Використання методів ейдетики на уроках української мови та літератури

Про матеріал
Матеріали до уроків "Використання методів ейдетики на уроках української мови та літератури". Як полегшити запам'ятовування правил, визначних дат письменників? У своїй роботі використовую методи ейдетики, які учні вдало застосовують, чим спрощують виконання домашніх завдань.
Перегляд файлу

Використання методів ейдетики на уроках української мови та літератури

 

Потреби сучасного життя, нормативні освітні документи вимагають розвивати творчі здібності кожної дитини. У творчості людина реалізує всі наявні у неї знання, уміння та природні здібності.

Сучасний учитель повинен вміло знаходити стежинку для творчого розвитку кожного учня, якою дитина буде йти до самореалізації.

Протягом останнього часу робота  школи спрямована не на заучування, а на навчання, не на знання, а на вміння й навички, не на експлуатацію інтелекту, а на його розвиток, що сприяє формуванню творчої компетенції  школярів. Нині багато учителів задаються питаннями:

● Яким методам і прийомам надати перевагу?

● Що робити, щоб кожному учневі було легко і цікаво здобувати знання?

На сучасному освітньому просторі педагогам пропонується значна кількість оригінальних технологій, методик, прийомів навчання дитини. Важливо уміти обрати саме ті, які імпонують учителеві, ефективні у роботі з кожним конкретним учнем, класом. «Школа ейдетики» користується попитом, досвід роботи за цією методикою доводить її ефективність.

Грецьке слово “ейдос” означає “образ”.      Ейдетизм – це здатність дуже яскраво уявляти собі предмет, якого немає в полі нашого зору.

Вперше термін «ейдетика» був озвучений німецьким психологом Еріком Йєншем.

У 90-х роках ХХ століття ейдетика зацікавила російського вченого, доктора педагогічних наук Ігора Юрійовича Матюгіна, який з групою дослідників вивчив накопичений людством досвід ефективного запам’ятовування і розробив 27 методів образного розвитку уваги та пам’яті.

Ця методика спирається на вміння людини уявляти і фантазувати за допомогою зорових уявлень й відчуттів (тактильних, нюхових, смакових тощо).

В Україні відкриття І.Ю.Матюгіна впроваджує Є.В.Антощук.  Почесний доктор педагогічних наук Академії російських енциклопедій, засновник «Української школи ейдетики», автор книжок і статей з ейдетики, розробник «ноу-хау» та комп'ютерних ігор, представник методики в Україні (з 1990 р), інструктор-методист. Він зазначає, що вміння дорослого «спускатися» до рівня дитини, тобто бачити яскраво, вміти дивуватися, фантазувати — це і є ейдетика.

«Школа ейдетики» пропонує новий підхід до освітніх і виховних технологій, який дає змогу кожному учневі легко та із задоволенням здобувати знання в будь – якому віці, відчуваючи задоволення від реалізації своїх здібностей.

Пам’ять пов’язана з уявою людини, а не із зубрінням. Основа пам’яті – це уява.

«Поганої пам’яті взагалі не існує – буває лише невміння користуватися її можливостями», - стверджує Є.В. Антощук. 

Методики ейдетики різноманітні:

● запам'ятовування слів;

● цифр;

● облич;

● імен;

● віршів;

● прозових текстів;

● номерів телефонів тощо.

У своїй роботі керуюся основними принципами – не нашкодь, допоможи і підтримай учня.

Хочу навести декілька прикладів використання методів ейдетики на уроках у 5 класі.

1.Метод запам’ятовування цифр і чисел

Кожну цифру учні перетворюють в образ, який вона їм нагадує. Діти зобразили їх саме так:

1-у вигляді Буратіно,

2-лебідь,

3-черв,

4-стілець,

5-яблуко,

6-замок,

7-прапорець,

8-окуляри,

9-рибка ,   

 0-бублик.

При вивченні біографії будь-якого письменника, я дітям пропоную запам’ятати рік народження ось таким методом: уявити картину за даними асоціаціями.

Наприклад, Тарас Шевченко (1814) : 1-це Буратіно, 4- стілець.

Діти перевтілили Т.Шевченка в Буратіно, який сидить на стільці.

ПавлоТичина(1891) :  9-рибка, 1- Буратіно.

П.Тичина лове рибу разом з Буратіно.

Василь Симоненко(1835):  3-черв, 5- яблуко.

В. Симоненко годує черва яблуком.

2.Метод послідових асоціацій (піктограма)

Дуже часто вчителі задумуються над питаннями:

          -Як змусити дитину переказати текст, який складно уявити?

          -Як навчити швидко і легко запам’ятовувати вірші, прислів’я, приказки?

          Пропоную дітям використовувати графічне зображення поняття

(підбір малюнків -піктограм)

Дивлячись на піктограму, учні можуть слово в слово відтворити текст, адже поки вони малювали, інформація була вже закладена.

Пропоную переглянути відео, на якому учениця по малюнках розповідає поезію Т. Шевченка.

3. Під час вивчення теми «Прислів’я та приказки» раджу учням не тільки вивчити напам’ять, а й намалювати малюнки. Через деякий час піктограми допомагають їм швидко згадати і відтворити текст.

4. Метод запам’ятовування термінів та понять на пальцях

Під час вивчення теми «Частини мови»

Десять частин мови : 6 самостійних, 3службових, 1особлива, яка не відноситься ні до самостійних, ні до службових- вигук.

При вивченні синтаксичних одиниць

Синтаксичні одиниці закріплюємо за пальцями (1- підмет, 2- присудок, 3- означення, 4- обставина, 5- додаток).

5.Метод асоціативного оживлення

  Тема «Звуки мови». Щоб запам’ятати парні дзвінкі та глухі приголосні звуки, використовую таку римовану казку:

Баба Параска, дід Тимофій зебру смішили, жирафу шукали, джмелям і чайкам дзвеніли цвяшком, гукали ховраха, ґелґотали крокодилу.

Тема «Вживання м’якого знака».  Букви, після яких пишеться м’який знак, легко запам’ятати за допомогою вислову:

Де ти з’їси ці лини?

Тема «Написання слів іншомовного походження». Букви, після яких пишеться буква И в іншомовних  словах, легко запам’ятати за допомогою вислову:

Де ти з’їси цю чашу жиру?

Свій виступ хочу закінчити порадами  і рекомендаціями від «Школи ейдетики»:

 - фантазуйте;

 - усе, що хочете запам’ятати,- уявляйте!

 - не удавайтеся до слів,  міркуйте образами;

 - пам’ятайте: усе, що бачите, чуєте,  відчуваєте - уже запам’яталося;

 - не  уявляйте себе в бляклих тонах;

 - невдача - це привід  для роздумів, а не діагноз;

 - пам’ять не замінить розуму.  

Література:

1.Айзенварг Л.Г., Айзенварг М.Л. Эйдетика [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://do100verno.com.ua/blog/tag/10

2.Антощук Є.В. Швидка педагогічна допомога від «Української Школи Ейдетики». 8 уроків з техніки ефективного запам’ятовування будь-якої інформації. – Вінниця, 2002.

3.Бесєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості учня // Рідна школа. – 2009. – № 2-3. – С. 61-62.

4.Гайдаенко М. Эйдетика – удивительная реальность // Психолог. – 2011. – № 28 (июль).

5.Мажирина Н. Эйдетика. Мир другими глазами [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://clck.yandex.ru/redir

6.Тимошенков И. Эйдетика [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.tip-top.sebastopol.ua/ru/tip-top/eidetika

7.Уліщенко В. Метод ейдетики в інтерсуб’єктному навчання української літератури // Рідна школа. – 2011. – № 7. – С. 33-37.

docx
Додано
10 січня 2023
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку