Урок української мови в 4 класі "Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні"

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 1

Мета:Повторити вивчені раніше відомості про прикметник. Учити спостерігати за роллю прикметників у мовленні. Розвивати мовленнєве чуття, культуру мовлення, спостережливість. Виховувати інтерес до мови, навчання.

Обладнання : Мовний матеріал, мікрофон, кросворд, малюнки пейзажів, репродукція картини І Шишкіна «У парку», зображення синиці, картка для роботи в групах, для самооцінювання, перфокартки.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: технологія «Незакінчене речення», виклад інформації, пояснення, запам'ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.

Принципи навчання : особистісно-орієнтованого навчання, науковості, виховного навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (пам'ятка-аутотренінг, кросворд, репродукція картини І. Шишкіна «У парку»), об'єкти навколишнього середовища(олівець, крейда, пташка(іграшка)), підручники.

Перегляд файлу

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgУРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

4 клас 

Тема: Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Мета: Повторити вивчені раніше відомості про прикметник. Учити спостерігати за роллю прикметників у мовленні. Розвивати мовленнєве чуття, культуру мовлення, спостережливість. Виховувати інтерес до мови, навчання.

Обладнання : Мовний матеріал, мікрофон, кросворд, малюнки пейзажів, репродукція картини І Шишкіна «У парку», зображення синиці, картка для роботи в групах, для самооцінювання, перфокартки.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний , частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: технологія «Незакінчене речення», виклад інформації, пояснення, запам’ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, контроль, самоконтроль, конкретизація і закріплення вже набутих знань, формування висновків.

Принципи навчання : особистісно-орієнтованого навчання , науковості,  виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (пам’ятка-аутотренінг, кросворд, репродукція картини І. Шишкіна «У парку»), об’єкти навколишнього середовища(олівець, крейда, пташка(іграшка)), підручники.
                                                         Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Створення  емоційного  настрою. Пам` ятка – аутотренінг.

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgЯ – учень.
Я – творча особистість.
Я думаю, я в пошуку.
Я хочу багато знати.
І буду багато знати.

2. Віршований початок уроку

Так, в скарбничку мовну, поки вивчимо тему

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть і нові знання, правила, завдання,
Ваші творчі думки та оповідання.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Загадка.
Його ні купити, його ні продати,
Ні вкрасти не можна, ні подарувати.
Він може в тобі розвиватись, рости
З ним можна любої мети досягти!(Розум)

2. Технологія «Незакінчене речення».

- Продовжити речення.
Розвивати розум, мислення, пам’ять на уроках української мови нам допоможуть…

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

1.Каліграфічна хвилинка 
- Що записано на дошці? ( ик пр мет ник )
(звертаємо увагу на безвідривне написання )
- Прописуємо з’єднання букв 
- Яке слово можна утворити? (Прикметник)
2.Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності

- Усе, що я вам розповім, тра­пилося глибокої осені. Пані Осінь разом зі своїми синами-місяцями готувалася в дорогу, щоб привітати зустрітися із зимою. І саме в цей час осінній вітерець приніс їм телегра­му. Ось вона. А зміст цієї телегра­ми такий:

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg«Дуже чекаємо на вас. При­кметники».

Осінь запитала у своїх синів:

- А хто такі прикметники? Якою є їхня роль у мовленні? Чи можна жити без при­кметників?

Сини почали відповідати: «При­кметники — це...», а далі... забули.

- Отже, щоб допомогти їм зга­дати, ми на сьогоднішньому уроці повинні пригадати все про при­кметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють вони у мовленні.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Повторення вивченого про прикметник. Робота в парах.

- Мені самій буде тяжко допомогти Осені, тому діти І варіанту будуть «вчителями», діти II варі­анту — «учнями».

(«Вчителі» нагадують «учням» ви­вчений у попередніх класах матеріал про прикметники.)

- Що таке прикметник?

- На які питання відповідає?

- Які має значення, власти­вості? (Може мати антоніми, си­ноніми, пряме і переносне значення, змінюється за відмінками, числами, має рід.)

2. Перевірка. Гра «Мікрофон».

 «Учні» кожної пари відповіда­ють на запитання «вчителів».

- Молодці.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Вірш про прикметник стор 80, впр. 152
- Слухати уважно вірш.
- Про що в ньому розповідається?
- Пригадайте , що називається прикметником.
2. Словникова робота
Прикмета, ознака, предмет
- Поставити наголос

3. Розгадування кросворду

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Молодці, діти! На вас чекає кросворд «Назви прикметник».

 

д

о

б

р

и

й

 

 

 

з

а

й

в

и

й

м

а

й

б

у

т

н

і

й

 

 

 

п

р

а

в

д

и

в

и

й

я

с

к

р

а

в

и

й

с

м

а

ч

н

и

й

  1.       Доброзичливий,приязний,чуйний. (Добрий.)
  2.       Непотрібний; той, без якого можна обійтись. (Зайвий.)
  3.       Той, що буде згодом, настане пізніше. (Майбутній.)
  4.       Той, який каже правду; чес­ний; справедливий. (Правдивий.)
  1. Сліпучий, сяючий. (Яскра­вий.)
  2. Приємний на смак. (Смач­ний.)

- Прочитати слово у виділено­му стовпчику. (Ознака.)

- Отже, прикметник виражає ознаку предмета.

4. Робота з підручником. Вправа 151, с.80

-  Прочитай і відгадай загадки. Які слова в загадках допомогли їх відгадати? До якої части ни мови належать ці слова? (12 прикметників)
- Чому це прикметники?
- Ознака, прикмета це що?
- У тлумачному словнику написано, що 
Прикмета - це характерна риса, яка відрізняє один предмет від іншого,
розповідає про когось або про щось більш детально
Давайте в цьому впевнимось.
- Вгадайте , що це?
Це дерево. Воно має стовбур, гілля, листя, а називається воно… .
- Змінимо розповідь . Що допоможе? 
Ніжне, красиве,стрункий, білокорий,тонке, дрібненьке. 
- Чому впізнали дерево? Як називаються слова, які підібрали?
- На які питання відповідають ці слова? Що означають?
- Скажіть визначення прикметника і свій зразок.
- Описати за зразком своє дерево.
5. Вибірковий диктант

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg      Прийшла (яка?) довгоочікувана осінь. Вже не так яскраво сяє (яке?) ніжне сонечко. Заблищала від золота листя (яка?)білокора берізка. Зашуміли (які?) холодні дощики. Відлітають (які?) перелітні птахи.

- Виписати прикметники, поставити до них запитання.
- Чому відповідають на різні запитання?
- Прикметники змінюються за родами і числами. 
6. Фізкультхвилинка-оплески.

- Читаю речення, коли почуєте прикметники, плесніть у долоні.

Осінні дощі землю напувають. Березневий дощ тішить кві­тень, а вересневий - людей. Листя чекає на повернення голосистих солов'їв.

7. Утворення спільнокореневих прикметників у групах
- З чим пов’язані прикметники у мові?
- Можна утворити спільнокореневі прикметники. Спробуємо це зробити.
Осінь, прохолода, вітер, сонце, хмара, дощ.
- За допомогою якої частини слова утворені прикметники?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Творча робота. Пейзаж осіннього дня за картиною І. Шишкіна «У парку» 
- Опишіть картину. Знайдіть прикметники у ваших творах.
2. Гра  «Чарівне  сито».

- Пересійте  через  сито   слова  і  залиште  ті,  які  стосуються даної теми. (Шелестить, дзвін, веселий, шелест, дзвінкий, дзвонить, чотири, радісний, щирий, осінь, сірий.)

3. Робота з реченням

    Тихий  вітерець  погойдував   високі  дерева.

- Визначте  рід,   число прикметників .

Постановка проблемного питання:

- Чи у всіх прикметниках ми можемо визначити рід?

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Доберіть  синоніми,  антоніми  до  даних  прикметників.

4. Робота в парах. Гра «Допоможи другу»

- Що означає прикмета? Ваше завдання - підібрати прикметники за завданнями на картках. Записати їх у зошит.

5. Робота з підручником. Вправа 153, с.81

- Прочитайте два описи й порівняйте їх. Який з описів є виразнішим? Завдяки чому?

- Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні.

6. Гра «Впізнай за описом»
Предмет з торбинки олівець, крейда, пташка(іграшка)
(Учень описує предмет за допомогою прикметників)
7. Робота з підручником . Вправа 154, с.81

- Яка тема, мета твору?
- Про яку пташку розповідається у вправі?

- До  прикметників  весела, маленька  усно добери синоніми й антоніми.

8. Робота з перфокартками (За наявності часу та бажання учнів)

Від іменника утворіть прикметник

Зима - …

Сніг - …

Зелень - …

Квітка - …

Мова - …

Друг - …

Ліс - …

Мороз - …

Україна –

Подільськ -
VІ. Підсумок уроку

1. Рефлексія. 
- Про що говоримо?
- Що вивчили? Що будемо вчити? 
2. Гра «Мікрофон»

Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Якими є ваші враження від уроку?

- Чому вдалося виконати всі завдання?

- Що, на вашу думку, вдалося найкраще?

- Що нового дізналися? Чому ці знання нам потрібні?

3. Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

- Оцініть свою роботу за таблицею.

1.

Каліграфічна хвилинка

1б.

2.

Робота з перфокарткою 

2б.

3.

Вибірковий диктант

2б.

4.

Підбір спільнокореневих слів

2б.

5.

Складання опису картини

1б.

6.

Робота біля дошки

2б.

7.

Підбір прикметників

2б.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 154, с.81 (Диференційовано)
Середній  і достатній рівень. Виписати опис пташки і підкреслити прикметники.
Високий рівень. Скласти свій опис будь-якої іншої пташки і підкреслити прикметники.
 

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
1121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку