Урок української мови у 8 класі на тему «Однорідні члени речення»

Про матеріал

Опрацьовуючи тему «Розділові знаки між однорідними членами речення», учні разом із учителем поведуть розмову про найвищу цінність - здоров'я людини

Перегляд файлу

Конспект уроку української мови на тему «Однорідні члени речення»

 Мета: повторити знання учнів про однорідні члени речення та речення  з  кількома рядами однорідних членів, формувати вміння визначати однорідні члени речення, розставляти розділові знаки при однорідних членах речення та узагальнюючих словах; виховувати культуру усного та писемного мовлення та бережне ставлення до свого здоров'я.

Обладнання:    картки з текстами, таблиці та плакати, мультимедійна дошка,  проектор, на дошці запис  Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо.

Хід уроку

І. Організаційний момент .

Привітання:  побажання гарного творчого настрою, позитивного спілкування, активності.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Показ слайдів  про сильних, здорових, спортивних людей.

 - Що об’єднує,  на вашу думку, всіх цих героїв?  (Сила, здоров'я, любов до спорту.)

ІІІ. Визначення мети та завдань уроку.

Якщо запитати будь-яку людину, що для неї найдорожче за все на світі, вона безперечно відповість: життя, здоров'я, здорове життя – своє власне і людей, які поряд. Його не купиш ні за які гроші. Від здоров’я залежить усе: настрій, успіх, кар’єра, сімейне благополуччя.

На сьогоднішньому уроці, опрацьовуючи тему «Розділові знаки між однорідними членами речення», ми поведемо мову про здоров’я  людини. Продовжимо роботу над визначенням однорідних членів речення, вживання розділових знаків між ними.

ІV. Робота над засвоєнням знань

Словниковий диктант: здоров’я, цінності, поведінка, ВІЛ-інфекція, СНІД, Всесвітня Організація Охорони Здоров’я, тютюнопаління, взаємозв’язок, альтернатива, ін’єкція,залежність, зловживання.

Звірити написання слів із дошкою, пояснити написання виділених слів.

  • Здоров’я – це  нічого, але все без здоров’я – ніщо. Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів. Але запишемо ще одне класичне визначення ВООЗ:

Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.

Самостійна робота:

  • Визначити однорідні члени речення, встановити зв'язок між ними, визначити кількість рядів однорідних членів речення, вказати слово, до якого відносяться.

Обговорення :

  • Які члени речення називаються однорідними?
  • Які розділові знаки вживаються при однорідних членах речення?

На дошці речення:

Здорова людина  повністю реалізує свої фізичні і розумові здібності, життєрадісно й охоче виконує обов’язки, покладені на неї життям.

Завдання: розставити і пояснити розділові знаки, вказати однорідні члени речення.

  • При однорідних членах часто вживаються узагальнюючі слова. Що це за слова? Яка їх роль?

Щоб бути здоровою людиною, слід дотримуватися певних норм. Давайте разом з вами визначимо, від чого залежить наше здоров’я. І чи залежить воно від нас особисто.

Діти висловлюють думки з цього приводу.

Робота з текстом-опорою:

  • Зверніть, будь ласка, увагу на плакат .

Спеціалісти вважають, що здоров’я людини  залежить від таких основних чинників:

  • Спадковості – на 20 %,
  • Рівня медицини – на 10 %,
  • Екології – на 20 %,
  • Способу життя – на 50%.
  1. Запишіть речення із даними чинниками, що мають вплив на здоров’я людини:

І варіант – без узагальнюючого слова

ІІ варіант – із узагальнюючим словом

2. Поясніть розділові знаки, зобразіть схематично  ( І варіант - ….О, О, О,О.

ІІ варіант: ….УС: О, О, О, О.)

3. Затранскрибуйте слово здоров’я , вкажіть кількість звуків і букв.

Ми вже говорили, що здоров’я залежить і від рівня медицини. У Чернівецькій області усім добре відоме ім’я Ганни  Дущак , української поетеси, новеліста, а також жертви горе-лікарів: неправильний діагноз медиків та лікування призвели до нерухомості суглобів, з того часу була прикута до ліжка.. Вона пише прекрасні вірші, які випадково потрапили до моїх рук. У вас на партах деякі з цих віршів. Прочитайте їх. (Обговорення вражень від поезій)  Знайдіть і випишіть однорідні члени речення, поясніть розділові знаки.

По житті упевнено іду,

Я ступаю широко і твердо.

Я здолаю горе і біду,

Проторю дорогу свою вперто.

Я пройду крізь бурі і вітри,

Через чорні хмари й заметілі,

І замовкніть всі оті роти,

Що лиш неміч бачать в моїм тілі.

-Я вам усе прощу: всі ваші помилки,

Які для мене, мов фатальність стали,

Діагнози усі, які ви клали холодним звичним порухом руки.

Прощу і юність, й молодість мою,

Моїх дітей, які не народились,

І мрії всі, що так і не здійснились,

Весну, що не розвеснилась в маю.

Повернемося знову до чинників. (Звернення уваги учнів на плакат)

 Який із них має найбільший вплив на наше здоров'я? Що ми відносимо до способу життя ? Запишемо речення :

З сигаретного диму хіміки виділили оцтову, мурашину, масляну й синильну кислоти, сірководень та етилен, вуглекислий і чадний газ, аміак та азот, різноманітні смоли та радіоактивний полоній.

Чому між повторювальними сполучниками не стоїть кома?

 V. Узагальнення і систематизація знань:

Сьогодні ми у словниковому диктанті записали слово альтернатива

( пояснення лексичного значення слова) .

 Чи є у нашій школі альтернатива шкідливим звичкам?

Погляньте на таблицю. Поясніть вживання розділових знаків при однорідних членах речення.

 

 

 

Сьогодні на урок я також принесла для вас лист, який потребує неодмінної відповіді.

Привіт. Я Наталка, мені 13 років і це вже щось значить. Мене нудить від постійного повчання дорослих: це не можна, туди не йди, те погано.

Чому я маю їх слухати? Я хочу дійти до всього сам, своїм власним розумом. Так, я курю – це модно. Подобається мені пиво, шампанське. Можна зібратися з компанією і є чим зайнятися. Запитаєте: наркотики?  Попробую, у  житті треба все спробувати, інакше жити буде нецікаво…

Я прошу вас дати відповідь цій дівчинці, адже вона молодша навіть за декого із вас. Введіть у свій лист однорідні члени речення.

( Самостійна робота дітей – 10 хвилин )

 VІ. Підсумок уроку.

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Тепер я зможу…

Я навчився…

У мене вийшло …

Я зміг

На згадку про нашу сьогоднішню зустріч та розмову я (Вчитель )дарую вам , моїм учням,  своєрідну пам'ятку. Можливо, вона також допоможе вам зрозуміти значення та переваги здорового життя

Ти молодий, завзятий та кмітливий, сповнений сил та енергії. Ти маєш багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє. Щодня ти пізнаєш життя, відкриваєш для себе світ. Ти рухаєшся вперед, наближаючи своє майбутнє. Саме здоров’я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері можливостей, чогось прагнути і досягати, омріювати і здійснювати, реалізовувати та розвивати себе. Пам’ятай, твоє здоров'я – твоє майбутнє. Ти – представник третього тисячоліття, а хирляві зеленошкірі створіння, випускаючі клуби диму й пари перегару, - це неактуальний еталон краси для молоді нового часу. Пам’ятай про це і живи здоровим життям

VІІ. Домашнє завдання. Зобразити схеми речень із однорідними членами речення.

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку