Урок української мови у 6 класі
Тема: Ступені порівняння прикметників
Мета: повторити з учнями відомості про ступені порівняння прикметників та їх творення; удосконалювати вміння розпізнавати ступені порівняння та їх форми; формувати вміння правильно та доречно вживати їх мовленні; розвивати пам’ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення;виховувати почуття відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих
Очікувані результати:
-визначати постійні та змінні ознаки прикметників;
-визначати групи прикметників за значенням;
-утворювати ступені порівняння якісних прикметників;
-пояснювати найважливіші орфограми;
-визначати синтаксичну роль прикметників.
Обладнання: підручник, таблиця
Хід уроку
І Організаційний момент. Емоційне налаштування учнів
- Доброго дня, діти! Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною: може бути сонячною, теплою, а може бути холодною,похмурою, непривітною.Одним словом, мінлива пора року! Але сьогодні за вікном ви бачите сонечко, яке буде зігрівати нас протягом уроку Воно шле нам свої промінці Простягніть свої дольки, доторкніться до них, поділіться своїм теплом з сусідом. І до вас прийде радісний настрій. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок.
« Ситуація успіху»
Вчитель:І продовжити я б хотіла словами про здоров'я.
Здоров'я – це спосіб життя людини. Це той стиль життя, що вибирає кожен з нас. Давно доведено, що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров'я. Гарне здоров'я – постійний процес, він містить у собі всі цілі у житті людини, її інтереси та звички. Тож бережіть своє здоров'я.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1Метод «Робота в парах» Перевірка домашньої вправи
2Робота в малих групах. Вправа «Знайди помилку». Прочитати текст, знайти та виправити помилки.
Прикметники поділяються на 4 розряди за значенням: якісні, відносні та присвійні.
Якісні прикметники називають ознаку, яка може бути виражена більшій чи меншій мірі, наприклад: глибокий, сестрин, синій.
Відносні прикметники позначають приналежність предмета людині чи тварині: синівський, залізний, робочий.
Присвійні прикметники називають ознаку, яка вказує на відношення до матеріалу, часу, місця та ін.: бабин, Петрів, батькова.
Бесіда
1Які прикметники можуть утворювати ступені порівняння?
2Як утворюються форми вищого ступеня порівняння?
3Як утворюються форми найвищого ступеня порівняння?
4Чи всі якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння? Які не можуть?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Каліграфічна хвилинка.
Приступаємо до роботи в зошитах.
Пригадаємо вимоги щодо писемного мовлення.(письмо повинно бути каліграфічне, охайне)
Ми вже з вами вивчили ступені порівняння прикметників і знаємо, як вони творяться . Перед вами речення, які записані з помилками. Завдання: спочатку прочитати їх, знайти помилки,виправити їх, аргументуючи свою відповідь, а потім записати правильний варіант у зошит
Саме найдорожче в людини – це здоров’я( найдорожче). Найбільш найкращим способом захисту від інфекційних хвороб є запобігання проникнення інфекції в організм.(найкращим) .Самим важливим для людини є збереження її життя (найважливішим) .З усіх скарбів найбільш найціннішим є молодість (найціннішим). Здоров’я саме найміцніше у тих, хто загартовується і веде правильний спосіб життя (найміцніше).
Знайдіть у тексті прикметники, які найкраще характеризують наше здоров’я.(найдорожче, найкраще, найважливіше, найцінніше, найміцніше)
ІІІ. Оголошення теми та мети. Очікувані результати
Робота з теоретичним матеріалом підручника.
1. «Мозковий штурм». Спробуйте утворити ступені порівняння від слів великий, малий, гарний, поганий.
Пояснення вчителя. Деякі прикметники утворюють ступені порівняння від прикметників з іншим коренем: великий – більший, хороший – кращий.
Для підсилення значення найвищого ступеня порівняння прикметників додають префікси як-, що-: якнайщиріший, щонайсміливіший.
Слово самий для творення найвищого ступеня порівняння в українській мові не використовується. Його завжди заступає префікс най-.
У 8 прикметниках, основа яких закінчується на г, ж, з, вищий ступінь утворюється за допомогою сполуки [жч], а в 3 прикметниках, що мають основу на с, ст, - за допомогою [щ]:
-жч-
ближчий -щ-
важчий вищий
вужчий товщий
дорожчий (і товстіший)
дужчий кращий
нижчий
тяжчий
дорогіший
2. Дослідження-відновлення. Переписати, утворити форми вищого та найвищого ступенів порівняння. Використані суфікси та префікси виділити.
Що ніч (темна), то день (світлий). Здоров´я – (дорогий) скарб. У друга вода (солодкий) від вражого меду.
Фізкультхвилинка
Хтось там, бачу, притомився
і на парту похилився.
Треба всім нам дружно встати,
фізкультуру розпочати.
Щось не хочеться сидіти,треба трохи відпочити,
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки вгору. Руки в боки.
І зробили два підскоки.
Вище руки підніміть, а тепер їх опустіть.
Плесніть , діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
3Завдання : запишіть у зошит вправу « Мовне конструювання». Працювати ви будете за варіантами. 1варіант від прикметників, записаними на дошці,утворить прикметники вищого ступеня порівняння :просту і складену форми.2варіант від записаних прикметників утворить прикметники найвищого ступеня порівняння :просту і складену форми.
Сильний- ( сильніший, більш (менш) сильний)
(найсильніший, найбільш, (найменш) сильний)
Міцний -( міцніший, більш (менш) міцний)
(найміцніший, найбільш, (найменш) міцний )
Здоровий --( здоровіший, більш (менш) здоровий)
(найздоровіший, найбільш, (найменш) здоровий )
А зараз обміняйтеся зошитами , візьміть олівчики і, дивлячись на опори з правильними відповідями , виправте один в одного помилки, а я зберу зошити, відкорегую і виставлю оцінки
4 «Кодований диктант» Самоперевірка Пропонується перевірити самих себе, наскільки ви засвоїли матеріал,запишіть кодовий диктант
Шифр диктанту записаний на дошці.
|
Вчитель зачитує речення, учні знаходять прикметники вищого або найвищого ступеню порівняння і записують їх під заданим кодом.
1. Щонайбільший досвід – це поразка не чужа, а власна. 2. Минає вічність, як тимчасовість, закон вищий у серці – Совість. 3. Свій хліб більш ситний.4. Заздрість – якнайогидніше з усіх почуттів. 5. Сміх краще лікує, ніж усі ліки. 6. Для того, хто деревце посадив, земля стає ближчою і найбільш рідною.
Шифр правильних відповідей: 3, 1, 2, 3, 1, 1, 4.
ІV Узагальнення вивченого матеріалу
До поданих прикметників доберіть антоніми, де можливо, утворіть просту і складену форми вищого ступеня порівняння. Що таке антоніми? ( Повторення відомостей з літератури)
Нічний, зимовий, скупий, сільський, холодний, чужий, товстий, світлий, чоловічий, рідкий.
Підсумок: Дякую вам за сьогоднішній урок, ви гарно працювали і добре справлялися із завданнями, тож кожен із вас отримує відповідні оцінки. Всі молодці.
Я сподіваюся, що ви отримали насолоду від нашого емоційного уроку, вас зігрівало проміння нашого сонечка, і ви стали впевненішими, розумнішими і здоровішими.
VІ. Домашнє завдання