Конспект уроку " Підмет. Способи вираження підмета"

Про матеріал

Цей конспект уроку допоможе вчителю при поясненні теми "Підмет. Способи вираження підмета" у 8 класі, при закріпленні головних та другорядних членів речення, виділенні їх в реченнях.

Перегляд файлу

Тема.  Підмет. Способи вираження підмета.

Мета: поглибити знання учнів про поділ членів речення  на головні та другорядні, граматичну основу;

ознайомити зі способами вираження підмета, формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами;

виховувати в учнів мовне чуття, естетичний смак до краси слова, почуття пошани до рідного краю.

Обладнання: підручник, комп’ютер, мультимедійний проектор, картки-соняшники, картки з алфавітом, відеоматеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Розпочати сьогоднішній урок я хочу з вірша «Соняшник». (слайд 1)

 

 

Під вікнами соняшник квітнув,
осяяний сонцем ясним.
Зернистим лицем кругловидим
він в небо мрійливо летів.

Так хочеться з ним відчувати,
як сонце по небу пливе,
шершавого листя торкати,
вдихати духмяності мед.

Так хочеться соняхом стати,
спинити життя круговерть
і з сонцем по небу літати,
промінням наситившись вщерть.

Сподіваюсь, ви теж пройнялись моїм настроєм  і налаштувались на плідну працю.  На уроці ми з вами відчуємо себе господарями нашої землі – ми будемо сіяти. Засіємо соняшникове поле. Як ви вже здогадались, сьогодні на уроці навчальний матеріал  буде пов’язаний  із квіткою сонця – СОНЯШНИКОМ.

Перевірка домашнього завдання.

Учні з високим рівнем навчальних досягнень повинні були написати твір-мініатюру, казку або вірш про соняшник, усі інші учні – скласти 5 простих речень, у яких би слово «Соняшник» виступало різними членами речення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Практична робота

Зі слів скласти речення, яке буде епіграфом уроку. Записати його. (слайд2)

Розумніші, ми , ніж, кожен із нас, разом, усі

(Усі ми разом ро­зумніші, ніж кожен із нас.

                                                           Гор­дон Драйден) (слайд 3)

IV. Оголошення теми й мети уроку

Вчитель:  Щоб дізнатися тему нашого уроку, розгадаємо кросворд, у якому містяться основні терміни з теми, над якою ми працюємо. (слайд 4)

Питання кросворду:

  1. Речення, яке має лише одну граматичну основу називається…(слайд5)
  2. Як називається зворотній порядок слів у реченні?(слайд 6)
  3. Ознака речення, що вказує на віднесеність повідомлюваного речення до дійсності.(слайд 7)
  4. Ознака речення, яка дає оцінку повідомлюваного з погляду реальності/нереальності.(слайд 8)
  5. Граматично й  інтонаційно оформлена одиниця мовного спілкування, що формує і виражає окрему, відносно закінчену думку і відношення змісту цієї думки до дійсності. (слайд 9)
  6. Розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень. (слайд 10)

Другу частину нашої теми ви побачите на екрані, розкодувавши наступне завдання. Перед вами алфавіт української мови, кожна літера має порядковий номер. (слайд 11)

22, 20, 19, 22, 19, 2, 11,     3, 11, 21, 1, 9, 7, 18, 18, 33,   20, 12, 6, 17, 7, 23, 1

 Отже, записуємо у зошити тему уроку «Підмет. Способи вираження підмета». (слайд 12)

IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

Вчитель.  На уроці ми з вами будемо створювати свою власну квітку соняшника. Уявіть, що наш соняшник – це речення. Кожне речення, як ми вже знаємо має головні та другорядні члени. Головні члени речення складають його граматичну основу – це підмет і присудок.  Граматична основа – це голівка соняшника.  Другорядні члени  речення (означення, обставина, додаток) – це листки соняшника. Пелюстки соняшника – способи вираження підмета.

Дайте відповідь на питання:

  • Що називається підметом?
  • На які питання відповідає підмет?
  • Як підкреслюємо підмет у реченні?

Підмет, виражений одним словом називається простим, він  може виражатися:

  1. Іменником (прикріпити пелюстку). Наприклад:  Цвітуть соняшники, радіють теплу і сонцю... (слайд 13)
  2. Займенником (особовим, питальним, відносним, неозначеним, заперечним) (прикріпити пелюстку): Ніхто й не уявляв, який це був красивий соняшник. (слайд 14)
  3. Прикметником (субстантивованим) (прикріпити пелюстку): Старий підбадьорював своїх дітей-соняшників. (слайд 15)
  4. Числівником (прикріпити пелюстку): У великій світлиці за столом сиділо троє. (слайд 16)
  5. Прислівником(прикріпити листок): Це «добре» звучало тепер м’яко. (слайд 17)
  6. Неозначеною формою дієслова (прикріпити пелюстку): Спинитися – вмерти з відчаю  й знемоги. (слайд 18)
  7. Вигуком або службовим словом, якщо вони вживаються замість іменника (прикріпити пелюстку): Десною котилося переможне «ура». (слайд 19)

Складеним називається підмет, виражений словосполученням, утвореним з двох або кількох повнозначних слів. У ролі складеного підмета можуть виступати такі словосполучення:

  1. Складні географічні й астрономічні назви  (прикріпити пелюстку): Київська Русь захистила Європу від монголо-татарської навали. (слайд 20)
  2. Назви установ (прикріпити пелюстку): Верховна Рада України – законодавчий орган держави. (слайд 21)
  3. Стійкі словосполучення (прикріпити пелюстку): Сільське господарство країни багатогалузеве. (слайд 22)
  4. Сполучення іменника у формі називного відмінка з іменником в орудному відмінку з прийменниками (прикріпити пелюстку):  Мати з дочкою вишивали соняшники на рушниках. (слайд 23)
  5. Сполучення іменника, що має значення сукупності, з іменником у родовому відмінку (прикріпити пелюстку): Велика зграя журавлів кружляла невисоко над соняшниками. (слайд 24)
  6. Сполучення числівника з іменником у називному або родовому відмінку: Тихо листом край дороги два соняшники шептали. (слайд 25)
  7. Сполучення займенника стільки (скільки) або прислівники мало, чимало, багато з іменником, займенником, прикметником у родовому відмінку множини (прикріпити пелюстку): Багато літ перевернулось, води чимало утекло. (слайд 26)
  8. C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Ирина\Відкритий урок\Открытый урок - фото\подсолнух чистка.JPGСполучення іменника (або числівника чи займенника) у формі називного відмінка й іменника (або займенника) в родовому відмінку з прийменником з (прикріпити пелюстку): Один із партизанів підвівся на стременах. (слайд 27)
  9. Підмет може бути виражений цілим реченням (прикріпити пелюстку): «Ще не вмерла Україна» навіки житиме в нащадках. (слайд 28)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Тренувальні вправи.

1. Впр. 121 ст. 63 (усно визначити підмети).

2. Заповнення таблиці

На екрані таблиця. Впишіть у неї підмети, визначивши їх спосіб вираження. (слайд 29)

Спосіб вираження підмета

Приклад

Назва установи

 

Іменник

 

Займенник

 

Сполучення іменника у називному відмінку з іменником в орудному відмінку

 

Верба з калиною здавна вважаються символами України.

Україно моя, я для тебе на світі живу.

Українська мова має давні історичні корені.

Проблеми стародавньої історії вивчає Інститут археології НАН України.

3.Робота біля дошки.

У реченні визначити граматичну основу. Визначити спосіб вираження підмета.

Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне.

Хвилинка поезії.

Я пропоную вам переглянути відео «Сонях», яке зняте за мотивами вірша Івана Драча «Балада про соняшник».

VІ. Підсумок уроку.

Наше соняшникове поле дало свої плоди - ваші знання. Це знання, які ви отримали на уроці.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Ирина\Плдсолнухи\sunflower 2.jpgНа соняшниках, які ви бачите перед собою на партах, запишіть  відповідь на питання: «Що нового я дізнався на уроці?». Прикріпіть свій соняшник-знання на поле. 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Ирина\Відкритий урок\Открытый урок - фото\DSC_0093.jpgМи ще раз переконалися, що усі разом ми розумніші, ніж кожен із нас окремо. Подивіться, яке яскраве, зігріваюче, тепле, рідне поле, адже соняшник – символ тепла та літа. Ця чудова сонячна квітка несе тільки позитивні емоції – це і відчуття теплого вітерцю на обличчі, і солодкий аромат польових квітів, і відчуття ласкавого сонечка на щоці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання. (слайд 30)

 Середній рівень: Ст. 60-62 правила, впр.122.

Достатній рівень: Ст. 60-62 правила, впр. 123.

Високий рівень: підготувати лінгвістичне повідомлення: «Способи вираження підмета», написати твір-мініатюру на тему: «Що означає любити рідний край».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коржова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
15979
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку