Урок української мови у 6 класі "Написання складних іменників"

Про матеріал
Урок допоможе учням поглибити знання про правопис складних слів, зосередить увагу на написанні складних іменників.
Перегляд файлу

Урок української мови у 6 класі

Тема. НАПИСАННЯ СКЛАДНИХ ІМЕННИКІВ

Мета:

  • поглибити знання  учнів про написання складних слів;
  • формувати уміння правильно визначати і записувати складні іменники;
  • розвивати самостійність у різних видах діяльності, сприяти реалізації їх творчих можливостей;
  • розвивати навички раціонального використання часу;
  • вдосконалювати навички культури письма;
  • розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення;
  • виховувати старанність, наполегливість у здобутті знань.

Обладнання: зошити, підручники, роздатковий матеріал для учнів.

Тип урок: комбінований

Форма проведення: урок-практикум.

 

Перебіг уроку

ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Доброго дня, любі діти! Щоб плідним і цікавим був наш урок, пропоную почати його із аутотренінгу ( я – треную себе).

Виберіть твердження, яке вам найбільше до душі::

  •                  Я – учень.
  •                  Я – особистість творча.
  •                  Я – думаю, аналізую.
  •                  Я – вчуся висловлювати свої думки.
  •                  Я – помилившись, міркую далі.
  •                  Я -  хочу більше дізнатися про правопис слів моєї рідної мови.
  •                  Я – буду працювати на повну силу.
  •                  Я -  намагатимуся отримати найкращу оцінку.

Молодці.  А тепер до роботи.

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Сьогодні ми продовжимо говорити про орфограми в іменниках, поглибимо знання про правопис складних слів, зосередимо увагу на написанні складних іменників. Запишіть до зошитів, дату та тему уроку.

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

  •                     Робота із сигнальними картками.

Піднесіть червону картку, якщо почуєте іменник.

Теплохід, працездатний, різнобарвний, пів-Баратівки, багатозначний, диван-ліжко, хліб-сіль, півогірка, життєдайний, автотренінг.

  •  Яка особливість у слів, які ви почули? Це складні чи прості слова? Чому? (Так – це складні слова, до того ж – це іменники).
  •  Вивчаючи розділ «Словотвір», ми вже говорили про правопис складних слів. Давайте пригадаємо матеріал параграфів 22-24 і виконаємо завдання в групах:
  •  Робота в групах. Прочитайте поданий на картках теоретичний матеріал, дайте відповідь на контрольне запитання або виконайте контрольне завдання.

І група. Правопис складних іменників із сполучними о,е,є.

Часто основи складного слова поєднуються сполучними голосними о, е, є. Сполучний о пишеться після твердого приголосного основи: теплохід, чорнозем. Сполучний е вживається після м’якого приголосного: землемір, працелюб. Сполучний  є пишеться, якщо основа закінчується на й або подовжений м’який приголосний: боєздатність, життєдайність. Такі слова пишуться разом.

Контрольне запитання: ЯКІ ГОЛОСНІ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ДЛЯ ЗЄДНАННЯ ОСНОВИ СКЛАДНИХ ІМЕННИКІВ? ЯК ПИШУТЬСЯ ТАКІ СЛОВА?

 

ІІ група. Правопис складних іменників разом і через дефіс.

Пишуться разом

Пишуться через дефіс

1.Іменники  з першою частиною

авіа-, авто-, аудіо-, гідро-, гіпер-, кіно-, макро-, мікро-, мега, супер-, теле-, тепло-, термо-, фото-: аеродром, біосфера, кіно парк.

 

1.Іменники , що означають одне поняття: євшан-зілля, щастя-доля, хліб-сіль.

2.Іменники, що починаються з дієслова, що звучить, як наказ: горицвіт, зірвиголова.

2.Іменники , що означають професії, спеціальності, вказують на один предмет: учитель-фізик, лікар-стоматолог, шафа-купе.

 

3. Іменники з першою частиною: віце-, екс-, максі-, міні-, міді-: екс-чемпіон, максі-мода, міні-твір.

Контрольне запитання: ЧОМУ ТРЕБА ДОБРЕ ЗНАТИ І ВІДРІЗНЯТИ,  ЯКИМИ ЧАСТИНАМИ ПОЧИНАЮТЬСЯ СКЛАДНІ ІМЕННИКИ?

 

ІІІ група. Правопис складних іменників з пів-.

Пів- з іменником пишеться  через дефіс, якщо це власна назва.

Пів- з іменником пишеться  з апострофом, якщо далі йдуть я, ю, є,ї.

Останні слова з пів-, напів-, полу- пишуться разом.

 

 

 

 

 

 

Контрольне завдання: САМОСТІЙНО ДОБЕРІТЬ ПРИКЛАДИ ДО КОЖНОГО ПРАВИЛА ПРАВОПИСУ ІМЕННИКІВ з пів-.

 

ВИКОНАННЯ ТРЕНУВАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ.

Дякую учням із творчих груп, що допомогли пригадати правила правопису складних іменників. Тепер ми впевнено переходимо до виконання практичної роботи. Ряд завдань ми виконаємо разом, деякі будете виконувати самостійно. Бажаю вам успіху.

 

 

 

 

Практична робота

  1.                  Словниковий диктант. Запишіть слова під диктовку, поясніть правопис.

Штаб-офіцер,  яхт-клуб,  шприц-машина,  школа-інтернат,  напівтемрява, півночі, пів-Дніпра, аеропорт, сінокіс, автоперегони, пів’яхти.

  1. Вибірковий диктант.  Розкриваючи дужки, випишіть слова, які пишуться разом.

Художник(режисер),  (біо)логія, кіно(театр), Десна(ріка), перекоти(поле), диван(ліжко), (міні)спідниця,  (віце)прем’єр.

Довідка. Художник-режисер,  біологія, кінотеатр, Десна-ріка, перекотиполе, диван-ліжко, міні-спідниця,  віце-прем’єр.

  1. Розподільний диктант. Від поданих слів утворіть слова з пів- і запишіть у відповідні колонки.

Пишуться через дефіс

Пишуться разом

 

 

Білорусь, Снігурівка, поле, орнамент, Луганськ, Миколаїв, область, аркуша.

  1. Завдання на уважність. Прослухайте речення, випишіть складні слова, які пишуться разом (хто сидить на

І варіанті),  випишіть складні іменники, які пишуться через дефіс, (хто сидить на ІІ варіанті). Кому це завдання складне виписуйте складні іменники, не поділяючи їх за правописом.

  • На кам’яному схилі ледь видніється лісникова хата з радіощоглою на ній.
  • Чорнява дівчинка кожного ранку босоніж спускається до річки.
  • Моя сестричка відвідую дитсадок.
  • Пів-України милується красою Дніпра.
  • Олександр Довженко – відомий письменник-новатор, художник-режисер.
  1.                  Робота із сигнальними картками. Якщо слово пишеться разом, покажіть картку червоно кольору, якщо дерез дефіс –  з іншим кольором.

Бібліотека, географія, пів-Чернігова, полустанок, земля-мати, народ-трудівник, пів-Києва, жар-птиця, горицвіт.

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

Рольова гра «Я - випускник». 

Шановні учні. Ви дуже гарно працювали на уроці.  Сподіваюся, що всі добре засвоїли вивчену тему. Тоді уявіть, що ви – випускник школи. Вам треба скласти серйозний іспит – ЗНО.

Виконайте запропоновані на картці завдання.

Група А

Група Б

Напишіть листа Святому Миколаю, використовуючи складні слова: жар-птиця, брати-місяці, батько-мати, щастя-доля, хліб-сіль, півсвіту, срібло-золото…  (або інші).

Виконайте подані завдання.

І. Виконайте тестові завдання з одним варіантом відповіді.

  1. Усі іменники пишуться разом у рядку:

А півгодини, півночі, півогірка, пів-Києва

Б полустанок, півдюжини, півострів, полумисок

В напівавтомат, пів _ Снігурівки, півмісяць, півящика

  1. Усі іменники пишуться через-дефіс у рядку:

А пів-Баратівки, півкниги, півострів, півфінал

Б екс-чемпіон, художник-ілюстратор, срібло-золото

Б людина-творець, півкуля, півгорода

  1. У якому реченні є складний іменник?

А Усі студенти із задоволенням відвідують бібліотеку.

Б  Туман уже вкрив морську далечінь.

В Не всі письменники досягають успіхів.

  1. У якому реченні немає складного іменника?

А Сергій уже встиг прочитати пів книги.

Б Олександр Довженко -  справжній митець, всебічно освічена особистість, людина-творець.

В Сьогодні закінчилися усі конкурсні випробування.

  1. Через дефіс завжди пишуться слова, у яких перша частина починається на :

А авто-, аудіо-, макро-, мега-

Б віце-, міні-, міді-, екс-

В пів-, полу-, напів-

  1. Якщо основи складного слова закінчуються на твердий приголосний, то пишеться:

А сполучний о

Б сполучний е

В сполучний є

ІІ. Випишіть із поданих речень складні іменники, підкресліть у них вивчені орфограми.

  • Півгодини уже триває виступ конкурсантів.
  • Павло Тичина народився у багатодітній сімї/
  • Cміється сонце з небозводу, кудись хмарки на конях мчать.
  • Брати-місяці живуть у мирі та злагоді.
  • Кінотеатр працює до 20.00.

 

ПІДСУМОК УРОКУ

  • Згадайте,твердження сказані на початку уроку. 
  • Чи так ви працювали, як планували?

ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Повторити параграфи 22-24.
  • Виконати завдання на вибір:
  1. Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.

(Мікро)процесор, (теле)шоу, (купівля)продаж, (чисто)тіл, (шести)денка, (авіа)лайнер, (диско)тека, (авто)стоп, (прем'єр)міністр, (радіо)вузол, (яхт)клуб, (школа)інтернат, (сіно)в'язалка.

 

Мікропроцесор, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденка, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, яхт-клуб, школа-інтернат, сінов'язалка.

2.   Творче завдання. Складіть завдання для своїх однокласників у вигляді гри «Четверте зайве», використовуючи для прикладів складні іменники, які пишуться разом і через дефіс.

3. Вибірковий творчий диктант. Випишіть із повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом» або з оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник» складні іменники. Підкресліть у них вивчені орфограми.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Борисівна Ольга
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 серпня 2019
Переглядів
27115
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку