Урок-змагання "21лютого- Міжнародний день рідної мови"

Про матеріал
Даний матеріал допоможе вчителю початкових класів провести у формі змагання урок , присвячений Міжнародному дню рідної мови. На учнів чекають цікаві завдання , загадки, ребуси, ігри.
Перегляд файлу

                                       УРОК- ЗМАГАННЯ

Мета: перевірити рівень знань учнів з української мови; розвивати мовлення та мислення учнів, розширювати словниковий запас учнів; формувати культуру мовлення учнів ,виховувати любов до рідної мови.

Вчитель.

 Багата на свята наша планета! Яких тільки свят не відзначає  людство! Допоможіть мені, назвіть відомі вам свята.(відповіді дітей)Тож дуже приємно, що не залишилася без уваги і наша  мова. Так 21 лютого –відзначають  Міжнародний день рідної мови!

У 1924 році  відбувся всесвітній Конгрес мовознавців світу. Конгрес визначив, що наймелодійнішою є італійська мова. Другою визнано українську мову.

Ми, українці, повинні пишатися з того, що нашу мову так високо оцінив всесвітній Конгрес знавців мов.

З того часу минуло чимало років і сьогодні в нашій країні відзначають Міжнародний день рідної мови, а ми це робимо у нашій школі.

  Сьогодні у нас незвичайний урок. Присвячуємо його нашій чарівній мові.

Хочу до вас я звернутися, діти.
Можна людині без мови прожити,
Можна без пісні, без загадки й казки?
Хто відповість? Поміркуйте, будь ласка!

 

1.Як же людині без казки і слова,
Без задушевної пісні й розмови?
Думаю я, що таке неможливо.
Мова людини — це щастя, це — диво!

 

2.Правильно думаєш. Мова — це диво.
З нею людина розумна й щаслива.
Знаючи мову, спілкуються люди,
Мова загине — й людини не буде.

 

3.Як же без мови? Не уявляю!
Я щохвилини про щось та й питаю.
А коли мови не будемо знати,
Як же ми зможемо світ пізнавати?

 

В світі ми — люди і правильно, діти,
Людям без мови не можна прожити.
Ще повідомити хочу вам я
В кожній країні є мова своя.


4.Кожна людина свою мову знає.
Любить безмежно її й поважає.
Рідна одним мова східна — японська,
Іншим найкраща — китайська, естонська.
Мова у світі панує англійська,
Нам найрідніша своя, українська.

 

Ми з вами всі живемо в Україні,
Мова чудова й пісні в нас чарівні.
Треба, щоб мову ми вчили і знали,
Й нею чистенько усі розмовляли.

 Ми сьогодні продемонструємо свої знання з української мови, попрацюємо в групах, позмагаємось . Пам’ятайте, що робота в групі вимагає злагодженості. Лише тоді ви отримаєте результат. Тому ,нагадую:

  • Вислухайте всі думки.
  • Говоріть спокійно.
  • Впевнені – відповідайте.

Завдання 1.  Мовна розминка

До перлин української мови належать скоромовки, прислів’я, приказки. Віками народ складав їх .  

Кожна група отримує скоромовку. Завдання : навчитись швидко промовляти скоромовку(хором або 1представник команди)

  1. Жовте жито жук жував і з Женею жартував.

Жартом, жартом- і у Жені

Жвавий жук сидить в кишені.

 

  1. У тракториста і трактора різні  характери:

Трактор бурчить-тракторист мовчить,

Трактор мовчить- тракторист бурчить.

 

  1. Мурлика муркоче-морозива хоче.

     Мурлика руденький, замерзнеш дурненький.

 

4.Бором брів бобер до брата

  Борошна собі набрати.

  Бо бобриха й бобренята

  Будуть булі виробляти.

 

Завдання 2. Прислів’я – народна мудрість

Прислів’я завжди навчають людей мудрості.

Переставити слова, утворити прислів’я та пояснити їх зміст.

1гр. БІЛЬШЕ МЕНШЕ ГОВОРИШ ПОЧУЄШ

        А НІЧОГО КРАСНО СЛУХАТИ ГОВОРИШ

 

2гр. СКЛАДАЄТЬСЯ ДО СЛОВО СЛОВА МОВА

        ЯК ЗАВЯЖЕ СКАЖЕ НАРОД

 

3гр. БЕЗ ЯК ГОЛОВА СВІТЛА РОЗУМУ БЕЗ ЛІХТАР

        ДІЛИШСЯ ЗНАННЯМИ КОЛИ НЕ ЇХ МЕНШАЄ

 

4гр. УНИКАЙ А ВСЕ ЗЛА ДОБРЕ ПЕРЕЙМАЙ

         БАЧИТЬ ХТО ЧИТАТИ БІЛЬШЕ ТОЙ ВМІЄ

Завдання 3. «З якої казки?»

Народна казка- безмежний океан.  Немає у світі людини, яка б не любила казок, або хоча б не чула їх. А ви любите казки? Тоді давайте пограємо у гру. Я зачитаю уривок із казки, а ви   відгадайте, з якої це казки.(група, яка знає відповідь, піднімає руки)

1. «Я за три копи куплена,

Упівбока луплена.

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету,

Тут тобі й смерть...» («Коза-Дереза»)

 

2. «Гуси, гуси, гусенята!

Візьміть мене на крилята

Та й понесіть до батенька.

А в батенька їсти й пити,

Ще й хороше походити». («Івасик-Телесик»)

 

3. «Мій котику, мій братику!

Несе мене лиса

За кленові ліса,

За крутії гори,

За бистрії води...» («Котик і півник»)

 

4. Що за хатка на узліссі?

Вся ворушиться, дрижить.

Де не взявсь Кабан біжить,

Тут і Вовк іде, й Ведмідь,

Кожен в хатці хоче жить.

Так же тісно їм усім —

Ось-ось-ось порветься дім. («Рукавичка»)

 

5. Далі казка ось така:

Знайшов Півник колосок,

Змолов борошна мішок,

Спік негайно у печі

Пиріжки та калачі,

Мишенят не пригощав,

Бо жоден із них не працював. («Колосок»)

 

6.Кличе дочка собачку Хвінку:
- Ходи, Хвіночко, не лежи ...(«Ріпка»)

 

ХВИЛИНКА ВІДПОЧИНКУ

Український народ любить жартувати. Хоч би якою стомленою була людина, але, почувши дотепний жарт, - усміхається. Пожартуємо і ми.

 

Їхав раз дядько слабенькою конячкою, а вона і пристала. Так він сам запрягся, а конячку прив'язав до воза та каже:
-От бачиш, конячко, не схотіла їхати, так іди пішки!

 

— Закрий щільніш кватирку, Борю,

Бо дуже холодно надворі...

— А як закрить її щільніше,

Хіба надворі потепліша?

 

- Женя, ти на якій вулиці живеш?
- Я вдома живу, а на вулиці гуляю.

Завдання 4. Відгадайка

Загадка – народний твір, який з’явився ще задовго до того, як люди навчилися читати й писати. Загадки, що ви будете відгадувати стосуються української мови.

1гр.

1.Хтось на біле полотно

Чорне висипав пшоно

Як зумієш позбирати,

Зможеш книжку прочитати.

2. Я у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

В класі на уроці мови

Ти побачиш мене в слові.

3.Худорлява і вертлява,

На папір біжить у справах,

Закарлючки залишає,

У пеналі спочиває.

2гр.

1.Що за знак-стрункий,мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до поклику,

Хто ж бо він?..

2.Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу,всім знайома.

Як вона зветься?

3.Маленька, менша від мачини,

Ні з чим не стану на борню,

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню…

3гр.

1.Я в небі весело сяю.

Я тлю всю поїдаю.

Я не він. А він не я.

Спільне в нас лише ім’я.

2.Я воду закриваю

Я вантажі піднімаю.

Я не він. А він не я.

Спільне в нас лише ім’я

3.Я на дереві гойдаюсь.

Я в конверті відправляюсь.

Я не він. А він не я.

Спільне в нас лише ім’я.

4гр.

1.У воді вона живе,

Нема дзьоба, а клює.

2.Без рук, без ніг,

А всіх вкладає в ліжко.

3.Як написати трьома літерами «мерзла вода»?

Завдання 5. «Символи України»

Знайти слова  назви рослин-символів України.

 

К

П

В

І

Н

О

К

Я

С

Т

В

Е

Р

Б

А

Н

В

І

К

А

Л

И

Н

А

Е

С

О

Л

О

В

Е

Й

Р

У

Ш

Н

И

К

М

Е

Б

А

Р

В

І

Н

О

К

А

С

Ж

И

Т

О

Я

Л

 

Завдання 6. Ребус

Яка група розгадає найбільше ребусів  за 1хв

 

                  

 

   

 

 Завдання 7. «Додай словечко»

Щоб розумним й мудрим стати,
Треба рідну мову ... (знати).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову ... (вчити).
Знає кожен з нас чудово —
Не прожити нам без ... (мови).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, ... (світанкова).
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така ... (багата).
І така джерельно-чиста
Наша мова ... (промениста).
Чарівна і калинова
Наша мова ... (веселкова).
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на ... (рушникові).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі ... (жити)?
Понад світом хай лунає.
Хай ніхто не ... (забуває).
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, ... (материнську).

 

Підведення підсумків уроку. Визначення і нагородження переможців.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
1735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку