Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники назви істот і неістот ( повторення ). Іменники загальні і власні. (Урок –подорож).
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки, поділ за значенням, синтаксичну роль; збагачувати словниковий запас учнів; вчити розрізняти іменники назви істот і неістот, власні та загальні; розвивати усне й писемне мовлення, виховувати зацікавленість до рідної мови
Очікувані результати: учні знаходять іменники в реченнях; правильно визначають морфологічні ознаки іменника, належність його до певної відміни.
Обладнання: підручник, таблиця «Іменник як частина мови», дидактичний матеріал, презентація уроку.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
За рідний край життя віддай
Народна мудрість
Хід уроку
Учитель: День добрий, друзі,
Ще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню
Учитель: відгадайте загадку.
Ця частина мови справу знає
Всі предмети називає
І великі, і не дуже,
Все,що хочеш, любий друже.
І людину, і тварину, і маленьку їх дитину,
Всяку птицю іменує –
Імен йому не бракує.
Ліси, гори і долини,
Ріки, моря, океани,
Безкінечні земні далі,
Нагороди і медалі.
Всім дає він імена
Що за частина мови в нас така?
Відгадали? Правильно, це іменник! Ви знаєте, що найбільше в українській мові іменників.
Отже записали тему уроку.
Слайд №1
Урок в нас буде незвичайний – урок – подорож .
– А що ви знаєте про козаків? Запорізьку Січ?
Слайд №2
Записати слова, які позначають певні назви
1 група: назви міст України
2 група: назви українських музичних інструментів
3 група: назви старовинної української зброї
4 група: прізвища гетьманів України.
Погляньте на картинки до написаних вами іменників: слайд№3,4,5
Висновок:
Прочитайте слова із народної пісні про Івана Сірка.
Слайд №
Перевірка : Слайд №
Слайд №
Зараз ми виконаємо розподільний диктант із зашифрованою приказкою. 1 стовпчик – власні назви, 2 – загальні. Якщо правильно напишете слова, то із перших літер прочитаєте українську приказку.
Дніпро, Еверест, турок, аїр, мед, Київ, ікона, спис, Орлик, литаври, арбалет, Запоріжжя, Анна, воїн, антихрист, Карпати.
Відповідь: де козак, там і слава.
Знайти у реченнях іменники і визначити їх синтаксичну роль.
Висновок: іменники найчастіше в реченні виступають підметом, додатком, обставиною.
Українські козаки в годину війни були воїнами, а в мирний час уміли гарно відпочивати: співати, танцювати, писати листи ворогам. Один епізод відпочинку зобразив Іван Рєпін на картині « Козаки пишуть листа турецькому султану» .
Слайд №
Слово вчителя:
Зараз кожен із вас буде виконувати різнорівневі завдання:
На 10-12 балів – скласти лист турецькому султану.
На 7-9 балів – описати зовнішність козаків.
На 4-6 балів - одне речення про козаків.
Перевірка учнівської творчості.