29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Урок з української мови в 6 класі з теми "Іменник"

Про матеріал

Даний мвтеріал сприяє поліпшенню знань з теми "Іменник". Вчить застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначені його граматичних ознак; правильно вживати іменник у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Перегляд файлу

 

 

УРОК – ПОДОРОЖ

Тема.  Узагальнення й систематизація знань з теми «Іменник».

Мета. Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивчені теми «Іменник»; учити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні іменника, визначені його граматичних ознак; правильно вживати іменник у мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Тип уроку: нетрадиційний.

Обладнання: ілюстрації; запис  пісні «Від Києва до Лубен»; картки з програмовальним завданням; барабан для розігрування карток; коробочки для гри; таблиця – схема до теми «Іменник»; «Скринька мудрості».

На ярмарку кожна корова тільна і дійна

І. Мотивація навчання

    Бесіда .

  • Чи знаєте ви , що таке ярмарок?
  • Як можна перевірити чи правильно ми пояснили значення цього слова?
  • Який словник для цього знадобиться?( Учень знаходить це слово у тлумачному словнику і зачитує пояснення його значення.)

Пошукова робота

1 гр. – за тлумачним словником знаходить пояснення слова «ярмарок»

2 гр. – записує звукову транскрипцію.

 

  • Хто з вас був на ярмарку? Де?
  • До якої час тини мови належить це слово?
  • Що таке іменник?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

  1. Слово учителя.

  Ми вже вивчили тему «Іменник» з великого розділу мовознавчої науки. Якого? (Морфологія.) А сьогодні урок узагальнення й систематизації знань з теми «Іменник». Ми повторимо, закріпимо все, що вивчили про іменник як частину мови. Спробуємо практично розпізнавати іменники, визначати їх граматичні ознаки, правильно використовувати іменники в мовленні, продовжимо  знайомство з історією свого народу, його традиціями.

Вибіркова робота.

   Отож , якщо не всі з вас відвідували ярмарок. То прямо зараз ми туди поїдемо. Поїдемо скупитися.

  Благословилося на світ. Виткнулося заспане сонце, стьобнуло промінням по луках, по степах, по садках, по левадах.

   І видко: аж-аж-аж гоп до того ліска, куди око дістане, дорогою вози потяглися… І кіньми, і волами. І коровами. І гарба, і воза , і козенята… З кучами з сіном, з сорломою… А на возах ы кури, і вівця скручена, і теля мекає, і порося верещить… Аза возами – гей! цоб ! цабе ! н-н-но!

   на ярмарок.

   І їдуть , і їдуть, і їдуть… І дорога вже не дорога. А строката величезна гадюка, жива й покручена, що за отой лісок, не поспішаючи полізла… І де її голова, і де хвіст – невідомо…

   Анаш віз вискакує з тої гадюки, торохтить по грудках, шелестить травою…

  1. Бесіда
  • Назвіть іменники , які ви виписали.
  • А який заголовок дібрали б до тексту? (Якщо «Дорога до Ярмарку» , то додаткове питання. – Чому до ярмарку , а не до ярмарка?)
  • Давайте пригадаємо морфологічні ознаки іменника
  1. Бліц питання (опитування теоретичного матеріалу).

Основний зміст уроку

  1. Колективна робота.

Дібрати до іменників – загальних назв іменники – власні назви

Країна – Україна

Ярмарок – Сорочинський

Поет – М.Гоголь

Місто –  Полтава

   Слово вчителя

  От і приїхали ми нарешті на ярмарок. І кого ж тут немає! І чого ж тут тільки не побачиш. І не протовпишся: той торгує, той купує. Той божиться, той прицінюється. Але ми з вами якось проберемось крізь натовп і все роздивимось. А дорогою щей  запишемо кого і що продають.

  1. Орфографічний практикум (ланцюжком)

а) Печиво, картопелька, кружечка, відеречко, житечко, пшеничка, травичка, горщечок;

б) хліб – хліба, хміль – хмелю, ячмінь – ячменю, буряк – буряка, огірок – огірка, глечик – глечика, м'ясо – м’яса, горшок - горшка , дьоготь – дьогтю.

   3. Диференційоване завдання.

За ілюстраціями на дошці записати. Кого і що продають на ярмарку.

   Група 1.

Записати іменники І   відміни. З одним іменником скласти речення про своє враження від побаченого.

   Група2.

Записати іменники – назви істот із пестливими суфіксами.

   Група3.

Записати іменники – назви неістот.

  1. Аналіз тексту

  А тепер давайте ознайомимось із звичаями, які були на ярмарку, та знайдемо у тексті іменники спільного роду і виділимо їх прямо в тексті.

( Учні працюють з розданими друкованими текстами, підкреслюючи олівцем іменники спільного роду.)

   На ярмарку кожен має своє місце. Он натовп зібрався: божого старця слухають. Сидить сивий дід-каліка та й на кобзі грає. А поруч нього малий хлопець – сирота, худий та босий, шапчинй тримає для мідяків. А он далі циган до дядька причипився , божиться, шельма, і дітьми та проклина свою душу, і батька , і матір, щоб стару кобилу продати замість молодої. Здорової. А отам знову галас учинився: якийсь волоцюга потяг у баби мішок з грушами.

   А он , дивіться, поспішають перекупки з паляницями, з бубликами, з пиріжками , з печеним м’ясом. А перед веде Явдоха Колунайчиха – мордата, рум*яна молодиця.  А балакуча влна яка! Над усіма бабами верховода. І всі її слухають. Танехай би не послухала її яка, зараз же нещастя на бідолаху нашле: або свиня бублики похвата, або собака м'ясо викраде, або п’яниця якийсь спіткнеться та й олію виверне, а вже даром не пройде. От Явдоха взяла з чужої торби паляницю й кинула проти сонця. Котилася тая паляниця, котилася, а де впала, там Явдоха сама із своїм товаром сіла, а молодиць розсадила, де якій по черзі припало. А чужу паляницю. Що нею ворожила, Явдоха тихцем підняла та між свої булки положила…

- Що ж це за іменники спільного роду?

- З якими звичаями ви ознайомилися?

4. Вибірково – розділовий диктант.

   Так багато всього на ярмарку. І не перелічиш! До речі, деякі іменники – назви великої кількості предметів хоч і означають, що цих предметів багато, однак вживаються не у множині, а в однині. Як вони називаються?

  • А які іменники вживаються тільки у множині? (Множинні)

Виписати іменники у дві колонки: у першу – збірні, а у другу -  множинні.

(Один учень працює біля дошки, а інші - у зошитах.)

   Ярмарок починається ще за воротами, продається тут усе: коні, корови, вівці, кози. Сани. Горшки. Миски, хустки, спідниці, гвіздки, молотки, ножиці. І таке все свіже, гарне та смачне на ярмарку: свинина, городина, ковбаса, риба, мед. Аби ваші гроші!

   А гомін який стоїть! Такого ніде не почуєш, тільки на ярмарку. Жіноцтво щебече і ні одна не слуха. Собаки скавучать, музики грають. Парубоцтво витина гопака. Малеча , погубивши матерів, пищать, мабуть. І на тому світі той галас чути!

- А чому і нам не повеселитися?

5. Фізкультхвилинка.

Але фізкультхвилинка у нас буде сьогодні незвичайна. Ми не тільки порухаємось, відпочинемо, а й подумаємо над завданням з теми. То ж давайте уважно прослухаємо пісню.

(Під пісню «Від Києва до Лубен» діти виконують танцювальні рухи.)

6. Редагування - відновлення

Відновити текст пісні по пам'яті (одне речення). Виділити іменники та визначити їх рід, число, відмінок(взаємоперевірка).

  Виконуючи це завдання, що ми пригадали?( Граматичні ознаки іменника)

7. Аналіз - дослідження

    «Третій зайвий»

  1. морква, картопля, огірок.
  2. гарбуз, соняшник, квасоля.
  3. кукурудза, морква, картопля.
  4. квасоля, картопля, редька.
  5. помідори, кабачки, буряк.
  6. кукурудзиння, картоплиння, соняшник.

8.Творче конструювання

1. До слова «ярмарок» дібрати іменники, але це повинні бути овочі або продукти, речі для продажу. (Один іменник розівбрати)

2. РЗМ. Робота в парах - скласти діалог, використовуючи іменники (один продає – інший купує).

3. Усно пояснити значення прислів’їв, які по черзі тягнуть зі «Скриньки народної мудрості»

Щоб добре торгувати треба розум мати.

Те купуєш, без чого не пробудеш.

Хрін дешевий, та що толку в тім?

Купив кота в мішку.

Бачили очі, що купували, – іжте, хоч повилазьте.

Не зівай, Химко, - на те ярмарок.

Хороший товар сам себе хвалить.

9. Конкурс мовознавців

(на дошці написані слова)

Ненависть, немовля, неволя, неправда, недолік, неук, недруг, нещастя.

10. Диктант

Ярмарок закінчувався. Хто спродався, хто скупився – всім час додому. Ми з вами скрізь скрізь побували, всього скуштували, а тепер час написати невеличкий диктант.

  Назвати розділові знаки у тексті. Визначити, якими членами речення виступають іменники.

  (Один учень біля дошки розбирає іменник «з ярмарку» як частину мови.)

   Повертався Петро додому з ярмарку. Попродав городину, добрі гроші вторгував. Не пропив, накупив устого1 Госпродині купив гарну хустку, молодій доньці везе корали та червоні чобітки,а меншим – солодкі цукерки «від зайчика». Хай дітвора радіє! Поволі бредуть воли, поринує віз, а  Петро пахкає люлькою та посміхається у

11. Синтаксичний аналіз

«Закінчи речення»

  • Чи вдалося вам скупитися?  З чим ви повернулися з ярмарку?
  • Чи досягли ми поставленої мети на уроці, впоралися з усіма завданнями?  Все згадали про іменники чи може щось забули?

(Користуючись навчальною моделлю, учні підсумовують все, про що згадувалось з теми «Іменник».)

doc
Додано
12 червня 2018
Переглядів
251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку