Урок української мови у 6 класі "Незмінювані іменники"

Про матеріал

Урок - дослідження, поданий в ігровій формі. Спонукає думати, аналізувати мовні явища, робити власні висновки та практично реалізовувати отримані знання і вміння. Стимулює пізнавальну активність. Змушує замислится над тим, чи потрібно нам дбати про чистоту нашого мовлення.

Перегляд файлу

План-конспект уроку   української мови   у 6 класі                 

Тема : Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета:   удосконалювати навички учнів визначати рід незмінюваних іменників та правильно використовувати їх у мовленні ; розвивати мислення,  пам’ять, уяву, зв’язне  мовлення;  пробуджувати пізнавальну активність учнів та бажання підвищувати свою мовну грамотність

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник з української мови для 6 класу, презентація

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яка частина мови називається іменником?
  • За чим змінюється іменник?
  •  Як визначити рід іменника?
  • До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?
  •  Які іменники належать до спільного роду?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів.

Практичне завдання.

Прочитати текст. Користуючись правилами, знайти  допущені помилки.

 

Чоловік і жінка зайшли до затишного кафе. Пан обрав міцний еспрессо. Леді довго вагалася, обирала між шоколадним капучіно  та вершковим латте. Врешті – решт, обрала солодке какао.

 

А що кажуть правила?

1.У словах іншомовного походження потрібно писати букву и  після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (за правилом «дев’ятки») перед приголосними кореня: дискета, таксист, цирк, методика, стимул, зигзаг, шифр, риф, чипси.

Після інших приголосних, на початку та в кінці слова, після голосного звука потрібно писати і.

2. У загальних назвах іншомовного походження приголосні не подовжуються: хобі, бароко, піца, комісія, шасі. Подовження зберігається в окремих загальних назвах: аннали, білль, бонна, брутто, булла, ванна, вілла, дурра, манна, мадонна, мірра, мокко, мотто, мулла, нетто, панна, панно, пенні,  тонна.

 

Отже, відповідно до правил потрібно писати  еспресо, капучино, лате.

Але це ще не все.  Еспресо – міцний? Какао – солодке? Чи правильно визначено рід  іменників? Саме про це сьогодні буде наша мова.

 

ІV  Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розподільчий диктант

Запишіть послідовно іменники у дві колонки:                   

 1) змінювані; 2) незмінювані.

Вересень, пюре, сопрано, Індія, кенгуру, поні, Бондаренко (Світлана), кенгуру, леді,  траса,  Руслан, ВНЗ,  кіно, яблуня, говорити, краса,  пишучи, кольрабі, сказано.

КЛЮЧ. Підкресліть перші букви іменників першої колонки. Якщо ви правильно виконали завдання, то з підкреслених букв прочитаєте відгадку на загадку «Цілий день крильми махає, та в небо не злітає».

  1. За допомогою виписаних  незмінюваних слів розповісти про те, які слова в українській мові є незмінюваними.
  2. Лінгвістична задача

Розгляньте мовний матеріал. Звернувши увагу на закономірності узгодження прикметників з іменниками, спробуйте зрозуміти, як  правильно визначати  рід  іншомовних незмінюваних іменників.

 

Елегантна леді, серйозний аташе, гарна пані, цілеспрямований папараці,  дотепний конферансьє, суворий рефері,  смачне пюре,   спортивне кімоно, яскравий колібрі,  прудкий поні, голосний какаду, надокучлива цеце, ніжне сопрано.

Зобразіть  схему

Чоловічий рід                             Жіночий рід                         Середній рід 

Назви істот чоловічої статі        Назви істот жіночої статі     Назви неістот

Назви тварин                               Муха цеце

 

Підказка 1: Якого роду істоти та неістоти?

Підказка 2. Чи усі істоти  одного роду?

Підказка 3. Чи усі назви тварин  чоловічого роду? Чи є з цього правила виняток?

 

  1. Робота з підручником .

      5. Розподільчий диктант з коментарем:

ч.р.                         ж.р.                                 с.р.

аташе                   леді                                 таксі

поні                     фрау                              журі

конферансьє       Лімпопо (річка)          бра

маестро                Перу (країна)               суфле

Капрі (острів)         Міссісіпі (річка)       Тбілісі (місто)

Кракатау (вулкан)    Кіліманджаро (гора)    Онтаріо (озеро)      

ВНЗ (заклад)              ЧАЕС (станція)              РЕУ (управління)

УДПУ (університет)    СПУ  (спілка)                МЗС (міністерство)                                 

  1. Доповнення вчителя. До винятків додати прикметники і записати словосполучення.

Винятки: жін..рід: пані, леді, міс, донья,  фрау;  тварини: цеце (муха), маго (мавпа), івасі (риба),  ківі (пташка), окапі (жирафа); неістоти: авеню (вулиця), кольрабі (капуста), салямі (ковбаса), пушту, урду (мова),.  Чол.. рід: вітри: торнадо, сироко, майстро, грего.

V.Закріплення вивченого матеріалу. Виконання вправ.

1. Проблемні завдання: «Якого роду візаві, протеже?»,  «Якого роду Міссурі?»  (річка, плато, штат)

2. «Редактор». 

Балакуче какаду, смачний капучино, спортивний кімоно, красиве поні, багатолюдний Токіо (місто), новий СТО.

3.Практикум

Прочитайте речення. Визначте відмінок та синтаксичну роль іменника метро в кожному реченні.

1. Метро — один з найзручніших видів міського транспорту. 2. Не кожне місто має метро. 3. Київ може пишатися своїм метро. 4. Київському метро вже більше п’ятдесяти років.

 

4. Проблемне запитання: Один ресторатор відмовився виправляти в меню свого ресторану помилки, вмотивувавши це тим, що «люди так не говорять» (тобто відповідно до правопису). Якщо люди звикли у повсякденному житті  сприймати слова з помилками, то чи треба  так і продовжувати їх вживати?

Челендж

Якщо причина існування в меню помилок – це догоджання клієнтам, то тоді саме відвідувачі таких закладів і мають  вимагати, щоб у меню цих помилок не було. Ресторатори змушені будуть виправляти помилки, врешті – решт, ці помилки просто зникнуть з нашого вжитку.

Практичне завдання

Назви страв  та  продуктів якого роду?

Це неістоти, тому середнього.

Пюре, олів’є, рагу, філе, равіолі, хінкалі, фрикасе, спагеті,  карпачо, канапе, суші, васабі,  асорті, суфле, манго, авокадо, ківі, кеш’ю,  ескімо, желе, безе, тирамісу,  драже, капучино,  ристрето, фрапучино, глясе, какао, смузі, мохіто, лате, фрапе, еспресо , мате.

Але є винятки!

Бере (груша) – ж.р.

Боржомі  (вода) – ж.р.

Кольрабі (капуста) - ж.р.

Броколі (капуста) – ж.р.

Салямі (ковбаса)  - ж.р.

Івасі (риба) – ж.р.

Гурамі ( риба) – ж.р.

Путасу (риба) – ж.р.

Фугу (риба)  - ж.р.

арбекю (страва з м’яса) – ч.р.

Сулугуні  (сир) – ч.р.

Творче завдання в групах:  створити власне меню. Три позиції: основні страви, десерти, напої. До кожної страви дібрати прикметники, які б рекламували її та робили якомога привабливішою.

Незалежне журі  буде робити замовлення. Виграє та група, яка отримає найбільше замовлень.

VІ. Підсумок уроку. 

Рефлексія

VІІ. Домашнє завдання.  «Створити» власне кафе.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Татарчук Лідія Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 січня 2018
Переглядів
12791
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку