Урок української мови в 1 класі "Буква Х"

Про матеріал
ознайомити учнів з буквою Х, х («ха»), їх алфавітною назвою та звуковим значенням; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»), розвивати вміння робити звуко-буквенний аналіз слів, розвивати увагу, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати наполегливість, бажання пізнавати нове, любов і бережливе ставлення до рідного краю, його традицій, повагу до хліба і людей, які його вирощують.
Перегляд файлу

https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=c41d844e38551fff735cfdb64f617455&n=33&h=215&w=286
 

Хліб – усьому голова

 

Тема.  Звуки [х], буква Хх. Читання складів, слів, речень з буквою х.

Мета: ознайомити учнів з буквою Х, х («ха»), їх алфавітною назвою та звуковим значенням; виробляти навички читання складів, слів з буквою х («ха»), розвивати вміння робити звуко-буквенний аналіз слів, розвивати увагу, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати наполегливість, бажання пізнавати нове, любов і бережливе ставлення до рідного краю, його традицій, повагу до хліба і людей, які його вирощують.

Обладнання:  фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням ховраха; плакат із зображенням проекту.

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент (1)

Вірш для піднесення емоційного настрою на урок.(2)

  • Доброго дня, дівчата милі!

Доброго дня, хлопчата сильні!

Настрій свій добрий мені передайте

Долоньку до долоньки всі разом зєднайте!

ІI.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.  Повторення вивчених звуків і букв. «Гра мікрофон»

- На які дві групи поділяються всі звуки в українській мові? (приголосні,голосні)

- Скільки голосних звуків? (6)

- Скільки голосних букв? ( 10)

- Які бувають приголосні звуки? ( тверді, м’які, глухі, дзвінкі)

- Яка різниця між буквами і звуками? ( букви ми бачимо і пишемо, а звуки чуємо і вимовляємо)

- Чим голосні звуки відрізняються від приголосних?

- Яку букву вивчили вчора? Який звук вона позначає?

Гра «Так чи ні»

  • Голосні на письмі позначаються двома рисками ?(ні)

(позначаються кружечком)

  • Приголосні бувають тверді і м які? (так)
  • Тверді приголосні на письмі позначаються двома рисками ?(ні)

(позначаються однією рискою)

  • М які  приголосні на письмі позначаються двома рисками ?(так)

IІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосні звуки. Це допоможе нам наблизитися до мети — вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати. Попрацюємо над спільним проектом, який називається «Поле колосків знань», який  створимо разом. (3)

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Виділення звуків [х], [х’] із мовлення

А у нас сьогодні гість. Послухайте уважно вірш. Про кого йдеться мова? (4)

 

Ховрашок на зиму в нірку

Приніс зерняток гірку,

Знає кожний ховрашок –

За щоками що сховаєш

Те зимою в нірці маєш.

  • Так хто наш гість?

(Учитель вивішує на дошці зображення  ховраха-це наш головний герой)

  • Подивіться як ховрашок зимував

(Діти дивляться відео про ховрашка)

— Чи знайома вам ця тваринки? Як вона називається?

(ХОВРАШОК – всі разом проговорюють)

(Скільки складів у слові?, який склад наголошений?)

— Послухайте  пригоду про Ховрашка. ( 5)

Стояла у полі хатинка, в якій жив Ховрашок. Одного разу він збирав зерна в полі. Ховрашок старанно засовував за щічки зернятко за зернятком. Довго трудився він. Нарешті зібрався нести зерна до своєї хатки. Але раптом звірятко побачило себе в відображенні ріки. Він був такий кумедний з напханими щоками, що не втримався і почав сміятися.

— Ха-ха-ха! Хі-хі-хі! — сміявся Ховрашок.

І всі зерна в нього розсипалися. Довелося знову братися до роботи

 

 

Запитання: (6)

— Чому звірятко розсипало зерна? Як сміявся Ховрашок? Давайте разом посміємося як Ховрашок

Які звуки ви чуєте? (Ха- х),(Хі- Х1)

Чим  перший звук відрізняється від другого?

Х –твердий, Х – помякшений

  • Які це звуки? (приголосні)
  • Як дізналися, що це приголосний? (існує перешкода(язик, піднебіння . Тому звук [х] — приголосний, глухий; він має па­ру — дзвінкий звук [г].)
  • 2.  Ознайомлення з буквою Х (7)
  • Приголосні звуки [х], [х’] на письмі позначаються великою і малою буквами Х. Назва букви нібито теж сміється. Порівняйте велику і малу друковані букви. Чим вони відрізняються?( розміром)

-На що схожа буква Х? Покажіть мені букву з ручки та олівця, двох рук. (8)

(Заселення в будиночки)

- Знайдіть букву ха у класі(стіна слів, дитина дня, сонечко)

3.Вправа «Слухняний ротик»

1)Промовляння скоромовки вчителем( Діти плескають в долоні, якщо почули звук х) (9)

Ховрашок спішить до хати

Хоче зернятка сховати.

2)Промовляння скоромовки учнями з нарощування темпу

3)Промовляння скоромовки окремими учнями

- Куди спішить ховрашок?(до хати)

- Давайте зробимо звуковий аналіз слова хата( на парті та біля дошки)

4. Робота у групах. Відшукай та обведи  голосні та приголосні букви  на хмарах. (10)

1. Перш ніж розпочати нашу роботу в групах, давайте повторимо правила роботи. (11) (12)

1.Працюють всі.

2.Піднята рука

3.Будь терплячим

4.Поважай виступаючих

5.Говорити по одному

6.Вчись слухати і чути

7.У тебе все вийде

Ховрашок завдання вам приготував –

У кожної групи є по одній хмаринці. На хмаринках написані літери, які ви вже вивчили. Задача першої і другої групи – обвести в кружечок лише ті літери, які позначають голосні, задача третьої, четвертої, п’ятої та шостої груп – обвести в кружечок лише ті літери, які позначають приголосні.

(діти працюють з хмаринками після чого колективно перевіряють й вивішують разом з вчителем на дошку).

I група -голосні                  II група приголосні

А у м и і  ге к є б  п н Ї о л в е р д

5. Читання складів із буквою Х.

 - Погляньте, будь ласка на хатинку нашого ховрашка.

 - Що ви помітили цікавого? Він оздоблений складами.

 - Давайте прочитаємо їх. (Діти читають)

Ха    Ах

Хо    Ох

ху     Ух

хі       Іх

хи     Их

хе      Ех 

V.  Фізкультхвилинка

Ми поставимо пиріг і дістанемо з печі

із труби іде димок такий летучий (або вязучий)

біля річки у ліску пекар Булочка живе

              зранку він пече пиріг такий пахучий.

 

VI.Продовження роботи над звуком і буквою Х,х

1.Етюд «Слухаємо себе». (Вправа на ауторелаксацію). (13)

Дітям пропонується сісти в зручній позі. На 1-2 хвилини заплющити очі, розслабитися, прислухатись до себе, «заглянути в себе» і подумати: що кожен почуває, який у нього настрій. В той же час Вчитель підносить до кожного коровай. Діти по черзі розповідають, не відкриваючи очей, як вони себе почувають, який у їх настрій, який запах вони почули.

  • Що це може бути?
  • Після цього вчитель пропонує дітям відкрити очі і подивитися що у неї коровай. Разом з вчителем обговорюютьс свої враження.

2.Розповідь про хліб. ( 14)

 Від пшеничного колоска до смачного короваю прокладений довгий і нелегкий шлях. Ще з давніх-давен наші земляки знають ціну хліба. Недаремно кажуть:

« Хліб – усьому голова».

-   А як потрапляє хліб до нашого столу?

-   Щоб виріс багатий урожай зерна, треба підготувати   поле до посіву.

  • А що потім?
  • Зорати поле.
  • Посіяти зерно.
  • Потім збирають його комбайнами.
  • Везуть на тік.
  • Чистять зерно на очисних машинах.
  • Мелять на муку.
  • Випікають хліб, булки, батони.
  • Потім все везуть до магазинів.

 

 

    -  Важкими  шляхами приходить хліб до нас на стіл.

Як бачимо, що хліб з’являється не відразу на столі. А де? (У полі.) Що потрібно, щоб виростити гарний врожай? ( Сонце, земля, вода, праця людини.)

3. Улюблена страва нашого ховрашка – це хліб. Він просить нас допомогти йому засіяти поле й виростити хліб.

-  Допоможемо, (Так)

4. Складання слів (асоціативний кущ)

- Але Земля ще холодна. Що може зігріти землю? Чого не вистачає на нашому уявному небі? Відгадайте загадку.

Відкривайте оченята,

 Досить спати,

досить спати

– Рано-рано у віконце

Заглядає з неба … (Сонце) (15)

 (вчитель вивішує сонечко на загальний проект)

  • Прокинулося вранці сонечко, вмилося, вмило свої щічки, ротик, очки, хотіло розчесати своє золоте волосся – промінці. Але їх не було.
  •  Діти, допоможемо сонечку повернути його промінці.
  • -Діти, на що схоже сонечко? ( на хліб)
  • Що вам спадає на думку, коли ви чуєте слово «хліб»?
  • Пригадайте наш тиждень «Ми – підприємливі»(діти називають слова, вчитель вивішує промінці зі словами, що назвали діти)
  • Мука, батон, булка, сухарики, пиріжки, коровай (16)

5. Складання слів з поданих складів

- Землю сонечко прогріло, тепер можна і засіяти зерном.

- У кожної групи є зерна, на яких записані склади. Зерна це професії, які допомагають нам, щоб коровай прийшов до нас:

(17)Вчитель. Ми дослідили: для того, щоб хліб потрапив до нас на стіл прикладають зусиль люди 120 професій. Люди яких професій потрудилися над ним?

1. Виросла пшениця, ні спеки ні холоду не боїться. (сл. 8). 2. Агроном сказав, коли орати, як землю удобрити, чим зерно обробити (сл. 9). 3. Тракторист землю орав, поле засівав (сл. 10). 4. Льотчик над полем кружляв, молоді паростки від шкідників захищав (сл. 11). 5. Коли дозріли колоски, комбайнер колоски зібрав (сл. 12). 6. Шофер зерно на елеватор повіз (сл. 13). 7. Коли зерно висушили, мельник його на борошно змолов (сл. 14). 8. Із борошна пекар замісив тісто і випік хліб (сл. 15).

(18)Отже, хліб пройшов тяжкий шлях, перш ніж потрапити до нас на стіл.

  •  
  • Спробуйте утворити слова професій, які пов’язані з хлібом.
  •           Ком-байн-нер, во-дій, трак-то-рист, пе-кар, аг-ро-ном, хлі-бо-роб

(Діти складають слова й називають їх. Після чого всі гуртом підходять до проектної роботи й «саджають свої зерна»)

-Що робить комбайнер? ( Комбайнер збирає колоски)

-Людина якої професії пече хліб?( Пекар пече хліб) схема речення

-Так, люди яких професій потрудилися, щоб наш коровай був на столі? (комбайнер, водій, тракторист, пекар, агроном, хлібороб.)

- Давайте разом прочитаємо ці слова

5.  Гімнастика для очей. (18.1)

Заспокоїлися, подивились на мене, у вікно, на дошку, заплющили очі, зробили видих і працюємо далі.

6. Виявлення букви в словах  (19)

Робота в парі

  • Щоб наші зерна зійшли, що треба зробити? (полити).
  • Що може нам допомогти в цьому (Дощик).
  • У вас на партах у кожної пари є краплинки зі словами.
  • Знайдіть у цих словах літеру х та обведіть її. (Діти знаходять літеру, Виходять до дошки, читають слова, вчитель чіпляє краплини на проект)

7. Робота з текстом 

  • З теплим весняним сонечком й дощиком зернятка стали проростати: росте стеблик, з ростків з’являються міцні, тверді колоски.
  • У вас на партах є колоски, на зворотному боці яких – текст.
  • Читання тексту вчителем .учнями, після чого діти разом з вчителем кріплять свої колоски на проект.
  • Як ви вважаєте про що буде йти мова?

                                            Хліб

Хліб – всьому голова. Якщо буде хліб, буде мир, буде щасливе здорове життя народу. Ось він – свіжий, запашний лежить на вишитому рушнику. Від нього йде запах золотої ниви, спекотного сонця, чується пісня жайворонка.

  • Що сказано про хліб?
  • Де лежав хліб?
  • Чим пахне хліб?
  • Як треба ставитися до хліба?

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Наш Ховрашок додому поспішає,
  • Адже на дворі ще зима гуляє,
  • Він в хатці своїй ще поспить,
  • А весною до нас прибіжить.
  • Давайте йому нагадаємо –
  • Яку букву ми вже знаємо…
  • Слова із нею ми назвем

 

  • Назвіть слова в яких зустрічається звук х
  • Яке завдання сподобалось найбільше?
  • Наш герой щиро дякує вам за вашу плідну роботу.
  • Подивіться на колоски своєї праці.
  •  Подивіться, яку ми з вами велику й клопітку зробили справу.
  •  Мені дуже хотілося, щоб ви були отими колосками з золотими зернятками, в які вкладають свій час своє натхнення ваші батьки, вчителі. А ви поважали всіх тих людей, які для вас працюють і хліборобів, і пекарів, і лікарів, і вчителів.

 

 

 

 

Рефлексія

Гра «Супер» (20)

 Приготуйте праву долоньку. 

-Загніть мізинчик, якщо ви познайомилися і допомогли  Ховрашку. 

-Загніть наступний пальчик, якщо ви дізналися про новий приголосний звук, який позначається буквою Х 

-Наступний пальчик загинає той, хто сьогодні хоч раз бачив посмішку і дізнався завдяки яким професіям коровай  зявився у нас на столі. 

-Ще одного пальчика загинає той, хто сьогодні читав текст і вирощував колоски. 

-А тепер покажіть, що у вас вийшло. 

-Супер! Це значить, що урок наш вдався. У вас є щонайменше 4 причини, які свідчать про те які всі молодці. 

3. Створення установки на відпочинок

Дякую вам за роботу! Ростіть добрими і мудрими! Любіть і вивчайте рідну мову! (Слайд 15)

Діти разом з вчителем виносять коровай гостям (21)

На закінчення уроку ми хочемо пригостити всіх вас хлібом, щоб ви ніколи не втратили смаку українського хліба, щоб ви всі завжди були ситі й здорові, веселі й щасливі, щоб в усі часи, в усі віки на українському столі на білій вишитій скатертині лежала, немов сонце, кругла паляниця.

Всі разом : Нехай завжди буде пахучий хліб на вашому столі.

Відео, музика

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку