Новоселівська філія
комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад
(опорний навчальний заклад)
Ясинуватського району Донецької області
БІОАДЕКВАТНИЙ УРОК
ТЕМА:
Групи прикметників за значенням:
якісні, відносні, присвійні
Автор розробки – Попова Тетяна Юріївна
Мовна тема: Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні
Українознавчий компонент: Мій український народ. Традиційні ремесла українців як творчість та господарська діяльність. Бджільництво
Мета уроку: формувати знання про групи прикметників за значенням, розвивати вміння їх розпізнавати, правильно застосовувати в мовленні; цілісне (двопівкульне) мислення, виховувати усвідомлення традиційного заняття українців – бджільництва як господарської діяльності, його ролі в житті українського народу.
Тип уроку: біоадекватний урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: день роботи на пасіці.
Унаочнення: мультимедійна презентація до уроку, цукерки «Шалена бджілка».
Форми роботи: фронтальна, групова.
Методи та прийоми: навчальна релаксація, «виведення» мислеобразу, бесіда, рефлексія, прийоми «Накачай меду», «Упіймай рій».
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
дати визначення якісних, відносних та присвійних прикметників;
розпізнавати якісні, відносні та присвійні прикметники;
застосовувати їх в усному та писемному мовленні;
розповідати про особливості традиційного українського заняття – бджільництва.
Перебіг уроку
1. Оргмомент.
2. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці триватиме вивчення теми «Прикметник», ми спробуємо навчитися розрізняти якісні, відносні, присвійні прикметники. Знання про прикметник повʼяжемо з найдавнішим заняттям українців, продукт якого відгадайте на підставі цікавих фактів про нього.
Цікаві факти про мед
Це – мед.
Традиційне народне ремесло, повʼязане з виготовленням меду, розвинене здавна й в Україні. І називається воно бджільництвом.
3. Актуалізація опорних знань учнів.
Прочитайте текст, визначте синоніми до слова бджільництво. Знайдіть у ньому прикметники разом із іменниками, від яких залежать.
БДЖІЛЬНИЦТВО
Бджільництво належить до найдавніших занять українців. Мед та віск завжди широко використовувалися як продукти харчування, служили предметом експорту до європейських країн. Цією справою займалися пасічники. Вони були статечними й охайними, їх шанували як знавців природи і навіть знахарів.
Бджільництво пройшло кілька стадій розвитку. Спочатку – бортництво: в ущелинах скель, у лісових хащах наші предки знаходили гнізда бджіл і забирали від них мед. Пізніше на деревах, де збирався рій, робили позначку власності і видовбували в стовбурах дупла для поселення бджіл. У ХІV ст. почали майструвати штучні борті, вулики. Їх робили із соснових кругляків, видовбуючи порожнину для бджіл і отвір для догляду за ними. Ці борті підвішували на деревах. Невдовзі їх стали розташовувати на галявинах (пасіках) – з’явилося пасічництво (З довідника).
Відповідь
Синоніми: бджільництво – бортництво – пасічництво.
Прикметники: найдавніших занять, статечними, охайними пасічниками, у лісових хащах, штучні борті, соснових кругляків, ранньою весною.
4. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.
Навчальна релаксація (учитель вмикає аудіозапис дзижчання бджіл).
Навчальний релаксаційний текст
Психофізіологічна підготовка
Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Усміхніться, адже ви такі гарні, коли усміхаєтесь. Уявіть, як усміхається кожна клітинка Вашого тіла…
Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе на місці спокою, як ви маєте вигляд, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок… Подякуйте цьому образу, вашому місцю спокою. Будьте щирі з собою.
Введення нового матеріалу через формування мислеобразу
Уявіть себе на квітучій галявині. Уявіть кольори та аромат квітів. Доторкніться до квітів. Навколо галявини – високі липи. Відчуйте їх запах. Прислухайтесь, як гудуть над квітами бджоли. Це пасіка. Сьогодні ми ближче ознайомимося з роботою на пасіці. Погляньте навколо: під розлогими липами сидить поважний немолодий чоловік. Це пасічник дід Панас.
Подивіться: посередині галявини розташовано три вулики. До них несуть нектар і пилок невтомні трудівниці – бджілки. На першому вулику написано – «Якісні прикметники», на другому – «Відносні прикметники», на третьому – «Присвійні прикметники».
До вулика з написом «Якісні прикметники» несуть бджоли ароматний, солодкий нектар. А решта – ще ароматніший, солодший, що за ознакою може бути як у більшій, так і в меншій мірі. Відчуйте його смак і запах. Це якісні прикметники, відповідають на питання який?
До другого вулика з написом «Відносні прикметники» бджоли несуть липовий, квітковий пилок (ознака за відношенням до матеріалу), яка не може бути виявлена в більшій чи меншій мірі. Дід Панас викачає потім зі стільників цього вулика літній мед (ознака за часом). Липовий, квітковий, літній – це відносні прикметники, відповідають на питання який?
До третього вулика з написом «Присвійні прикметники» комахи-трудівниці приносять пилок, з якого пасічник збере бджолиний (чий?) мед, але й буде він і його (чий?), Панасів мед.
Нарешті, бджоли скінчили роботу. Дід Панас обходить вулики та спостерігає за комахами-трудівницями. Ось перший вулик – із написом «Якісні прикметники», що виражають ознаку в більшій чи меншій мірі: ароматний, солодкий. Другий вулик – із написом «Відносні прикметники», що виражають ознаку за відношенням до часу (літній), місця (лісовий), матеріалу, речовини (квітковий, липовий), національності (український).. Третій вулик – із написом «Присвійні прикметники», що виражають приналежність до особи чи тварини та відповідають на питання чий?
Незабаром пасічник качатиме з рамок мед. А ми в цьому йому допоможемо. А поки що подякуйте бджолам за їхню працю, подякуйте пасічнику Панасу, подякуйте пасіці за можливість тут побувати.
Вихід
Відчуйте ступні ніг… Прилив сил до ніг та рук… Відчуйте спину та плечі… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… У Вас може з’явитися бажання напружити шию… Поверніть голову праворуч, ліворуч… Усміхніться та зробіть глибокий вдих… Не поспішаючи, доторкніться до щік, очей… Ось ви знову в нашому класі. Як Ви себе почуваєте після відвідування пасіки?
«Виведення» образу інформації на рівень осмислення.
Обговорення
- Чи вдалося вам розслабитися та уявити пасіку?
- Які кольори ви побачили? Які почули звуки? Які запахи, смаки відчули?
- Чи побачили ви пасічника Панаса? Який він, чим займається?
- Які вулики ви уявили?
- Які пилок та нектар носили бджоли?
- Що вам найбільше сподобалось під час перебування на пасіці?
- Пропоную зʼїсти невеличку цукерку, яка називається «Шалена бджілка» і на смак нагадує мед. (Учитель роздає учням цукерки, у той час, коли діти ласують солодощами, розповідає, чому виробники цукерок назвали бджілку шаленою).
Це цікаво знати! Чому бджілку називають шаленою?
За один виліт бджола облітає приблизно 1000 квітів.
Щоб зібрати 100 г меду, їй треба облетіти 1 млн. квітів.
У середньому за один виліт бджола долає до 3 кілометрів.
Щоб зробити кілограм меду, бджолі необхідно пролетіти в середньому до 450 тисяч кілометрів.
Робота з навчальним образоном, нанесення в зошиті мислеобразу інформації, отриманої під час релаксації.
Учитель пропонує замалювати учням обрис (контур) пасіки, яку вони уявили під час релаксації. Поступово, по 1-2 слова, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебування на пасіці. Учитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, учитель лише уточнює.
Представлення образону, створеного вчителем (проектуємо на екран).
Бесіда
- Подивіться, будь ласка, на створений мною образ. Порівняйте його зі своїми.
- Яку інформацію було важко пригадувати?
- Що хочете змінити у своєму образоні?
Фізкультхвилинка
Бджілки крильця розправляють,
Їх до сонця підіймають,
Потім можна політати
І медку вже назбирати.
На галявину злетілись
Та нектаром поживились.
Потім знову полетіли
Та у вулик залетіли.
5. Закріплення матеріалу.
5.1. Робота з підручником.
5.2. «Накачай меду». Фронтальна робота біля дошки та в зошитах: розподілити прикметники за розрядами на якісні, відносні та присвійні (завдання проектуємо на екран або прикріплюємо на дошці зображення діжок та стільників так, щоб учні могли відчепити чашечку стільника із прикметником і наклеїти на відповідну діжку).
- З 2008 року найбільше меду в Європі качає саме Україна! Допоможемо дідові Панасу накачати меду зі стільників та наповнити ним діжки. До речі, стільник – це лист, утворений чашечками з воску, який бджоли роблять для зберігання меду, виховання потомства та перебування дорослих комах. Розподіліть прикметники на розряди за значенням: якісні, відносні та присвійні.
Відповідь:
Якісні прикметники Відносні прикметники Присвійні прикметники
запашна акація польова м́ʼята пасічників календар
золотий мед деревʼяний вулик…………. ведмежі ласощі
працьовита бджола лікарський засіб
мудрий пасічник лісова галявина
високі соняшники
прозорий мед
Додаткові завдання під час та після виконання завдання:
1) Поясніть, чому в словосполученні золотий мед прикметник є якісним, а не відносним?
2) На який склад – перший чи другий – падає наголос у прикметнику лікарський (засіб)?
3) Доберіть синоніми до прикметника запашна (акація) синоніми.
4) Чому в прикметнику деревʼяний (вулик) пишеться апостроф, а в прикметниках працьовита (бджола) та польова (мʼята) мʼякий знак?
5) Доберіть антитезу до словосполучення з прикметником працьовита (бджола).
5.3. «Упіймай рій». Робота в групах (зображення ікони зі святими Зосимом та Саватієм проектується на екран, текст учитель роздає кожній групі).
- Меду накачали, і здається, що це заняття не таке вже й важке. Секрет у тому, що допомагають бджолярам покровителі – святі Зосима та Саватій. До того ж український народ спостережливий, тому придумав велику кількість прикмет, які також сприяють поліпшенню роботи. В одній із прикмет зазначається: «До доброго пасічника і рої летять». Та насправді буває й таке, що бджолині рої іноді залишають пасіку. Пропоную «впіймати рій» – знайти в тексті по одному прикметнику, що належать до різних розрядів за значенням. Та група, яка виконає завдання, має голосно сказати: «Рій упіймали!».
Текст для роботи в групах
ЗОСИМА І САВАТІЙ – ПОКРОВИТЕЛІ БДЖІЛЬНИЦТВА
Здавна бджола в Україні вважається священною комахою. Спостерігаючи за життям бджолиної сім’ї, людина знаходила в ньому багато повчального і для себе. Не дивно, що в народі стільки приказок про бджолину працьовитість, рішучість, із якою ці комахи захищають своє житло від сторонніх посягань і, звичайно ж, про мед.
Минали часи, бджоли ставали більш зрозумілими, люди почали тримати їх у саморобних житлах, поближче до свого дому. У народі вважають, що саме Зосима і Саватій навчили людей правильно утримувати пасіку. За життя цих святих, у п’ятнадцятому столітті, крилаті трудівниці почали «приручатись». Тому й не дивно, що на іконах вони зображені з пасічним знаряддям того часу: драбиною, мотузкою, навіть сокирою чи ножем.
Ікона зображує святих старців, що знімають рій. Чи не здається вам, що вона є одночасно і невеликим посібником для пасічника?
У минулі часи при вході на пасіку обов’язково була ікона з зображенням Зосими і Саватія, а пасічник, не помолившись, не починав свою працю. Це важливо й сьогодні – на пасіці нічого робити не тільки людині з брудними руками чи в брудному одязі, а й з брудними помислами на душі (З Інтернету).
5.4. Розвʼязання кроссенса: розгадайте головоломку, застосовуючи прикметники, що належать до різних розрядів за значенням.
Приклад розвʼязання кроссенса
Тема кроссенса – «На пасіці» або «Бджільництво».
По периметру:
1 – 2 квіти – бджола –працьовиті бджоли збирають квітковий нектар або пилок;
2 – 3 бджоли – вулик – бджоли несуть запашний пилок або нектар до деревʼяних вуликів;
3 – 6 вулик – стільник – у вуликах є воскові стільники, які бджоли роблять для зберігання меду;
6 – 9 стільник – пасічник – працьовитий пасічник дістає стільники з вуликів;
9 – 8 пасічник – мед – досвідчений пасічник качає зі стільників прозорий квітковий мед;
8- 7 мед – пігулки – з меду виготовляють різноманітні лікарські засоби;
7 – 4 пігулки – парфуми – частина їх складу – мед;
4 – 1 парфуми – квіти – приємний запах.
По хресту:
5 – 2 пасіка – бджола – бджола працює на пасіці; 5 – 6 пасіка – стільник – у вуликах на пасіці є стільники; 5 – 8 пасіка – мед – мед – продукт діяльності бджолярів; 5 – 4 – пасіка – парфуми – з меду, який качають на пасіці, виготовляють парфуми.
6. Підбиття підсумків уроку.
6.1. Рефлексія.
- Що було нового під час роботи на пасіці?
-Що видалося цікавим?
- Що було важким, нецікавим?
6.2. Оцінювання.
7. Домашнє завдання.