Тема: « Набута поведінка»
Навчальна мета: вивчити природу, механізм утворення умовних рефлексів; встановити біологічне значення умовних рефлексів. Ознайомити учнів з процесами збудження і гальмування, навчити відрізняти різні види. гальмування; показати пластичність мозку, його можливості до адаптації.
Виховна мета: формувати науковий світогляд учнів розширюючи знання про особливості будови і функціонування нервової системи; зв’язок біології з практичною діяльністю людини - значення умовних рефлексів в житті людини.
Розвивальна мета: розвивати в учнів стійкий пізнавальний інтерес до вивчення біології, розвивати уміння порівнювати, аналізувати, робити обґрунтовані висновки, розвивати пам’ять, увагу учнів.
Тип уроку: урок удосконалення і застосування знань, умінь, навичок.
Методи навчання: фронтальна бесіда, розповідь з елементами бесіди, самостійна робота з книгою, заповнення таблиці, повідомлення учнів
Обладнання: портрет І.П.Павлова, таблиця „Вироблення умовного рефлексу слиновиділення у собаки”.
Хід уроку:
І. Організація класу. Привітання
І1. Актуалізація опорних знань
1. Індивідуальне усне опитування.
1) Намалюйте на дошці схеми рефлекторних дуг і поясніть їх:
а) перший учень : колінного рефлексу;
б) другий учень: орієнтувального рефлексу
Додаткові питання
Яке значення інстинктів в житті людини?
Яке значення безумовних рефлексів?
Під час роботи цих учнів, інші учні класу виконують біологічний диктант.
2. Біологічний диктант.
1. Природжені рефлекси називаються –
2. Який відділ нервової системи обов’язковий –
3. Центр рефлексу ковтання –
4. Позний рефлекс регулює –
5. Рефлекс націлювання – це
6. Безумовні рефлекси видові чи індивідуальні –
7. До яких умов вони забезпечують пристосування –
8. Складна система безумовних рефлексів –
Відповіді: 1безумовними, 2 центральна, 3 довгастий мозок, 4 проміжний мозок, 5 орієнтувальний, 6 видові, 7 сталих, 8 інстинкт
Учні, що писали біологічний диктант проводять взаємоперевірку. Вчитель слухає відповіді учнів, що готувалися біля дошки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя
Існує оповідання про те, як легенарний законодавець давньої Спарти Лікург помістив двох цуценят в яму, а двох інших виростив на волі. Коли цуценята підросли, він, в присутності великої кількості людей, випустив зайця. Цуценя, яке виховувалось на волі, кинулось за зайцем і зловило його. Цуценя, яке виросло в ізоляції, втекло від зайця. Цим Лікург довів важливість виховання воїнів. Для нас важливе інше: поведінка тварин визначається не тільки інстинктом. Недарма кажуть: інстинкт сліпий. Навколишній світ постійно змінюється і для вирішення нових проблем існує більш досконалий спосіб пристосування.
Вчитель проводить фронтальну бесіду.
1. Який спосіб існує для пристосування організму до нових умов?
(умовний рефлекс)
2. Що визнаєте про умовні рефлекси?
(у всіх людей різні умовні рефлекси, пристосовують організм до нових умов)
Розповідь вчителя
Наукове застосування методу утворення умовних рефлексів належить І.П.Павлову . „Чому як тільки людина згадає смачну їжу, у неї починається слиновиділення? В чому спарва?”Так на межі століть почалася історія наукового підходу до розшифровки таємниць психіки людини за допомогою ключа, який Павлов назвав умовним рефлексом.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
ІV.І. Вступні вправи
1) Методика утворення умовних рефлексів за І.П.Павловим
Повідомлення учнів
Умовний рефлекс — це реакція організму, що набувається за певних умов у процесі індивідуального розвитку.
Процес утворення умовних рефлексів вимагає дотримання визначених правил. По-перше, необхідна наявність двох подразників — безумовного й індиферентного, тобто байдужного, котрий повинен набути властивостей умовного. Наприклад, при виробленні у собаки умовного харчового рефлексу безумовним подразником може бути м'ясо, а індиферентний - будь-який подразник: світло, звук, дотик і т.д. По-друге, необхідний визначений порядок їхнього впливу: спочатку повинен діяти індиферентний подразник, а потім безумовний (спочатку дзвоник, потім м'ясо). По-третє, необхідний визначений часовий інтервал між індиферентним і безумовним подразниками (після дзвоника через 10-30 с дати собаці м'ясо), однак спочатку якийсь період вплив подразників повинен бути одночасним, тобто збігатися. По-четверте, сила обох подразників повинна бути оптимальною; подразник, використовуваний у якості умовного, по своїй біологічній активності повинен бути слабкіше безумовного. По-п'яте, необхідно враховувати рівень збудливості кори, тобто «функціональне тло» організму; при цьому особливо варто враховувати збудливість стосовно безумовного подразника. Так, наприклад, при виробленні будь-якого умовного рефлексу потрібно, щоб собака був у бадьорому стані; при виробленні харчового умовного рефлексу він повинен мати і підвищену харчову збудливість. По-шосте, потрібно кілька разів повторити поєднання впливів цих подразників.
Розповідь вчителя, використовуючи таблицю „Вироблення умовного рефлексу слиновиділення у собаки”.
Утворення умовного рефлексу можна представити в такий спосіб. Індиферентний подразник, що повинен стати умовним (дзвоник), діє на відповідний рецептор (орган слуху). Він викликає в ньому збудження, що по афферентних шляхах (слуховий нерв) надходить у корковий відділ аналізатора (слухового) і викликає в ньому збудження. Безумовний подразник (м'ясо) діє на відповідні рецептори (ротової порожнини і мови) і викликає в них збудження, що по аферентних шляхах надходить у підкірковий центр (довгастий мозок) і одночасно в кору великих півкуль мозку, викликаючи в них збудження. З підкіркового центра збудження, посилене імпульсами з кори, надходить до ефекторів (слинних залоз). Таким чином, у корі головного мозку одночасно виникають два центри збудження. З першого центру збудження розповсюджується (ірадує) по корі. Другий центр, як більш сильний (він викликаний впливом безумовного подразника), «залучає» ірадуючі збудження до себе. Між центрами збудження установлюється визначена взаємодія: збудження рухається від першого центру до другого. Між ними утворюється функціональний зв'язок. При повторних поєднаннях впливів обох подразників зв'язок стає усе більш міцним. Надалі вплив вже одного індиферентного подразника, що став умовним, викликає рух збудження по «уторованим» шляхах з першого центру до другого, а від нього по еферентних шляхах до робочих органів і викликає їхню специфічну реакцію.
Установлення функціонального зв'язку між двома центрами збудження І. П. Павлов назвав замиканням, а сам зв'язок — тимчасовим.
По характеру умовного подразника розрізняють натуральні і штучні умовні рефлекси.
За часом між впливами умовного і безумовного подразників розрізняють співпадаючі, запізнілі і слідові умовні рефлекси.
2) Гальмування умовних рефлексів.
Вчитель пропонує пояснити наступні приклади. Метод „Прес”.
1. Ви – збуджені, і негайно у вас посилюється виділення адреналіну; він підвищує згортання крові, тиск, рівень цукру у крові.
(Безумовнорефлекторна регуляція)
2. Під час праці споживання кисню підвищується. Але таке ж явище спостерігається у людей, як тільки вони почули „заклик” гудка.
(Умовнорефлекторна регуляція)
3. В досліді з тваринами декілька разів під шкіру робили ін’єкцію тироксину. При цьому підвищується газообмін. Одного разу замість тироксину скористалися фізіологічним розчином, і отримали такий же результат.
(Умовний рефлекс)
4. Проаналізуйте фрази: „Візьміть олівець” і „Не беріть олівець”
-Чим вони відрізняються?
(подразниками)
-Які бувають подразники?
(збудливі і гальмівні)
5. Чому учні після дзвоника з уроку не можуть зосередитися?
(умовний рефлекс)
Розповідь вчителя
Гальмування відкрив І.М. Сєченов, а І.П.Павлов взяв ідею гальмування для пояснення умовнорефлекторних процесів
Види гальмування:
1) зовнішнє (більш сильний подразник припиняє реакцію на попередній подразник)
2) позамежове (затримка відповіді на подразник, дія якого перевищує працездатність нервових клітин)
3) умовне (умовний сигнал не підкріплюється)
ІV.ІІ. Пробні та тренувальні вправи
Вчитель пропонує написати характеристику умовного рефлексу до робочого зошита, користуючись підручником
Характеристика умовних рефлексів:
-індивідуальні
-мінливі
-базуються на ьезумовних
-пов’язані з корою
-в основі тимчасові зв’язки
-пристосування до мінливих умов
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна письмова робота (перші п’ять учнів, які виконали завдання дають зошити для перевірки вчителю)
Розв’язання завдань по графічному зображенню дуг умовних рефлексів (на основі двох схем, які були викреслені при опитуванні)
а) На основі схеми дуги колінного рефлексу намалюйте шлях нервового імпульсу при умовному рефлексі, якщо умовний подразник – світло.
б) На основі схеми дуги орієнтувального рефлексу намалюйте шлях нервового імпульсу при умовному рефлексі, якщо умовний подразник – звук дзвінка.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Вчитель виставляє бали за урок, коментуючи їх.
Метод «Сенкан». Пропонується скласти сенкан про умовний рефлекс.
VІІ. Домашнє завдання .
Загальне домашнє завдання : вивчити параграф, дати відповіді на питання в кінці параграфа.
Достатній рівень: скласти 15 тестових завдань за новою темою.
Творче завдання: написату біологічну казку на тему „Людина без умовних
рефлексів”.