9 клас. Урок № ______ Дата__________
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними місця і часу
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи, форми, прийоми: мозковий штурм, складання сенкану, орфографічна п’ятихвилинка, зчитування QR-коду, пошуковий метод, читання та аналіз тексту, метод «Сніжок», робота в парах, лінгвістичне дослідження, вправа «Кластер», вправа «Пазли», вправа-перетворення «Я – Святий Миколай»
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал: QR-код для зчитування відео, уривок з тексту оповідання «Свято Миколая».
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго дня, дівчата та хлопці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Складемо сенкан до слова «свято»
Пам’ятка-нагадування
Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1. Іменник (тема).
2. Два прикметники (яке воно?)
3. Три дієслова (що воно робить?)
4. Фраза-висновок з чотирьох слів.
5. Іменник-синонім до теми (висновок, асоціація).
Зачитайте свої сенкани.
2. «Орфографічна п’ятихвилинка».
Срібно-білий сніг
Вистеле поріг.
Кличе у світи
Серпантин доріг.
За вікнами імла
І в пошуках тепла
По вулиці засніженій
Іде-бреде зима.
Приспів:
Цілий день дзень-дзелень
Дзвоники дзвенять.
Ялинкові ліхтарі
Казково мерехтять. Хей!
Цілий день дзень-дзелень
Ділі-дон-дін-дін.
Зірка сяє і лунає
Цей різдвяний дзвін.
Миколай іде.
Хор янголів веде.
Вітер-сніговій
У димар гуде.
Ми зичимо усім
Дорослим і малим
У цю чарівну світлу ніч
Знайти свій теплий дім.
Приспів.
Подарунків міх:
Ласощі та сміх.
Щастя і добра
Вистачить на всіх.
Дивися, на вікні
Дерева крижані –
Це Новий Рік летить до нас
На білому коні.
Приспів
3. Пошуковий метод. Вправа «Сторінками Інтернет-мереж»
Всесвітньо відомий музичний хіт «Jingle Bells» українською мовою у 2015 році заспівав у новорічному відео український гурт бандуристів «Шпилясті кобзарі». Jingle Bells
|
4. Використання QR-коду
З QR-коду зчитуємо відеоролик зі словами української версії пісні «Jingle Bells».
5. Робота з текстом. Читання та аналіз тексту
Переглядаючи пост у Фейсбуці, знайти у ньому складносурядні речення, визначити вид підрядної частини. (Посилання скинуто у групу в Вайбері)
Пост у Фейсбуці
«Шпилясті кобзарі» заспівали українською мовою хіт Jingle Bells і зняли у новорічному відео шістьох безпритульних цуценят, аби знайти для них дім. Ідея відеокліпу та слова української версії новорічної пісні належать поетесі Оксані Боровець, яка займається проектом розвитку бренду бандури в Україні Bandura Style: «Ми вважаємо, що у ці новорічні дні варто спрямувати увагу на щось більше, окрім позитиву та святкового настрою. Слова пісні: «Ми зичимо усім – дорослим і малим – у цю казкову світлу ніч знайти свій теплий дім» для нас втілилися у конкретному завданні допомогти безпритульним песикам». Колоритну пісню записали за один день, змонтували – за три. Ініціатор проекту Bandura Style та автор аранжування Jingle Bells Ярослав Джусь зазначає, що досягти результату вдалося завдяки дружній підтримці…
Для допомоги безпритульним тваринам звертайтеся за адресою: bandura.style@gmail.com. Слова Jingle Bells українською мовою: http://www.bandurastyle.com/2016/01/0...
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Записуємо тему в зошитах
V. Сприйняття та засвоєння матеріалу
1. Метод «Сніжок»
- Щоб зліпити сніжок, треба з’єднати разом багато сніжинок. Спробуймо. У вас є білі та блакитні сніжинки. На білих – початок речення, на блакитних продовження. Ті, у кого білі сніжинки, читають частину речення. Ті, у кого блакитні, повинні продовжити його. (розвиваємо увагу та логіку)
Пари речень для сніжинок
|
де мати народила. |
|
туди й нитка. |
|
там і дерево. |
|
там і батьківщина |
|
там глибокі доли. |
|
тоді й кашу вари. |
|
баба не перехреститься. |
|
де нас нема. |
2. Робота в парах. Лінгвістичне дослідження
Утворені речення записані на дошці.
- Які речення за будовою утворились? (Складні, складнопідрядні)
- На які питання відповідає підрядна частина поданих складних речень? (Де? Куди? Коли?)
- На що вказує підрядна частина? (На місце, напрям дії в головній частині, на час дії)
- За допомогою чого приєднується з підрядна частина до головної? (Сполучними словами де, куди, коли)
- Отже, можна зробити висновок, що це складнопідрядні речення з підрядними місця і часу.
Коментар учителя
Головна частина може містити вказівні слова: там, скрізь, туди, звідти – для підрядних місця. Для підрядних часу – тоді, відтоді, доти.
3. Пояснення вчителя. Робота з теоретичним матеріалом підручника (с. 76)
Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення вивченого.
1. Вправа «Кластер». Подивіться, перед вами текст, давайте прочитаємо його. Скажіть, які слова треба вставити в текст.
Уривок з оповідання О. Наконечної «Свято Миколая»
Коли. . . надходило свято Миколая, було дуже холодно. В одній бідній родині жили батько, мати та маленький син на ім'я Івась. У їхній хаті було дуже зимно. Коли . . . . настала ніч, Івась змерз у своєму ліжку. Хлопчик, як тільки почав дрімати, перейшов до батьків і заснув біля них.
Коли . . . хлоп'я прокинулось, батька з матір'ю вже не було вдома, вони подались заробити трохи грошей. Він швиденько одягнувся і побіг туди, де. . гралися інші діти. Вони саме хвалилися подарунками Святого Миколая, знайденими вранці під своїми подушечками.
- А що тобі подарували? – спитали вони в Івася.
Він замислився, зітнув плечима і щиро сказав:
- А мені мама з татом подарували тепло…
- Тепло? – зареготали діти. – Хіба можна ним поласувати чи побавитися?
- Мені було дуже холодно і батьки мене зігріли…
Діти аж за животи схопилися від сміху…Івась гірко заплакав, а потім
підвів голову і крізь сльози проказав:
- А кому з вас батьки цієї ночі подарували тепло, га?.. Нікому, от! То в мене – найкращий подарунок!
І мерщій гайнув до хати…
- Яка тема, про що цей текст?
- Яка ідея? На чому автор наголошує? Чого навчає?
- Який стиль тексту?
2. Вправа «Пазли».
На дошці накреслені схеми. Потрібно знайти відповідні речення з тексту. Записати на дошці. Обговоріть у парі.
- (коли), [ ]
- [ , (як тільки..), ]
- [ вк. Сл.. ], (де ).
Зробіть синтаксичний розбір четвертого речення
4. Вправа-перетворення «Я – Святий Миколай»
Я – Святий Миколай, і я бажаю усім…
Я – Святий Миколай, і я хочу, щоб…
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
-Що ми повторили?
-Чого навчилися?
-Які у вас почуття?
-Які побажання?
-Які знання, здобуті сьогодні на уроці, ви зможете використати у майбутньому?
- Напишіть свої побажання і мрії на сніжинках і закріпіть на дошці.
Я дякую всім за плідну працю. Ми знайшли в праці радість, задоволення. Даруйте своїм батькам і рідним тепло і турботу. І Святий Миколай обов’язково принесе вам за це подарунок.
VIІІ. Домашнє завдання
§ 21 вивч. правила.
Виписати 6 речень з підрядними місця і часу.
Високий та достатній рівні. Написати твір-мініатюру «Новорічні традиції моєї родини»