Урок української мови в 4 класі "Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів : науковому і художньому"

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 3

Мета: вчити учнів розрізняти тексти за їх стилістичними ознаками, вживати прикметники в мовленні зі стилістичною метою; розвивати мовлення учнів, спостережливість, творчу уяву; виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, бажання оберігати і примножувати її багатства.

Обладнання: девіз уроку, зображення берези, калини, запис плану, картки «Додатковий матеріал», листки зі словами, репродукції картин І. Левітан «Золота осінь»; В. Бакшеєв «Голуба весна»; А. Куїнджі «Березовий гай»;

О. Саврасов «Граки прилетіли», фото берези взимку.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: асоціативний кущ «Прикметник», виклад інформації, пояснення, запам'ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, особистісно-орієнтованого навчання, науковості, виховного навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники.

Перегляд файлу

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgУРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

4 клас

Тема. Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів : науковому і художньому

Мета: вчити учнів розрізняти тексти за їх стилістичними ознаками, вживати прикметники в мовленні зі стилістичною метою; розвивати мовлення учнів, спостережливість, творчу уяву; виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, бажання оберігати і примножувати її багатства. 

Обладнання: девіз уроку, зображення берези, калини, запис плану, картки «Додатковий матеріал», листки зі словами, репродукції картин І. Левітан «Золота осінь»; В. Бакшеєв «Голуба весна»; А. Куїнджі «Березовий гай»;

             О. Саврасов «Граки прилетіли»,  фото берези взимку.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний , частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: асоціативний кущ «Прикметник», виклад інформації, пояснення, запам’ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, особистісно-орієнтованого навчання , науковості,  виховного навчання, принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники.    
                                                  Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

1.Привітання

Усміхнися всім навколо:

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgНебу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде!

2.Створення емоційного настрою

- Діти, розгляньте малюнок. Людина без усмішки – це струни без скрипки, це море без чайки, це дім без господині. Усміхніться до себе та однокласників, щоб сьогоднішній день у вас пройшов радісно і успішно. А хороший початок сьогоднішньому дню це посмішка, як на малюнку.

Давайте усмішки всім дарувати:

Татові, мамі, сестричці і брату.

Хай радість злітає у небо, як птах,

І ввічливість сяє у нас на устах.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 159, с. 83) 

- Прочитайте текст, який ви записали вдома 

- Які синоніми ви знайшли серед прикметників, поданих у довідці? 

- Яку роль вони виконують у мовленні? 

- Які пари антонімів утворили?

2. Каліграфічна хвилинка

Мм пр кр ве лля 

Маленька праця краща за велике безділля. 

- Як ви розумієте зміст цього прислів’я? 

- Знайдіть у прислів’ї прикметники. 

- З якими іменниками вони пов’язані? (Маленька праця, велике безділля) 

3. Творча робота 

- Утворіть прислів’я, додаючи прикметники-антоніми, що підходять за змістом. 

У мудрої людини ... вуха і ... язик. 

... земля ... рук не любить. 

З другом говори ввічливо: від грубого слова ... стає ... 

... у нас життя — ... не буде вороття. 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgКраще . .. правда, ніж ... брехня. 

Слова для довідок: новий — старий; гірка — солодка; близький — чужий; довгий — короткий; чорний — білий. 

— Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях? 

3. Вправа «Асоціативний кущ» 

- Що називається прикметником? 

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово прикметник? 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

- Ми повторили значення прикметників. А як ви гадаєте, навіщо нам потрібно вміти добирати прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, вживати їх у прямому та переносному значенні? (Щоб наше мовлення було виразним, яскравим, емоційним.) 

Тема наша непроста, та для всіх цікава, 

Будуть в ній слова, буде і забава. 

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

- Отже, тема нашого уроку: «Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: науковому і художньому».

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Порівняйте!»

- Про один і той самий предмет можна розповісти по-різному залежно від поставленої мети.

- Прочитаймо два описи.

- Простежте, в якому тексті прикметники та інші частини мови вживаються в прямому і переносному значенні, а в якому — тільки в прямому. Наведіть приклади.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Рослини калини ростуть у вигляді вічнозелених чагарників, іноді невеликих дерев. Більшість видів тіневиносливі і вологолюбиві. Листя цільні. Квітки білі, іноді рожеві, зібрані в суцвіття. Червоні або синювато-чорні плоди — кістянки, здебільшого їстівні. Розмножуються живцями, відводками, насінням. Тривалість життя - 50–60 років.

- Калина - дуже красива рослина. Це стрункий кущ, з багатьма тонкими гілками, що тягнуться до неба. Із приходом весняного тепла на них набухають бруньки. Потім калина вся вкривається білими суцвіттями-па-расольками, вона вбирає тепло сонця та живильну вологу землі. Її листя яскраво-зелене з нерівними зубчастими краєчками, і в них плутається вітерець.

      Потім, коли квіти оцвітають, на їхньому місці з’являються маленькі зелені ягідки. Вони поступово стають більшими та восени набувають насичено червоного кольору. Стиглі ягоди калини схожі на яскраві краплини крові, тому в традиції українського народу вони символізують силу життя. Ягоди калини також бувають жовтого та чорного кольору, а деякі види її не скидають листя восени.

Калина трохи кисла та терпкувата на смак. З неї готують смачне варення та компот. Зображенням калини прикрашають предмети побуту, крашанки, вишиванки.

- Перший текст називають науковим описом. Другий текст називають художнім описом.

Висновок. Отже, в першому тексті перелічуються ознаки куща, які відрізняють її від інших рослин. А в другому дається художнє зображення калини. Прикметники допомогли автору яскраво змалювати калину, її красу, привабливість, ніжність.

2. Робота над текстами. Вправа 160, с. 83

-Прочитай тексти і порівняй їх: що в них спільного і чим вони різняться.  Яка мета кожного тексту? (У першому тексті дається пояснення слова «ніч». Це науковий текст. У другому тексті дається художній опис ночі. Це художній текст.)

- Підрахуйте кількість прикметників у кожному тексті. (3 і 6)

- Який висновок ви можете зробити?

- Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті у переносному значенні.

- Знайдіть порівняння, вжиті у тексті. (Тихо було всюди, як у вусі.)

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgСловникова скарбничка

- Поясніть значення слів: примеркати; лупати.

(Учні роблять висновок про вживання прикметників у художніх і наукових текстах.)

Виконують письмово третє завдання до вправи 160. 

3. Фізкультхвилинка

Хто ж там, хто вже так втомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно всім нам встати           (вийти із-за парт)

Фізкультпаузу почати.

Сонце спить, небо спить                   (очі закриті долонями)

Навіть вітер не шумить.                     (присісти)

Рано-вранці сонце встало                   (відкрити очі, встати, підняти голови,

Всіх промінням привітало.                 піднятися на носки, руки підвести 

                                                               угору, розвести в сторони, підвести 

                                                               угору, помахати руками)

Хмарка сонечко закрила

Слізки срібні зронила.                         ( закрити обличчя руками)

Ми ті слізки пошукаємо,

У травичці позбираємо.                       (присідання)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Усне виконання вправи 161, с. 84

Учні читають тексти і визначають, який із них належить до художнього, а який — до науково-популярного.

- Який з цих текстів можна помістити у підручник з природознавства, а який - у підручник з літературного читання? Поясніть, чому ви так уважаєте?

2.  Робота в малих группах. Гра «Науковці»

- Уявіть себе науковцями. Перед вами — робочий матеріал.

Прочитайте текст. Знайдіть відповідь на питання своєї групи.

 

 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgБЕРЕЗА

Береза — це високе струнке дерево з білим стовбуром і довгими гнучкими вітами. Усього нараховують близько 20 видів берези. В Україні поширена бородавчаста, або плакуча, береза. Береза живе 50 років. За цей час вона виростає заввишки до 10–20 м. Квітне береза в середині квітня. Її квіти — жовті сережки.

З березових бруньок виготовляють ліки, з гілок — віники, мітли, з деревини - меблі, лижі, різні вироби домашнього вжитку, дьоготь, оцет.

1-ша група. Яке це дерево?

2-га група. Скільки видів берези нараховується?

3-тя група. Яка береза поширена в Україні?

4-та група. Скільки років живе береза? Якої висоти досягає?

5-та група. Коли цвіте береза? Які її квіти?

6-та група. Що виготовляють з березових бруньок, гілок, деревини?

- Над яким текстом працювали? (Над науковим)

- Доведіть свою думку.

3. Робота над складанням художнього тексту про березу

- Уявіть себе письменниками. Опишемо берізку, використовуючи прикметники.

1) Повторення структури тексту-опису.

- З яких частин складається текст-опис? (Зачин, основна частина, кінцівка)

Зачин в описі — загальне враження про предмет. У ній повідомляється, про що буде сказано далі.

Основна частина — ознаки предмета.

Кінцівка — висновок, ставлення до сказаного.

- А щоб легше було описувати берізку, подивимось, якою її бачили відомі художники.

2) Перегляд фотоматеріалу.

І. Левітан «Золота осінь»; фото берези взимку; В. Бакшеєв «Голуба весна»;

А. Куїнджі «Березовий гай»; О. Саврасов «Граки прилетіли».

3) Добирання заголовка.

- Ми спробуємо описати берізку восени, а для цього оберіть влучний заголовок.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Берізка в осінньому вбранні 

- Берізка 

- Золотокоса красуня 

4) Робота за планом. 

- Прочитайте план, записаний на дошці. 

                 План 

1. Завітала осінь у ліс. 

2. Осінні барви берізки. 

3. Милуюсь білокорою красунею. 

5) Спроба власного пера. 

Письмовий опис берези з використанням додаткового матеріалу. 

Додатковий матеріал для диференційованої роботи

Зачин 

1. Настала чарівна осінь.

2. Настала осінь.

 

У золоті шати одяглася береза. 

Нарядила берізку в золоте вбрання. 

Основна частина

Яка берізка?

 

струнка, білокора, тендітна, стоїть на узліссі

На кого схожа?

на молоду дівчину, на лісову красуню

Які гілочки?

тонкі, гнучкі, схожі на кіски

Хто розплітає коси беріз?

вітер-пустунець

Яке листя?

серцеподібні листки, на сонці золотом переливаються

Як воно падає?

кружляє у повітрі, наче карусель; веде танок прощальний

Який вигляд має берізка восени?

урочистий, сяє красою осені, палахкотить жовтим полум’ям свічки

Кінцівка

Люблю березу в осінньому вбранні! Люблю милуватися барвами осені! Берізка сяє красою осені.

6) Зачитування творів. Редагування текстів. 

Берізонько, берізонько, ти мавка лісова.

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgЗелені твої кіски вітрисько розвива.

Стоїш ти при дорозі у травах і кущах,

І білі свої ноги все миєш на дощах.

І коли весна надворі —

Оживуть берізки всі,

Стануть гарні, білокорі,

Наче вмиті у росі.

Цілісінький день береза співає,

Спочинку не має та втоми не знає.

Ми стовбур біленький погладим рукою,

До віття тонкого торкнемось щокою.

Нам би таємницю березчину взнати,

Про що її пісня, колись відгадати.

У нашої берізки білая кориця,

Вчесані кіски — любо подивиться!

На дорогу з двору вистрибнули кізки,

Стали гризти кору білої берізки.

Ми сказали кізкам: «Не гризіть, не треба,  

Хай наша берізка виросте до неба».

Білі ніжки у берізки, чобітки юхтові,

І сережки золотисті в кучерях шовкових.

А на грудях вишиванка — мережана, біла.

Усміхнулася берізка, як дівчина, мило.

Як прийшла до нас уквітчана весна,

Посадила я берізку край вікна.

Стала, стала я берізку поливать,

Стала пісеньку веселу їй співать.

Ти, рости, моя берізонько, рости,

Буйним листям всім на радість шелести.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Про що дізналися на сьогоднішньому уроці? 

- У чому впевнилися? 

- Чого навчилися? 

- Чим же відрізняється науковий текст від художнього? 

Уроку нашому кінець.

Хто трудився – молодець!

Як сподобалося вам

То скажіть про це і нам.

Як не все у нас вдалося,

Що ж – ми лише вчимося.

Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 162, с. 85. 

Для допитливих 

Знайдіть приклади художніх і наукових текстів у підручниках з читання, природознавства. Поясніть, яку роль у них відіграють прикметники. 

 

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
1337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку