Урок української мови в 3 класі з теми "Розрізняємо іменники – назви істот і неістот".

Про матеріал
Конспект уроку української мови в 3 класі з теми: "Розрізняємо іменники – назви істот і неістот" за підручником К. Пономарьової. До конспекту уроку додаються презентації "Замок Радомисль", гра з цеглинками - лего "Істота чи неістота", "Фестиваль дерунів".
Перегляд файлу

Тема: Розрізняємо іменники – назви істот і неістот.

Мета:  формування предметних і ключових компетентностей (спілкування рідною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна, природнича); розвиток уваги, критичного мислення, мовлення, навички письма, творчої уяви; спостереження за номінативною функцією іменника; виховання працелюбності, жаги до знань.

Обладнання: картинки  друзів  (Щебетунчик, Читалочка, Ґаджик і Родзинка); презентація «Замок Радомисль»; презентація «Фестиваль дерунів»; презентація–гра «Істота чи неістота», цеглинки           « Lego», картинка із зображенням дерунів, емблема фестивалю дерунів, картинки - ребуси.

 

                                   Хід уроку

І.Організаційний  момент.

Зараз у нас урок української мови. І з нами знову на уроці наші друзі: Щебетунчик, Читалочка,  Ґаджик і Родзинка.

Сьогодні разом з ними ми будемо досліджувати  іменник і будемо вчитися розрізняти іменники – назви істот і неістот.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів.

- Наші друзі хочуть перевірити, що ви пам’ятаєте про іменник з програми 2 класу.

 - Яка частина мови називається іменником?

( Іменник-це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання    хто?   що?)

1. Групова робота.

- Діти, Ґаджик нам відправив повідомлення. В них зашифровані іменники. Давайте їх спробуємо відгадати. Таких повідомлень 6. Їх ми розподілимо по групах. Кожній групі – одне повідомлення.

(зашифровані слова: парта, коза, зошит, кіт, вовк, яблуко)

Вчитель: Яке слово розшифрувала 1 група?

(спікер групи називає слово – вчитель пише маркером на дошці або вивішує надруковане слово. Кожна група називає слово, яке розшифрувала.) Вчитель записує навпроти стрілочок.

- Скажіть, які з цих іменників відповідають на запитання Хто?  (обводимо червоним маркером)

- А які іменники  відповідають на запитання Що? (обводимо синім маркером).

Зробимо висновок: іменники відповідають на запитання Хто? або Що? (вчитель вивішує таблички або записує запитання навпроти червоних стрілочок).

2. Колективна робота (асоціативний кущ – Іменник)

 

                                Хто?

 

                   Іменник

 

                                 Що?                                         

З 2 класу ми вже знаємо, чому для одних іменників ми ставимо запитання Хто?, а для інших – Що?

До яких іменників ми ставимо запитання Хто?          (до іменників – назв істот)

До яких іменників ми ставимо запитання Що?          (до іменників – назв неістот)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти  іменники назви істот і неістот. Для цього вам необхідні гострий зір, мудра думка, плече підтримки, рука допомоги та позитивні емоції.

1.Робота в зошитах.

Сідайте рівненько, відкривайте свої зошити та записуйте число, класна робота.

Спинки тримаємо рівненько, зошит лежить навскоси.

- Каліграфічна хвилинка.

Т т  тр  ап  ез  за  трапеза

- Робота зі словом.

Трапеза – обідній стіл з їжею та частуванням;                  обід, вечеря за таким столом.

Трапезна – місце, де приймали їжу.

2. Сприйняття та усвідомлення інформації. (Вправа 1 ст. 78)

Відкрийте підручник на сторінці 78. Читаємо завдання до вправи 1.

Що треба зробити в даній вправі? (записати подані слова у дві колонки).

Пишемо в зошитах Вправа 1

Спочатку рядка пишемо питання Хто?  посередині – питання Що?

(колективне виконання вправи)

Перше слово – (читає учень) – школярі. В яку колонку запишемо це слово? Правильно, в першу, бо воно відповідає на питання Хто?

Друге слово – (читає учень) – олівець (що?)

Наступне слово – артист (хто?)

Четверте слово – ведмідь (хто?)

П’яте слово – трава (що?)

Наступне слово – телефон (що?)

Сьоме слово – птахи (хто?)

І останнє слово – мікрофон (що?)

Подивіться уважно на слова, які ми записали.

Які іменники називають людей і тварин? (Іменники, які відповідають на питання Хто?)

Такі іменники – це назви істот.

Які іменники називають усі інші предмети? (Іменники, які відповідають на питання Що?)

Такі іменники – це назви неістот.

 

Прочитайте правило в підручнику на ст.78.

На які питання відповідають слова – назви істот?

На які питання відповідають слова – назви неістот?

Вдома ви ще раз уважно прочитаєте правило, щоб краще його зрозуміти та запам’ятати.

 

3. Релаксація (спокійна музика)

Вчитель: На вулиці зимно, а так хочеться тепла. Сіли зручно,заплющили очі, розслабились  і заспокоїлись, налаштували уяву і фантазію.

Ви у затишному куточку природи. Навколо вас іменники. Підходимо до дерева. Дерево – іменник. Торкаємось стовбура. Стовбур теж іменник. Підіймаємо голову уверх. Там небо. Це теж іменник. Ось ви почули стукіт по стовбуру дерева. Це прилетів дятел. Дятел – теж іменник. Трішки відпочили, відкриваємо оченята, повертаємося у клас.

 

4. Робота з текстом  (Вправа 2, ст.79)  – усно.

(вправу виразно читає 1 учень)

    - Про що йдеться мова у вправі? (Про замок Радомисль) – перегляд презентації. (слайд 2)

  • Де розташований  Замок Радомисль? (На Житомирщині)(слайд 3)
  • Що було раніше розташовано  у замку? (Паперова фабрика)(слайд 4 )
  • Що проходить у замку тепер? (Виставки і концерти)(слайд 5 - 7)
  • Яка роль трапезної  в наш час? (Там подають старовинні страви та трав’яні чаї)(слайд 8 - 9)
  • Чим цікава територія замку? (Територія замку з усіх боків оточена водою і парком)(слайд 10)
  • Яких мешканців можна зустріти у замку? ( там живуть видри, норки, бобри, лелеки, плаває риба)(слайд 11)

 

Родзинка  пропонує вам виконати її завдання:

у Вправі 2 дівчатка шукають 4 іменника – назви істот, хлопчики – 4 іменника – назви неістот. (усно називають).

(Неістоти: замок, фабрика, книга, виставки, концерти, трапезна…)

(Істоти: видри, норки, бобри, лелеки, риба)

 

 Молодці! Родзинка дуже задоволена, як ви виконали її завдання. А Щебетунчик пропонує вам утворити назви неістот від поданих слів Вправи 3.

 

5. Застосовуємо знання ( Вправа 3).

Прочитай перше слово …

Школярка -….

Який іменник можна утворити від цього слова, щоб він називав назву неістоти? (школа).

Садівниця – сад, шахтар – шахта, трактористка – трактор, фермер – ферма, лісник – ліс, двірник – двір.

Який висновок можна зробити?

Назви неістот можна утворити від назв істот.

 

6. Робота з цеглинками « Lego».

А зараз трішки відпочинемо з користю. У кожного з вас на парті є цеглинки двох кольорів: червоний і синій. Зараз на екрані будуть з’являтися  слова - іменники. Ваша задача: визначити який це іменник назва – істоти чи неістоти. Якщо істота, ви піднімаєте  цеглинку червоного кольору, якщо неістота – цеглинку синього кольору. Зрозуміло? Тоді розпочнемо. Працюємо тихо, не підказуємо, лише піднімаємо цеглинку.

(гра «Істота чи неістота»)

Молодці! Трішки пограли та відпочили, а зараз різнорівневі завдання від Читалочки.

7. Диференціація навчання. (картки 3 кольорів).

Читалочка приготувала вам кольорові картки, на яких записані завдання для самостійного опрацювання. Ви виконуєте завдання, вкладаєте в зошит, а я потім перевірю його разом з вашою класною роботою.

 Індивідуальна робота над словниковими словами. (для встигайликів)

(Деяким учням  роздаю картку зі словом, в якому пропущена буква. Задача учня: записати маркером пропущену літеру).

- А зараз перевіримо учнів, які працювали з додатковим завданням.

(Картку кожного учня демонструємо, перевіряємо колективно правильність написання  слова та ставимо до кожного слова питання Хто? або Що?)

Слово директор. Яку пропущену букву вставив…..

Яке питання  можна поставити до слова директор? (Хто?) Чому? (бо це слово - назва істоти)

(Аналогічно зі словами : верблюд, черешня, абрикос, депутат, фермер)

8. Робота з ребусами.

  Ґаджику дуже сподобалося, як ви сьогодні працюєте, тому він підготував для вас цікаві ребуси.

Давайте поміркуємо яке слово заховалося в 1 ребусі. ДЕРУНИ

* А яке слово зашифровано у 2 ребусі?  КОРОСТЕНЬ

Що означають ці слова? Хто знає що означає слово «Коростень»? (назва міста)(демонстрація картинки)

Що означає слово «деруни»?

(Деруни – це картопляні млинці)(демонстрація картинки)

Справа в тому, що в місті Коростень щороку проходить  фестиваль дерунів. Про цей фестиваль ви прочитаєте в домашньому завданні. Подивіться в підручнику на Вправу 7. Вдома вам необхідно прочитати текст, списати його, розкривши дужки та підкреслити назви істот.

ІV. Підсумок уроку.

Наш урок підійшов до завершення. Про що дізналися сьогодні на уроці? Чи допомогли вам гострий зір, мудра думка, плече підтримки, рука допомоги та позитивні емоції?

*Ви сьогодні на уроці гарно працювали, тому Гаджик вам приготував цікаву презентацію. Він був на фестивалі дерунів, зробив для учнів гарні світлини і пропонує їх переглянути ( перегляд презентації «Фестиваль дерунів» * за часом).

Додатки

 

Картки (різнорівневі)

 

І рівень (жовтий колір – задовільно)

Знайди іменники - назви істот та підкресли.

 

Білка, мама, клей, зошит, кухар, чобіток, вуж, школяр.

 

 

 

ІІ рівень (зелений колір – добре)

 

З’єднай іменники із запитанням, яке можна до нього поставити.

                                   

                                       Жираф

                                        пенал

                                        вікно

         ХТО?                     бабуся               ЩО?

                                        огірок

                                        ведмідь

                                        цукерка

ІІІ рівень (рожевий колір – високий)

Утвори іменники – назви істот.

 Що?             Хто?

Казка  -          казкар.

Трактор  -  _______________________________.

Кухня     -  _______________________________.

Футбол   -  _______________________________.

Школа    -  _______________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська мова 3 клас. Вчитель: Гуменок Н.І.mirpps.ru. Гра «Істота чи неістота»

Номер слайду 2

Хто? Що?

Номер слайду 3

Що? Хто? Корова

Номер слайду 4

Що? Хто? Зошит

Номер слайду 5

Що? Хто? Чашка

Номер слайду 6

Що? Хто? Заєць

Номер слайду 7

Що? Хто? Лимон

Номер слайду 8

Що? Хто? М’яч

Номер слайду 9

Що? Хто? Равлик

Номер слайду 10

Що? Хто? Жук

Номер слайду 11

Що? Хто? Шапка

Номер слайду 12

Дякую за увагу!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська мова 3 клас. Вчитель: Гуменок Н.І.mirpps.ru. Замок Радомисль

Номер слайду 2

Хвилинка релаксації

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Замок Радомисль

Номер слайду 6

Замок Радомисль

Номер слайду 7

Замок Радомисль

Номер слайду 8

Замок Радомисль

Номер слайду 9

Замок Радомисль

Номер слайду 10

Замок Радомисль (трапезна)

Номер слайду 11

Замок Радомисль (трапезна)

Номер слайду 12

Замок Радомисль

Номер слайду 13

Замок Радомисль

Номер слайду 14

Дякую за увагу!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська мова 3 клас. Вчитель: Гуменок Н.І.mirpps.ru. Фестиваль дерунів

Номер слайду 2

Емблема фестивалю

Номер слайду 3

Українські деруни

Номер слайду 4

Українські деруни

Номер слайду 5

Фестиваль дерунів

Номер слайду 6

Фестиваль дерунів

Номер слайду 7

Фестиваль дерунів

Номер слайду 8

Пам’ятник деруну

Номер слайду 9

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куркова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
6127
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку