Повторення, узагальнення й систематизація знань з теми "Синтаксис і пунктуація" . 5 клас
Загальноосвітня школа І-ІІ ст. с. Котівка
Ми – українці
(повторення, узагальнення й систематизація знань з теми «Синтаксис і пунктуація»)
5 клас
Підготувала вчитель
української мови та літератури
Ухач Т. О.
2019
Тема. Ми -- українці
(повторення, узагальнення й систематизація знань з теми «Синтаксис і пунктуація»)
Мета: повторити вивчений матеріал із розділів «Синтаксис» і «Пунктуація»; удосконалювати вміння правильно інтонувати різні за метою висловлювання та будовою речення, використовувати їх у мовленні; ставити розділові знаки в реченнях, пояснювати пунктограми; розвивати усне і писемне мовлення, пунктуаційну пильність; стимулювати потяг до знань, підвести учнів до усвідомлення необхідності їх для становлення особистості; виховувати в учнів патріотизм, любов та повагу до рідної землі, її мови, культури, традицій.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: підручник, схема «Снігова куля», тексти «Козацьке житло», «Червона калина».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
Ігор Січовик
Нарешті настала зима. Усі ми уже встигли порадіти першому снігові, поспостерігати за дивовижним танком сніжинок у повітрі. Кожна з них неповторна, має свій прекрасний, таємничий візерунок. Але разом вони творять білу, сліпучо-іскристу зимову казку. Отак і слова у нашій мові… Кожне неповторне, глибоке за своїм змістом, але разом вони можуть розповісти нам і про зиму, і про далекі подорожі, і про нашу неньку-Україну. Це чудова земля, яка впродовж своєї історії зазнала багато горя, але вистояла…
Сьогодні на уроці ми з вами повторимо про усі ті духовні скарби, якими повинен пишатися кожен українець, а одночасно і про те, як саме, за якими правилами слова поєднуються у речення, пригадаємо вивчені пунктограми.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань школярів.
На «сніжинках» написані різні терміни. Потрібно виписати лише ті, які що стосуються розділів «Синтаксис» і «Пунктуація».
Орфограма, пунктограма, слово, словосполучення, граматична основа, транскрипція, поширене речення, омоніми, однозначні й багатозначні слова, односкладні і двоскладні речення, звертання, закінчення, вставне слово, діалог.
Слово вчителя.
«Впіймані» терміни допоможуть вам виконати наступне завдання.
Учні проводять взаємоопитування по темі «Синтаксис. Пунктуація», результати опитування повідомляють учителеві.
Підкреслити головні та другорядні члени речення, пояснити розділові знаки (один учень виконує на дошці).
V. Відтворення і корекція опорних знань учнів.
Жили козаки, як згадують очевидці, в землянках по п’ятнадцять чоловік. Викопає козак яму, обліпить, поставить піч хліб пекти та й живе. Димарів тоді, мабуть, не було.
У деяких землянках по стінах висіла всяка зброя: і шаблі, і пістолі, і нагайки. А на покуті стояли образи під золотом.
Червона калина.
Споконвіку любили українці червону калину. Садили її скрізь: коло хати, у садку, у лузі, над річкою, ставком і на узліссі. І пишається калина гарним білим цвітом, а ще більше милують око її багряні ягоди .
Сьогодні, як відомо, червона калина є символом України.
Завдання до тексту.
Скласти та записати продовження тексту (2-3 речення), використавши речення зі звертаннями або прямою мовою.
Скласти та розіграти діалог «Ми -- українці».
Українці пишаються. (поширити речення, поступово додаючи по одному другорядному членові речення).
Продовжити речення:
«Я люблю Україну, тому що…».
VІ. Підсумкова бесіда.
Оцінювання учнів та аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
VІІІ. Рефлексія
«Я зрозумів, що можу…»
«Мені сподобалося…»