Тема: Сполучник як частина мови
Мета: розширити і поглибити знання учнів про сполучник як частину мови; дослідити його морфологічні ознаки; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення учнів; пробуджувати інтерес до вивчення творчості українських письменників, зокрема В. Симоненка; виховувати любов до рідної мови
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок - дослідження
Методи та прийоми: бесіда, незакінчені речення, морфологічний розбір
тексту; аналіз мовного матеріалу, робота з підручником; виконання
вправ
Міжпредметні зв’язки: українська література, інформатика
Обладнання: дослідні карти, підручник, збірка поезій В. Симоненка,
комп’ютер
Епіграф: Кораблі! Шикуйтесь до походу!
Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Так багато різних відкриттів здійснило людство. Іноді здається, що нічого нового уже просто немає, дослідники нікому не потрібні у наш час. Але це не так, огляніться навколо: скільки цікавого, дивовижного ще чекає своїх Колумбів та Магелланів. Чи готові ви стати ними? Чи готові зробити для себе сьогодні на уроці якесь відкриття?
-
Отож, сьогодні у нас буде урок – дослідження. А щоб урок запам’ятався вам надовше та залишив якийсь слід в душі, ми присвятимо його одному з найкращих поетів України – Василю Андрійовичу Симоненку. Усе своє життя і творчість він присвятив Україні, безмежно любив її, вірив у неї, і саме цього маємо навчитися і ми. Адже це так потрібно у наш досить нелегкий час.
-
А словами якої б Симоненкової поезії ви відкрили б наш урок - дослідження?
Один з учнів декламує уривок із вірша В. Симоненка „Гей, нові Колумби й Магеллани”
-
Гей, нові Колумби й Магеллани,
Напнемо вітрила наших мрій!
Кличуть нас у мандри океани,
Бухту спокою облизує прибій.
Хто сказав, що вже усе відкрито?
Нащо ж ми народжені тоді?
Як нам помістити у корито
Наші сподівання молоді?
Кораблі! Шикуйтесь до походу!
Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
-
Тож перетворюємося на допитливих шукачів істини. Об’єкт нашого вивчення – сполучник як частина мови. Перед нами важливе наукове дослідження: з’ясувати морфологічні ознаки сполучника. Перед початком роботи нам потрібно перевірити, чи володієте ви належною базою знань у галузі морфології.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
І) Незакінчені речення...
-
Морфологія вивчає ... (частини мови).
-
В українській мові є ... (10 частин мови).
-
Усі частини мови поділяються на ... (самостійні та службові).
-
Частини мови, що мають лексичне і граматичне значення та виконують синтаксичну роль, називаються ... (самостійними або повнозначними).
-
Частини мови, що не мають лексичного та граматичного значення і не виконують синтаксичної ролі, є ... (службовими).
-
До самостійних частин мови належать ... (іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник).
-
Службовими частинами мови є ... (прийменник, сполучник, частка).
-
Ні до самостійних, ні до службових частин мови не належить ... (вигук).
2) Морфологічний розбір тексту
Відгадати назву твору В. Симоненка, визначити його ідею.
Зробити морфологічний розбір тексту.
Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.
Заглядає в шибу казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
-
Яка службова частина мови зустрічається у даному тексті? (Прийменник).
-
Дайте визначення прийменнику як частині мови. Яку службову функцію він виконує? (Прийменник – незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні. Разом з іменними частинами мови у формі непрямих відмінків вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету та інші значення).
-
Отже, ми з вами пригадали потрібні нам відомості з морфології і готові дослідити нову для нас частину мови – сполучник.
-
А які почуття та емоції викликали у вас слова із вірша В. Симоненка?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
-
Творчість В. Симоненка будила в серцях людей найсвітліші почуття, передусім, безмежну любов до рідного краю. Але чому Симоненкова поезія була такою натхненною? Відповідь знайдемо у таких його словах :
„Щоб по – справжньому любити поезію, треба передусім не зраджувати правді, красі і думці”.
Знайти у тексті сполучники. (щоб, і).
-
Дати відповіді на запитання:
-
Чи мають знайдені сполучники якесь лексичне значення?
-
Чи змінюються вони?
-
Чи виступають сполучники якимись членами речення?
-
Зробіть висновок щодо виду сполучника як частини мови. ( Вивішується табличка: „Сполучник – службова частина мови”).
-
Етимологічне дослідження. Про що говорить нам назва частини мови „сполучник”?
-
З’ясувати роль знайдених сполучників у даному тексті:
-
Яке речення перед нами: просте чи складне?
-
Назвіть прості речення, що входять до даного складного речення?
-
Що поєднує ці два прості речення?(Сполучник щоб)
-
Зробіть висновок щодо першої функції сполучника. (Вивішується табличка: „Сполучник поєднує частини складного речення”).
-
Чим ускладнене друге просте речення, що входить до складного речення? (однорідними членами речення)
-
Чим поєднуються між собою однорідні члени речення?
-
Зробіть висновок про другу функцію сполучника. (Вивішується табличка: „Сполучник поєднує однорідні члени речення”)
-
Узагальнити результати дослідження. (Сполучник – службова частина мови, що сполучає між собою частини складного речення та однорідні члени речення).
-
Звірити власні міркування із відомостями у підручнику.
-
Розказати про сполучник як частину мови.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа 1. Знайти сполучники у тексті, з’ясувати їх роль. Відгадати назви творів, при можливості (усно) продовжити рядки віршів.
-
Ти знаєш, що ти – людина.
-
Можна вибирати друзів і дружину.
-
Хто сказав, що все уже відкрито?
-
Зачарований світом, натхненно й мудро творив ходу.
-
Бо ж немає тим іншої кари, хто дотепи свої в іржі заганяє бездумно в рани, у болючі рани чужі.
-
Там, де гори і долини, де гуляє вітровій, -
Там цвіте краса – країна з дивним ім’ям Сльозовий.
Цікава перерва
„Більше про Симоненка...”
-
Василь Симоненко закінчив навчання із золотою медаллю, хоча з шостого класу йому доводилося відвідувати школу в сусідньому селі, що знаходилася від його дому на відстані 9 км. Коли йому співчували, казав: „Та чого там важко? Доки дійду до школи, то всі уроки повторю, а як вертаюся, то всі пісні переспіваю”.
-
Писати Василь Симоненко творити ще в школі, він часто писав вірші для шкільної і класної газети.
-
День зарплати Василь Симоненко називав книжчиним днем, тому що, отримавши гроші, він одразу з товаришами вирушав до книгарні і повертався назад з новими книгами.
-
Любов до книг допомогла Василеві Симоненку знайти й іншу любов – неповторну володарку синіх очей – Людмилу. Їх перша зустріч відбулася саме в бібліотеці.
-
Дуже любив квіти. Біля будинку своєї нареченої Люсі посадив білі, рожеві та блакитні флокси.
-
На честь Василя Симоненка засновано літературну премію „Берег Надії”.
Вправа 2. Продовжити речення, використовуючи сполучники. З’ясувати їх роль.
-
Життя В. Симоненка було коротким ...
-
Творчість В. Симоненка присвячена рідній землі ...
-
Поезія В. Симоненка – захоплююча ...
-
Читаючи твори В. Симоненка, я навчаюся любити ...
VІ. Підсумок уроку.
Робота в групах
І група працює над виконанням завдання за комп’ютером. Членам групи потрібно з поданої інформації вибрати лише ту, яка стосується сполучника. При цьому видалити усе зайве.
Сполучник - ...
-
Незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.
-
Службова частина мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення.
-
Виражає ознаку дії, іншої ознаки, ознаку предмета.
-
Змінюється за числами та родами.
-
Є незмінним словом.
-
Не буває членом речення.
-
Виступає другорядним членом речення.
-
Поділяється на 3 групи: якісні, відносні, присвійні.
-
За роллю у мові буває сурядним та підрядним.
-
За будовою буває простим, складним і складеним.
ІІ група має придумати рекламу сполучника у вигляді діалогу, щоб усі відразу зрозуміли, що ця частина мови є дуже корисною у нашому житті.
ІІІ група готує ряд незакінчених речень, за допомогою яких з’ясовує, чи всі правильно зрозуміли вивчений матеріал про сполучник.
ІV група повинна визначити творче кредо В. Симоненка і записати його одним реченням, використовуючи сполучники.
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити матеріал у підручнику, виписати 5 речень із творчості В. Симоненка, підкреслити в них сполучники та визначити їх роль.