Урок української мови "Повні й неповні речення"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з повним і неповним реченням, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень;

розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні, удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях;

виховувати повагу до професії військових, сприяти дотриманню здорового способу життя.

Міжпредметні зв'язки: хімія,фізика,економіка, фізична культура.

Обладнання: презентація, картки із завданнями на аркушах різного кольору, пляшка з питною водою, 3 склянки, 3 сигнальні прапорці з підставками, чисті аркуші для рефлексії, кошик, пісочні годинники ( 1та 2 хвилини), фішки-зірочки в коробочках.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

 

Тема: Повні й неповні речення.

 

Мета: ознайомити учнів  з повним і неповним реченням, сформувати вміння й навички виділяти неповні речення з-поміж повних речень;

 розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні, удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях;

виховувати повагу до професії військових, сприяти дотриманню здорового способу життя.

 Міжпредметні зв’язки: хімія,фізика,економіка, фізична культура.

Обладнання: презентація, картки із завданнями на аркушах різного кольору, пляшка з питною водою,  3 склянки, 3 сигнальні прапорці з підставками, чисті аркуші для рефлексії, кошик, пісочні годинники ( 1та 2 хвилини), фішки-зірочки в коробочках.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент    ( 1 хв.)             Слайд

- Привітання

- Створення ситуації успіху.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

2.1.Бесіда ( 1 хв.)

  • Пригадаймо, про що  ви говорили на попередніх уроках (односкладні речення).                                             
  •       Слайд          
  • Які ж речення називаються односкладними? (Односкладні речення – це речення, граматична основа яких складається з одного головного члена – підмета або присудка. Другий головний член односкладного речення не потрібний, оскільки зміст і так зрозумілий.)

 

2.2.Виконання практичної вправи в парі. (3 хв.)

-  На  столах є білі аркуші з позначкою № 1. Ваше завдання в парі визначити вид односкладних речень і заповнити таблицю правильних відповідей. Хто впорається із завданням мусить в парі підняти вгору аркуш.

(спільна тематика речень - осінь)

  1. Довга, затяжна волинська осінь (М.Олійник).

А. означено-особове

  1. Будем на осінь довгі й багаті ( І.Жиленко).

Б. безособове

  1. А в теплій хаті пахне хлібом (О.Пахльовська)

В. називне

  1. Нас зустрічають хлібом-сіллю (Леся Українка).

Г. узагальнено-особове

  1. Курчат восени лічать (Нар.творчість)

Ґ. неозначено-особове

1

В

2

А

3

Б

4

Ґ

5

Г

  • Перевірка за таблицею правильних відповідей. ( 1хв.)

Слайд      

  • Якщо ви не припустилися жодної помилки – візьміть з коробочки 2 зірочки, що є на Вашому столі,  якщо у Вас 2 помилки - 1зірочку, якщо   більше помилок – не сумуйте. Ще встигнете заробити свої зірочки
  •  До речі, в економіці є таке поняття як «закон накопичення», тож сьогодні Ви будете накопитувати зірочки, щоб в кінці уроку отримати відповідні бали. А чому саме зірочки – дізнаєтеся трохи згодом.

2.3. Робота з таблицею ( 1 хв.)

  •  Пригадаємо ще раз, як розпізнати вид односкладного речення? ( за роллю головного члена)                                       

   Слайд                        

ІІІ.  Оголошення теми, мети уроку

3.1. Експеримент з водою. (3 хв.)

- Перед тим, як розпочати вивчення нової теми, хочу показати невеликий експеримент. І тоді, можливо тему уроку оголосите Ви самі.

- Беру пляшку з водою ( щоб не було реклами я спеціально зняла етикетку. Але повірте – це якісна негазована питна вода з належним терміном придатності, це дуже важливо  - звертати увагу на термін придатності, сподіваюся Ви так робите, бо дбаєте про своє здоров’я.

- До речі, яка формула води? Чи добре Ви знаєте хімію?

- В одну склянку наливаю воду майже до верха, в іншу – трішки.

- Тепер, для продовження експерименту, мені потрібні 2 добровольці, які хочуть пити хоча б трішки.

( 2учні )

  • Пропоную Вам випити воду й відповісти на декілька запитань.
  • Чи зрозуміло Вам, що ви пили воду?
  • Чи втамували Ви спрагу?
  • Яка склянка була у 1 учня? (повна) А в другого? ( неповна)
  • Тривалий час на уроках української мови ми говоримо про речення. Якщо уявити, що склянка – речення, то про які саме речення піде мова сьогодні.
  • Дійсно, про повні й неповні, тож тема нашого уроку «Повні й неповні речення»

Слайд 

  • І протягом цілого уроку будемо з’ясовувати: ЩО таке повні й неповні речення, ДЕ їх можна знайти в текстах, КОЛИ нам самим їх можна і слід уживати.

3.2.Запис дати в зошиті ( 1 хв.)

( Гігієна письма, орфограма в слові «шосте» - п.ф. шість, чергування о-і)

  • Запишіть з абзацу тему

ІV. Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв.)

- Скажіть, будь ласка, яка склянка Вам знадобиться після уроку фізкультури? (повна)

- А зараз мені, коли потрібно трохи змочити горло? ( неповна)

- Так само відбувається в мовленні й у цьому ми сьогодні переконаємося.

V. Первинне сприймання й усвідомлення матеріалу.

5.1. Слово вчителя( 4 хв.)

- А які асоціації  у Вас пов’язані з датою 6 грудня? ( в Україні відзначається День Збройних сил.

- Запишіть, будь ласка, наступне речення, воно є на слайді: 6 грудня – День Збройних сил України. (Орфограми)

Слайд 

- Кожна цивілізована країна має армію, яка повинна захищати свою державу від зовнішніх ворогів. Чи не був вчора хтось із Ваших юнаків у військоматі? Вітаю, саме Ви в майбутньому станете тими, хто буде охороняти своїх батьків, коханих, майбутніх дітей, Батьківщину. Професія військових вкрай ризикована та необхідна. Які асоціації виникають у Вас, коли мова йде про військових – це форма, неабияка фізична підготовка, розум, витривалість тощо. Військові мають викликати повагу, мають всім своїм зовнішнім виглядом і особистісними якостями вселяти довіру. Може хтось вже думав про професію військового? До речі, жінки теж абсолютно рівноправні тут. Жінкам, не менше ніж чоловікам, пасує форма.

- Можливо, хтось знає структуру збройних сил України?

- Структура ЗСУ досить складна, на слайді вона представлена. Але сьогодні ми оберемо для свого уроку спрощений варіант і за його принципом об’єднаємося в групи - це Генеральний штаб, повітряні сили,  сухопутні війська та військово – морські сили. Кожна група буде мати свій прапор, який слід піднімати, щойно ви виконали завдання та пакет тих самих завдань.

Слайд 

5.2.Об’єднання в групи ( 1хв)

Правила роботи в групі:

  • Розподілити ролі: головуючий, секретар, посередник, доповідач. Поважайте одне одного, працюйте злагоджено без образ, саме це приведе Вашу команду до перемоги.

Слайд

 

5.3. Робота з діалогом.( 3 хв.)

  •  Хто ще пам’ятає тему нашого уроку.
  • На аркуші помаранчевого  кольору з поміткою № 2 записано діалог, який я вчора почула в коридорі нашої школи. Ваше завдання в групі: прочитати, обговорити та спробувати відшукати повні й неповні речення.

Час – 1 хв.

  • А ти знаєш, Софіє, що означає абревіатура ЗСУ?
  • Так!
  • І що ж?
  • ЗСУ – це Збройні сили України.
  • А чи є окремий день на честь ЗСУ?
  •  Щороку 6 грудня відзначають День Збройних сил України.

Перевірка Слайд 

  • Якщо правильно визначили речення -  нагородіть себе зірочкою.
  • Можливо, хтось щось помітив незвичайного на слайді? Помилка у написанні звертання Софіє – 1 зірочка)
  • Будьте уважні, можливо помилки є ще і Ви позачергово отримаєте зірочку.

Фізхвилинка ( 1 хв.)

Виконання вправ: «Рівняйсь!», «Струнко!», «Наліво!», «Направо!», «Кругом!»

5.4. Визначення поняття «повні та неповні речення». ( 8 хв.)

- Протягом 1 хвилини спробуйте обговорити в групі та сформулювати, які ж речення є повними, а які – неповними.

Виступ учнів.

Оцінювання – 1 зірочка.

  • З повними реченнями більш зрозуміло. А от неповні…

(Неповними називаються речення, у яких пропущено один або кілька членів речення, потрібних для цілісної граматичної структури.)

Перевірка Слайд

  • Розглянемо більш детально неповні речення  Слайд  
  • Вони бувають поширені та непоширені, односкладні та двоскладні, контекстуальні, ситуативні, з пропущеним присудком. Які характеристики речень ви чуєте вперше?

Слайд

  • Контекстуальними називаються речення, в яких слово можна відновити з контексту (найближчих речень тексту)- Льотчик керує літаком, а танкіст – танком. Друга частина речення не потребує повторення дієслова «керує», це дає змогу нам зберігати енергію ( у фізиці є «закон збереження енергії»), але зверніть увагу, на місці пропущеного слова ставиться тире. 
  • Ситуативними називаються речення, в якому пропущене слово  відновлюється з мовленнєвої ситуації (- Андрію, ти хочеш обрати професію військового? - Так!) Уявіть, якщо б Андрій відповів повним реченням)
  • Також до неповних зараховуються речення з пропущеним присудком, який не можна відтворити ні з контексту, ні з ситуації. На пропущений присудок вказують наявні в реченні обставини чи додатки. (Нова зірка на погонах.)У цьому реченні є обставина на  погонах, яка допомагає уявити пропущений присудок.

VІ. Закріплення

6.1. Вправа «За зразком» ( 5 хв.)

- Завдання: продовжити таблицю прикладів, склавши речення відповідної тематики (повітряні сили,  сухопутні війська та військово – морські сили).

Час – 2 хв.

Н-д, Спочатку летіли військові літаки, а після – вертольоти.

Чи правда, що твій батько служив у ракетних військах? – Правда.

Військові кораблі на морі.

- Перевірка, оцінювання.( 1речення - 1зірочка)

6.2. Вправа «Азбука Морзе» ( 4 хв.)

- На аркушах блакитного кольору з поміткою № 3 записані народні вислови, в яких точно підмічено деякі людські хиби та якості. Адже всі люди, не тільки військові мають прагнути самовдосконалення. Ваше завдання в групі розставити потрібні розділові знаки.

Час – 1 хв.

Від троянди пахощі, від людини праця.

Усяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.

Місяць потрібний уночі, а розум постійно.

Не вчи орла літати, а рибу плавати.

Нема вовка без лісу, а села без лихого чоловіка.

Не ясла до коней ходять, а коні до ясел.

- Перевірка ( по 2 речення від команди), оцінювання – 1 зірочка.

 - Яку роль виконує тире в неповному реченні? ( допомагає завадити повторенню слів).

- Кожний нехай запише в зошит прислів’я, яке найбільше сподобалося.

6.3.«Рапорт» ( 3 хв.)

- Рапорт – це усне або письмове офіційне повідомлення про що-небудь вищому  керівництву, як правило у військових). Дуже важливо, щоб такий документ, як і будь-який був написаний грамотно.

- Ваше завдання перевірити речення і виправити помилки , уникаючи невдалого повтору слів. На аркуші з позначкою «Рапорт»

Час- 1 хв.

Сухопутні

1. До воріт сходились і бокові вулиці: на захід сходилися до Львівської площі, на схід сходилися до майдану Незалежності (Я. Боровський).

2. У тутешньому парку росте понад дванадцять тисяч різноманітних дерев, у степу ростуть сотні видів рідкісних рослин (С. Гречанюк).

3. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її пелюстки зовні білі, а зісподу її пелюстки блакитнуваті (А. Давидов).

Військово-морські

1. Праворуч був Дніпро, ліворуч був Дон (О. Сезоненко).

2. На півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі красені-озера. Серед них загубилося озеро Світязь (В. Мірошниченко).

3. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські оселі (М. Грепиняк).

Повітряні

1.  Над горами світить платинове, сліпуче сонце (В. Винниченко).

2. Старший різко відштовхнувся палицями, менший відштовхнувся за ним (М. Новиков).

3. Почувся лише якийсь тріск, потім почулося шипіння (М. Новиков).

Перевірка , оцінювання ( 2 зірочки)

 Сухопутні

1. До воріт сходились і бокові вулиці: на захід - до Львівської площі, на схід -до майдану Незалежності (Я. Боровський).

2. У тутешньому парку росте понад дванадцять тисяч різноманітних дерев, у степу - сотні видів рідкісних рослин (С. Гречанюк).

3. Велика квітка на опущеному стеблі дуже красива, її пелюстки зовні білі, а зісподу - блакитнуваті (А. Давидов).

Військово-морські

1. Праворуч був Дніпро, ліворуч - Дон (О. Сезоненко).

2. На півночі Волинської області у предковічних лісах загубилися голубоокі красені-озера. Серед них -  Світязь (В. Мірошниченко).

3. Обабіч гірської річки Брустурни - гуцульські оселі (М. Грепиняк).

Повітряні

1.  Над горами - платинове, сліпуче сонце (В. Винниченко).

2. Старший різко відштовхнувся палицями, менший - за ним (М. Новиков).

3. Почувся лише якийсь тріск, потім - шипіння (М. Новиков).

VІІ. Підсумок уроку ( 1 хв)

 (Клубок з нитками, який передається після відповіді іншому, не забути намотати на руку нитку, щоб утворився зв’язок між всіма групами)

  • На уроці ми пригадали односкладні речення.
  • Дізналися, які речення називаються повними, а які – неповними.
  • Неповні речення можуть бути ситуативними, контекстуальними, з пропущеним присудком.
  • На місці пропущеного слова в неповному реченні ставиться тире.
  • Вживання неповних речень зберігає енергію та
  • Гарно ми  пов’язані між собою, так само як всі підрозділи Збройних сил України, як всі учні Вашого класу, як всі люди.

Підрахунок набраних балів.

ІІ. Домашнє завдання

Записати 45 народних висловів, у яких уживається тире на місці пропущеного члена. Усно розкрити зміст одного з висловів.

або

Скласти й записати діалог (8-10 реплік) на побутову тему, використовуючи неповні речення.

ІХ. Рефлексія

  • Позначте на маленькому аркуші свій настрій в кінці уроку.
  • Дякую, хотілося б побажати …

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
2799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку