Урок української мови у 7 класі Сполучник як частина мови

Про матеріал

Урок - дослідження.

Мета: розширити і поглибити знання учнів про сполучник як частину мови; дослідити його морфологічні ознаки; розвивати мислення, пам'ять, уяву, зв'язне мовлення учнів; пробуджувати інтерес до вивчення творчості українських письменників, зокрема В. Симоненка; виховувати любов до рідної мови


Перегляд файлу

Тема: Сполучник як  частина мови

Мета: розширити і поглибити знання учнів про сполучник як частину мови; дослідити його морфологічні ознаки; розвивати мислення, пам’ять, уяву, зв’язне мовлення учнів; пробуджувати інтерес до вивчення творчості українських письменників, зокрема В. Симоненка; виховувати любов до  рідної мови

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок - дослідження

Методи та прийоми: бесіда, незакінчені речення, морфологічний розбір 

            тексту; аналіз мовного матеріалу, робота з підручником; виконання 

             вправ

Міжпредметні зв’язки: українська література, інформатика

Обладнання: дослідні карти, підручник, збірка поезій В. Симоненка,    

                             комп’ютер

Епіграф:                        Кораблі! Шикуйтесь до походу!

                                          Мрійництво! Жаго моя! Живи!

                                          В океані рідного народу

                                          Відкривай духовні острови!

                                                                               В. Симоненко

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Так багато різних відкриттів здійснило людство.  Іноді здається, що нічого нового уже просто немає, дослідники  нікому не потрібні у наш час.  Але це не так, огляніться навколо: скільки цікавого, дивовижного ще чекає своїх Колумбів та Магелланів. Чи готові ви стати ними? Чи готові зробити для себе сьогодні на уроці якесь відкриття?

 

 

  • Отож, сьогодні у нас буде урок – дослідження. А щоб урок запам’ятався вам надовше та залишив якийсь слід в душі, ми присвятимо його одному з найкращих поетів України – Василю Андрійовичу Симоненку. Усе своє життя і творчість він присвятив Україні, безмежно любив її, вірив у неї, і саме цього маємо навчитися і ми. Адже це так потрібно у наш досить нелегкий час.
  • А  словами якої б Симоненкової поезії ви  відкрили б наш урок -  дослідження? 

Один з учнів декламує уривок із вірша В. Симоненка „Гей, нові Колумби  й Магеллани”

  •                                 Гей, нові Колумби й Магеллани,

Напнемо вітрила наших мрій!

Кличуть нас у мандри океани,

Бухту спокою облизує прибій.

Хто сказав, що вже усе відкрито?

                                         Нащо ж ми народжені тоді?

                                          Як нам помістити у корито

                                          Наші сподівання молоді?

Кораблі! Шикуйтесь до походу!

                                          Мрійництво! Жаго моя! Живи!

                                          В океані рідного народу

                                          Відкривай духовні острови!

  • Тож  перетворюємося на допитливих  шукачів  істини. Об’єкт нашого вивчення – сполучник як частина мови. Перед нами важливе наукове дослідження: з’ясувати морфологічні  ознаки сполучника. Перед початком роботи нам потрібно перевірити,  чи володієте ви належною базою знань у галузі  морфології.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

І) Незакінчені речення...

  1. Морфологія вивчає ... (частини мови).
  2. В українській мові є ... (10 частин мови).
  3. Усі частини мови поділяються на ... (самостійні та службові).
  4. Частини мови, що мають лексичне і граматичне значення та виконують синтаксичну роль,  називаються ... (самостійними або повнозначними).
  5. Частини мови, що не мають лексичного та граматичного значення  і не виконують синтаксичної ролі, є ... (службовими).
  6. До самостійних частин мови належать ... (іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово, прислівник).
  7. Службовими частинами мови є ... (прийменник, сполучник, частка).
  8. Ні до самостійних, ні до службових частин мови не належить ... (вигук).

2) Морфологічний розбір тексту

Відгадати назву твору В. Симоненка, визначити його ідею.

Зробити морфологічний розбір тексту.

Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибу казка сивими очима,

Материнська добра ласка в неї за плечима.

  • Яка службова частина мови зустрічається у даному тексті? (Прийменник).
  • Дайте визначення прийменнику як частині мови. Яку службову функцію він виконує? (Прийменник – незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні. Разом з іменними частинами мови у формі непрямих відмінків вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету та інші значення).
  • Отже, ми  з вами пригадали потрібні нам відомості з морфології і готові дослідити  нову для нас частину мови – сполучник.
  • А які почуття та емоції  викликали у вас слова із вірша В. Симоненка?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Творчість В. Симоненка будила  в серцях людей найсвітліші почуття,  передусім, безмежну любов до рідного краю. Але чому Симоненкова поезія була такою натхненною? Відповідь знайдемо у таких його словах :

„Щоб по – справжньому любити  поезію, треба передусім не зраджувати правді, красі і думці”.

Знайти у  тексті сполучники. (щоб, і).

  1. Дати відповіді на запитання:
  • Чи мають знайдені сполучники якесь лексичне значення?
  • Чи змінюються вони?
  • Чи виступають сполучники якимись членами речення?
  1. Зробіть висновок щодо виду сполучника як частини мови. ( Вивішується табличка: „Сполучник – службова частина мови”).
  2. Етимологічне дослідження. Про що говорить нам назва частини мови „сполучник”?
  3. З’ясувати роль знайдених сполучників у даному тексті:
  • Яке речення перед нами: просте чи складне?
  • Назвіть прості речення, що входять до  даного складного речення?
  • Що поєднує ці два прості речення?(Сполучник щоб)
  • Зробіть висновок щодо першої функції сполучника. (Вивішується табличка: „Сполучник поєднує частини складного речення”).
  •  Чим ускладнене друге просте речення, що входить до складного речення? (однорідними членами речення)
  • Чим поєднуються між собою однорідні члени речення?
  • Зробіть висновок про другу функцію сполучника. (Вивішується табличка: „Сполучник поєднує однорідні члени речення”)
  1. Узагальнити результати дослідження. (Сполучник – службова частина мови, що сполучає між собою частини складного речення та однорідні члени речення).

 

 

  1. Звірити власні міркування із відомостями у підручнику.
  2. Розказати про сполучник як частину мови.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа 1. Знайти сполучники у тексті, з’ясувати їх роль. Відгадати назви  творів, при можливості (усно) продовжити рядки віршів.

  1. Ти знаєш, що ти – людина.
  2. Можна вибирати друзів і дружину.
  3. Хто сказав, що все  уже відкрито?
  4. Зачарований світом, натхненно й мудро творив ходу.
  5. Бо ж немає тим іншої кари, хто дотепи свої  в іржі заганяє бездумно в рани, у болючі рани чужі.
  6. Там, де гори і долини, де гуляє вітровій, -

Там цвіте краса – країна з дивним ім’ям Сльозовий.

Цікава перерва

„Більше про Симоненка...”

  1. Василь Симоненко закінчив навчання із золотою медаллю, хоча з шостого класу йому доводилося відвідувати школу в сусідньому селі, що знаходилася від його дому на відстані 9 км. Коли йому співчували, казав: „Та чого там важко? Доки дійду до школи, то всі уроки повторю, а як вертаюся, то всі пісні переспіваю”.
  2. Писати Василь Симоненко творити ще в школі, він часто писав вірші для шкільної і класної газети.
  3. День зарплати Василь Симоненко називав книжчиним днем, тому що, отримавши гроші, він одразу  з товаришами вирушав до книгарні і повертався назад з новими книгами.
  4. Любов до книг допомогла Василеві Симоненку знайти  й іншу любов – неповторну володарку синіх очей – Людмилу. Їх перша зустріч відбулася саме в бібліотеці.
  5.  Дуже любив квіти. Біля будинку своєї нареченої Люсі посадив білі, рожеві та блакитні флокси.
  6. На честь Василя Симоненка засновано літературну премію „Берег Надії”.

 Вправа 2. Продовжити речення, використовуючи сполучники. З’ясувати їх роль.

  1. Життя В. Симоненка було коротким ...
  2. Творчість В. Симоненка  присвячена рідній землі ...
  3. Поезія В. Симоненка – захоплююча ...
  4. Читаючи твори  В. Симоненка, я навчаюся любити ...

VІ. Підсумок уроку.

Робота в групах

І група працює над виконанням завдання за комп’ютером. Членам групи потрібно з поданої інформації вибрати лише ту, яка стосується  сполучника. При цьому  видалити  усе зайве.

Сполучник  - ...

  1. Незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника,     числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.
  2. Службова частина мови, яка вживається для зв’язку однорідних членів та частин складного речення.
  3. Виражає ознаку дії, іншої ознаки, ознаку предмета.
  4. Змінюється за числами та родами.
  5. Є незмінним словом.
  6. Не буває членом речення.
  7. Виступає другорядним членом речення.
  8. Поділяється на 3 групи: якісні, відносні, присвійні.
  9. За роллю у мові буває сурядним та підрядним.
  10. За будовою буває простим, складним і складеним.

ІІ група має придумати рекламу сполучника у вигляді діалогу, щоб усі відразу зрозуміли, що ця частина мови  є дуже корисною у нашому житті.

ІІІ група готує ряд незакінчених речень, за допомогою яких з’ясовує, чи всі правильно зрозуміли вивчений матеріал про сполучник.

 ІV група повинна визначити творче кредо В. Симоненка  і записати його одним реченням, використовуючи сполучники.

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал у підручнику, виписати 5 речень із творчості                                В. Симоненка, підкреслити в них сполучники та визначити їх роль.

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
5961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку