Тема уроку: Спрощення у групах приголосних.
Мета уроку:
знає, що вивчає фонетика, графіка, орфоепія, орфографія;
розуміє та пояснює співвідношення між звуками й буквами;
знає засоби милозвучності української мови;
записує правильно слова з вивченими орфограмами;
обґрунтовує написання слів відповідними орфографічними правилами;
розпізнає у словах явище спрощення звуків.
усвідомлює красу, естетичну довершеність української мови, зокрема її милозвучність і мелодійність;
виявляє відкритість до пізнання різних навчальних дисциплін через мову.
Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, здоров’я і безпека.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення), практичні (проблемно-пошукові: «Ключове слово», «Пазли», робота зі словниками, словниковий диктант), наочні (роздаткові картки, таблиця).
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, словники.
ФОПД: колективна, групова (парна), індивідуальна.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Вітання : День добрий, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнути в мовну нам безодню.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра-розминка «Ключове слово».
Ф о н е т и к а.
Г р а ф і к а. О р ф о г р а ф і я. О р ф о е п і я.
Оцінювання – самооцінювання (за кожну правильну відповідь, виконане завдання – 1 бал)
IІI. Вивчення нового матеріалу
1. Оголошення теми, мети, завдань уроку
2.Виконати математичний приклад – 5х+2х-3х=4х – пояснити хід і значення виконання.
3.Провести спостереження: записати слова попарно, скласти «Пазли»:
Тиждень – тижневий (ждн-жн), проїзд – проїзний (зон-зн), щастя - щасливий (стн-сл), честь – чесний (стн-сн), масло – масний (слн-сн), сердець – серце (рдц-рц)
4. Пояснення матеріалу
Слово вчителя: Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.
- Скажіть, а скільки приголосних в українській мові ? (32)
Ви вже знаєте, що українську мову в усьому світі вважають однією з наймелодійніших. Це досягається шляхом чергування приголосних звуків та засобами милозвучності. Одним із таких засобів є спрощення в групах приголосних як в усній, так і в письмовій формі. Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
5. Не зберігається спрощення у словах кістлявий, пестливий, контрастний, форпостний, баластний, аванпостний, гігантський. Це – слова - винятки, які потрібно запам’ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – «зап’ястний». Проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
6. Робота зі словниками іншомовного походження та тлумачний.
Пояснити значення слів:
Форпостний, аванпостний
Баластний, компостний
7. Робота з підручником – параграф 33 (правила)
8. Фізкультхвилинка (завдання від Святого Миколая - подарунок)
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
V. Первинне закріплення знань
Робота з підручником – вправа 267.
VI. Первинна перевірка знань
Словниковий диктант
Швидкісний, месник, передвісник, ненависний, нещасний, шістнадцять, жалісливий, облесливий, кістлявий, хруснути, контрастний, пізній, корисний, добросовісний, перехресний.
VIІ.Підсумок уроку, рефлексія
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руку;
VIІI. Домашнє завдання
Підготовка до контрольної роботи. Повторити параграфи 25-35.