Урок української мови
7 клас
Тема уроку. Сполучник як службова частина мови
Мета уроку: закріпити знання учнів про частини мови; формувати в учнів уміння визначати самостійні та службові частини мови, знаходити сполучники, вбачати їх роль у реченні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять; виховувати інтерес до української мови.
Форма проведення: урок-подорож
Обладнання: кросворд "Частини мови", маршрут, ребус, картки з прислівниками, двокольорові жезли.
Хід уроку
І. Організація класу.
День добрий, друзі, ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож. А тільки розумні, вправні та кмітливі можуть вирушити в подорож.
- Яку частину мови закінчили вивчати?
Пограємо в гру "Чи вмію я правильно писати прислівники?". У вас на партах лежать двокольорові жезли, в цій грі вони вам знадобляться. Червоний колір - пишемо через дефіс прийменник, зелений - разом. (Побіля, із-за, попід, з-поза, посеред, внаслідок, через, з-за).
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
У безкінечному ряді живих істот людина наділена незвичним правом: вона має привілей вибирати наймення собі, своїм дітям, усьому навколишньому. За довгий час людина створила безліч різних слів, які є предметом вивчення однієї з наук про мову – морфології.
- Що вивчає морфологія?
Ми вирушимо в країну Морфологію, в гості до однієї з частин мови, а якої саме, ви дізнаєтесь, розгадавши ребус. (Учні розгадують ребус)
- До якої ж частини мови ми вирушимо в гості? (Учні записують число та тему уроку)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Отже, вирушаємо в подорож. Перед вами маршрут: чотири станції і одна пересадка. Але щоб вирушити, треба придбати квитки. А щоб їх придбати, розгадаємо кросворд «Частини мови» (Учні розгадують кросворд, а в цей час один учень виконує індивідуальне завдання: визначає, до якої частини мови належить кожне слово в реченні)
У творенні мови беруть участь і сивий людський досвід, і закохана юність, і дитяча уява.
3 а п и т а н н я д л я к р о с в о р д у
Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю,
- Хто чи що, - ви запитайте
I про мене все дізнайтесь. (Іменник)
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний,
Маю ступінь порівняння. (Прикметник)
Я розрядів вдосталь маю
I предмет я означаю.
Особовий я й зворотний,
I питальний, і відносний,
Означальним можу бути,
Варто все це не забути. (Займенник)
Чим від інших я відмінний,
Тим, що є я сам незмінний,
Розібратись як детально,
Моє значення загальне –
Це або ознака дії,
Чи ознака ще ознаки. (Прислівник)
Я така частина мови,
Що належить до службових,
Я буваю лиш одним:
Похідним – непохідним. (Прийменник)
Вчитель. Перевіримо ученицю, яка працювала біля дошки. (Учні задають питання з морфології)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Тепер можна вирушати і наш поїзд прибуває на станцію «Наукова». Відкрийте підручники і прочитайте, що таке сполучник. (Пригадати, з якими сполучниками учні знайомилися в попередніх класах). А тепер розгляньте таблицю і з допомогою неї дайте відповіді на такі запитання:
Чи мають сполучники лексичне значення?
Чи сполучники бувають членами речення?
Для чого служить сполучник у реченні?
На які групи поділяються сполучники за роллю в мові?
На які групи поділяються за будовою?
Ось до вашої уваги чергові на станції пропонують розвагу - розподільний диктант.
У лісі, мати й дочка, сказати чи змовчати, край дороги, під горою, вогнем і мечем, із-під води. (Учні задають питання з морфології)
Вчитель. А наш потяг рушає далі і прибуває на станцію «Дружба». Щоб одержати право їхати далі, треба виконати завдання. Перед виконанням пригадаймо, яка роль сполучника у реченні. (Учні відповідають). Запишемо речення і визначимо, що ж поєднує сполучник: однорідні члени речення чи частини складного речення.
- Яке речення називається складним?
Реве та стогне Дніпр широкий. В промінні мови пророста душа, і серце з серцем радісно говорить.
Станція «Дружба» пропонує гру у парах. Для неї нам знову знадобляться жезли, тільки тепер один на двох. Я читаю речення, а ви визначаєте, що поєднує сполучник, (Підказка)
Наступна зупинка вимушена. Наш машиніст зачитався написом і не може його зрозуміти. (Вчитель читає напис.)
Дорогі діти! Будьте обережні ... уважні біля залізниці. Знайте, ... зупинити потяг відразу, ... автомобіль - не можна. Після гальмування до зупинки він проходить ще 800-1600 метрів. Пам'ятайте, ... порушуючи правила, ви ризикуєте своїм здоров’ям.
Чогось на ньому не вистачає?
(Учні затісують у зошити, вставляючи сполучники, подані е дужках).
Вчитель. Впорались із завданням, допомогли машиністу. Рухаємося далі і треба зробити пересадку - написати вибірковий диктант. Перед вами прислів’я, випишіть з них сполучники.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину – по мові.
Людина без книги, як риба без води.
Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.
Умій сказати, умій і змовчати.
Слово дорожче, ніж гроші.
Наш поїзд рушає далі і прибуває на станцію «Муза творчості». Треба виконати творче завдання - скласти речення із сполучниками А, І, ІЦОБ на тему «Наша мова - солов'їна».
V. Підсумок уроку
Ось і завершилась наша подорож. Отже, перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.
VI. Домашнє завдання
Виписати 8 прислів'їв із сполучниками.