20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

урок "Слова, протилежні за значенням - антоніми . "

Про матеріал

Тема: Слова, протилежні за значенням - антоніми .

Мета:

Розширити знання учнів про слова, протилежні за значенням; ознайомити з поняттям «антоніми»;

Формувати вміння користуватися антонімами у мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачувати словниковий запас;

Розвивати спостережливість, творче логічне мислення, мовне чуття ; Виховувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств.

Обладнання: Мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, аудіо запис, листочки із завданнями (кленовий, березовий, вербовий, каштановий, дубовий)

Тип уроку. Урок - ознайомлення з новим матеріалом

Хід уроку

I. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

- Добрий день, поверніться до наших гостей і привітайтеся.

- Діти, я гадаю, що сьогодні з вами добре попрацюємо, але спочатку давайте оберемо для себе гарний настрій, який допоможе нам працювати добре, злагоджено, продуктивно.

Сьогодні в нас не звичайний урок,

Та зробимо ми іще один крок.

Пізнаємо краще країну чудову,

Країну багатої рідної мови.

II. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Швидке інтерв'ю»

- Яка зараз пора року?

- Назвіть осінні місяці.

- Який зараз місяць?

-Чому така назва?

дослідники вважають, що назва першого осіннього місяця пов'язана з вересом - рослиною дуже поширеною на Поліссі, яка квітує з серпня і до кінця жовтня.

Жовтень — час жовтіння листя. Цю назву місяць має ще з часів Київської Русі. В народі його називали грязень, хмурень, листопадник, зазимник, весільник. А також паздерник — від слова паздер, тобто костриця. В цей час переробляли льон та коноплі (від волокон відділяли кострицю).

Листопад — одинадцятий місяць року в григоріанському календарі, він має 30 днів. Існує версія, що назва місяця прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. А на сході України — дерева вже безлисті. Тому в Київській Русі останній місяць осені звався груднем, а перший місяць зими мав іншу назву. Народні назви: грудкотрус, листопадець, падолист, братчини.

2. Мотивація навчальної діяльності

Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас в уявну мандрівку.

(Звучить музика «Пори року»)

ОСІНЬ

Нині нас вона чарує,

Неповторна, чарівна,

Різні барви нам дарує

І дивує нас вона.

Виглядає так казково

Восени і парк, і гай,

Розмаїттям кольоровим

Прикрашає вона край!

Розплющіть очі.

- Як ви думаєте про кого цей вірш?

- Які слова допомогли вам уявити осінь?

3.Каліграфічна хвилинка

О о Оо Оо осі нь ні но ну нній

На хвилинці каліграфії ми повторимо написання букви О. Ті діти, які пишуть у зошитах в широку лінію, повинні пам'ятати, що висота букв має бути близько половини рядочка.

Пояснення написання букви: буква О складається з одного елементу - овалу.

Починаємо писати великий овал трішки нижче від надрядкової лінії, ведемо вгору до надрядкової лінії, не відриваючи руки, заокруглюємо вліво вверх, торкаючись надрядкової лінії, заокруглюємо вліво вниз, пишемо похилу лінію, трохи не доводячи її до нижньої рядкової лінії, пишемо заокруглення вправо вверх,пишемо похилу лінію. Пишемо під рахунок і- раз, і-два.

Буква О поєднується з іншими буквами.

Написання буквосполучень і складів з буквою Оо: осі нь ні но ну нній

- Якими з'єднаннями поєднуються ці літери? ( верхнє, середнє, нижнє).

- Яке слово можна скласти з буквосполучення нній.

Осінь розсипала листочки не тільки на вулиці, а і по всьому нашому класу, подивіться зараз на дошку: ( на ній різні листочки із словами)

Треба перевернути листочки, прочитати слова і скласти речення

Осінь, ходить, рідному, по, нашому, краю.

Запишіть це речення в зошит.

4.Гра «Знайди друзів»

- Доберіть синоніми до слова ходить- (іде, крокує,чалапає,човгає,бродить)

- Що таке синоніми?

- Для чого в мовленні вживаються синоніми? Вони допомагають нам збагатити наше усне мовлення новими словами, зробити її мелодійною.

- Яка погода восени?

- Погода восени мінлива, зранку може бути холодно, а вдень - ……..тепло

- Осінню погода може бути дощова, а може навпаки - ………..суха

- небо може бути похмуре, а може бути …………….сонячне

III. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовлення, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті. В цьому ми можемо переконатись, погравши у гру.

IV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

1. Проведення ігрової вправи «Римки-веселинки».

В кожного учня дубовий або вербовий листочок, на зворотній стороні яких одна з рим-антонімів до запропонованих слів. Вчитель називає слова. Учень, у якого записано антонім-риму до цього слова, піднімає листочок і промовляє слово, якщо листочок вербовий дитина вписує слово відповідь в кросворд.

1.Відпочивати - працювати. 5.Високо - низько.

брати – віддавати відгадка – загадка

величенький – маленький зневажати-поважати густесенький – рідесенький відцвітати – розцвітати

кричати – мовчати 6.День - ніч.

2.Слабкий - сильний. лівіше – правіше

нижчий – вищій відліт – приліт

будувати –руйнувати 7.Поразка - перемога

3Сідати - вставати. новенький –старенький

гіркий – солодкий довгенький –коротенький

гарячий - холодний 8.Сумувати - радіти.

4.Кінець - початок. Чорний- білий

зав'язаний –розв'язаний сором'язливість –сміливість

давати – забирати

залазити – злазити

- Що ж таке антоніми? Спробуйте самостійно вивести правило.

Якщо синоніми – це слова , близькі за значенням, то антоніми – це слова, ___________________.( на слайді, поступово з'являється правило).

Отже, антоніми – це слова, протилежні за значенням.

Молодці, ви були справжніми науковцями і заслуговуєте на відпочинок.

2.Фізкультхвилинка

« Навпаки»

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Робота над вправою 149 с.66 ( Діти працюють в зошитах)

До виділених слів добери з довідки протилежні за значенням.

2.Вправа « Перебудуй текст»

У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді.

Редагування тексту виконується в парах на картках.

Легкі білі хмари пливли по небу. Лагідний вітер гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.

-Які почуття викликані у вас цим текстом?

Подумайте як треба змінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені.

В учнів на картках записи:

………хмари пливли по небу. ….. вітер гойдав гілля дерев. …… листочки ….. тріпотіли од вітру. Настала … ….. .

Слова для довідок: важкі сірі, сердитий, останні, сумно, похмура осінь.

- Які слова допомогли нам відредагувати текст і змалювати пізню осінь?

3. Гра «Знайди пару»

Робота в групах ( по рядах)

— Ось і каштановий листочок я бачу. А на ньому якісь слова. Вам потрібно знайти собі пару в своїй групі , але спочатку давайте зрозуміємо назву вашої команди:

1 команда – слова близькі за значенням

2 команда- слова протилежні за значенням

3 команда –пара слів замінюється на одне слово близьке за значенням

1 група – синоніми 2 група – антоніми

Робота – праця голосний - тихий

Дорога – шлях високо - низько

Веселий – радісний кричати - мовчати

Мерзнути – холонути шум - тиша

Говорити – розмовляти загадка – відгадка

3 група - фразеологізми

Накивати п'ятами – втекти

Набрати води в рот – замовкнути

Байдаки бити – лінуватися

Задирати носа – задаватися

-Молодці, ви всі успішно виконали завдання

-Давайте підведнмо підсумок

VI. Підсумок уроку

- ЩО ТАКЕ АНТОНІМИ?

-ДЛЯ ЧОГО ВОНИ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ?

У вас на партах лежать карки із сонечком і хмаринкою, підніміть будь ласка ту картку яка, як ви вважаєте покаже ВАШ настрій від сьогоднішнього уроку.

У багатьох із вас гарний настрій тож:

Давайте усмішки всім дарувати

І друзям, і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах ,

І добрі слова у всіх на устах. .

Радість і сміх, щастя і достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.( Вчитель знімає з дошки слова: смуток, сльози, горе, злидні, а залишає тільки слова : радість, сміх, щастя, достаток).

ТЕСТ

1. Антоніми - це:

А)Слова, протилежні за значенням

Б)Слова, близькі за значенням

В)Слова, які пишуться однаково, але мають різна значення

2. Для чого потрібні антоніми у нашому мовленні:

А)Уникати повторів

Б)Зіставляти явища в навколишньому середовищі

В)Описувати предмети

3. Дібрати слово, протилежне за значенням

Важко у навчанні - … в труді.

Мокро

Весело

Легко

4. Дібрати слово, протилежне за значенням.

Розумний мовчить, коли… бурчить.

Дурень

Ледачий

Роботящий

Оцінювання тесту (по 2 бали за правильну відповідь) та активної роботи на уроці учнів (3 бали).

Cамоперевірка в парах. Обміняйтеся завданням і перевірте відповіді ( на дошці)

1.А

2.Б

3.ЛЕГКО

4.ДУРЕНЬ

VII. Домашнє завдання.

Виписати із читанки 2 -3 прислів'я із антонімами.

Більше діла — менше слів. Більше робити, а менше — говорити. Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає. Говорить прямо, а робить криво. Гірко поробиш — солодко з'їси. Ранній пізньому не кланяється. Більше вір своїм очам, ніж чужим речам.

Перегляд файлу

Тема: Слова, протилежні за значенням - антоніми .

 

 Мета:

Розширити знання учнів про слова, протилежні за значенням; ознайомити з поняттям «антоніми»;

Формувати вміння користуватися антонімами у мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачувати словниковий запас;

Розвивати спостережливість, творче логічне мислення, мовне чуття ; Виховувати ціннісне ставлення особистості до природи, мови та її багатств.

 

 Обладнання:  Мультимедійна   презентація,   ілюстративний   матеріал,   аудіо   запис, листочки із завданнями (кленовий, березовий,  вербовий, каштановий, дубовий)

 

Тип уроку. Урок - ознайомлення з новим матеріалом

 

 

                                                         Хід уроку

 I. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

-  Добрий день, поверніться до наших гостей і привітайтеся.

 - Діти, я гадаю, що сьогодні з вами добре попрацюємо, але спочатку давайте оберемо для себе гарний настрій, який допоможе нам працювати добре, злагоджено, продуктивно.

 Сьогодні в нас не звичайний урок,

 Та зробимо ми іще один крок.

 Пізнаємо краще країну чудову,

 Країну багатої рідної мови.

 II. Актуалізація опорних знань учнів

 1. «Швидке інтерв’ю»

- Яка зараз пора року?

- Назвіть осінні місяці.

- Який зараз місяць?

-Чому така назва?

дослідники вважають, що назва першого осіннього місяця пов'язана з вересом - рослиною дуже поширеною на Поліссі, яка квітує з серпня і до кінця жовтня.

 

Жовтень — час жовтіння листя. Цю назву місяць має ще з часів Київської Русі. В народі його називали грязень, хмурень, листопадник, зазимник, весільник. А також паздерник — від слова паздер, тобто костриця. В цей час переробляли льон та коноплі (від волокон відділяли кострицю).

Листопад — одинадцятий місяць року в григоріанському календарі, він має 30 днів. Існує версія, що назва місяця прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. А на сході України — дерева вже безлисті. Тому в Київській Русі останній місяць осені звався груднем, а перший місяць зими мав іншу назву. Народні назви: грудкотрус, листопадець, падолист, братчини.

 2. Мотивація навчальної діяльності

Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас в уявну мандрівку.

(Звучить музика «Пори року»)

ОСІНЬ

Нині  нас вона чарує,

 Неповторна, чарівна,

 Різні барви нам дарує

 І дивує нас вона.

 Виглядає так казково

 Восени і парк, і гай,

 Розмаїттям кольоровим

 Прикрашає вона край!

 

Розплющіть очі.

- Як ви думаєте про кого цей вірш?

- Які слова допомогли вам уявити осінь?

3.Каліграфічна хвилинка

О о Оо Оо осі нь ні но ну нній

На хвилинці каліграфії ми повторимо написання букви  О.  Ті діти, які пишуть у зошитах в широку лінію, повинні пам’ятати, що висота букв має бути близько половини рядочка.

 Пояснення написання букви: буква О складається з одного  елементу - овалу.

 

 Починаємо писати великий овал трішки нижче від надрядкової лінії, ведемо вгору  до надрядкової лінії, не відриваючи руки, заокруглюємо вліво  вверх, торкаючись надрядкової лінії, заокруглюємо вліво вниз, пишемо  похилу лінію, трохи не доводячи її до нижньої рядкової лінії, пишемо заокруглення вправо вверх,пишемо похилу лінію. Пишемо під рахунок і- раз, і-два.

 Буква О поєднується з іншими буквами.

 Написання буквосполучень і складів з буквою Оо:  осі нь ні но ну нній

 -    Якими з’єднаннями поєднуються ці літери? ( верхнє, середнє, нижнє).

 -    Яке слово можна скласти з буквосполучення нній. 

 

Осінь розсипала листочки не тільки на вулиці, а і по всьому нашому класу, подивіться зараз на дошку: ( на ній різні листочки із словами)

Треба перевернути листочки, прочитати слова і скласти речення

Осінь, ходить, рідному, по, нашому, краю.

Запишіть це речення в зошит.

4.Гра «Знайди друзів»

- Доберіть синоніми до слова ходить- (іде, крокує,чалапає,човгає,бродить)

- Що таке синоніми?

- Для чого в мовленні вживаються синоніми? Вони допомагають нам  збагатити наше усне мовлення  новими словами, зробити її мелодійною.

 

- Яка погода восени?

- Погода восени мінлива, зранку може бути холодно, а вдень - ……..тепло

- Осінню погода може бути дощова, а може навпаки - ………..суха

- небо може бути похмуре, а може бути …………….сонячне

 

III. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовлення, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті.  В цьому ми можемо переконатись, погравши у гру.

 

IV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

 

1. Проведення ігрової вправи «Римки-веселинки».

В кожного учня дубовий або вербовий листочок, на зворотній стороні яких одна з рим-антонімів до запропонованих слів. Вчитель називає слова. Учень, у якого записано антонім-риму до цього слова, піднімає листочок і промовляє слово, якщо листочок вербовий дитина вписує слово відповідь в кросворд.

        1.Відпочивати - працювати.                            5.Високо - низько.

         брати – віддавати                                      відгадка –  загадка 

величенький – маленький  зневажати-поважати густесенький – рідесенький                 відцвітати – розцвітати

         кричати – мовчати   6.День - ніч.

  2.Слабкий - сильний.                         лівіше – правіше 

нижчий – вищій                           відліт – приліт

        будувати –руйнувати                      7.Поразка - перемога

3Сідати - вставати.                          новенький –старенький

           гіркий – солодкий                         довгенький –коротенький

 гарячий - холодний                   8.Сумувати - радіти.

4.Кінець - початок.                        Чорний- білий

зав’язаний –розвязаний           сором’язливість –сміливість

          давати – забирати                       

залазити – злазити

     

-   Що ж таке антоніми? Спробуйте самостійно вивести правило.

 Якщо синоніми – це слова , близькі  за значенням, то антоніми – це слова, ___________________.( на слайді, поступово з’являється правило).

Отже,  антоніми – це слова, протилежні за значенням.

 Молодці, ви були справжніми науковцями і заслуговуєте на відпочинок.

 

2.Фізкультхвилинка

« Навпаки»

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Робота над вправою 149  с.66 ( Діти працюють в зошитах)

До виділених слів добери з довідки протилежні за значенням.

 

 

2.Вправа   « Перебудуй текст»

У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді.

Редагування тексту виконується в парах на картках.

 

 Легкі білі хмари  пливли по небу. Лагідний вітер гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.

 

-Які почуття викликані у вас цим текстом?

 

 Подумайте як треба змінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені.

 

 В учнів на картках записи:

 

 ………хмари пливли по небу. ….. вітер гойдав гілля дерев.   …… листочки ….. тріпотіли од вітру. Настала …  ….. .

 

 Слова для довідок: важкі сірі, сердитий, останні, сумно, похмура осінь.

 

 -   Які слова допомогли нам відредагувати текст і змалювати пізню осінь?

 

3. Гра «Знайди пару»

Робота в групах ( по рядах)

 

— Ось і каштановий листочок я бачу. А на ньому якісь слова. Вам потрібно знайти собі пару в своїй групі , але спочатку давайте зрозуміємо назву вашої команди:

1 команда – слова близькі за значенням

2 команда- слова протилежні за значенням

3 команда –пара слів замінюється на одне слово близьке за значенням

1 група – синоніми              2 група – антоніми

 

Робота – праця                       голосний - тихий

Дорога – шлях                        високо - низько

Веселий – радісний                кричати - мовчати

Мерзнути – холонути             шум - тиша

Говорити – розмовляти          загадка – відгадка

 3 група - фразеологізми

Накивати п’ятами – втекти

Набрати води в рот – замовкнути

Байдаки бити – лінуватися

Задирати носа – задаватися

 

  • Молодці, ви всі успішно виконали завдання
  • Давайте підведнмо підсумок

 

VI. Підсумок уроку

     - ЩО ТАКЕ АНТОНІМИ?

  • ДЛЯ ЧОГО ВОНИ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ?

У вас на партах лежать карки із сонечком і хмаринкою,  підніміть будь ласка ту картку яка, як ви вважаєте покаже ВАШ настрій  від сьогоднішнього уроку.

У багатьох із вас гарний настрій тож:

               Давайте усмішки всім дарувати

                І друзям, і гостям, і мамі, і тату.

                Хай радість злітає у небо,  як птах ,

                І добрі слова у всіх на устах.                             .

       Радість і сміх, щастя і достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.( Вчитель знімає з дошки  слова:  смуток, сльози, горе, злидні, а залишає тільки слова : радість, сміх, щастя, достаток).

ТЕСТ

 1.       Антоніми -  це:

          А)Слова, протилежні за значенням

          Б)Слова, близькі за значенням

          В)Слова, які пишуться однаково, але мають різна значення

 2.      Для чого потрібні антоніми у нашому мовленні:

           А)Уникати повторів

           Б)Зіставляти явища в навколишньому середовищі

           В)Описувати предмети

 

 3.       Дібрати слово, протилежне за значенням

 Важко у навчанні - …    в  труді.

 Мокро

           Весело

 Легко

 4.  Дібрати слово, протилежне за значенням.

 Розумний мовчить, коли… бурчить.

 Дурень

 Ледачий

 Роботящий

 

 Оцінювання  тесту (по 2 бали за правильну відповідь) та активної роботи на уроці учнів (3 бали).

Cамоперевірка в парах. Обміняйтеся завданням і перевірте відповіді ( на дошці)

1.А

2.Б

3.ЛЕГКО

4.ДУРЕНЬ

 

VII. Домашнє завдання.

Виписати із читанки 2 -3 прислів'я із антонімами.

 

Більше діла — менше слів. Більше робити, а менше — говорити. Балаканням роботи не почнеш і не закінчиш. Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає. Говорить прямо, а робить криво. Гірко поробиш — солодко з'їси. Ранній пізньому не кланяється. Більше вір своїм очам, ніж чужим речам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
24 листопада 2018
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку