Урок з математики «Новорічна казка»
3 клас
Тема. Усне додавання і віднімання виду 430+500, 430+50, 760-400, 760-40. Складені задачі, що передбачають суми трьох і двох доданків.
Мета: закріпити уміння додавати і віднімати трицифрові числа на основі знань з нумерації, вчити порівнювати трицифрові числа; формувати уміння застосовувати загальні правила додавання і віднімання трицифрових чисел до окремих випадків, коли в одному із компонентів цих дій відсутні сотні або десятки; закріплювати вміння розв’язувати задачі; розвивати навички усної лічби, логічне мислення, винахідливість; виховувати інтерес до математики, охайність записів, взаємодопомогу.
Обладнання: геометричні фігури, ілюстрація діда Мороза, сніжинки, картки з прикладами, схема структурних записів, ребуси, мішечок, підручник, зошит, ялинка, іграшки.
Тип уроку: закріплення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Сьогодні незвичайний день, до нас завітало багато гостей. Станьте рівно, посміхніться одне одному, мені, поверніться до гостей, привітайтесь і подаруйте їм свої усмішки. Побажайте собі та одне одному успіху. А тепер сідайте будь-ласка і налаштовуємось на урок.
Ситуація «Успіху»
-Яка сьогодні пора року? (Сьогодні пора року зима.)
-Що найбільше на подвір’ї взимку веселить дітей? (Взимку найбільше веселить дітей сніг.)
-А що таке сніг? (Сніг – це замерзла вода у вигляді сніжинок.)
-В моїх руках знаходиться сніжинка блакитного кольору, отже в мене гарний настрій і я бажаю вам того ж.
- Погляньте на свої парти, на них знаходяться сніжинки двох кольорів. Отже, блакитна сніжинка – це гарний настрій, а сніжинка синього кольору – це сумний, невеселий настрій. Прикріпіть будь- ласка свої сніжинки відповідного настрою до моєї на дошці. (Якщо хтось із учнів прикріпить сніжинку синього кольору, запитати: Чому ти прикріпив такого кольору сніжинку? Я бажаю, щоб до кінця уроку настрій у тебе змінився.)
-Сьогодні ідучи до школи, я устріла дідуся з сивою бородою. Але одягнений він був у червоний кожушок. Здогадались хто це? (Відповіді дітей)
-Так, це дід Мороз. (Фото)
-Він сказав, що напередодні нового року відбуваються різні чудеса. Ось і у нього теж так сталося. Замість мішечка з подарунками дідусь отримав мішечок із завданнями. Він просить йому допомогти, виконати завдання, щоб отримати свій мішечок.
-Чи згодні ви йому допомогти?
Говорять під Новий рік,
Що не побажається,
Все завжди відтвориться,
Все завжди збувається.
Як же нам не загадати скромненьке бажання:
На відмінно виконувати всі завдання дідуся.
Згодні?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
-Свій урок розпочнемо з перевірки домашнього завдання, вам були №№508, 509.
№508 Назвіть результати обчислення виразів.
Результати:850, 350, 250, 200, 860, 990, 680, 890.
№509 Зачитати відповідь до задачі.
Відповідь: у восьми суліях 64 л соку.
-Молодці, ви добре виконали домашнє завдання.
2. Гра «Світлофор» (Якщо відповідь правильна – зелений кружечок, якщо ні – червоний).
Сивому дідусю більше як 100 років. (+)
100 – це 1 десяток. (-) А скільки десятків? (10)
Довжину дороги від нас до діда Мороза визначатимемо в кілометрах. (+)
Довжину новорічного дерева вимірюють в сантиметрах.(-)
На новорічну ялинку можна прикріпити тільки 263 іграшки.(-)
Найменше трицифрове число це 99.(-) А яке?(100)
Найбільше трицифрове число це 999. (+)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
-Уважно подивіться на дошку і скажіть мені тему сьогоднішнього уроку. А підказкою буде ось ця картинка.
430+500, 430+50
760-400, 760-40 |
-Сьогодні ми з дідом Морозом подаруємо вам чарівний урок, на якому ми продовжимо роботу над закріпленням знань усних прийомів додавання і віднімання чисел в межах 1000. Вам доведеться розв’язати багато завдань. Якщо ви з ними справитесь, то на вас чекає сюрприз від нашого гостя. Та про це дізнаємося пізніше.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
-Навіщо вивчати математику? (Тому, що ця наука кожен день поряд з нами крокує у житті. Навіть елементарно – щоб зуміти порахувати здачу в магазині.)
V. Вивчення нового матеріалу.
1) «Мозковий штурм»
-Яке сьогодні число? 20
-Назвіть сусідів цього числа. 19, 21
-Навіть наступне число. 21
-Назвіть попереднє число. 19
-Назвіть суму цифр цього числа. 2+0=2
-Скільки десятків в цьому числі? 2
-А одиниць? 0
-А всього одиниць? 20
-Молодці, із завданням впорались.
2)Пояснення за структурними записами (с.80,завдання 511)
а)Повторення правил додавання і віднімання трицифрових чисел.
-Відкрийте свої підручники на с.80. Погляньте на №511.
б)Пояснення обчислень.
430+500=930
-Для того, щоб до 430 додати 500, потрібно перший доданок розкласти на розрядні доданки (400 і 30). У другому доданку немає десятків. Отже, треба додати 400 і 500 та до знайденого результату додати 30.
430+50=480
-У другому прикладі у другому доданку немає сотень. Отже, треба додати 30 і 50, а знайдений результат додати до 400.
-Поясніть обчислення.
200+640 20+640
760-400 та 760-40 пояснюю за аналогією до дії додавання.
-Як обчислити: 540-300; 870-30.
3)Картки «Знайдіть відповіді до прикладів»(з’єднайте стрілочками)
690 – 90 = 700
450 – 400 = 380
420 +500 = 50
750 + 500 = 600
340 + 40 = 920
Взаємоперевірка ( учні обмінюються картками).
4)Фізкультхвилинка.
упиняємо урок – робимо зарядку:
Руки вгору, руки вниз,
А тепер присядка.
Руки в боки – нахиляйся,
Як деревце – похитайся.
Всі у класі відпочили,
До роботи приступили.
VІ. Розвиток математичних знань.
1)Запис дати.
-Перш ніж почати виконувати задання в зошиті, що ви записуєте? (Число і місяць)
Зошит свій я відкриваю, навскоси його кладу,
Ручку я ось так тримаю, сяду рівно не зігнусь,
Буду я писати вправно, до роботи я берусь.
2)Робота з підручником.
Колективне розв’язування задачі №515.
Учень зачитує умову задачі.
В ході колективного аналізу задачі на дошці малюю схему до задачі.
280 км
______________________
--------- ------------
60км ? км 70км
-Якою була відстань між містами? (280 км)
-Яку відстань за годину проїхав перший автобус? (60км)
-Яку відстань за годину проїхав другий автобус? (70км)
-Що в задачі запитують? (На якій відстані були в ту мить автобуси)
-Чи можемо ми відразу дати відповідь на запитання? (Ні)
-Чому? (Тому, що не знаємо яку відстань за годину проїхали обидва автобуси)
-Чи можемо це дізнатися? (Можемо, для цього потрібно 60+70=130)
-Тепер можемо відповісти на запитання задачі? (Можемо)
-Що для цього потрібно зробити? (Від відстані між містами відняти відстань, яку проїхали два автобуси: 280-130=150)
Розв’язання:
1)60+70=130(км) – проїчали обидва автобуси;
2)280-130=150(км)
Відповідь: автобуси в ту мить були на відстані 150км один відодного.
Учні записують розв’язання в зошитах, складають вираз 280-(60+70).
3.Завдання з логічним навантаженням.
Розгадування ребусів.
100вбур, 100вп, 100рінка, мі100к, сви100к, 100лиця.(Фото кожного ребусу)
VІІ. Підсумок уроку.
1)Гра «Допоможіть діду Морозу»
Робота в парах.
-Знайдіть приклади з помилками і розв’яжіть їх правильно.
460-430=890 750-240=990 670-320=990
770-520=250 790-370=420 860-760=100
120+500=620 310+40=350 440-400=40
-Ось ми виконали всі завдання і мішечок повертається до діда Мороза, червоного кольору з подарунками. Ви сьогодні молодці, але мені б хотілося дізнатися чи сподобався вам урок?
2) «Мішечок засвоєння»
Учні прикріплюють на чарівний мішечок сніжинки різних кольорів: синій – сподобалося все, червоні – не сподобалося.
3)Рефлексія.
-Скажіть будь-ласка, чи можливий новий рік без ялинки? (Ні)
-Отже, новорічне дерево повинно бути, а ви його прикрасите новорічними іграшками, які отримали на протязі уроку. (Діти прикрашають ялинку)
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
-На домашнє завдання вам будуть №№517, 518.
№517 обчислити вирази.
№518 розв’язати задачу.
ІХ. Оцінювання учнів за урок.