Урок на тему: "Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами речення. Пунктуація при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами речення"

Про матеріал

Закріпити знання про вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах речення, вміти вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах , правильно обґрунтовувати розставлені розділові знаки в таких реченнях, правильно їх інтонувати; виховувати спостережливість до рідного українського слова; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; кохатися у царині поетичних рядків українського слова.

Перегляд файлу

Урок української мови

8 клас

Тема : Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами                 

             речення. Пунктуація при  узагальнювальних словах у реченнях з 

             однорідними членами.

 

Цілі та завдання : закріпити знання про вживання розділових знаків у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах речення, вміти вирізняти в реченнях узагальнювальні слова при однорідних членах , правильно обґрунтовувати розставлені розділові знаки в таких реченнях, правильно їх інтонувати; виховувати спостережливість до рідного українського слова; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; кохатися у царині поетичних рядків українського Слова.

 

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

Обладнання: таблиці з правилами пунктуації даної теми, вислови про мову, підручник.

«О мово моя, Душа голосна України!»( В. Сосюра),

 

«Мова – це пісня душі, покладена на слова.» (Д.Білоус)

 

«О, скільки світла й музики у мові!» (Д.Білоус)

 

ХІД УРОКУ

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Хлопець в українському вбранні:

                                         Є звичай добрий в Україні

У святковий день щасливий

Гостей вітати хлібом-сіллю

Бажати щастя-долі на віки.

Дівчина в українському вбранні:

Вклоняємось вам, шановні гості,

                                    Даруємо хліб святий та сіль

                                   Від щирої душі людської,

                                  Від Тарасової «сім’ї нової».

( вручають гостям  хліб-сіль на вишитому рушничку )

2. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель читає напам’ять:  «О мово моя!»

О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря  діамантів, це – мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила – і кличе, й сія,

Яка в ній мелодія лине

 В натхнення хвилини! О мово моя,

Душа голосна України!

Ти – сурма на сонці, ти – стягів гаї,

Ти – вибухів огненних повна.

Це – матері мова. Я звуки твої

Люблю, наче очі дитини…

О мово вкраїнська! Хто любить її,

Той любить мою Україну.  ( Володимир Сосюра)

 

3 Перевірка домашнього завдання.

 

Робота  з картками (з ноутбука) 2 варіати

Записати речення, розставити та пояснити вживання розділових знаків, підкреслити всі члени речення, накреслити схему речення.

Життя має три джерела: турботу, охоту й роботу. (Народна творчість)

Луки, гори, пишні сади – все зелене й принишкле. (О.Гончар)

 

«Теоретичний бій»: дівчата (нападають) – хлопці (захищаються)

  1. Які члени речення називаються однорідними?
  2. Які члени речення можуть бути однорідними?
  3. Які слова називаються узагальнювальними при однорідних членах речення?
  4. Яким членом є в реченні узагальнювальне слово?
  5. Який розділовий знак ставиться після узагальнювального слова перед однорідними членами?
  6. Коли  і де ставиться кома, якщо є слова типу а саме, наприклад, як-от?

 

Записуємо з дошки і слухаємо.

 

4.Виконання завдань на закріплення вивченого матеріалу.

На дошці: (проектна дошка)

Дбати про мову – справа совісті сучасної людини.

Поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни…

Такі чесноти є основною вимогою мовного етикету : ввічливість, уважність, чемність.

Учитель прочитав всі речення, роздає трьом рядам картки-символи і ставить таке творче завдання : випишіть те речення, у якому б ви поставили свій знак-символ вашого ряду.

Коротка бесіда за типом речення, видом, ускладненнями

 

Диктант з коментуванням

Жити в Україні і не знати української мови – неповага до людей. (коротка бесіда: чому?, як це слід розуміти?)

Всього дісталось : і добра, і зла…

Сила та розум – краса людини.

(прокоментувати пунктуацію речень)

 

Допишіть однорідні члени речення:

Східнослов’янським мовами є такі :  (рос., укр., білор.)

Можна все на світі вибирати, сину, (вибрати не можна тільки Батьківщину).

 

Фізхвилинка

 ( коли почуєте кому  в реченні – плескаєте в долоні, а коли тире – здіймаєте руки догори, а при двокрапці – тупотіть ногами)

 

                                     Кома є –плескай в долоні,

                                     А тире -  руки підійми.

                                    Наче коні, тупоти –

                                    Двокрапки дослухайся ти!

 

 Що маєш казати – наперед обміркуй.

Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

Дав слово – дотримай його.

Коли чого добре не знаєш, то не говори.

Слово до слова – зложиться мова.

Не кидай словами, як пес хвостом.

Обмова – полова: вітер її рознесе, але й очі засипле.

 

Хто скаже, що це були за речення? (народна мудрість, приказки та прислів’я)

 

Усна робота:

Відгадайте ви без труднації,

  Хоч загадка, може, й складна:

                                       Дві різні країни,

                                       Дві нації,

                                       А мова у них – одна.

( країни – Німеччина. Австрія; мова - німецька)

- Учитель :

Якщо ж ви відгадали загадку таку важку, то , я впевнена, правильно виконаєте й таке творче завдання :

Складіть речення із узагальнюючим словом, використавши однорідні члени речення останнього речення вислову Павла Тичини:

«Мову чудову, глибинне і пружне слово, немов гостру зброю ,дав нам народ. Дав цю мову і наказав свято оберігати її чистоту, збагачувати і відшліфовувати до блиску, до гостроти разючої»

(Зразок: Павло Тичина дав такі накази щодо мови: свято оберігати її чистоту, збагачувати, відшліфовувати до блиску, до гостроти разючої)

 

Виправте помилки:

Змалку виховує слово в людині пошану й повагу, наприклад, «дякую».

Все говорить про любов до матінки, наприклад: погляд, приїзд додому, поцілунок…

Гра «Мікрофон»

Назвіть відомі вам слова, які можуть бути узагальнюючими( одяг, взуття, назви шкільних предметів, назви домашніх тварин, назви рослин,  назви річок, острови світу, півострови, назви магазинів села, назви кафе району, фруктові дерева, хвойні дерева, материки світу, назви наказів, кольори, їжа, солодощі, предмети хатнього вжитку, міста України, столиці…)

ТЕСТИ

За темою «Узагальнювальні слова при однорідних членах речення»

    1.Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то

        ставиться                                         

А) двокрапка

Б) тире

В) кома

 

2. Визначте, яке з речень ілюструє правило вживання двокрапки  після узагальнювального слова перед однорідними :

А) З Оксаною от що: їй 17 літ, батько її, Рубан, сюсюкає, а мати теж сюсюкає.

Б) Все зберегла моя уява: ті ночі зоряні, ті дні.

В) Дивишся на Гетьманський ліс, згадується: гетьманщина, Гоголь, татари…

 

3. Якщо між узагальнювальним словом та однорідними членами є слова як-от, а саме, наприклад, то після них ставиться двокрапка, а перед ними

А) тире

Б) кома

В) крапка з комою

 

4. Якими членами речення виступають узагальнювальні слова?

А) різними членами речення

Б) тими самими, що й однорідні

В) головними членами речення

 

5. Який пунктуаційний знак дуже рідко вживається при узагальнювальних словах?

А) двокрапка

Б) крапка з комою

В) тире

 

6. Який розділовий знак пропущено у реченні?

«Не бійтесь заглядати у словник це пишний яр, а не сумне провалля»

(М.Рильський)

А) тире

Б) двокрапка

В) кома

 

Сценка

Слово : (похмуро, похнюпившись) Було спочатку тільки Слово…

(до Граматики)З’явилась, слава Богу, ти!

Морфологія: Заграло слово веселково,

                       Навік позбувшись самоти!

Мова : Не може мова буть без тебе, Слово,

            Без неї – теж не зможеш ти,

            Підносиш Слово аж до неба,

            Додавши море чистоти,

            Додавши гумору і жартів,

            Одвічну мудрість пам’ятай:

(разом із Словом):

              Свої знання постав на варті

(піднявши руку Слова)

               І Слово далі звеличай!

Слово :

Прошу учнів , до зубріння звичних;

Ви не бійтесь правил граматичних.

                                  Є у кожного до мови хист, -

                                  Не зубріть, а розумійте зміст.

                                  Як зумієм  правила ми з вами

                                  Виражати власними словами,

                                  знань одразу збільшиться запас, -

                                  вчитель просто не впізнає вас! 

                   (Дмитро Білоус)

Підсумок уроку

Поділіться враженнями від проведеного уроку, що ви для себе зрозуміли про якість засвоєного матеріалу, вивчених правил та їх застосування. (Учні діляться власними думками)

 

Учитель оголошує результати виконаних тестових завдань, підсумовує роботу учнів за урок, виставляє з коментарями оцінки.

Домашнє завдання: повторити правила до написання тематичного оцінювання, скласти твір-мініатюру із використанням пунктуації даної теми «Барви слова».

 

 

 

 

                                                ТЕСТИ

За темою «Узагальнювальні слова при однорідних членах речення»

 

 

  1. Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то ставиться

А) двокрапка

Б) тире

В) кома

 

2. Визначте, яке з речень ілюструє правило вживання двокрапки  після узагальнювального слова перед однорідними :

А) З Оксаною от що: їй 17 літ, батько її, Рубан, сюсюкає, а мати теж сюсюкає.

Б) Все зберегла моя уява: ті ночі зоряні, ті дні.

В) Дивишся на Гетьманський ліс, згадується: гетьманщина, Гоголь, татари…

 

3. Якщо між узагальнювальним словом та однорідними членами є слова як-от, а саме, наприклад, то після них ставиться двокрапка, а перед ними

А) тире

Б) кома

В) крапка з комою

 

4. Якими членами речення виступають узагальнювальні слова?

А) різними членами речення

Б) тими самими, що й однорідні

В) головними членами речення

 

5. Який пунктуаційний знак дуже рідко вживається при узагальнювальних словах?

А) двокрапка

Б) крапка з комою

В) тире

 

6. Який розділовий знак пропущено у реченні?

«Не бійтесь заглядати у словник це пишний яр, а не сумне провалля»

(М.Рильський)

А) тире

Б) двокрапка

В) кома

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
2255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку