Урок української мови з теми "Сполучник як службова частина мови"

Про матеріал
Мета уроку: закріпити знання учнів про частини мови; формувати в учнів уміння визначати самостійні та службові частини мови, знаходити сполучники, вбачати їх роль у реченні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять; виховувати інтерес до української мови. Форма проведення: урок-подорож Обладнання: кросворд "Частини мови", маршрут, ребус, картки з прислівниками, двокольорові жезли.
Перегляд файлу

Урок української мови

7 клас

Тема уроку. Сполучник як службова частина мови

Мета уроку: закріпити знання учнів про частини мови; формувати в учнів уміння визначати самостійні та службові частини мови, знаходити сполучники, вбачати їх роль у реченні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять; виховувати інтерес до української мови.

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання: кросворд "Частини мови", маршрут, ребус, картки з прислівниками, двокольорові жезли.

Хід уроку

І. Організація класу.

День добрий, друзі, ще один урок

До вас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож. А тільки розумні, вправні та кмітливі можуть вирушити в подорож.

- Яку частину мови закінчили вивчати?

Пограємо в гру "Чи вмію я правильно писати прислівники?". У вас на партах лежать двокольорові жезли, в цій грі вони вам знадобляться. Червоний колір - пишемо через дефіс прийменник, зелений - разом. (Побіля, із-за, попід, з-поза, посеред, внаслідок, через, з-за).

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

У безкінечному ряді живих істот людина наділена незвичним правом: вона має привілей вибирати наймення собі, своїм дітям, усьому навколишньому. За довгий час людина створила безліч різних слів, які є предметом вивчення однієї з наук про мову – морфології.

-   Що вивчає морфологія?

Ми вирушимо в країну Морфологію, в гості до однієї з частин мови, а якої саме, ви дізнаєтесь, розгадавши ребус. (Учні розгадують ребус)

-   До якої ж частини мови ми вирушимо в гості? (Учні записують число та тему уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  •   На які дві групи поділяються частини мови?
  •   Назвіть самостійні частини мови.
  •   Назвіть службові частини мови,
  •   Чому сполучник має таку назву?

Отже, вирушаємо в подорож. Перед вами маршрут: чотири станції і одна пересадка. Але щоб вирушити, треба придбати квитки. А щоб їх придбати, розгадаємо кросворд «Частини мови» (Учні розгадують кросворд, а в цей час один учень виконує індивідуальне завдання: визначає, до якої частини мови належить кожне слово в реченні)

У творенні мови беруть участь і сивий людський досвід, і закохана юність, і дитяча уява.

3 а п и т а н н я    д л я     к р о с в о р д у

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю,

- Хто чи що, - ви запитайте

I про мене все дізнайтесь. (Іменник)

 

Я веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний,

Маю ступінь порівняння. (Прикметник)

 

Я розрядів вдосталь маю

I предмет я означаю.

Особовий я й зворотний,

I питальний, і відносний,

Означальним можу бути,

Варто все це не забути. (Займенник)

Чим від інших я відмінний,

Тим, що є я сам незмінний,

Розібратись як детально,

Моє значення загальне –

Це або ознака дії,

Чи ознака ще ознаки. (Прислівник)

 

Я така частина мови,

Що належить до службових,

Я буваю лиш одним:

Похідним – непохідним. (Прийменник)

Вчитель. Перевіримо ученицю, яка працювала біля дошки. (Учні задають питання з морфології)

IV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Тепер можна вирушати і наш поїзд прибуває на станцію «Наукова». Відкрийте підручники і прочитайте, що таке сполучник. (Пригадати, з якими сполучниками учні знайомилися в попередніх класах).                А тепер розгляньте таблицю і з допомогою неї дайте відповіді на такі запитання:

Чи мають сполучники лексичне значення?

Чи сполучники бувають членами речення?

Для чого служить сполучник у реченні?

На які групи поділяються сполучники за роллю в мові?

На які групи поділяються за будовою?

Ось до вашої уваги чергові на станції пропонують розвагу - розподільний диктант.

У лісі, мати й дочка, сказати чи змовчати, край дороги, під горою, вогнем і мечем, із-під води. (Учні задають питання з морфології)

Вчитель. А наш потяг рушає далі і прибуває на станцію «Дружба». Щоб одержати право їхати далі, треба виконати завдання. Перед виконанням пригадаймо, яка роль сполучника у реченні. (Учні відповідають). Запишемо речення і визначимо, що ж поєднує сполучник: однорідні члени речення чи частини складного речення.

- Яке речення називається складним?

Реве та стогне Дніпр широкий. В промінні мови пророста душа, і серце з серцем радісно говорить.

Станція «Дружба» пропонує гру у парах. Для неї нам знову знадобляться жезли, тільки тепер один на двох. Я читаю речення, а ви визначаєте, що поєднує сполучник, (Підказка)

  •   Кожен з нас має шанувати рідне слово і оберігати його.
  •   Ми пишаємося тим, що ми - українці.
  •   Багата і милозвучна наша рідна українська мова.
  •   Коли Бог розуму не дав, то і коваль не вкує.

Наступна зупинка вимушена. Наш машиніст зачитався написом і не може його зрозуміти. (Вчитель читає напис.)

Дорогі діти! Будьте обережні ... уважні біля залізниці. Знайте, ... зупинити потяг відразу, ... автомобіль - не можна. Після гальмування до зупинки він проходить ще 800-1600 метрів. Пам'ятайте, ... порушуючи правила, ви ризикуєте своїм здоров’ям.

Чогось на ньому не вистачає?

(Учні затісують у зошити, вставляючи сполучники, подані е дужках).

Вчитель. Впорались із завданням, допомогли машиністу. Рухаємося далі і треба зробити пересадку - написати вибірковий диктант. Перед вами прислів’я, випишіть з них сполучники.

Птицю пізнають по пір’ю, а людину – по мові.

Людина без книги, як риба без води.

Не говори, що знаєш, але знай, що говориш.

Умій сказати, умій і змовчати.

Слово дорожче, ніж гроші.

Наш поїзд рушає далі і прибуває на станцію «Муза творчості». Треба виконати творче завдання - скласти речення із сполучниками А, І, ІЦОБ на тему «Наша мова - солов'їна».

V. Підсумок уроку

Ось і завершилась наша подорож. Отже, перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.

  • Що називається сполучником?
  •  Чи виступає сполучник членом речення?
  •  Чи має лексичне значення?
  • Яка роль сполучника в реченні?

VI. Домашнє завдання

Виписати 8 прислів'їв із сполучниками.

 

doc
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку