Урок української мови у 9 класі. "Складнопідрядні речення з підрядними місця і часу"

Про матеріал
Дана розробка стане у нагоді вчителям української мови. Вона дасть можливість повторити відомості про складнопідрядне речення, ознайомити учнів із складнопідрядними обставинними, зокрема з підрядними місця та часу, а також розвивати життєві компетенції, пам’ять, увагу, мислення, навички роботи в парах.
Перегляд файлу

9 клас. Урок № ______                                               Дата__________

 

Тема. Складнопідрядні  речення з підрядними  місця і часу

Мета:

  • повторити відомості про складнопідрядне речення, ознайомити учнів із складнопідрядними обставинними, зокрема з підрядними місця та часу; формувати вміння й навички визначати в тексті підрядні речення місця й часу, використовувати їх у мовленні; удосконалювати пунктуаційну та орфографічну грамотність;
  • розвивати життєві компетенції, пам’ять, увагу, мислення, навички роботи в парах;
  • виховувати наполегливість у навчанні, любов до батьків, до рідної мови, культури, національних свят.

 

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

 

Методи, форми, прийоми:  мозковий штурм, складання сенкану,  орфографічна п’ятихвилинка, зчитування  QR-коду, пошуковий метод, читання та аналіз тексту, метод «Сніжок», робота в парах, лінгвістичне дослідження, вправа «Кластер», вправа «Пазли», вправа-перетворення «Я – Святий Миколай»

 

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал: QR-код для зчитування відео, уривок з тексту оповідання «Свято Миколая».

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

- Доброго дня, дівчата та хлопці!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Звучить мелодія «Jingle Bells»
  2. «Мозковий штурм»
  • Які почуття викликає у вас ця мелодія? Які асоціації?
  • А чи любите ви свята?
  • А чи знаєте ви, яке свято наближається?
  • До свята залишилось кілька тижнів, тож нам потрібно добре працювати, щоб радувати своїх батьків, усіх близьких людей. Отже, любі мої, до праці!
  • Запишіть у зошитах число – п’яте грудня. Класна робота

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Складемо сенкан до слова «свято»

Пам’ятка-нагадування

Сенкан це вірш, що складається з п'яти рядків.

Алгоритм складання сенкану:

1. Іменник (тема).

2. Два прикметники (яке воно?)

3. Три дієслова (що воно робить?)

4. Фраза-висновок з чотирьох слів.

5. Іменник-синонім до теми (висновок, асоціація).

Зачитайте свої сенкани.

 

2.  «Орфографічна п’ятихвилинка».

 З української версії пісні «Jingle Bells», виписуємо слова з орфограмами. (Один учень потім коментує орфограми у виписаних словах) (Текст пісні перед уроком вчитель кидає у групу в Вайбері)

 

  Jingle Bells


Срібно-білий сніг

Вистеле поріг.

Кличе у світи

Серпантин доріг.

За вікнами імла

І в пошуках тепла

По вулиці засніженій

Іде-бреде зима.

 

Приспів:

Цілий день дзень-дзелень

Дзвоники дзвенять.

Ялинкові ліхтарі

Казково мерехтять. Хей!

Цілий день дзень-дзелень

Ділі-дон-дін-дін.

Зірка сяє і лунає

Цей різдвяний дзвін.

 

Миколай іде.

Хор янголів веде.

Вітер-сніговій

У димар гуде.

Ми зичимо усім

Дорослим і малим

У цю чарівну світлу ніч

Знайти свій теплий дім.

 

Приспів.

 

Подарунків міх:

Ласощі та сміх.

Щастя і добра

Вистачить на всіх.

Дивися, на вікні

Дерева крижані –

Це Новий Рік летить до нас

На білому коні.

 

Приспів


           

        

   3. Пошуковий метод. Вправа «Сторінками Інтернет-мереж»

Всесвітньо відомий музичний хіт «Jingle Bells» українською мовою у 2015 році заспівав у новорічному відео український гурт бандуристів «Шпилясті кобзарі».                                                   Jingle Bells

 

Слова: Оксана Боровець

Музика: Джеймс Лорд П'єрпойнт

Обробка слів, переклад:

Обробка мелодії: Ярослав Джусь

Виконує: Шпилясті кобзарі

 

            4.   Використання  QR-коду

З QR-коду зчитуємо відеоролик зі словами української версії пісні «Jingle Bells».

 

              5. Робота з текстом. Читання та аналіз тексту

Переглядаючи пост у Фейсбуці, знайти у ньому складносурядні речення, визначити вид підрядної частини. (Посилання скинуто у групу в Вайбері)

 

                Пост у Фейсбуці   

«Шпилясті кобзарі» заспівали українською мовою хіт Jingle Bells і зняли у новорічному відео шістьох безпритульних цуценят, аби знайти для них дім. Ідея відеокліпу та слова української версії новорічної пісні належать поетесі Оксані Боровець, яка займається проектом розвитку бренду бандури в Україні Bandura Style: «Ми вважаємо, що у ці новорічні дні варто спрямувати увагу на щось більше, окрім позитиву та святкового настрою. Слова пісні: «Ми зичимо усім – дорослим і малим – у цю казкову світлу ніч знайти свій теплий дім» для нас втілилися у конкретному завданні допомогти безпритульним песикам». Колоритну пісню записали за один день, змонтували – за три. Ініціатор проекту Bandura Style та автор аранжування Jingle Bells Ярослав Джусь зазначає, що досягти результату вдалося завдяки дружній підтримці…

Для допомоги безпритульним тваринам звертайтеся за адресою: bandura.style@gmail.com. Слова Jingle Bells українською мовою: http://www.bandurastyle.com/2016/01/0...

 

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

  • Тема уроку: Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні місця та часу.
  • Мета: повторити відомості про складнопідрядне речення, ознайомити із складнопідрядними обставинними, зокрема з підрядними місця та часу; формувати вміння й навички визначати в тексті підрядні речення місця й часу, використовувати їх у мовленні; розвивати життєві компетенції, пам’ять, увагу, мислення; виховувати наполегливість у навчанні, любов до батьків, до рідної мови, культури, національних свят, обрядів.

Записуємо тему в зошитах

 

         V. Сприйняття та засвоєння матеріалу

 

1. Метод «Сніжок»

  - Щоб зліпити сніжок, треба з’єднати разом багато сніжинок. Спробуймо. У вас є білі та блакитні сніжинки. На білих – початок речення, на блакитних продовження. Ті, у кого білі сніжинки, читають частину речення. Ті, у кого блакитні, повинні продовжити його. (розвиваємо увагу та логіку)

Пари речень для сніжинок

 

  1. Там земля мила,

де мати народила.

  1. Куди голка,

туди й нитка.

  1. Де коріння,

там і дерево.

  1. Де добре,

там і батьківщина

  1. Де високі гори,

там глибокі доли.  

  1. Коли дрова горять,

тоді й кашу вари.

  1. Доки грім не гримне,

баба не перехреститься.

  1. Там добре,

де нас нема.

 

2. Робота в парах. Лінгвістичне дослідження

Утворені речення записані на дошці.

- Які речення за будовою утворились? (Складні, складнопідрядні)

- На які питання відповідає підрядна частина поданих складних речень? (Де? Куди? Коли?)            

- На що вказує підрядна частина? (На місце, напрям дії в головній частині, на час дії)

- За допомогою чого приєднується з підрядна частина до головної? (Сполучними словами де, куди, коли) 

 - Отже, можна зробити висновок, що це складнопідрядні речення з підрядними місця і часу.

Коментар учителя

Головна частина може містити вказівні слова: там, скрізь, туди, звідти – для підрядних місця. Для підрядних часу – тоді, відтоді, доти.

 

       3. Пояснення вчителя. Робота з теоретичним матеріалом підручника (с. 76)

 

Фізкультхвилинка

 

                      VІ. Закріплення вивченого.

 

        1. Вправа «Кластер». Подивіться, перед вами текст, давайте прочитаємо його. Скажіть, які слова треба вставити в текст.

Уривок з оповідання О. Наконечної «Свято Миколая»

 

     Коли. . .  надходило свято Миколая, було дуже холодно. В одній бідній родині жили батько, мати та маленький син на ім'я Івась. У їхній хаті було дуже зимно.     Коли . . . .  настала ніч, Івась змерз у своєму ліжку. Хлопчик,  як тільки  почав дрімати, перейшов до батьків і заснув біля них.

     Коли . . .  хлоп'я прокинулось, батька з матір'ю вже не було вдома, вони подались заробити трохи грошей. Він швиденько одягнувся і побіг туди,  де. . гралися інші діти. Вони саме хвалилися подарунками Святого Миколая, знайденими вранці під своїми подушечками.

- А що тобі подарували? – спитали вони в Івася.

Він замислився, зітнув плечима і щиро сказав:

- А мені мама з татом подарували тепло…

- Тепло? – зареготали діти. – Хіба можна ним поласувати чи побавитися?

- Мені було дуже холодно і батьки мене зігріли…

Діти аж за животи схопилися від сміху…Івась гірко заплакав, а потім

підвів голову і крізь сльози проказав:

- А кому з вас батьки цієї ночі подарували тепло, га?.. Нікому, от! То в мене – найкращий подарунок!

І мерщій гайнув до хати…

 

- Яка тема, про що цей текст?

- Яка ідея? На чому автор наголошує? Чого навчає?

- Який стиль тексту?

 

2. Вправа «Пазли».

На дошці накреслені схеми. Потрібно знайти відповідні речення з тексту. Записати на дошці. Обговоріть у парі.

-  (коли), [ ]

- [   , (як тільки..),  ]

- [  вк. Сл.. ], (де  ).

 

 

  1. Робота в парах

          Зробіть синтаксичний розбір четвертого речення

 

4. Вправа-перетворення «Я – Святий Миколай»

 Я – Святий Миколай, і я бажаю усім…

 Я – Святий Миколай, і я хочу, щоб…

 

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

-Що ми повторили?

-Чого навчилися?

-Які у вас почуття?

-Які побажання?

-Які знання, здобуті сьогодні на уроці, ви зможете використати у майбутньому?

- Напишіть свої побажання і мрії на сніжинках і закріпіть на дошці.

Я дякую всім за плідну працю. Ми знайшли в праці радість, задоволення. Даруйте своїм батькам і рідним тепло і турботу. І Святий Миколай обов’язково принесе вам за це подарунок.

 

   VIІІ. Домашнє завдання

§ 21 вивч. правила.

Виписати 6 речень з підрядними місця і часу.

Високий та достатній рівні. Написати твір-мініатюру «Новорічні традиції моєї родини»

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку