Цей конспект уроку допоможе вчителю при поясненні теми "Підмет. Способи вираження підмета" у 8 класі, при закріпленні головних та другорядних членів речення, виділенні їх в реченнях.
Тема. Підмет. Способи вираження підмета.
Мета: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу;
ознайомити зі способами вираження підмета, формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення, в яких би підмет виражався різними способами;
виховувати в учнів мовне чуття, естетичний смак до краси слова, почуття пошани до рідного краю.
Обладнання: підручник, комп’ютер, мультимедійний проектор, картки-соняшники, картки з алфавітом, відеоматеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Розпочати сьогоднішній урок я хочу з вірша «Соняшник». (слайд 1) |
|
|
Під вікнами соняшник квітнув,
Так хочеться з ним відчувати,
Так хочеться соняхом стати, |
Сподіваюсь, ви теж пройнялись моїм настроєм і налаштувались на плідну працю. На уроці ми з вами відчуємо себе господарями нашої землі – ми будемо сіяти. Засіємо соняшникове поле. Як ви вже здогадались, сьогодні на уроці навчальний матеріал буде пов’язаний із квіткою сонця – СОНЯШНИКОМ.
Перевірка домашнього завдання.
Учні з високим рівнем навчальних досягнень повинні були написати твір-мініатюру, казку або вірш про соняшник, усі інші учні – скласти 5 простих речень, у яких би слово «Соняшник» виступало різними членами речення.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Практична робота
Зі слів скласти речення, яке буде епіграфом уроку. Записати його. (слайд2)
Розумніші, ми , ніж, кожен із нас, разом, усі
(Усі ми разом розумніші, ніж кожен із нас.
Гордон Драйден) (слайд 3)
IV. Оголошення теми й мети уроку
Вчитель: Щоб дізнатися тему нашого уроку, розгадаємо кросворд, у якому містяться основні терміни з теми, над якою ми працюємо. (слайд 4)
Питання кросворду:
Другу частину нашої теми ви побачите на екрані, розкодувавши наступне завдання. Перед вами алфавіт української мови, кожна літера має порядковий номер. (слайд 11)
22, 20, 19, 22, 19, 2, 11, 3, 11, 21, 1, 9, 7, 18, 18, 33, 20, 12, 6, 17, 7, 23, 1
Отже, записуємо у зошити тему уроку «Підмет. Способи вираження підмета». (слайд 12)
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Вчитель. На уроці ми з вами будемо створювати свою власну квітку соняшника. Уявіть, що наш соняшник – це речення. Кожне речення, як ми вже знаємо має головні та другорядні члени. Головні члени речення складають його граматичну основу – це підмет і присудок. Граматична основа – це голівка соняшника. Другорядні члени речення (означення, обставина, додаток) – це листки соняшника. Пелюстки соняшника – способи вираження підмета.
Дайте відповідь на питання:
Підмет, виражений одним словом називається простим, він може виражатися:
Складеним називається підмет, виражений словосполученням, утвореним з двох або кількох повнозначних слів. У ролі складеного підмета можуть виступати такі словосполучення:
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Тренувальні вправи.
1. Впр. 121 ст. 63 (усно визначити підмети).
2. Заповнення таблиці
На екрані таблиця. Впишіть у неї підмети, визначивши їх спосіб вираження. (слайд 29)
Спосіб вираження підмета |
Приклад |
Назва установи |
|
Іменник |
|
Займенник |
|
Сполучення іменника у називному відмінку з іменником в орудному відмінку |
|
Верба з калиною здавна вважаються символами України.
Україно моя, я для тебе на світі живу.
Українська мова має давні історичні корені.
Проблеми стародавньої історії вивчає Інститут археології НАН України.
3.Робота біля дошки.
У реченні визначити граматичну основу. Визначити спосіб вираження підмета.
Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне.
Хвилинка поезії.
Я пропоную вам переглянути відео «Сонях», яке зняте за мотивами вірша Івана Драча «Балада про соняшник».
VІ. Підсумок уроку.
Наше соняшникове поле дало свої плоди - ваші знання. Це знання, які ви отримали на уроці.
На соняшниках, які ви бачите перед собою на партах, запишіть відповідь на питання: «Що нового я дізнався на уроці?». Прикріпіть свій соняшник-знання на поле.
Ми ще раз переконалися, що усі разом ми розумніші, ніж кожен із нас окремо. Подивіться, яке яскраве, зігріваюче, тепле, рідне поле, адже соняшник – символ тепла та літа. Ця чудова сонячна квітка несе тільки позитивні емоції – це і відчуття теплого вітерцю на обличчі, і солодкий аромат польових квітів, і відчуття ласкавого сонечка на щоці.
VІІ. Домашнє завдання. (слайд 30)
Середній рівень: Ст. 60-62 правила, впр.122.
Достатній рівень: Ст. 60-62 правила, впр. 123.
Високий рівень: підготувати лінгвістичне повідомлення: «Способи вираження підмета», написати твір-мініатюру на тему: «Що означає любити рідний край».