Урок української мови в 6 класі на тему "Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі"

Про матеріал

Для дітей з особливими освітніми потребами пропонуються картки з лексичним матеріалом (іменники та декілька прикметників).

Пейзаж – красивий, чудовий, дивовижний, казковий, мальовничий.

Небо – прозоре, бездонне, спокійне, привітне, безхмарне, ясне, світле.

Повітря – чисте, тепле, благотворне, п'янке.

Трава – запашна, ніжно-зелена, нетолочена, шовкова, росяна.

Сад – весняний, духмяний, молодий, квітучий, сонцерадісний, тихий.

Це допоможе при складанні твору-опису.

Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку

української мови в 7 класі

учителя української мови і літератури

 Конотопської ЗОШ І-ІІІ ступенів  №10

 Пугач Олени Миколаївни

          Тема. Розвиток мовлення. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі

Мета: формувати  вміння добирати й систематизувати відповідні виражальні засоби для реалізації власного задуму, розвивати уяву, логічне й образне мислення, зв’язне мовлення, удосконалювати орфографічні навички, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

 

Епіграф.                                             Коронуйте день новою свідомістю, 

                                                           бо її світло більше і яскравіше від сонця.

                                                                                                  Казимир Малевич

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Перед кожним із вас розкладені кольорові смужки. Візьміть у руки смужку того кольору, який вам найбільше до вподоби.

  •                 Ви підсвідомо вибрали ті кольори, які відповідають вашому настрою: червоний, рожевий – піднесеність, зелений – спокій, жовтий (оранжевий) - задоволення, синій – сум (тривожність).

Учені доводять: кольори впливають на людину, її почуття, емоції. Тож сприймайте світ у кольорі, адже це радість для людини, позитивні емоції та здоров’я.

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація завдань

 Погляньте на дошку. Прочитайте тему уроку.

(Колективне визначення мети.) Метод «Мікрофон». Запитання до учнів: «Що ви очікуєте від уроку?». 

Отже, тільки від нас залежить, як справдяться наші очікування.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда:

  1.               Назвіть типи мовлення (розповідь, опис, роздум).
  2.               Який тип мовлення називається описом і чим він відрізняється від інших типів мовлення?
  3.               Що в текстах-описах є «даним», а що «новим»?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1.               Слово вчителя про художника Казимира Малевича.

Бачити світ – ще не значить бачити його очима, але бачити світ можна і знанням, і всім єством.

                                                                                           Казимир Малевич

Твори цього унікального художника завжди викликали суперечки й зіткнення протилежних думок, що провокують дискусії.  Сьогодні ми познайомимося з картиною Казимира Малевича «Весняний сад у цвіту» і висловимо свої думки та  враження.

Дмитро Горбачов, мистецтвознавець, зазначав: «У автобіографії Казимир Малевич згадує з синівською любов’ю Україну як джерело своїх мистецьких уподобань. Враження від народного мистецтва були, за його висловом, «негативами», що проявлялися упродовж всього життя».

Як художник творив, розпитаємо в нього самого. Ми запросили на урок  «Казимира Малевича», то ж ви маєте нагоду дізнатися в нього про те, що вас цікавить.

  1.                   Рольова гра «Інтерв’ю з художником» (у ролі Казимира Малевича – учень).

Запитання. З чого починався ваш творчий шлях?

К. Малевич. Спочатку захоплювався роботою з натури. Як закінчиться служба, просто біжу до етюдника, фарб. Схопиш і мчиш на етюди. Величезної,  вибухової сили може до­сягати це живописне почуття.

Запитання. Що  Вам давало натхнення?

К. Малевич. Звичайно, краса. Служба батька вимагала частих переїздів, і я багато часу провів в українських селах, оточених благодатною українською природою. І зараз в моїй уяві зринають колоритні картини селянської праці.

Запитання. Коли вперше познайомилися з живописом?

 К. Малевич. Перша зустріч зі справжнім живописом сталася в Києві, куди батько взяв мене на щорічний ярмарок цукроварів. У вітрині магазину я побачив картину із зображенням дівчини, яка  сиділа на лавці й чистила картоплю, і це залишило в пам’яті незабутнє враження. До одинадцяти років мені й на думку не спадало, що існують чарівні предмети: олівець, вугілля, папір, … фарби й пензлі.

Запитання. За яких обставин зустрілися зі справжніми художниками?

К. Малевич. Зустріч  з дивовижними людьми, які тільки тим і займалися, що писали фарбами, відбувся в невеликому містечку Білопілля Харківської губернії. З Петербурга приїхали відомі художники для писання ікон у соборі. Це нас дуже схвилювало, бо ми ще ніколи не бачили живих художників. 

Запитання. Про Ваші картини знали й за кордоном. Як і коли це сталося?

К. Малевич. 1927 року мені пощастило потрапити до Європи. У Варшаві та Берліні з успіхом експонувалися мої роботи. Але поїздку довелося перервати через розпорядження терміново повернутися до СРСР. Вимушене повернення призвело до арешту, – три тижні я провів за ґратами. Пізніше мені дедалі частіше доводилося змінювати місця роботи. І в цей важкий період на допомогу прийшла Україна. Я приїхав у столицю, де почав працювати в Київському художньому інституті.

Запитання. Що для Вас означає зображувати на полотні  природу? Точно відтворювати?

К. Малевич.  Копіювати природу … Ось узяти й так написати, як є – яка ж вона прекрасна! А напишеш – стає нецікаво. Треба щось внести, додати. Це я постійно повторюю і своїм учням. Без осмислення своєї живописної практики неможливо носити горде звання художника. Моя життєва й  творча позиція така: «Художник повинен знати, що  й чому відбувається на його карти­нах».

Учитель. Дякуємо Вам, Казимире Севериновичу, за цікаву бесіду.

К. Малевич. До нових зустрічей.

Учитель.  Пензлю Казимира Малевича  належить багато картин, але особливе місце займає пейзаж.

У період ранньої творчості К.Малевич написав декілька полотен, у яких відтворення  пейзажу нерозривно злилося з прагненням  за допомогою фарби передати свій настрій. Такий витканий з енергійних мазків «Весняний сад у цвіту», дивовижний через тонкощі сполучення кольорів. 

  1.               Знайомство учнів з картиною Казимира Малевича «Весняний сад у цвіту». Осмислення картини за запитаннями:
  1.               Що вам подобається на картині?
  2.               Якою зображує природу митець?
  3.               Чи вдалося художнику передати красу весняного саду?
  4.               Які кольори створюють весняне тепло на картині?
  5.               У чому, на вашу думку, майстерність автора, його індивідуальність? 
  6.               Чому картина називається «Весняний сад у цвіту»?
  7.               Що відчуваєте й про що думаєте, коли дивитеся на цей пейзаж?
  1.                   Лексико-стилістична робота.  Асоціативне гроно. (Учні об’єднані в групи)  До кожного з іменників доберіть і запишіть прикметники.

Пейзаж – красивий, чудовий, дивовижний, казковий, мальовничий.

Небо – прозоре, бездонне, спокійне, привітне, безхмарне, ясне, світле.

Повітря – чисте, тепле, благотворне, п’янке.

Трава – запашна, ніжно-зелена, нетолочена, шовкова, росяна.

Сад –  весняний, духмяний, молодий, квітучий, сонцерадісний, тихий.

Назвіть прикметники, які у творі можуть бути епітетами.

5. Колективне складання плану твору-опису за картиною Казимира Малевича «Весняний сад у цвіту».

І. Казимир Малевич унікальний художник.

ІІ. Весна на картині Казимира Малевича.

     1. Ознаки весняного дня:

а) молоді дерева;

б) аромати весняного саду;

в) ясне небо;

г) гудіння бджіл.

       2. Особливості композиції пейзажу.

ІІІ. Які почуття й думки викликає цей пейзаж?

6.Складання колективного усного твору-опису за картиною. Мета творчої роботи – створити образне, яскраве враження про намальоване на полотні, викликати в читача певне ставлення до нього.

V. Самостійна робота учнів над власним письмовим твором-описом. Діти здають роботи на перевірку.

VІ. Оцінювання . Підбиття підсумків уроку.

VІІ. Домашнє завдання. Виписати з художніх текстів творів письменників-земляків описи природи рідного краю (2-3). Підібрати тематичне фото.       

 

Дидактичний матеріал до уроку розвитку мовлення

Тема. Письмовий твір-опис природи за картиною в художньому стилі

 

Каземир Малевич :: Spring Garden in Blossom (1904)
Казимир Малевич «Весняний сад у цвіту»

«Spring Garden in Blossom» (1904)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Городиська Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
29 січня 2022
Переглядів
1369
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку