Урок- екскурсія з української мови для учнів 2 класу за темою : "Голосні звуки" у нестандартній формі допоможе визначити істотні ознаки голосних звуків. а також познайомить учнів з історією рідного краю.
Урок української мови у 2 класі
Тема: Голосні звуки. Спостереження за істотними ознаками голосних звуків. Букви, що позначають голосні звуки.
Мета: уточнити і закріпити знання учнів про голосні звуки
та позначення їх буквами на письмі, вчити
розпізнавати голосні звуки за їхніми істотними
ознаками; розвивати вміння спостерігати,
узагальнювати; виховувати любов до рідного краю, до
Батьківщини.
Обладнання: картки для групової роботи, ілюстрації, портрет Т.Г. Шевченка, мультимедійний проектор.
І. Організація класу.
Доброго дня вам, любі малята,
хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою усмішкою всіх вас вітаю,
настрою чудового на весь день бажаю.
Вправо, вліво поверніться
і сусідам посміхніться.
Це місто розташоване в 50 км від нашого, на річці Дніпро. Між цим містом і нашим розташоване селище міського типу Іларіонове. І так за весь шлях, який ми будемо долати ми повторимо матеріал, який вивчили на попередніх уроках. А подорожувати ми будемо поїздом. І так, щоб наш поїзд відправився ми повинні взяти з собою старанність, уважність, допитливість, а ще доброзичливість. Наш поїзд відправляється.(слайд №2)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці.
1. Етап проектування. (слайд №3)
1. Зупинка “Згадай-но”
2. Зупинка “Каліграфічна”
3. Зупинка “Очікування”
4. Зупинка “Історична”
5. Зупинка відпочинку
6. Зупинка Дружби
7. Зупинка “Театр Шевченка”
8. Зупинка “Історичний музей”
9. Зупинка кінцева.
2. Зупинка “Згадай-но”.
Мозковий штурм.
Дніпро – обласний центр.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми с вами закріпимо знання про голосні звуки та позначення їх буквами на письмі, будемо вчитися розпізнавати голосні звуки.
Діти, ми з вами уже приїхали і виходимо у місто. А супроводжувати нас буде екскурсоводи – це учні нашого класу.
Вимовте слово вокзал, назвіть голосні звуки в цьому слові, ворота, місто.
Як ви розпізнаєте голосні звуки? (коли вимовляємо голосні звуки, повітря через рот проходить вільно, і ми чуємо тільки голос, без шуму).
Отже, як бачите голосні звуки мають властивість утворювати склад. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.
Складіть речення про вокзал м. Дніпра.
Нас вразив сучасний, новий вокзал міста. (Слайд №5)
ІV. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
Зупинка “Історична”
Вправляння у вимові голосних та приголосних звуків. Порівняння їх звучання.
Раніше це місто називалось Катеринослав. Це творіння князя Потьомкіна. У 1784 році за указом Катерини ІІ місто на Дніпрі називалось Катеринославом.
Порівняння їх звучання.
Висновок: коли вимовляємо голосні звуки, повітря через рот проходить вільно і ми чуємо тільки голос, без шуму.
[а] [о] [у] [е] [и] [і]
/\ | /\ /\ | /\
а я о у ю е є и і ї
Ми склали таблицю всіх голосних звуків української мови і букв, якими позначаються голосні звуки на письмі.
3.Ознайомлення з правилом с.20
А відпочивати ми з вами будемо в парку, який називається парк Глоби, в честь його засновника. А раніше, коли місто було засноване він називався Міський сад, у ХХ ст. – парк Чкалова, в пам'ять про відомого льотчика, Валерія Чкалова. Це розкішне місце для відпочинку не тільки для жителів, а й для гостей міста. Затишні зелені алеї та лебеді, які плавають у штучному озері милують погляд кожного. ( Показ ілюстрацій )
Фізхвилинка під музику.
Цей театр названий на честь українського поета Тараса Григоровича Шевченка. Ця надзвичайно талановита людина прославила нашу країну на весь світ.(Слайд №11)
а)Словникова робота
Батьківщина
-Назвіть орфограму у цьому слові. Як називається наша Батьківщина?
- Доберіть слово близьке за значенням.
Складання асоціативного куща до слова. (Слайд №12)
ріки гімн Київ моря
Дніпро села
Батьківщина
герб
міста гори ліси прапор
б) складання звукової моделі слова та речення з цим словом.
в) Робота з підручником. Вправа 53.
Хмарини, хмарини, небесні кораблі,
за ними я піснею лину.
Безсмертя достойний лиш той на землі,
хто любить свою Батьківщину.
Побудувати звукові моделі слів кораблі та любить.
Що значить любити Батьківщину?
V. Узагальнення і систематизація знань.
Раніше він називався “ Музей Поля” названий на честь видатного українського краєзнавця. А у 1905 році був збудований невеличкий будинок музею і зараз він носить ім'я видатного мешканця міста Д. І. Яворницького ( фото).Це був видатний вчений та історик. Він віддав музею 30 років свого життя. В музеї зібрані цінні експонати: карета Катерини II з 18 століття( демонструю), український жіночий народний костюм.
Словникова робота
Експонат – музейна річ, представлена в музеї, що має характерні властивості для відображення досягнень культури, науки, тощо.(Слайд№ 14)
1)Робота в парах
Робота над прислів'ями
Руки людини і пустелю на квітник перетворять.
Гарного коня хвалять, гарну людину шанують.
І найкраща земля без робітника дичавіє.
Пояснити значення, підкреслити голосні.
2.) Зупинка Дружби
Я пропоную об'єднатись у групи за допомогою квіточок, які є у кожного з вас. Знайдіть стіл, де розквітла ваша квіточка. Таким чином у нас утворилося 4 групи. На виконання завдання ви маєте 5 хвилин. Але перш ніж почнемо працювати, давайте згадаємо правила, які ми склали: (Слайд №15)
Завдання для груп
1 група
Де, там, мати, земля, мила, народила.
2 група
Правильно побудувати кожне речення. Записати в такій послідовності, щоб вийшло оповідання. Дібрати заголовок. Підкреслити букви, які позначають голосні звуки.
Дніпро, місто, гарне дуже.
Воно, влітку, у, квітах, потопає.
Вулиці, гарні, затишні, милують, всім, око.
Дніпро, річка, виблискує, у зелені, дерев.
3 група
Скласти з речення, використовуючи опорні слова. Підкреслити букви, які позначають голосні звуки.
Велике, кінотеатри, театри, пам'ятники, музеї.
4 група
З деформованого тексту утворити прислів'я
Край , за , життя , рідний , віддай .
Записати , пояснити значення.
Визначити на яке питання відповідає кожне слово.
Підкреслити букви, що позначають голосні звуки, у словах, що називають назви предметів.
Презентація робіт у группі
VI. Зупинка кінцева. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
Ось і закінчилася наша екскурсія. Мені дуже сподобалося, як ви працювали. Доповніть речення.
На уроці я…
- дізнався…
- зрозумів…
- навчився…
- найбільші труднощі відчув…
- не вмів, а тепер умію…
- змінив своє ставлення до…
- особливо запам’яталося…
На наступному уроці я хочу…