Урок української мови. Урок розвитку мовлення. Складання розповіді з елементами опису 'Снігур''.

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення ''Складання розповіді з елементами опису ''Снігур'' для учнів 3 класу.
Перегляд файлу

                             

 

 

 

        Урок   української мови

                         3 клас

 

 

       Тема: Урок розвитку мовлення

  Складання розповіді з елементами опису

                         «Снігур»

 

             

 

 

 

 

                          Алексєєва Ірина Іванівна

                         Учитель початкових класів

                                                                                 Краматорської ЗОШ

                                                                                  І – ІІІ ступенів № 24

 

 

 

 

 

 

 

   2022 – 2023 навчальний рік

 

                          Урок розвитку зв’язного мовлення.

           Складання розповіді з елементами  опису ’’Снігур’’

Мета : Формувати предметні і ключові компетентності ( спілкування рідною мовою, уміння вчитися впродовж життя, інформаційну, соціальну, культурну);

розвивати увагу, мислення, мовлення, творчу уяву, фантазію, вчити спостерігати і бачити красу навколишньої природи, виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: ілюстрація птаха, загадка, вірш , скоромовка, відео про снігурів.

                                              Хід уроку

І. Вступна частина

1. Відгадування загадки.

Крізь зимові заметілі

Пташенята прилетіли.

В них червоні гарні груди –

Ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі.

Звуться пташки - … ( Снігурі).

2. Мовленнєва розминка . Скоромовка.

Червоні снігурі

Стрибають по дворі.

В задумі чорний круг

Присів на білий сук.

3. Слухання вірша.

           Снігурі на гілці

Снігурі на гілці, мов яскраві квіти.

Снігурі не хочуть в теплий край летіти.

Де морози люті, де сніги завзяті,

Снігурі лишились зиму зимувати.

Снігурі на гілці наче із картини,

Поклювали трохи ягідок калини.

Наче ті прикраси дивні новорічні,

Не бояться снігу і не мерзнуть в січні.

4.  Повідомлення теми і мети уроку:

- Зараз ви послухаєте 2 тексти про  снігура – науковий і художній.

А потім самостійно будете складати свій текст-розповідь з елементами опису ‘’Снігур’’ за планом.

ІІ. Основна частина.

1. Прочитайте текст № 1:

Снігур звичайний – птах роду горобцеподібних, родини в’юркових. В Україні осідлий, зимуючий. Гніздиться в Карпатах та Поліссі. Довжина тіла  — 15 – 18 см, вага 22 – 33 г. У дорослого птаха верх голови, вуздечка і підборіддя чорні, спина і верхні покривні пера крил сірі, поперек білий, щоки і низ тулуба червоні.

Живуть снігурі переважно в хвойних лісах. До нас прилітають пізно восени й оселяються недалеко від людського житла. Мандруючи садами, вони збирають насіння бур’янів, бруньки,  ягоди, що залишилися на кущах. Надають перевагу горобині. Комахи в раціон снігурів потрапляють випадково і в незначній кількості.

  • А тепер прочитайте текст № 2

     Я побачив зграйку птахів на старій горобині біля нашого будинку. Стояла зима, все навколо було вкрите білим снігом. А ці пташки виглядали яскравими плямами посеред зими! На голівці в снігурів чорна шапочка. Спинки прикрашав бурувато-сірий піджачок. На грудях і черевці майоріли, наче жар, червоний     фартушок і червона сорочка. Таких птахів я раніше бачив тільки на малюнках.

      Тато сказав мені, що це снігурі. Я придивився до них пильніше. Вони кумедно розпушилися та нагадували живі кульки, що гойдалися на гілках. Головки у них були густого чорного кольору. Короткими та товстенькими чорними дзьобиками снігурі витягали з-під снігу червоні ягідки горобини. А потім завзято клювали їх, вибираючи насіння. Снігурі недарма дістали таку назву, бо прилітають із першим снігом.

  • Визначте, який із текстів художній, а який – науковий.

2. Аналіз прочитаних текстів.

- Якого розміру ця пташка?

- Як вона виглядає?

- Де гніздиться в Україні?

- Чим живляться снігурі?

- Чому так називається?

3. На це питання можна знайти відповідь у Вікіпедії:

‘’Є кілька версій походження цієї назви.

У перекладі з латині ім’я звучить як «вогненний». Таку назву присвоїли пташкам за яскраво-червоний відтінок черевця у самців. Червоного кольору у них також бічні сторони голови. Крильця і ​​шапочка на голові чорного кольору, спинка – ​​сіра. Самки відрізняються від самців тим, що грудка у них не червоного, а бурого кольору з сірим відтінком.

     Інша версія відповіді на питання “чому снігурів так називають” повязана з прикметами. Існує прикмета, що говорить про те, що поява птиці віщує швидкий сніг. Снігурі стають помітними з настанням холодів. Яскраве оперення особливо помітне, коли на деревах опадає листя. Від слова «сніг» і походить назва птиці. Прилітаючи взимку в теплі краї, птиці своїм червоно-рожевим черевцем звертають увагу людей на очікуване настання холодів. З одного боку це правильно, хоча, щоб краще зрозуміти, чому снігур має таку назву, слід звернутися до історії.

 Третя весія. Свою назву пернаті отримали від тюркського слова «снігів» – червоногрудий. Пізніше назва трансформувалося в сучасне звучання. Ось чому Снігура так назвали.

4. Просмотр відео про снігурів.

https://youtu.be/0yxb7_jBixg

_ Що цікавого дізналися про снігурів із цьому відео?

5. Усно діти складають текст про снігура за планом:

                 План

1) Коли ми можемо побачити  снігурів?

2) Як вони виглядають?

3) Чим живляться?

4) Як ви можете допомогти цим пташкам взимку?

 

6. Самостійна робота.

 Діти записують складений текст.

ІІІ. Заключна частина.

1. Декілька дітей читають складені тексти.

2. Підсумкова бесіда.

- Що нового ви дізналися про снігурів?

- Чи треба допомагати пташкам взимку? Чому?

- Чим можна підгодовувати пташок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку