Тема: Уславлення у вірші «Чесна бідність» справжніх людських чеснот
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю шотландського письменника, місце вірша «Чесна бідність» у його творчому доробку, показати уславлення у вірші справжніх людських чеснот: духовності, шляхетності, честі, чесності, поглиблювати поняття про антитезу, виховувати прагнення бути чесним, повагу до особистості незалежно від її матеріального статку
Обладнання: підручник, портрет Р.Бернса, мультимедійна установка, збірка поезій Р.Бернса
Тип уроку: засвоєння нових знань
А Бернс усе-таки поет
народний і великий Т.Г.Шевченко
І. Перевірка домашнього завдання
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Мораль – це норми і правила поведінки людей у стосунках одне з одним, і в громадському житті. У народних прислів’ях говориться: Яка совість, така й честь; Краще чисте сумління, а ніж царське володіння; Краще бути бідному в шані, ніж багатому в ганьбі; Маєш честь – ти людина, а без честі – ти тварина .
Отже, згідно з віками виробленою народною мораллю, справжня людина повинна бути чесною й гідною свого великого звання «Людини». Саме таким і був шотландський поет Р.Бернс, саме такі цінності він оспівував у своїх творах
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Український кобзар Т.Шевченко назвав Р.Бернса «поетом народним і великим». А заслужив
Він таку високу похвалу тому, що писав про найважливіше для кожного народу – про свободу, любов до Батьківщини, людську гідність, що не залежить ні від матеріального стану, ні від походження.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Ви, отримали випереджальне завдання самостійно опрацювати статтю підручника про життя і творчість Р.Бернса. То ж дорогі п’ятикласники, вам слово.
уч. Р.Бернс народився 1759 р. в с.Алловей у Шотландії. На той час країна, яка ще в ХV ст. мала чудову культуру, літературну мову, парламент, незалежність втратила свою державність. Офіційною мовою стала англійська, а шотландська збереглася лише в легендах, казках та піснях. Але зявляється поет, який оспівує любу Шотландію, мову, красу природи. Це був Р.Бернс.
уч. Батько Роберта був селянином-бідняком, розумів, що його дітям необхідна освіта. Зробив у будинку полицю, поставив на неї книжки. Вечорами в сім’ї влаштовувались читання, незважаючи на те, що в сім’ї не було шматка хліба.
уч. Мати – мала прекрасний голос, веселий характер. Часто сидячи за прялкою, співала шотландських пісень
уч. Юний Роберт починає писати вірші. Рідні, сусіди, знайомі – у захопленні. Твори поета вивчали напам’ять, передавали з вуст в уста, ставали піснями
уч. Бернс мандрує рідним краєм, збирає шотландські легенди, балади, вивчає шотландську мову, мріє стати народним співцем. Але життя суворе. Не стало батька і 25-річному юнакові довелося взяти на себе піклування про родину
уч. Багаторічна непосильна праця в полі підірвала здоров’я Бернса – у нього розвинулась важка форма ревматизму. Помер поет 27 липня 1796 року. Йому було лише 37
уч.За своє недовге життя Бернс написав кілька сотень віршів. Поет мріяв, щоб життя було влаштоване за принципом добра. Тому він писав: Богові відомо, що я не святий, але якби я міг, я б витер сльози з усіх очей…Навіть людям підлим, тим, хто образив мене, я б усе пробачив
2.Слово вчителя
Показ слайдів (коментоване); повідомлення про Шотландію
Вч. В Україні творчість Бернса знайшла свою другу Батьківщину. Кращими перекладачами творів Бернса були М.Лукаш, В. Мисик, О.Мокровольський
V.Закріплення нового навчального матеріалу
1.Виразне читання вірша Р.Бернса «Чесна бідність» напам'ять (декламують 1-2 учні)
2.Бесіда з учнями
Ви прослухали вірш. Чому він називається «Чесна бідність», які рядки з тексту перегукуються з назвою? (А чесним бути в бідності - найвище од усього)
уч. Бернс пише про простих людей поетизує важку працю селянина, його побут,страждання, маленькі радощі і життєві цінності - це тема твору
Вч. Історія створення вірша. Цей вірш був написаний Р.Бернсом як відгук на події революції, яка відбулася у Франції. Його називали шотландською «Марсельєзою» (Марсельєза – революційна пісня французьких повстанців). В цьому вірші є рефрен – повтори рядка, афоризми. В основі побудови твору лежить антитеза.
Давайте пригадаємо як називається художній засіб, в основі якого лежить протиставлення
В яких творах, вивчених раніше, ви зустрічали антитезу? ( У народних та літературних казках,прислів’ях)
3.Доберіть поетичну антонімічну пару до слів (приклади антитези)
Бідність – багатство, чесний – нечесний, злидні-вельможний лорд, черстві шматки – булки, вдягаємось убого – шовки
Вч. Як на вашу думку. Чи допомагає антитеза розкрити головну думку твору? (так)
Поет протиставляє моральні якості матеріальним цінностям, яких людина може в будь-який час позбутися. Саме добре ім’я і честь береже людина все життя.
Вч. Яка головна думка вірша?
«Звання – лиш карб, людина – скарб цінніший од усього (карб – помітка, зроблена для пам’яті)
4. Робота в групах
І група – епітети: чесними людьми, звання простого, черстві шматки, вельможний лорд
ІІ група – порівняння: дурний, як пень, лихий, як чорт
ІІІ група – повтори: нічого, нічого
Вч. Слід зауважити, що деякі вислови з вірша стали афоризмами.
5. Словникова робота
Афоризм – коротка, стисла, влучна і мудра думка у творі, яка стала популярним самостійним висловом:
«А будьмо чесними людьми й не біймося нікого»
«Щоб ум і честь, де тільки єсть, пробили скрізь дорогу»
Вч. Як ви вважаєте, що для людини найголовніше: благородна душа чи матеріальне забезпечення?
6. Творче завдання:
Користуючись текстом, складіть «Кодекс честі» автора, відобразивши в ньому ті ідеали, які проголошував поет: духовність,шляхетність, честь, гідність, розум, благородство душі
Проблемне запитання! Чи є актуальними проблеми, що піднімає Р.Бернс у своїй поезії сьогодні?
Вч. Незважаючи на те,що більш як 200 років відділяють нас від створення вірша «Чесна бідність», проблеми, порушені в ньому залишаються такими ж важливими.
Духовність, шляхетність, честь, гідність, розум, благородство душі – це риси справжньої людини, до яких слід прагнути кожному. Тільки такі люди зможуть побудувати здорове суспільство, що буде піклуватися про кожну особистість.
VІ. Систематизація знань
Вправи на закріплення:
люди черстві
звання шляхетний
скарб цінний
шматки чесні
лорд карб
сан бундючний
дух праведний
2.Тести
1. Р.Бернс – народний поет
А. Шотландії
Б. Ірландії
В. Англії
2.Бернс народився в сім'ї
А. крамаря
Б. селянина
В. шевця
3.За переконанням Бернса, людина повинна мати
А. матеріальні статки
Б. благородну душу
В. поважне походження
4. Головним художнім прийомом у вірші є
А. уособлення
Б. порівняння
В. антитеза
5. Оповідь у вірші ведеться від імені
А. автора
Б. вигаданого героя (я)
В. бідних людей (ми)
VІІ. Заключне слово
Бернс на диво сучасний. Адже кожен знаходить в його творчості щось близьке для себе. Він в комедіях і мюзиклах, на естраді і кіно. Так у фільмі «Здравствуйте, я ваша тьотя!» головний герой О. Калягін співає пісню «Любов і бедность навсегда»… на вірші Р.Бернса; Знаменитий фільм «Службовий роман». Тут звучить пісня «Моей душе покоя нет» у виконанні Аліси Фрейднліх на вірші Р.Бернса. Пісні на вірші Р.Бернса виконували Л.Гурченко, О.Градський, рок-група «Пікардійська терція» та ін.. Більшість людей і не знає хто є автором слів цих пісень, хоча вони відомі всім. А це ознака справжнього поета.
За життя Р.Бернс не накопичив собі багатства, навіть коли його ім'я стало відомим на всю країну, він продовжував боротися зі злиднями. Проте після Бернса залишилась його поезія, а день народження поета країна святкує як національне свято. Закінчити нашу розмову про поета я б хотіла словами з мудрої книги – Біблії: «Не хлібом єдиним буде жити людина (Матв.:4:4)
VІІІ. Домашнє завдання.
ІХ. Оцінювання учнів (мотивація оцінок)