фразеологізми зі стрижневим словом «вода», пояснити значення.

 

VIІ. Домашнє завдання

Виписати з підручника географії 6 речень з тире між підметом і присудком з визначенням типів озер. Підкреслити граматичні основи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 вересня 2022
Переглядів
832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку