Для дітей з особливими освітніми потребами пропонуються картки з лексичним матеріалом (іменники та декілька прикметників).
Пейзаж – красивий, чудовий, дивовижний, казковий, мальовничий.
Небо – прозоре, бездонне, спокійне, привітне, безхмарне, ясне, світле.
Повітря – чисте, тепле, благотворне, п'янке.
Трава – запашна, ніжно-зелена, нетолочена, шовкова, росяна.
Сад – весняний, духмяний, молодий, квітучий, сонцерадісний, тихий.
Це допоможе при складанні твору-опису.
Методична розробка уроку
української мови в 7 класі
учителя української мови і літератури
Конотопської ЗОШ І-ІІІ ступенів №10
Пугач Олени Миколаївни
Тема. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі
Мета: формувати вміння добирати й систематизувати відповідні виражальні засоби для реалізації власного задуму, розвивати уяву, логічне й образне мислення, зв’язне мовлення, удосконалювати орфографічні навички, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Епіграф. Коронуйте день новою свідомістю,
бо її світло більше і яскравіше від сонця.
Казимир Малевич
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Перед кожним із вас розкладені кольорові смужки. Візьміть у руки смужку того кольору, який вам найбільше до вподоби.
Учені доводять: кольори впливають на людину, її почуття, емоції. Тож сприймайте світ у кольорі, адже це радість для людини, позитивні емоції та здоров’я.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація завдань
Погляньте на дошку. Прочитайте тему уроку.
(Колективне визначення мети.) Метод «Мікрофон». Запитання до учнів: «Що ви очікуєте від уроку?».
Отже, тільки від нас залежить, як справдяться наші очікування.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда:
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Бачити світ – ще не значить бачити його очима, але бачити світ можна і знанням, і всім єством.
Казимир Малевич
Твори цього унікального художника завжди викликали суперечки й зіткнення протилежних думок, що провокують дискусії. Сьогодні ми познайомимося з картиною Казимира Малевича «Весняний сад у цвіту» і висловимо свої думки та враження.
Дмитро Горбачов, мистецтвознавець, зазначав: «У автобіографії Казимир Малевич згадує з синівською любов’ю Україну як джерело своїх мистецьких уподобань. Враження від народного мистецтва були, за його висловом, «негативами», що проявлялися упродовж всього життя».
Як художник творив, розпитаємо в нього самого. Ми запросили на урок «Казимира Малевича», то ж ви маєте нагоду дізнатися в нього про те, що вас цікавить.
Запитання. З чого починався ваш творчий шлях?
К. Малевич. Спочатку захоплювався роботою з натури. Як закінчиться служба, просто біжу до етюдника, фарб. Схопиш і мчиш на етюди. Величезної, вибухової сили може досягати це живописне почуття.
Запитання. Що Вам давало натхнення?
К. Малевич. Звичайно, краса. Служба батька вимагала частих переїздів, і я багато часу провів в українських селах, оточених благодатною українською природою. І зараз в моїй уяві зринають колоритні картини селянської праці.
Запитання. Коли вперше познайомилися з живописом?
К. Малевич. Перша зустріч зі справжнім живописом сталася в Києві, куди батько взяв мене на щорічний ярмарок цукроварів. У вітрині магазину я побачив картину із зображенням дівчини, яка сиділа на лавці й чистила картоплю, – і це залишило в пам’яті незабутнє враження. До одинадцяти років мені й на думку не спадало, що існують чарівні предмети: олівець, вугілля, папір, … фарби й пензлі.
Запитання. За яких обставин зустрілися зі справжніми художниками?
К. Малевич. Зустріч з дивовижними людьми, які тільки тим і займалися, що писали фарбами, відбувся в невеликому містечку Білопілля Харківської губернії. З Петербурга приїхали відомі художники для писання ікон у соборі. Це нас дуже схвилювало, бо ми ще ніколи не бачили живих художників.
Запитання. Про Ваші картини знали й за кордоном. Як і коли це сталося?
К. Малевич. 1927 року мені пощастило потрапити до Європи. У Варшаві та Берліні з успіхом експонувалися мої роботи. Але поїздку довелося перервати через розпорядження терміново повернутися до СРСР. Вимушене повернення призвело до арешту, – три тижні я провів за ґратами. Пізніше мені дедалі частіше доводилося змінювати місця роботи. І в цей важкий період на допомогу прийшла Україна. Я приїхав у столицю, де почав працювати в Київському художньому інституті.
Запитання. Що для Вас означає зображувати на полотні природу? Точно відтворювати?
К. Малевич. Копіювати природу … Ось узяти й так написати, як є – яка ж вона прекрасна! А напишеш – стає нецікаво. Треба щось внести, додати. Це я постійно повторюю і своїм учням. Без осмислення своєї живописної практики неможливо носити горде звання художника. Моя життєва й творча позиція така: «Художник повинен знати, що й чому відбувається на його картинах».
Учитель. Дякуємо Вам, Казимире Севериновичу, за цікаву бесіду.
К. Малевич. До нових зустрічей.
Учитель. Пензлю Казимира Малевича належить багато картин, але особливе місце займає пейзаж.
У період ранньої творчості К.Малевич написав декілька полотен, у яких відтворення пейзажу нерозривно злилося з прагненням за допомогою фарби передати свій настрій. Такий витканий з енергійних мазків «Весняний сад у цвіту», дивовижний через тонкощі сполучення кольорів.
Пейзаж – красивий, чудовий, дивовижний, казковий, мальовничий.
Небо – прозоре, бездонне, спокійне, привітне, безхмарне, ясне, світле.
Повітря – чисте, тепле, благотворне, п’янке.
Трава – запашна, ніжно-зелена, нетолочена, шовкова, росяна.
Сад – весняний, духмяний, молодий, квітучий, сонцерадісний, тихий.
Назвіть прикметники, які у творі можуть бути епітетами.
5. Колективне складання плану твору-опису за картиною Казимира Малевича «Весняний сад у цвіту».
І. Казимир Малевич – унікальний художник.
ІІ. Весна на картині Казимира Малевича.
1. Ознаки весняного дня:
а) молоді дерева;
б) аромати весняного саду;
в) ясне небо;
г) гудіння бджіл.
2. Особливості композиції пейзажу.
ІІІ. Які почуття й думки викликає цей пейзаж?
6.Складання колективного усного твору-опису за картиною. Мета творчої роботи – створити образне, яскраве враження про намальоване на полотні, викликати в читача певне ставлення до нього.
V. Самостійна робота учнів над власним письмовим твором-описом. Діти здають роботи на перевірку.
VІ. Оцінювання . Підбиття підсумків уроку.
VІІ. Домашнє завдання. Виписати з художніх текстів творів письменників-земляків описи природи рідного краю (2-3). Підібрати тематичне фото.
Дидактичний матеріал до уроку розвитку мовлення
Тема. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі
Казимир Малевич «Весняний сад у цвіту»
«Spring Garden in Blossom» (1904)