Розробка уроку з теми "Правопис не з дієсловами"
Клас: 7
Мета: поглибити знання учнів про написання не з дієсловами; повторити раніше вивчений матеріал про написання частки не з іменником та прикметником, сформувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієслова з вивченою орфограмою, навчити обґрунтовувати свій вибір відповідними правилами; розвивати орфографічні навички, спостережливість, пам'ять, логічне мислення, вміння використовувати дієслова в усному та писемному мовленні, творчі здібності; виховувати у дітей любов до рідної мови, культуру спілкування.
Тип: урок формування практичних умінь і навичок.
Форма: урок-телепередача.
Методи й прийоми: бесіда, інтерактивна вправа «Пісочний годинник», мозковий штурм, робота з сигнальними картками, гра «Хто уважний?», випереджувальне завдання, робота в парах, робота з підручником, таблицею, релаксація, орфографічний практикум, дубль-диктант, лексичне дослідження, редагування, гра «Одним словом», тест «Доповни кадр».
Соціокультурна змістова лінія: я і ми. Взаємини між людьми. Культура спілкування.
Міжпредметні зв'язки: культура мовлення, усна народна творчість.
Обладнання: технічні засоби (комп'ютер, проектор, екран), мультимедійна презентація, відео для релаксації, наочність (роздрукована кінокамера, кінострічки, назва телепередачі «Найцінніший скарб», таблиця «Не з дієсловами», пісочний годинник), роздатковий матеріал (сигнальні картки, картка для індивідуальної роботи, роздрукований тест «Доповни кадр»).
Урок української мови
Учитель: Герасименко С.В.
Клас: 7
Тема. Правопис не з дієсловами.
Мета: поглибити знання учнів про написання не з дієсловами; повторити раніше вивчений матеріал про написання частки не з іменником та прикметником, сформувати загальнопізнавальні вміння правильно писати дієслова з вивченою орфограмою, навчити обґрунтовувати свій вибір відповідними правилами; розвивати орфографічні навички, спостережливість, пам’ять, логічне мислення, вміння використовувати дієслова в усному та писемному мовленні, творчі здібності; виховувати у дітей любов до рідної мови, культуру спілкування.
Тип: урок формування практичних умінь і навичок.
Форма: урок-телепередача.
Методи й прийоми: бесіда, інтерактивна вправа «Пісочний годинник», мозковий штурм, робота з сигнальними картками, гра «Хто уважний?», випереджувальне завдання, робота в парах, робота з підручником, таблицею, релаксація, орфографічний практикум, дубль-диктант, лексичне дослідження, редагування, гра «Одним словом», тест «Доповни кадр».
Соціокультурна змістова лінія: я і ми. Взаємини між людьми. Культура спілкування.
Міжпредметні зв’язки: культура мовлення, усна народна творчість.
Обладнання: технічні засоби (комп’ютер, проектор, екран), мультимедійна презентація, відео для релаксації, наочність (роздрукована кінокамера, кінострічки, назва телепередачі «Найцінніший скарб», таблиця «Не з дієсловами», пісочний годинник), роздатковий матеріал (сигнальні картки, картка для індивідуальної роботи, роздрукований тест «Доповни кадр»).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя, привітання.
Доброго дня! Рада вітати вас на 7 каналі! В ефірі – телепередача «Найцінніший скарб». І з вами її постійна ведуча – Світлана Володимирівна. Наша передача присвячена найбільшому та найдорожчому надбанню народу – його мові.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
У цьому випуску поговоримо про важливе уміння в нашому житті – це уміння грамотно писати, а саме – про правопис частки не з дієсловами (тема уроку). Упродовж передачі ми пригадаємо правила написання не з різними частинами мови, поглибимо свої знання про правопис не з дієсловами, начимося обґрунтовувати свій вибір написання відповідно до правила. Знання з цієї теми допоможуть вам підвищити рівень орфографічної грамотності, сприятимуть розвитку культури вашого мовлення, логічного мислення (мета уроку).
Наша передача триватиме 45 хвилин, і слідкувати за часом ми будемо за допомогою пісочного годинника.
У кожного з вас є «піщинки», на яких ви повинні написати свої очікування від сьогоднішньої передачі та прикріпити їх у верхню частину годинника.
Я очікую, що …(передача буде цікавою, дізнаюсь про щось корисне, важливе, будемо працювати в парах….)
А я очікую, що ви правильно будете виконувати всі завдання, точно висловлювати свої думки, фантазувати і злагоджено працювати.
Учитель: У мене вже є перші запитання до гостей у студії:
Як ви вважаєте, чи актуальною є тема передачі?
Чи зможете ви використовувати у житті інформацію, яку отримаєте сьогодні?
Дякую за ваші відповіді.
Отже, я бачу, що наші гості в студії налаштовані дуже серйозно і прагнуть дізнатися якомога більше. А чи пам’ятають вони наші попередні випуски? Зараз перевіримо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Шановні консультанти мені вже звітували у письмовому вигляді про виконання домашнього завдання. А тепер я прошу їх прослідкувати за вашими усними відповідями, адже ми розпочинаємо рубрику «Хочу запитати».
Як відомо, раніше телебачення було чорно-білим. Ці кольори є дуже символічними. Так, білий колір означає згоду, знання, а чорний – відмову та незнання.
Перед собою ви бачите картки білого та чорного кольору. Якщо ви знаєте відповідь на моє питання, то піднімаєте картку білого кольору. Якщо ви відповіді не маєте, то тримаєте у руках картку чорного кольору.
Консультанти отримують аркуші, на яких написані прізвища учнів і розкреслена таблиця для опитування. Роль консультантів полягає в тому, щоб на аркуші відзначати роботу конкретного учня, тобто кількість піднятих червоних (+) і синіх (–) карток. Інтрига в тому, що клас не знає, чиї прізвища записані на аркушах, тому працюють усі. Через декілька хвилин проведення усного опитування в учителя, по-перше, є чітке уявлення, що із запропонованого на попередньому уроці, діти засвоїли добре, а до чого варто звернутися ще раз. По-друге, консультанти здають учителеві таблиці, в яких уже підсумована кількість правильних відповідей, і вчитель чесно й аргументовано виставляє певну кількість оцінок за усне опитування.
Отже, про дієслово згадали. А зараз я пропоную вам здійснити віртуальну подорож у минуле, у час вивчення Іменника і Прикметника.
Не з іменниками
Не з іменниками пишемо разом якщо:
- слова без не не вживаються: нежить, невід;
- додаванням не до слова утворюється іменник із протилежним лексичним значенням (до нього можна дібрати синонім): щастя – нещастя (горе);
- у складі префікса недо-, який означає дію у неповній мірі: недогляд.
Не з іменниками пишемо окремо, якщо:
- у реченні є протиставлення: не сум, а радість.
- не стосується іменника-присудка: (кров не вода, а серце – не камінь).
Тільки разом пишемо іменники з префіксом недо-: недовіра, недоліт.
Не з прикметниками
Частка не пишеться р а з о м:
1. З прикметниками, якщо слово без не- не вживається: невсипущий, негайний, непохитний, недбалий, невблаганний.
2. З прикметниками, коли утворюються нові поняття, які можна замінити синонімами (близькими за значенням словами): небагатий (бідний), неважкий (легкий), негарний (поганий).
3. У складі префікса недо-, який означає дію у неповній мірі: недозрілий.
Частка не пишеться о к р е м о:
1. З прикметниками при протиставленні: не близький, а далекий; не радісний, а сумний.
2. З прикметниками, якщо вони мають пояснювальні слова з ні або далеко, зовсім, аж ніяк: нікому не відомий, ні до чого не здатний, далеко не приємний, зовсім не виконаний, аж ніяк не старий.
3. Прикметник є у реченні присудком: Жовтень був не холодним. (Жовтень не був холодним).
Слово вчителя.
Дякую кореспондентам за роботу! Отже, ми пригадали правопис не з іменниками та прикметниками. А тепер нам необхідно з’ясувати, як же пишеться не з дієсловами.
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
Рубрика «В гостях у казки».
У студії з’явилась моя помічниця (перевдягнена учениця), яка дуже любить читати і складати казки. І зараз вона прочитає вам одну з казок. Будьте уважні. Вам необхідно буде виписати з казки дієслова з часткою не.
Жили-були дієслова,
Рухливі, жвавії слова,
Які скакали, веселились
Й нікому зроду не корились.
Та стало враз життя сумне,
Коли з’явилась частка не.
Вона звеліла не співати,
Не пустувать, не розмовляти
Дієслова не не стерпіли
І стати поруч не схотіли.
Та ось історія нова:
Зізнались деякі слова,
Що ненавидіти старались –
Незчулися – і закохались.
Нездужали, непритомніли,
Неволити себе посміли.
Їх непокоїло й лякало:
Життя без не враз сірим стало
Дієслова недосипали,
Недоліків недобачали.
І нехтувать усім посміли–
Злилися з не і скам’яніли.
Отже, я сподіваюсь, що ви встигли записати слова. Прочитайте їх.
А тепер давайте звіримо ваші думки з правилами у підручнику.
До вашої уваги рубрика «Всезнайко»
(Опрацювання теоретичного матеріалу підручника).
Учитель: Про що ми ще не сказали?
Очікувана відповідь дітей: Про написання слова немає.
Учитель: Увага на екран!
Списати спроектовані на екран речення, розкриваючи дужки. Пояснити вживання розділових знаків (один учень працює біля дошки)
1) Сьогоднішньої роботи на завтра (не)відкладай 2) (Не)називай сяким, бо станеш таким. 3) (Не)кажи поганого про людину, вона скаже це ж саме й про тебе. 4) (Не) заживає рана від лихого слова. 5) (Не)досолить — (не)доїсть 6) У чужому оці й порошинку бачить, а в своєму і сучка (не)добачає 7) Язик кісток (не)має, але кістки ламає. 8) Лихому слову (не)завадиш вернутися до тебе знову. 9) (Не)дочув глухий, що (не)добачив сліпий, як утікав кривий. 10) Хто (не)вміє робити, любить поговорити (Нар. творчість).
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Слово вчителя
Шановні гості студії, на жаль, мені повідомляють, шо у нас невеличні технічні проблеми. І нам необхідно відзняти ще один дубль.
Дубль-диктант передбачає вміння учнів добирати слова з тією самою орфограмою.
Не пам’ятати, неволити, недоїдати, ненавидіти, незчутися, хлопчик не має друзів, у нього немає друзів, не зберегти, недооцінити, не пишеться, не вивчити, недописати.
Учитель:
Декілька днів тому один із наших операторів написав пояснювальну записку директору телестудії. Увага на екран!
Я, Петренко Михайло, був відсутній сьогодні на зйомках телепередачі «Найцінніший скарб». Я не нездужав, а просто проспав. Мені прикро, і до того ж я не хочу неславити наш канал, тому прошу мене вибачити і допустити до наступного ефіру. Мої батьки дуже непокоїться щодо цієї ситуації.
Петренко Михайло
Учитель: Я підкреслила у цій записці цікаві для мене дієслова. У якому значенні вони вжиті?
Очікувана відповідь дітей: Нездужати – хворіти, неславити – ганьбити, непокоїтися – хвилюватися.
Учитель:У якому ще значенні вони можуть вживатися?
Очікувана відповідь дітей:Не здужати – не могти, не славити – не прославляти, не покоїтися – не лежати.
Учитель: Як при цьому вони пишуться?
Очікувана відповідь дітей: Окремо.
Учитель: То від чого залежить правопис цих дієслів?
Очікувана відповідь дітей:Від лексичного значення.
Редактор нашої телепередачі не встиг перевірити деякий матеріал, давайте йому допоможемо. Вам необхідно виправити помилки у словосполученнях.
Невідкладати на завтра; недочути головного; ніколи негорювати; не боятися перешкод, дитина нездужає підняти таку вагу, незважитися подивитися на сонце, не навидіти брехню.
Хто раніше впорається із завданням, той отримує додаткове: скласти з 2-3 словосполученнями речення.
Сказати не все, що планувалось (недоговорити)
Хвилюватись перед якоюсь подією (нервувати)
Відчувати до когось неприязнь (ненавидіти)
Бути не зовсім здоровим, погано себе почувати (нездужати)
Примушувати до чогось, заставляти робити щось (неволити)
Відчувати тривогу, побоювання (непокоїтись)
Не надавати чомусь значення, не звертати уваги на щось (нехтувати).
Учитель: Отже, який висновок можна зробити?
Очікувана відповідь дітей:Усі дієслова у даному випадку пишуться разом.
Я сподіваюсь, що ви сьогодні з користю провели час у нашій студії. Які поради ви могли б дати нашим глядачам щодо правил спілкування? (Обов’язкова умова – у своїх висловлюваннях вживати дієслова з не).
А гості нашої студії, які вже впорались із завданням, можуть виконати індивідуальне завдання.
Списати, розкриваючи дужки, вставляючи пропущені букви. Пояснити правопис орфограм.
(Не)доженеш.. і конем, що запізнено одним днем. (Не)родись б..гатий, а родись щасливий. Що написано на роду, того (не)об..їдеш і на л..оду. Чужого (не)віз..ми, своє (не)пропусти. Слово — не горобец.., вил..тить — (не)..піймаєш.. . (Нар. творч.)
VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.
Наша телепередача підходить до кінця. Сьогодні ми зміцнили свої знання про написання не з дієсловами. І я хочу ще раз переконатися в тому, що всі тепер знають правила та вміють грамотно писати.
Деякі кадри кінематографічної стрічки залили водою, і ми не можемо розібрати, яке слово написано останнім. Вам необхідно доповнити кадри.
Здайте свої плівки. А тепер нарешті ми можемо подивитися, яких же слів не вистачало. Увага на екран!
Правильні відповіді: 1 – окремо, 2 – разом, 3 - разом, 4 – разом, 5 – окремо, 6 разом.
VІІ. Підсумок уроку.
Подивіться на пісочний годинник, час спливає. Вам необхідно перемістити свої піщинки у нижню частину годинника та дати відповідь на питання:
Чи справдились ваші очікування від передачі?
Яка з рубрик сподобалась найбільше? Чому?
Яке практичне значення для вас мають отримані знання?
Програму завершено. Ваші оплески! Ви були чудовими гостями в нашій студії! До нових зустрічей в ефірі!
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал підручника, вивчити правила, виконати вправу__.
Додаткове завдання: скласти текст, усі слова якого б починалися з не.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!