Урок " Урок узагальнення знань.Вадим Скомаровський "Над "Кобзарем".

Про матеріал

Урок українського читання в 3 класі

(з використанням інтерактивних прийомів)

Тема. Урок узагальнення знань. Вадим Скомаровський "Над "Кобзарем".

Мета. Формувати навички читання та вдосконалювати вміння застосовувати під час читання мовленнєві засоби виразності. Збагатити мовлення дітей новими словами. Розвивати зв'язне мовлення, уміння ставити запитання до тексту, уміння виразно читати .Закріплювати вміння працювати в групі. Розширювати знання про життя і творчість Т. Г. Шевченка.Виховувати любов до українського слова, виховувати любов до історії свого народу, його мови.

Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка (збірка поезій для дітей, де вміщено вірш "Тече вода з-під явора"), пейзажні малюнки; картки зі словами, складами, роздатковий матеріал для різних етапів уроку( роздруковані листи з текстами)

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку

І. Мотивація. Організація психологічного настрою на уроці .

1. Мозковий штурм. Фронтальна робота

- Назвіть відомих українських поетів, твори яких ви вивчали? (Л.Українка, І.Франко,М Підгірянка,О.Пчілка, М.Рильський, П.Тичина, Л.Глібов, О. Олесь, Т. Коломієць,Л.Костенко, В.Сосюра)

- Оберіть серед них того, кого називали великим Кобзарем.(Т.Г.Шевченко)

2. Маршрутна криптограма. Розшифрування. (читання учнями).Фронтальна робота

(Кобзарем його ми звемо, так від роду і до роду).

Запитання: — Хто такий кобзар?
— Чому український народ Шевченка називає Кобзарем?

3. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

- Сьогодні наш урок присвячений великому поету України Т.Г.Шевченку, творчість якого знають і люблять і в Україні і в багатьох інших країнах світу.

— Сьогодні на уроці ми будемо читати твори великого кобзаря, покажемо знання з вивченої теми. Я очікую від вас старанної, активної, творчої роботи.
— Що ви очікуєте від уроку?
— Давайте складемо план уроку. Якщо це підсумковий урок, про що спочатку ми будемо говорити? (Колективне складання плану).

  1. Життя художника і поета.
  2. Дитинство Тараса в творах Антона Лотоцького та Оксани Іваненко.
  3. Вірші Тараса Шевченка про красу українського села.
  4. Великий Кобзар живе і в наші дні.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Скарбничка - цікавинка. (читання учнями) Індивідуальна робота

Прізвище Шевченко пов'язане із назвою професії швець. Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця — шевченко—Шевченко.

Ім'я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в який слово „тарактіос" означає бунтівливий, бунтівник.

- Пригадайте вивчені твори поета, і саме в цьому розділі.

2. Фронтальна робота.

-Діберіть слова на першу букву, які б характеризували Т. Шевченка. А ми це можемо зробити , використовуйте знання , які отримали на попередніх уроках.

Шевченко – поет, Шевченко – художник. Проте цього мало, щоб сказати про людину такого великого таланту і душі. Яким він був? На це запитання дадуть ваші відповіді , дібравши слова на першу букву, які б характеризували Шевченка.

(на дошці букви)

Ш— швидкий;

Е — енергійний;

В— великий, видатний;

Ч— чесний, чуйний;

Е— ерудований;

Н— наполегливий, невмирущий;

К— кріпак, Кобзар;

О— обдарований, особливий

-Прочитайте слова ще раз.(Читання учнями)

ІІІ. Робота над матеріалом.

Життя художника і поета.

  • 1.Метод «Карусель» (6 +6 уч.)(читання питань учнями)

Питання

- Де народився Т.Г. Шевченко?

- Скільки років було Шевченко, коли він залишився сиротою?

- Чому Тарас так хотів чумакувати разом із батьком?

- Хто викупив Шевченко з неволі?

-Який талант був у малого Тараса Шевченка, окрім поетичного?

-Який подарунок зробив Тарас Григорович Шевченко українським дітям?

Самооцінка( учні за правильну відповідь роздають жетон-2 бали)

(14 учнів)Тести( читання питань учнями)

1. В 11 років Т. Шевченко став ...

а) художником; б) поетом; в) сиротою.

2. Батьки Тараса Григоровича були...

а) робітниками; б) кріпаками; в) панами.

3. Тарас у дитинстві мріяв стати...

а) співаком; б) поетом; в) маляром.

4. Книга Т. Г. Шевченка називається...

а) „ Кобзар”; б) „ Чумаки”; в) „ Садок вишневий коло хати”.

5. За волелюбні вірші поета відправили...

а) в Україну; б) на заслання; в) в тюрму.

6. -Скільки років від дня народження Т. Шевченка ми будемо святкувати у березні 2014 року?

а) 100; б) 200; в) 150.

Самоперевірка (на дошці відповіді). Самооцінка-кожна правильна відповідь -2 бали

Висновок!

-Які питання виявилися легкими?

-Які потребують уточнення?

-Які були складними?

Отже, ми ще мусимо працювати з тим матеріалом, розширити свої знання.

Дитинство Тараса в творах Антона Лотоцького та Оксани Іваненко.

2.Вибіркове читання (Антін Лотоцький "Малий Тарас чумакує".)

—Де жила сім'я Шевченків? Прочитайте опис Кирилівки.

—Чому у хаті Шевченків було невесело? Чому старенький дідусь і тато жаліли малого Тараса?

—Як сприйняв новину про чумакування хлопчик? Доведіть думку словами тексту.

—Які місця проїжджали чумаки? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому?

—Які картини малювала уява хлопчика? Прочитайте.

3.Гра "Дочитай речення до кінця". (оповідання О. Іваненко "Тарас у наймах")

—Учитель читає початок речення з тексту, а учні, відшукавши його, дочитують далі:

—"Дуже Тарас...", "Та більше він ...", "Завжди...", "Повернувся ...", "Весь час ...", "Дуже хороший ...", "Та коли прийшов ...".

Висновок!-Яким постав перед нами Тарас-Дитина?

ІV. Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила Слізки срібнії зронила. Ми ті слізки позбираєм

У травичці пошукаєм Пострибаєм, як зайчата Політаєм, як пташата, Потанцюємо ще трішки,

Щоб спочили руки й ніжки Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

Про Тараса Будемо читати

І знання все нові здобувати.

Вірші Тараса Шевченка про красу українського села.

-Т.Шевченко любив свою рідну природу мальовничої України, тому багато віршів присвятив цій темі.

- Які ви знаєте вже вірші?

(“Світає, край неба палає”,“Сонце заходить, гори чорніють”,“Садок вишневий коло хати”.)

4. Читання вірша напам'ять (домашнє завдання)

«Тече вода з -під явора»

Хвилинка-цікавинки: поезія «Тече…» створена за місяць до його смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався в Україну.

5. Виразне читання віршів(домашнє завдання)

Великий Кобзар живе і в наші дні.

IV. Опрацювання вірша В. Скомаровського "Над "Кобзарем".

— Закінчується наша подорож сторінками теми «Тарас Шевченко-України син». Але ми прочитали і почули маленьку часточку з його багатого доробку. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове — живе й вічне. І знайти його ви зможете у "Кобзарі", як і героїня вірша В.Скомаровського "Над "Кобзарем".

— Читання вчителем.

Прочитайте вірш мовчки і скажіть, яка картина постає у вашій уяві.

— Як звати дівчинку? З чого видно, що вона захоплена читанням?

— Які вирази вжиті в переносному значенні? Що автор хотів ними висловити?

— На яких словах треба зробити логічні наголоси? З якою силою голосу треба читати? Чому? У якому темпі?

Прочитайте вірш виразно.

Домашнє завдання-читати виразно вірш, відповідати на питання.

V. Підсумок уроку.

- Отже, сьогоднішня наша зустріч закінчується. Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова, які характеризували його в окремі проміжки часу.

1. Асоціативний кущ.

Філософ

Геній Художник

Кріпак ТАРАС Поет

Наймит Козачок

Прочитайте ще раз речення, над яким ми працювали на початку уроку. Воно несе глибокий зміст. Тут і любов до українського слова, до рідної землі, любов до матері.

Пам'ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам'ять. У багатьох містах споруджено пам'ятники Шевченку, його іменем названо вулиці, театри. Про нього складають вірші і прислів'я. Зараз групи спробують скласти прислів'я про Тараса Григоровича із частинок.

2.Групова робота- скласти прислів'я про Тараса Григоровича із частинок.

(читання учнями)

Шевченко Тарас наче...зорі.

Шевченкові твори сяють, мов...сонце для нас.

Шевченків «Кобзар» - то для народу...не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи.. .великий дар.

Домашнє завдання – вивчити 1-2 прислів'я про Т.Г.Шевченка.
Пам'ять про Тараса Шевченка живе у наших серцях. Він є нашою гордістю, честю, славою. Пам'ятники Шевченку споруджено в багатьох містах і селах України, а також у далеких США, Канаді, Росії та в інших країнах. У Києві зведено пам'ятник, є музей, його ім'ям названо бульвар, парк, театр, університет, навчальні заклади.

3.Читання вірша учнями

Це був поет, поет з родини бідної.

А душу мав розкрилену, як птах.

Гарячим болем і живою піснею

Його слова – в народу на вустах.

А скільки ж раз його було розіп'ято

За правду, за «Кобзар» і «Заповіт».

В душі народу словом заповітним він

Залишить вічний і глибокий слід.

Т. Нарчинська

VІ. Рефлексія уроку.

Я не знав це

Я це знав частково

Я не знав цього

Я дізнався про...

Перегляд файлу

Урок  українського  читання   в 3 класі  

(з використанням інтерактивних прийомів)                                        

Тема. Урок узагальнення знань. Вадим Скомаровський "Над "Кобзарем".

Мета.    Формувати навички читання та вдосконалювати вміння застосовувати під час читання мовленнєві засоби виразності. Збагатити мовлення дітей новими словами. Розвивати зв'язне мовлення, уміння ставити запитання до тексту, уміння виразно читати .Закріплювати вміння працювати в групі. Розширювати знання про життя і творчість Т. Г. Шевченка.Виховувати любов до українського слова, виховувати любов до історії свого народу, його мови.

    Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка (збірка поезій для дітей, де вміщено вірш "Тече вода з-під явора"), пейзажні малюнки;  картки зі словами, складами, роздатковий матеріал для різних етапів уроку( роздруковані листи з текстами)

Тип уроку. Комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Мотивація.   Організація психологічного настрою на уроці .    

 1. Мозковий штурм. Фронтальна робота

- Назвіть відомих українських поетів, твори яких ви вивчали? (Л.Українка, І.Франко,М Підгірянка,О.Пчілка, М.Рильський, П.Тичина, Л.Глібов, О. Олесь, Т. Коломієць,Л.Костенко, В.Сосюра)

- Оберіть серед них того, кого називали великим Кобзарем.(Т.Г.Шевченко)

2. Маршрутна криптограма.    Розшифрування. (читання  учнями).Фронтальна робота             

(Кобзарем його ми звемо, так від роду і до роду).       

 

 Запитання:    — Хто такий кобзар?
   Чому український народ Шевченка називає  Кобзарем?  

3.  Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

- Сьогодні наш урок присвячений великому поету України Т.Г.Шевченку, творчість якого знають і люблять і в Україні і в багатьох інших країнах світу.

— Сьогодні на уроці ми будемо  читати твори великого кобзаря, покажемо знання з   вивченої теми. Я очікую від вас старанної, активної, творчої роботи.
— Що ви очікуєте від уроку?
   — Давайте складемо план уроку. Якщо це підсумковий урок, про що спочатку ми будемо говорити? (Колективне складання плану).

  1.    Життя художника і поета.
  2.    Дитинство Тараса в творах Антона Лотоцького та Оксани Іваненко.
  3.    Вірші Тараса Шевченка про красу українського села.
  4.    Великий Кобзар живе і в наші дні.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Скарбничка - цікавинка. (читання   учнями) Індивідуальна робота

Прізвище Шевченко пов'язане із назвою професії  швець. Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця — шевченко—Шевченко.

Ім'я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в який слово „тарактіос" означає бунтівливий, бунтівник.

 

-   Пригадайте  вивчені  твори  поета, і саме в цьому розділі.

2. Фронтальна робота.

-Діберіть слова на першу букву, які б характеризували Т. Шевченка. А ми це можемо зробити , використовуйте  знання , які отримали на попередніх уроках.

 Шевченко – поет, Шевченко – художник. Проте цього мало, щоб сказати про людину такого великого таланту і душі. Яким він був? На це запитання дадуть ваші відповіді , дібравши слова на першу букву, які б характеризували Шевченка.

(на дошці  букви)

Ш— швидкий;

Е — енергійний;

В— великий, видатний;

Ч— чесний, чуйний;

Е— ерудований;

Н— наполегливий, невмирущий;

К— кріпак, Кобзар;

  О— обдарований, особливий

 

-Прочитайте слова ще раз.(Читання учнями)

 

ІІІ. Робота над матеріалом.

  Життя художника і поета.

 

  1. Метод «Карусель»  (6 +6 уч.)(читання питань учнями)

 

Питання

- Де народився Т.Г. Шевченко?

 

- Скільки років було Шевченко, коли  він залишився  сиротою?

 

 - Чому Тарас так хотів чумакувати разом із батьком?

 

- Хто викупив Шевченко з неволі?

 

-Який талант був у малого Тараса Шевченка, окрім поетичного?

 

 

-Який подарунок зробив Тарас Григорович Шевченко українським дітям?

 

Самооцінка( учні за правильну відповідь  роздають жетон-2 бали)

(14 учнів)Тести( читання питань учнями)

      1. В 11 років Т. Шевченко став ...

         а) художником; б) поетом; в) сиротою.

      2. Батьки Тараса Григоровича були...

         а) робітниками;  б) кріпаками; в) панами.

      3. Тарас у дитинстві мріяв стати...

         а) співаком; б) поетом;  в) маляром.

       4. Книга Т. Г. Шевченка називається...

         а) „ Кобзар”;  б) „ Чумаки”;  в)  „ Садок вишневий коло хати”.

       5. За волелюбні вірші поета відправили...

         а) в Україну;  б) на заслання;  в) в тюрму.

6. -Скільки років від дня народження Т. Шевченка ми будемо святкувати у березні 2014 року?

а) 100;  б) 200; в) 150.

Самоперевірка  (на дошці відповіді). Самооцінка-кожна правильна відповідь -2 бали

Висновок!

-Які питання виявилися легкими?

-Які потребують уточнення?

-Які були складними?

Отже, ми ще мусимо працювати з тим матеріалом, розширити свої знання.

Дитинство Тараса в творах Антона Лотоцького та Оксани Іваненко.

2.Вибіркове читання (Антін Лотоцький "Малий Тарас чумакує".)

 

  • Де жила сім'я Шевченків? Прочитайте опис Кирилівки.
  • Чому у хаті Шевченків було невесело? Чому старенький дідусь і тато жаліли малого Тараса?
  • Як сприйняв новину про чумакування хлопчик? Доведіть думку словами тексту.
  • Які місця проїжджали чумаки? Куди найбільше мріяв потрапити Тарасик? Чому?
  • Які картини малювала уява хлопчика? Прочитайте.

 

3.Гра "Дочитай речення до кінця". (оповідання О. Іваненко "Тарас у наймах")

  •   Учитель читає початок речення з тексту, а учні, відшукавши його, дочитують далі:
  •   "Дуже Тарас...", "Та більше він ...", "Завжди...", "Повернувся ...", "Весь час ...", "Дуже хороший ...", "Та коли прийшов ...".

 

Висновок!-Яким  постав перед нами Тарас-Дитина?

ІV. Фізкультхвилинка

Хмарка сонечко закрила Слізки срібнії зронила. Ми ті слізки позбираєм

У травичці пошукаєм Пострибаєм, як зайчата Політаєм, як пташата, Потанцюємо ще трішки,

 Щоб спочили руки й ніжки Всі веселі? От чудово!

А тепер до праці знову.

Про Тараса Будемо читати

І знання все нові здобувати.

   Вірші Тараса Шевченка про красу українського села.

-Т.Шевченко любив свою рідну природу мальовничої України, тому багато віршів присвятив цій темі.

- Які ви знаєте вже вірші?

(“Світає, край неба палає”,“Сонце заходить, гори чорніють”,“Садок вишневий коло хати”.)

4. Читання вірша напамять (домашнє завдання)

«Тече вода з -під явора»

Хвилинка-цікавинки: поезія «Тече…» створена за місяць до його смерті. Саме в цей час хворий поет душею рвався в Україну.

5.   Виразне читання віршів(домашнє завдання)

 

Великий Кобзар живе і в наші дні.

IV. Опрацювання вірша В. Скомаровського "Над "Кобзарем".

  • Закінчується наша подорож сторінками теми «Тарас Шевченко-України син». Але ми прочитали і почули маленьку часточку з його багатого доробку. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченкове — живе й вічне. І знайти його ви зможете у "Кобзарі", як і героїня вірша В.Скомаровського "Над "Кобзарем".
  • Читання вчителем.
  • Прочитайте вірш мовчки і скажіть, яка картина постає у вашій уяві.

 

  • Як звати дівчинку? З чого видно, що вона захоплена читанням?

 

  • Які вирази вжиті в переносному значенні? Що автор хотів ними висловити?
  • На яких словах треба зробити логічні наголоси? З якою силою голосу треба читати? Чому? У якому темпі?
  • Прочитайте вірш виразно.

Домашнє завдання-читати виразно вірш, відповідати на питання.

V. Підсумок уроку.

- Отже, сьогоднішня наша зустріч закінчується. Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова, які характеризували його в окремі проміжки часу.

1. Асоціативний кущ.

                                  

                       

                                          Філософ                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Геній                                                  Художник

                       Кріпак                          ТАРАС                        Поет

 

 

 

                                Наймит                                           Козачок

                                                        

                   Прочитайте ще раз речення, над яким ми працювали на початку уроку. Воно несе глибокий зміст. Тут і любов до українського слова, до рідної землі, любов до матері.

      Пам’ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам’ять. У багатьох містах споруджено пам’ятники Шевченку, його іменем названо вулиці, театри. Про нього складають вірші і прислів’я.  Зараз  групи  спробують скласти прислів’я про Тараса Григоровича із частинок.

2.Групова робота- скласти прислів’я про Тараса Григоровича із частинок.

(читання учнями)

 

Шевченко Тарас наче...          зорі.

Шевченкові твори сяють, мов...          сонце для нас.

Шевченків «Кобзар» - то для народу... не забудем.

Ми Шевченка славить будем і ніколи.. . великий дар.

Домашнє завдання – вивчити 1-2 прислівя  про Т.Г.Шевченка.
   Пам'ять про Тараса Шевченка живе у наших серцях. Він є нашою гордістю, честю, славою. Пам'ятники Шевченку споруджено в багатьох містах і селах України, а також у далеких США, Канаді, Росії та в інших країнах. У Києві зведено пам'ятник, є музей, його ім'ям названо бульвар, парк, театр, університет, навчальні заклади.

3.Читання вірша  учнями

                                      Це був поет, поет з родини бідної.

                                     А душу мав розкрилену, як птах.

                                     Гарячим болем і живою піснею

                                      Його слова – в народу на вустах.

                                      А скільки ж раз його було розіп’ято

                                           За правду, за «Кобзар» і «Заповіт».

                                      В душі народу словом заповітним він

                                      Залишить вічний і глибокий слід.

                                                                               Т. Нарчинська

  VІ.  Рефлексія уроку.

 Я не знав це

 Я це знав частково

 Я не знав цього

Я дізнався про...

 

 

 

 

 

                                                               

 

 

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
2883
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку