22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Урок української мови в 5 класі "Правила вживання знака м’якшення. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Конспект уроку, презентація, дидактичний матеріал, відеофайли: фізкульхвилинка, музична хвилинка-релакс.
Перегляд файлу

 

 

КЗ “Тернівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Тернівської міської ради Дніпропетровської області”

 

 

 

 

 

Урок української мови в 5 класі

Правила вживання знака м'якшення. Тренувальні вправи

 

E:\настя\Новая папка (3)\30144346.png 

 

 

                         Учитель української

                       мови та літератури

Железняк Тетяна Іванівна

 

 

 

 

Тернівка   - 2019

ТЕМА.  ПРАВИЛА  ВЖИВАННЯ ЗНАКА М'ЯКШЕННЯ.         ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

Мета:

    -  поглибити й систематизувати знання учнів про вживання знака  м’якшення, вчити знаходити у тексті слова із засвоєною орфограмою, виправляти орфографічні помилки;

     -   розвивати комунікативність, логічність, самостійність, здатність    співпрацювати.

    - виховувати любов до природи та прищеплювати інтерес до усної народної творчості.

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі знаком м’якшення , обґрунтовують вивчену орфограму

Обладнання: інтерактивна дошка, дидактичний матеріал, таблиця, картки,

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвитку мовленнєвої компетенції)

 ФОРМА УРОКУ : лінгвістичний експрес

Результат пошуку зображень за запитом "картинка природа"Люби природу не як символ

Душі своєї,

Люби природу не для себе,

Люби для неї.

Максим Рильський

ХІД УРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 

ЕМОЦІЙНА ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ

Ось дзвінок нам дав сигнал, –

Працювати час настав.

То ж і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

- Добрий день, шановні п’ятикласники! Сьогодні не забудьте взяти на урок гарний настрій, а допоможе нам в цьому посмішка, тому подивіться на свого сусіда та посміхніться! Ось так, молодці! Розпочинаємо роботу.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1.  Відгадайте загадку

  Я один в сім’ї такий ,

   Кажуть , надто вже м’який

   Хоч мовчун ,а не дивак ,

   В слові я – не зайвий знак .   (М’якшення знак ).

школьник 2

2. Вправа «Очікування»

Я  очікую…

   Я  намагатимуся…

     Я  хочу…

  1. Робота з епіграфом.

Епіграфом до нашого уроку є слова українського поета Максима Рильського. Тож сьогодні ми з вами помилуємося неповторними, унікальними куточками нашої планети та поговоримо про необхідність збереження природи.

 ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ

             Повідомлення учителем теми, мети, ознайомлення з особливостями проведення уроку (Лінгвістичний експрес)

 ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Казка про знак м’якшення

       З синіми морями, за дрімучими лісами була країна Філологія. Великий порядок, дружба і взаємодопомога панували в ній. Аж ось трапилась несподівана подія: зник Знак Мякшення, тихий, непомітний.

       Спершу жителі області Алфавітів навіть не звернули уваги на це, адже Знак Мякшення ніякого звука не позначав.

       Але швидко звістка про зникнення букви облетіла всю країну. Перелякалися окремі слова, бо вони втрачали своє значення без неї. Потім всі гуртом кинулися на пошуки. Особливо Д, Т, З, С, Ц, Л, Н стурбувалися не на жарт.

       Діти, допоможемо буквам у пошуку цього знака? А щоб швидше знайти його, послухаймо, які ж особливості він має та повторимо правила вживання Знака Мякшення.

  1. Вірш про знак м’якшення (читає учень)

Знайте:буква ця німа,

В неї голосу нема.

Загадковий хитрий знак –

Не читається ніяк!

І сам не вимовляється,

Хоч часто зустрічається.

А потрапивши до слова,

Він помякшує вимову.

Може слово геть змінити!

Отже, треба з ним дружити.

Хочеш приклад? То дивись:

Рис, а знак  допишем – рись!

Все це знак  мякий зробив!

З каші звіра утворив!

Знайте: буква ця німа,

Лиш коли стоїть сама.

Поруч з приголосним стане –

Звук мяким одразу стане.

 

Отже, їдемо шукати знак м’якшення

І СТАНЦІЯ «ТЕОРЕТИЧНА»

  1. Правило – вірш ( розповідають учні).

Правило-вірш

Діти, правила вивчайте

Й назавжди запамятайте.

Перше правило таке –

Для розумників легке:

Букви треба памятати,

Після них знак мякшення писати.

Д,Т,З,С,Ц,Л,Н- треба пояснення?

Після них пишемо знак мякшення.

На човні він випливає.

  •   Де ти зїси ці лини? – питає.

 

Друге правило вчимо –

Від дієслова йде воно.

Пишається, вмивається-

В словах на - ться вживається.

Ще запамятаймо:

Якщо лялька, то ляльчин,

А Наталка, то Наталчин.

І сільський, і морський,

І козацький. Не забудь про знак мякшення.

Після л його вживати необхідно,

Орфограму цю у слові пальці видно.

Та не дружить знак з губними

І шиплячими такими.

Після р його не став ніколи,

Бо не пустить він тебе до школи.

  1. Пригадайте та розкажіть якнайбільше правил про те, коли знак м'якшення пишеться в словах .
  2. Пригадайте та розкажіть якнайбільше правил  про те, коли знак  м’якшення не пишеться.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

ІІ СТАНЦІЯ «ТРЕНУВАЛЬНА»

 

  1. ЛІНГВІСТИЧНА ГРА «Четверте зайве» (за варіантами)

І варіант

Закресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.

  1. Ін..ший, буд..те, вишен..ці, ґедз.. .
  2. Сер..йозно, індійс..кий, заход..те, павіл..йон.
  3. Смієт..ся, борот..ба, ател..є, Уман..щина
  4. Гон..щик, камін..чик, біл..ше, Натал..чин

 

     ІІ варіант    

Закресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.

  1. Т..охкати, близ..ко, спал..ня, промін..чик.
  2.  Різ..бяр, тонен..кий, козац..кий, біл..ці.
  3. Л..он , дон..ці ,стан..те , Хар.ків.
  4.  Куз..ня, чотир..ма, снігурон..ці,  Уман.щина

 

 

 

  1. ДИКТАНТ ІЗ ТАЄМНИЦЕЮ (АКРОДИКТАНТ)

Запишіть слова в  дві колонки : в першу зі знаком м’якшення ,  у другу – без знака м’якшення

Із перших літер кожного слова складіть вислів та запишіть його.
Пал..ма, звір.., ловит..ся, економіч..ний, англійс..кий, мен..ший, нен..чин, любиш.., емал.., т..мяний, ялин..ці, апел..син.

пальма                звір

ловиться             економічний

англійський        менший

неньчин               любиш

емаль                   ялинці

тьмяний 

апельсин

Ключ: Планета Земля –наш рідний дім.

Отже, треба берегти нашу планету, охороняти природу.

 

Музична  хвилинка-релакс

 мальчик  пишет3.ГРА « Відгадай загадку”

Відгадайте загадки, поясніть правопис слів зі знаком мякшення.

Результат пошуку зображень за запитом "картинки ромашка"Жовтенька голівонька, 
Біленька хустинонька,
Що я за квітонька? 
(Ромашка)

Результат пошуку зображень за запитом "картинки кропива"Стоїть при дорозі на одній нозі,
Хто її зрушить — плакати мусить 
(Кропива)

Результат пошуку зображень за запитом "картинки калина"Пов’язане Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð½ÑУ вінку зеленолистім, 
У червоному намисті 
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду 
(Калина)

На квітник погляньте, діти,
Там козак стоїть між квітів.
Весь червоний – гордий пан.
Не козак це, а ...
(Тюльпан)

Результат пошуку зображень за запитом "картинки фіалка"Фіолетові фіранки
У світлиці та на ґанку.
Фіолетові малята
Весну люблять зустрічати.
(Фіалки)

 

4.ГРА «Промінчик»

Підібрати слова, які закінчуються знаком мякшення

Результат пошуку зображень за запитом "картинка фізкультхвилинка"

Фізкультхвилинка  

 

 

 

5. «Я- редактор»

Знайдіть слова з помилками, запишіть їх правильно

Березень

Хочь  на річьках льоди кололись, -

Зема трусила ще сніги,

то лютий з березнем боролис,

наче вороги.

 

Зима ще злится, бідолаха,

А вже висна бере своє,

І березень бурулки з даху,

Немов цукерочьки , жує.

(М. Лисич)

Березень

Хоч на річках льоди кололись, -

Зима трусила ще сніги,

то лютий з березнем боролись,

наче вороги.

 

Зима ще злиться, бідолаха,

А вже весна бере своє,

І березень бурульки з даху,

Немов цукерочки , жує.

E:\настя\Новая папка (3)\hello_html_39f2f9fc.png(М. Лисич)

 

 

ІІІ. СТАНЦІЯ «САМОСТІЙНА»

Тестові завдання

1.Знайти дієслово, в якому пишеться  знак м’якшення  :

а) смієш…ся;   б) будуєт…ся;   в) хитаєш…ся;  г) дивиш…ся.

 

2. Знайти дієслово, в якому знак м’якшення  не пишеться:

а) мовчит..;   в) спит..;

б) сидиш..;   г) носит…

 

3. Знайти слово, в якому знак м’якшення  в кінці слова не ставиться:

а) велетен…;    в) календар…;

б) кін…;          г) молод…

 

4. Знайти слово, в якому знак м’якшення  стоїть перед суфіксом –ськ:

а) кін…ський;    в) рибал…ський;

б) велетен…ський;   г) громадян…ський.

 

5. Знайти слово зі знаком м’якшення: 

а) рибал…ці; б) гіл…ці; в) дівчинон…ці;  г) фіал…ці.

 

6. Знайти слово   виняток:

а) їдальня; б) тьмяний; в) льодовик;  г) пальці.

 

ІV. СТАНЦІЯ «ДОМАШНЯ»

 

домДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти 5-6 речень про весняну природу, використати слова зі знаком мякшення.

 

V. СТАНЦІЯ   «ПІДСУМКОВА»

Продовжи речення.

 

Ми повторили…

Я зрозумів..

У мене був…  настрій

Природу треба берегти, тому що…

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Учитель Железняк Т.І. Тема: «Правила вживання знака м'якшення. Тренувальні вправи»Урок української мови в 5 класіКЗ “Тернівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Тернівської міської ради Дніпропетровської області”

Номер слайду 2

Відгадайте загадку. Я один в сім’ї такий, Кажуть, надто вже м’який. Хоч мовчун, та не дивак, В слові я – не зайвий знак.

Номер слайду 3

Правила вживання знака м’якшення!

Номер слайду 4

ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ»Я очікую…Я намагатимуся…Я хочу…

Номер слайду 5

«Люби природу не як символдуші своєї,Люби природу не для себе, Люби для неї»Максим Рильський

Номер слайду 6

Мета уроку:поглибити й систематизувати знання учнів про вживання знака м’якшення, вчити знаходити у тексті слова із засвоєною орфограмою, виправляти орфографічні помилки;розвивати комунікативність, логічність, самостійність, здатність співпрацювати;виховувати любов до природи та прищеплювати інтерес до усної народної творчості.

Номер слайду 7

Казка про знак м'якшення

Номер слайду 8

СТАНЦІЯ «ТЕОРЕТИЧНА»Пригадайте правила вживання знака м’якшення

Номер слайду 9

ДЕ ТИ З’ЇСИ ЦІ ЛИНИ

Номер слайду 10

СТАНЦІЯ «ТРЕНУВАЛЬНА»

Номер слайду 11

ЛІНГВІСТИЧНА ГРА «Четверте зайве»І варіант. Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.1. Ін..ший, буд..те, вишен..ці, ґедз.. .2. Сер..йозно, індійс..кий, заход..те, павіл..йон.3. Смієт..ся, борот..ба, ател..є, Уман..щина4. Гон..щик, камін..чик, біл..ше, Натал..чинІІ варіант Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.1. Т..охкати, близ..ко, спал..ня, промін..чик.2. Різ..бяр, тонен..кий, козац..кий, біл..ці.3. Л..он , дон..ці ,стан..те , Хар..ків4. Куз..ня, чотир..ма, снігурон..ці, Уман..щина

Номер слайду 12

ЛІНГВІСТИЧНА ГРА «Четверте зайве»І варіант. Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.1. Інший, будьте, вишеньці, ґедзь .2. Серйозно, індійський, заходьте, павільйон.3. Сміється, боротьба, ательє, Уманщина4. Гонщик, камінчик, більше, НаталчинІІ варіант Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.1. Тьохкати, близько, спальня, промінчик.2. Різьбяр, тоненький, козацький, білці.3. Льон , доньці ,станьте , Харків4. Кузня, чотирма, снігуроньці, Уманщина

Номер слайду 13

ДИКТАНТ ІЗ ТАЄМНИЦЕЮ (АКРОДИКТАНТ)Запишіть слова в дві колонки: в першу зі знаком м’якшення, у другу – без знака м’якшення. Із перших літер кожного слова складіть вислів та запишіть його. Пал..ма, звір.., ловит..ся, економіч..ний, англійс..кий, мен..ший, нен..чин, любиш.., емал.., т..мяний, ялин..ці, апел..син.

Номер слайду 14

пальма звірловиться економічнийанглійський меншийненьчин любишемаль ялинцітьмяний апельсин. Ключ: Планета Земля - наш рідний дім.

Номер слайду 15

Музична хвилинка-релакс

Номер слайду 16

Гра “Відгадай загадку”

Номер слайду 17

Жовтенька голівонька, Біленька хустинонька,Що я за квітонька? 

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Стоїть при дорозі на одній нозі,Хто її зрушить — плакати мусить. 

Номер слайду 20

Номер слайду 21

У вінку зеленолистім, У червоному намисті Видивляється у воду. На свою хорошу вроду. 

Номер слайду 22

Номер слайду 23

На квітник погляньте, діти,Там козак стоїть між квітів. Весь червоний – гордий пан. Не козак це, а ...

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Фіолетові фіранки. У світлиці та на ґанку. Фіолетові малята. Весну люблять зустрічати.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Вправа «Промінчик»

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Я- РЕДАКТОРБерезень. Хочь на річьках льоди кололись, -Зема трусила ще сніги, то лютий з березнем боролис, наче вороги. Зима ще злится, бідолаха,А вже висна бере своє,І березень бурулки з даху, Немов цукерочьки, жує.(М. Лисич)

Номер слайду 30

Березень. Хоч на річках льоди кололись, -Зима трусила ще сніги, то лютий з березнем боролись, наче вороги. Зима ще злиться, бідолаха,А вже весна бере своє,І березень бурульки з даху, Немов цукерочки, жує.(М. Лисич)

Номер слайду 31

СТАНЦІЯ «САМОСТІЙНА»

Номер слайду 32

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

Номер слайду 33

1. Знайти дієслово, в якому пишеться знак м’якшення :а) смієшся; б) будується; в) хитаєшся; г) дивишся. 2. Знайти дієслово, в якому знак м’якшення не пишеться:а) мовчить; в) спить;б) сидиш; г) носить. 3. Знайти слово, в якому знак м’якшення в кінці слова не ставиться:а) велетень; в) календар;б) кінь; г) молодь.4. Знайти слово, в якому знак м’якшення стоїть перед суфіксом –ськ:а) кінський; в) рибальський;б) велетенський; г) громадян…ський. 5. Знайти слово зі знаком м’якшення: а) рибалці; б) гілці; в) дівчиноньці; г) фіалці. 6. Знайти слово виняток:а) їдальня; б) тьмяний; в) льодовик; г) пальці. 

Номер слайду 34

СТАНЦІЯ «ДОМАШНЯ»

Номер слайду 35

Домашнє завдання Скласти 5-6 речень про весняну природу,використати слова зі знаком м’якшення 

Номер слайду 36

Станція «ПІДСУМКОВА»Закінчи речення. Ми повторили…Я зрозумів.. У мене був… настрій. Природу треба берегти, тому що…  

Номер слайду 37

Дякую за увагу!

Перегляд файлу

 

 

  1. ЛІНГВІСТИЧНА ГРА «Четверте зайве»

І варіант

Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.

1. Ін..ший, буд..те, вишен..ці, ґедз.. .

2. Сер..йозно, індійс..кий, заход..те, павіл..йон.

3. Смієт..ся, борот..ба, ател..є, Уман..щина

4. Гон..щик, камін..чик, біл..ше, Натал..чин

 

     ІІ варіант    

Підкресліть «четверте зайве». Свій вибір обґрунтуйте.

  1. Т..охкати, близ..ко, спал..ня, промін..чик.
  2.  Різ..бяр, тонен..кий, козац..кий, біл..ці.
  3. Л..он , дон..ці ,стан..те , Хар.ків.
  4.  Куз..ня, чотир..ма, снігурон..ці,  Уман.щина

 

2.ДИКТАНТ ІЗ ТАЄМНИЦЕЮ (АКРОДИКТАНТ)

Запишіть слова в  дві колонки : в першу зі знаком м’якшення ,  у другу – без знака м’якшення. Із перших літер кожного слова складіть вислів та запишіть його.
Пал..ма, звір.., ловит..ся, економіч..ний, англійс..кий, мен..ший, нен..чин, любиш.., емал.., т..мяний, ялин..ці, апел..син.

 

3.ВПРАВА  «Я- РЕДАКТОР»

Знайдіть слова з помилками, запишіть їх правильно

Березень

Хочь  на річьках льоди кололись, -

Зема трусила ще сніги,

то лютий з березнем боролис,

наче вороги.

 

Зима ще злится, бідолаха,

А вже висна бере своє,

І березень бурулки з даху,

Немов цукерочьки , жує.

(М. Лисич)

 

 

 

Тестові завдання

1.Знайти дієслово, в якому пишеться  знак м’якшення  :

а) смієш…ся;   б) будуєт…ся;   в) хитаєш…ся;  г) дивиш…ся.

 

2. Знайти дієслово, в якому знак м’якшення  не пишеться:

а) мовчит..;   в) спит..;

б) сидиш..;   г) носит…

 

3. Знайти слово, в якому знак м’якшення  в кінці слова не ставиться:

а) велетен…;    в) календар…;

б) кін…;          г) молод…

 

4. Знайти слово, в якому знак м’якшення  стоїть перед суфіксом –ськ:

а) кін…ський;    в) рибал…ський;

б) велетен…ський;   г) громадян…ський.

 

5. Знайти слово зі знаком м’якшення: 

а) рибал…ці; б) гіл…ці; в) дівчинон…ці;  г) фіал…ці.

 

6. Знайти слово   виняток:

а) їдальня; б) тьмяний; в) льодовик;  г) пальці.

 

 

Тестові завдання

1.Знайти дієслово, в якому пишеться  знак м’якшення  :

а) смієш…ся;   б) будуєт…ся;   в) хитаєш…ся;  г) дивиш…ся.

 

2. Знайти дієслово, в якому знак м’якшення  не пишеться:

а) мовчит..;   в) спит..;

б) сидиш..;   г) носит…

 

3. Знайти слово, в якому знак м’якшення  в кінці слова не ставиться:

а) велетен…;    в) календар…;

б) кін…;          г) молод…

 

4. Знайти слово, в якому знак м’якшення  стоїть перед суфіксом –ськ:

а) кін…ський;    в) рибал…ський;

б) велетен…ський;   г) громадян…ський.

 

5. Знайти слово зі знаком м’якшення: 

а) рибал…ці; б) гіл…ці; в) дівчинон…ці;  г) фіал…ці.

 

6. Знайти слово   виняток:

а) їдальня; б) тьмяний; в) льодовик;  г) пальці.

zip
Додано
23 лютого
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку