Урок "Урок 9. Іспанія Тип уроку: комбінований"

Про матеріал

Кожен тип семінарського заняття проводжу за певним методичним планом з обов'язковою мотивацією навчальної діяльності учнів та відповідним попереднім домашнім завданням. Прикладом таких семінарських занять може бути урок-семінар «Рух Опору в Україні» в 11 класі, «Українська держава Павла Скоропадського» в 10 класі в курсі історії України.

Перегляд файлу

Урок 9. Іспанія

Тип уроку: комбінований

Мета: - ознайомити учнів з розвитком Іспанії на початку Нового часу

  • вчити аналізувати внутрішню та зовнішню політику державних діячів
  • виховувати негативне ставлення до релігійного фанатизму та жорстокості

Обладнання:

 карта «Європа в ХУІ-ХУІІ ст.»

Література:

Эланже Ф. Епоха дворов и королей. Этикет и нравы в 1558-1715 гг. - Смоленськ: Русич, 2005. (Популярная историческая библиотека

Електронні ресурси:

http://www.100top.ru

http://www.iat.kiev.ua

www.KM.ru

 

                                         Но, конечно, средь испанцев

                                         Были те, что сознавали

                                         Странное противоречье.

                                         Шел в них спор непримиримый

                                         Между разумом и чувством,

                                         Между старым и отжившим, -

                                         Спор болезненный и страстный,

                                         Но порой безрезультатный.

                                                       Лион Фейхтвангер      

 

                    Хід уроку

І. Актуалізація попередніх знань: (5 хв.)

- які країни взяли участь у Великих географічних відкриттях?

- що таке «революція цін»?

- що таке інквізиція?

- як проходило зміцнення абсолютизму у Франції?

- що таке Реконкіста?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності: (2 хв.)

Сьогодні ми поглянемо на одну з країн, яка зуміла протистояти Реформації, доклала багато зусиль для боротьби з протестантизмом, проводила активну зовнішню політику, але в силу певних причин змушена була поступитися країнам з більш передовим суспільним устроєм.

ІІ. Новий матеріал (30 хв.)

План подачі нового матеріалу:

  1. Іспанія за Карла У
  2. Повстання комунерос в Кастилії
  3. Філіпп ІІ
  4. Приєднання Португалії до Іспанії
  1. А . Розповідь вчителя: (5 хв.)

Б. Повідомлення учня про особу Карла У

1500-1558. імператор Священої Римської імперії (1519-1556), король Іспанії як Карл І в 1516-1556 рр. син австрійського ерцгерцога Філіппа Красивого та іспанської королеви Хуани Безумної. Виріс в Нідерландах, виховувався в дусі відданості католицькій церкві. Душевнохвора мати могла правити, тому Карл став іспанським королем, об’єднавши спадщину своїх предків Фердинанда та Ізабелли. Після смерті діда Максиміліана і отримав також і імператорські володіння. Його землі були конгломератом різних племен та народів. Космополітизм, тверезий розум та енергія допомагали Карлу У правити своїми володіннями. Внутрішня політика була підпорядкована інтересам зовнішньої. В своїх спадкових володіннях імператор змушений був підвищити податки, що викликало повстання комунерос, яке було жорстоко придушене. Карл досить успішно протистояв натиску турок, боровся з Францією за італійські володіння. Він очолив супротивників Реформації, але Аугсбурзький релігійний мир не приніс йому очікуваних результатів і послабив вплив на Німеччину. В 1555-1556 рр. хворий і стомлений імператор передав сину Філіппу ІІ Іспанію з заморськими колоніями та Нідерланди, а молодшому брату Фердінанду – імператорський титул. Решту життя він провів у монастирі святого Юста.

В. Складання таблиці (5 хв.) «Діяльність Карла У»

Зовнішня політика

Внутрішня політика

Імперська ідея

Боротьба проти турецької агресії

Боротьба за Італію

Релігійні війни

Поступки князям

Збільшення податків

Боротьба проти Реформації

Придушення повстань

2А. Робота з підручником (4 хв.)

 Комунерос  – від слова  comunaобщина. Збройний рух самоуправних міст Кастилії в 1520-1522 рр. проти абсолютизму, на захист міських вільностей. В липні 1520 р. Толедо, Сеговія, Мурсія, Авіла, Бургос, Мадрид об’єдналися в «Святу хунту» з центром в Авілі. До міст приєдналися частина дворянства та духовенства. Комунерос вимагали, щоб Карл У жив в Іспанії, регулярно скликав кортеси, відсторонив іноземців від управління державою, розширив міське самоуправління, припинив вивіз золота за кордон. Протистояння переросло у збройну боротьбу. Карл У перетягнув на свою сторону дворянство і в битві при Вільяларе 23 квітня 1521 р. завдав повсталим на чолі з Хуаном Падилья поразки. Вожді хунти і Падилья були схоплені та страчені. В 1522 р. рух було остаточно придушено, репресії тривали до 1526 року.

Б. Бесіда з класом: (3 хв.)

- чому повсталі називались комунерос?

- чому дворянство провінції підтримало городян?

- що нагадують вимоги повсталих?

3.А. повідомлення учня ( 4 хв.) про особу Філіппа ІІ

1527-1598 рр. Син Карла Габсбурга У та Ізабелли Португальської. Був вихований в іспанському дусі, вільно говорив кастильською. Перша дружина Марія Португальська померла рано. Другою дружиною була Марія І Тодор, королева Англії. Після  смерті королеви англійський парламент не визнав прав Філіппа ІІ на  англійський трон. Третьою дружиною стала Ізабелла Валуа, французька принцеса. В 1559 році франко-іспанські війни закінчилися вигідним для Іспанії Като-Камбрезійським миром. На честь перемоги було споруджено палац Ескоріал. В правління Філіппа зміцнився іспанський абсолютизм, Мадрид став постійною столицею. Було обмежено вільності окремих областей та міст. Король особисто розглядав всі важливі папери та приймав рішення. Ревно підтримував інквізицію, переслідував морисків. Іспанцям було заборонено навчатися за кордоном. Для ведення воєн збільшив податки, що підірвало економіку країни. Не змогла Іспанія повністю придушити революцію в Нідерландах. Об’єднаний флот антитурецької ліги завдав туркам поразку в битві при Лепанто. важким ударом для Філіппа ІІ стала загибель Непереможної армади. Гегемонія на морях почала переходити до Англії та Голландії. Невдачею закінчилася підтримка французьких католиків в боротьбі з гугенотами. Особа Філіппа ІІ дуже суперечлива. Він був жорстоким релігійним фанатиком, але шанувальником мистецтва. При ньому іспанська література пережила свій золотий вік. Його смерть оповита таємницею. Іспанський престол перейшов до сина Філіппа ІІІ Габсбурга від четвертої дружини Анни Австрійської.

Б. Аналіз особи  (4 хв.) короля за пам’яткою

4. А. Робота з підручником (3 хв.)

В 1580 р. після переривання португальської королівської династії Філіпп ІІ виставив свою кандидатуру на престол і досяг успіху. Особиста унія на 60 років об’єднала Португалію та Іспанію. Було усунуто важливого суперника в боротьбі за колонії.

Б. Робота з картою: (2 хв.) знайти на карті Іспанію, Португалію, країни союзники  та супротивники Іспанії в численних війнах

 

поняття

особи

дати

Комунерос

Інквізиція

Ескоріал

Морилки

Реконкіста

 

Карл У

Філіпп ІІ

1500-1558 – правління Карла У

1527-1598 – життя Філіппа ІІ

1520-1522 – повстання комунерос

1580 – приєднання Португалії

            

Філіпп ІІ                              Карл У

ІІІ. Рефлексія: (6 хв.)

«Мозковий штурм» - поміркуйте, за яких обставин в Іспанії могла перемогти Реформація?

ІУ. Домашнє завдання: (2 хв.)

підручник, позначити на карті Іспанію, Португалію, завойовницькі війни Іспанії

 

 

docx
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку