Великоканівецький навчально-виховний комплекс «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області
УРМ №4. Стилі, типи мовлення (повторення). Жанри мовлення. Вибірковий усний переказ тексту художнього стилю (на основі кількох джерел)
(урок української мови у 9 класі)
Підготувала і провела
учитель української мови і
літератури Кононенко
Світлана Іванівна
2021-2022н.р.
Українська мова 9 клас
Тема: УРМ №4. Стилі, типи мовлення (повторення). Жанри мовлення. Вибірковий усний переказ тексту художнього стилю (на основі кількох джерел)
Мета (формувати компетентності): предметні: повторити відомості про стилі та типи мовлення, поглибити знання про жанри мовлення, систематизувати й узагальнити основні відомості зі стилістики тексту;
удосконалювати вміння дев’ятикласників про особливості вибіркового переказу тексту художнього стилю; формувати навички виділяти в тексті художнього стилю потрібну інформацію та відтворювати її відповідно до стильових вимог; ключові: розвивати навички й уміння усно будувати висловлювання відповідно до комунікативного завдання; інформаційні: самостійно добирати з різних джерел потрібний навчальний матеріал; комунікативні: правильно будувати власне висловлення з урахуванням комунікативної мети; загальнокультурні: за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до природи рідного краю.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь
Обладнання: ноутбук, проєктор, екран, слайдова презентація «Стилі, типи та жанри мовлення», таблиці «Типи мовлення та їх ознаки», картки з уривками текстів, підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Уважно прослухати уривок з листа В.Стуса синові. Дати відповідь на запитання: як поет радить поглиблювати знання з мови?
. . . Пишучи, про стилістику не дбай, а намагайся висловлюватися точно – то є найкраща стилістика ( втім, може, ти не знаєш, що то є стилістика? Подивися в латинському словникові пояснення або у „Словнику іншомовних слів”). Отож, Дмитрику, про стилістику не дбай, але, звичайно, щоб навчитися не дбати, треба спочатку добре дбати. Для цього треба добре знати мову – і літературну, і народну.
Першої ти навчишся у школі. Що стосується народної мови, то ти її, на жаль, не чуєш( усе мріяв поїхати колись з тобою і мамою до Рахнівки – там би ти почув). Отож і тут: читай старих авторів ( Квітку-Основ’яненка, Марка Вовчка, Нечуя-Левицького). А ще краще – читай, виписуючи вдалі, „густі” вирази, приказки, прислів’я читай, пісні народні – але вже „дорослим” оком – багато радості дадуть і казки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
назви типів мовлення у відповідний рядок таблиці.
Типи мовлення та їх ознаки
Назви типів мовлення
|
Основна функція |
Відношення, що виражаються реченнями
|
Будова висловлювання
|
|
Повідомлення про події |
Часові |
Експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка
|
|
Словесне зображення предмета |
Просторові |
Певна послідовність загальних і часткових ознак, що відображають предмет висловлювання |
|
Доведення або пояснення чогось |
Причиново-наслідкові |
Теза, аргументи, висновки
|
На основі таблиці схарактеризувати кожен із типів мовлення.
ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Учні ознайомлюються й записують у зошити дату та тему уроку, ознайомлюються з метою.
V. Систематизація й узагальнення вивченого.
матеріалу таблиць „Стилі та жанри мовлення”, „Типи мовлення та їхні ознаки” за схемою:
Т е к с т д л я 1 – ї г р у п и
Рідне слово – це невід’ємна частина рідного краю. Для українця – це закучерявлені парками схили Дніпра у Києві, над якими велично здіймається в небо дзвіниця Печерської лаври; неповторні вулиці під тінистими каштанами; це старовинна архітектура Львова, в якій класичні форми чергуються з пишним декором бароко, тут і там височать шпилі готичних костьолів; це золотоверхий Чернігів над срібною Десною, де під склепіннями стародавніх соборів спочивають київські князі й видатні діячі давньої України; це стрункі і строгі хмарочоси індустріального Харкова; це буйно-зелена Волинь із сумними плесами озер.
А над усією Україною, у Каневі, на Чернечій горі, - могила великого Кобзаря, який розказав нам, „ хто ми, і чиї ми діти”, розповів нашу минулу славу. . .
Звуки рідної мови пов’язані не тільки зі звичним образом отчого краю, а й з тим, що закарбувалося в пам’яті наших предків; його увіковічено в пісні й передано нам у спадщину ( За А. Матвієнко ).
Т е к с т д л я 2 – ї г р у п и
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом ( Розділ І. „Загальні засади „ Конституції України).
Т е к с т д л я 3 – ї г р у п и
Моя мова
Все в тобі з’єдналося, злилося - Вченому ти лагідно відкрила
Як і помістилося в одній! - Мудрості людської глибину.
Шепіт зачарований колосся, І тобі рости й не в’януть зроду,
Поклик із катами на двобій. Квітувать в поемах і віршах,
Ти даєш поету дужі крила, Бо в тобі – великого народу
Що підносять правду в вишину, Ніжна і замріяна душа.
В.Симоненко
VІ. Колективна робота з текстами. Сприймання текстів на слух і робота над їхньою будовою
1. Бліцопитування
- Чим вибірковий переказ тексту відрізняється від докладного і стислого?
- Що об’єднує вибірковий переказ на основі кількох джерел? (Тема тексту)
2. Робота з підручником ст.244. Опрацювання пам’ятки для роботи над вибірковим переказом.
3.Оголошення теми переказу «Краса природи України».
4. Колективна робота з текстами (картки додаються).
5. Складання плану, запис ключових слів.
6. Повторне прочитання текстів.
7. Усний вибірковий переказ текстів.
VІІ. Підсумок уроку.
Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи.
З’ясовують практичне значення опрацьованого матеріалу для власного життєвого досвіду.
Учитель характеризує проведену навчально-пошукову діяльність, оцінює учнів.
VІІІ. Домашнє завдання
На тему „Стилі, типи і жанри мовлення” підготувати на вибір: