Пригадаємо з попереднього уроку, що в українській мові називається відокремленням?Дата. Дистанційне навчанняВідокремлена обставина. Відокремлення – це виділення членів речення у вимові (за допомогою інтонації) та на письмі (за допомогою розділових знаків, найчастіше ком, рідше – тире) для підсилення їхньої смислової ролі або значення. Важливо пам'ятати!Відокремлюються тільки другорядні члени речення. Пригадайте, які саме?
Номер слайду 3
Пригадаємо, який член речення називається обставиною?Обставина – це другорядний член речення, який …вказує на спосіб здійснення дії, її якість або інтенсивність, а також місце, час, причину, мету, умову, з якими пов'язана дія чи вияв ознаки;відповідає на питання: як? яким чином? де? коли? звідки? з якою метою? чому? якою мірою? тощо;виражається найчастіше прислівником, дієприслівником, зокрема дієприслівникоаим зворотом, прийменниково-іменниковою конструкцією, порівняльним зворотом;підкреслюється в реченні пунктир-крапкою. Повторіть, будь ласка, у вашому підручнику § 13. Також перегляньте, будь ласка, друковану розробку, яку я вам подавала на факультативі.
Номер слайду 4
Опорна схема. Відокремлена обставина виділяється (відокремлюється): на письмі розділовими знаками – комами; в усному мовленні інтонаційно – паузами.
Номер слайду 5
Обставина в і д о к р е м л ю є т ь с я…Непоширена обставина, виражена одиничним дієприслівником у будь-якій позиції. Наприклад: Щохвилі творим[-о] ми нове, йдучи, співаючи і мислячи. (В. Бичко)І я, заплакавши, назад поїхав знову на чужину. (Т. Шевченко)Усяка пташечка, радіючи, співала. (Л. Глібов)Мружачись, Софія взяла зі стола маленький срібний дзвоник.
Номер слайду 6
АЛЕ!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Непоширена обставина, виражена одиничним дієприслівником, що виражає спосіб дії, часто називає фізичний чи психічний стан, іноді – положення в просторі. Часто стоїть після дієслова-присудка (у постпозиції). Наприклад: Співають ідучи дівчата … (Т. Шевченко)Людина! Це ж яке слово! Його треба завжди стоячи говорити і кашкета скидати. (М. Зарудний)Вона сиділа замислившись.
Номер слайду 7
Обставина в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, у будь-якій позиції. Наприклад: Учися чистоти і простоти і, стоптуючи килим золотий, забудь про вежі темної гордині. (М. Рильський)Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором. (Панас Мирний)На кладці, обнявшись, стояли дві дівчини і, забувши про все на світі, виводили стару сумовиту пісню. (М. Стельмах)
Номер слайду 8
АЛЕ!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом фразеологічного типу. Наприклад: Працювати не покладаючи рук; сидіти склавши руки; бігти не чуючи ніг; говорити не переводячи духу.
Номер слайду 9
!!!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, на початку якого стоїть підсилювальна частка і / й: Наприклад: Можна переказати зміст статті і не перечитуючи її вдруге. Хотілося б навчитись плавати і не будучи спортсменом.
Номер слайду 10
!!!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, якщо вона виступає однорідним членом речення до невідокремленої обставини, тобто поєднуються єднальним сполучником: Наприклад: Ми працювали швидко й не допускаючи жодної помилки. Хлопець стояв непорушно й не зводячи з коханої очей. Усі з радісним голосом і випереджаючи один одного побігли назустріч гостю.
Номер слайду 11
!!!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом, що за змістом тісно пов'язана з дієсловом-присудком: Наприклад: Цю гімнастичну вправу виконують лежачи на килимі. Художній шедевр можна створити виливаючи на полотно стан душі.
Номер слайду 12
!!!Обставина НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…Непоширена (одинична) обставина у складі частини складного (підрядного означального) речення, утвореного дієприслівником і сполучним словом який(-а, -е, -і): Наприклад: Чоловік радісно повертався в дім, живучи в якому зазнав стільки щастя. Жінка прокинулася від голосу, почувши який її серце наповнилося теплом.
Номер слайду 13
Обставина в і д о к р е м л ю є т ь с я…Поширена обставина, виражена порівняльним зворотом, у будь-якій позиції; використовуються порівняльні сполучники: мов, немов, наче, неначе, начебто, ніби, нібито тощо. Наприклад: Наче повторюючи молитву, мати нашіптувала до себе якісь слова. Незнайомка, ніби намагаючись допомогти, подала руку…Ми трималися разом, начебто пройшовши пів життя.
Номер слайду 14
Обставина в і д о к р е м л ю є т ь с я…Обставина, виражена іменником з прийменниками (прийменниково-іменникова конструкція) незважаючи на…, починаючи з…, закінчуючи…, які схожі до дієприслівників. Наприклад: Незважаючи на невдоволення, актриса блискуче зіграла роль. Починаючи з гарної новини, учитель вдало провів урок. Я, закінчуючи власну думку, не маю на меті з вами прощатися.
Номер слайду 15
Обставина. НЕ в і д о к р е м л ю є т ь с я…АЛЕ!За бажанням автора можев і д о к р е м л ю в а т и с я. Обставина виражена іменником з прийменниками (прийменниково-іменникова конструкція): у зв'язку з, залежно від, на відміну від, завдяки, внаслідок, всупереч, наперекір, з причин, за браком, згідно з, за згодою, відповідно до, на випадок тощо. Наприклад: Всупереч тим віщуванням проходили грози. (М. Рильський)Всупереч зовнішній легковажності, Люба напрочуд чесно уміла зберігати таємниці. (Олесь Гончар)